الفصل الأول و الثاني
لفصل الأول
ف أحد القصور الفخمة التي تتدل ع الثراء الفاحش ولكنه ليس قصر كباقي القصور ولكنه يشبه تحفة فتية من حيث براعة الت**يم فيشبه منتجع سياحي كامل ولكنه ليس منتجع ولكنه هو قصر عائلة الحديدي ولكن الأجمل ف ذلك المكان هو حمام السباحة التي يزينه فهو يشبه حمام السباحة الخاص بالاولمبيات وما يجعله أكثر جمالا تلك الموجات الصناعية التي تزينه وتشعرك أنك جالس أمام البحر ولكن أصبح هذا القصر قليل ما تشعر فيه بالحياة فجبابرة هذا القصر أشاء لهم القدر أن يفترقوا ولكن داوم الحال من المحال
ف جناح ف هذا القصر الكبير يجلس مؤسس إمبراطورية الحديدي فهد الحديدي رجل ف السبعين من عمره يقف أمام المراة ليعدل من هيئته قبل خروجه ليتوجه بعينه الرمادوية تجاه امرأة ف الستين من عمرها ليجدها تبكي ليحزن ع حالها ويتوجه ناحيتها
فهد مالك يا حبيبتي بتعيطي ليه
شهد يعني أنت مش عارف يا فهد مش كفاية كدا مش كفاية موت ولادي واحد ورا واحد ودلوقتي احفادي كل واحد فيهم ف مكان هم كانوا بيقولوا عليهم الجبابرة عشان محدش كان يقدر أنه يقهرهم كانت قوتهم ف اتحادهم بس هم فين دلوقتي كل واحد فيهم ف دنيا
فهد وهو يمسد ع حجابها متخفيش يا حبيبتي وعد هيرجعوا تاني وقريب أوي كمان فهد الحديدي رجع ليهم تاني أنا كنت فاكر إني لازم أتبع أسلوب اللين عشان هم موجوعين بس للاسف ده كان غلطي الوحيد ودلوقتي رجع فهد الحديدي بقوته
شهد وانا عندي ثقه فيك
فهد خلاص أنا رايح الشركة وتركها وخرج
لتقترب هذه السيدة من الخزانة وتخرج صندوق به صور ولكن أخرجت صورة لفتاة ف قمة الجمال وقبلتها وبكت ثم وضعتها ف الصندوق مرة أخري
*****************************
ف هذا المكان أو قل مملكته يجدف بزراعيه وكأنه يصارع تلك الموجات يسبح بكل مهارة وحرفيه لتعلن تلك الموجات استسلامه أمام قوته نعم فهو يزن الحديدي الحفيد الأكبر لديه قوة وجبروت فصدق من قال عليه أنه أحد الجبابرة فهو أكثر الأحفاد قوة وصلابة فهو لم ين**ر من الظروف بل زادته قوة
يقطع عليه صوت خلوته ورياضيته الصباحية أيضا صوت الخادمة ولكنها ترتعد خوفا
يزن أنا مش قولت أما ابقي هنا مش عايز حد يدخل عليا
الخادمة أنا آسفة جدا يايزن بيه بس فهد بيه طالب حضرتك ف الشركة
يزن تمام اطلعي
لترحل الخادمة وهي تتنفس باريحية الحمد لله كنت هموت
ليخرج من حمام السباحة ويذهب لغرفته ويدخل لجناحه ويذهب لغرفة الملابس وينتقي بدلة كحلية اللون ويصفف شعره البني ويهبط إلي الأسفل
ف الأسفل
تهبط تلك الجميلة من علي درجات السلم وهي ترتدي فستان زهري اللون وحجاب ابيض فهي الجميلة .... سنا الحديدي .... فتاة ف العشرين من عمرها ف كلية الهندسة فهي دخلتها حبا ف أخيها كيف لا تحبه وهو من رباها ورعاها بعد أن شاء القدر ان يتيتموا مبكرا فهي أمها توفت عند ولادتها وابيه مات ف حادث مع إخوته تهبط درجات السلم وهي تبتسم ولكن يأتي صوت من الخلف ليجعل الالالم تتحرك داخل ص*رها
كنان أوه صباح الخير برنسيس سنا هتتكرم وتفكر معانا
سنا بهدوء عملت جاهدة أن وتتحلي به صباح النور يا ابيه معلش بقا انت عارف الجامعة
كنان آه فعلا ما أنا عارف وعارف كمان أن فيه ناس مش تستحق حاجات كتير أوي بس للاسف لم بنديهم بيكون غصب عنا
الدموع تتجمع داخل مقلتيها ولكن تابي تلك الدمعات الهبوط لتقول
سنا عندك حق يا ابيه ف ناس بيكون نصيبها أنها تتعذب وبس بس ف ناس عذابها بيكون أكبر مش كل اللي بنشوفه وبنسمعه بيبقي صح
كنان واو بقيتي حكيمة كمان
سنا هترد ولكن هبط يزن من أعلي ليقول وهو يحتضن أخته ويقبل جبينها أكيد لازم تكون حكيمة وقوية دي مش أي حد دي سنا الحديدي
لينزلوا ويتوجهوا لغرفة الطعام ويقبل كل واحد يد جدته
الجميع صباح الخير يا تيته
شهد صباح الخير وتوجه كلامها ليزن يزن
يزن نعم يا تيته
شهد جدك عاوزك ف الفرع الرئيسي
يزن حاضر يا تيته هروح ع طول ويوجه كلامه إلي كنان
يزن كنان هتروح الشركة وتحضر الاجتماع مع الوفد الإيطالي
كنان تمام
يزن يلا يا سنا عشان اوصلك
سنا بجد يا ابيه
يزن أرجع ف كلامي
سنا لا طب وع ايه يلا أهو ويرحلا ليتن*د كنان حزنا ع حاله
ويقبل يد جدته ويرحل
رحلا الثلاثة وخلفهم أسطول من سيارات الحراسة كيف لا وهم أحد ملوك الاقتصاد ع مستوي العالم
اوصل يزن أخته
يزن سنا لما تخلصي هتلاقي السواق والحراسة موجودين اوكي
سنا نفسي اعرف لزمة الحراسة ايه
يزن بغضب وخوف ولكنه مخفي سنا قولت ايه ولا نسيتي اللي حصل
سنا للاسف أنا أكتر حد مش قادرة تنسي اللي حصل
اقترب يزن من أخته وقبل رأسها وجفف دموعها خلاص متعيطيش انتي عارفة أن دموعك غالية أوي عندي
سنا ببسمة حاولت جاهدة لتصنعها حاضر ونزلت من السيارة ودلفت للجامعة وخلفها حرس
لينظر يزن أمامه نظرة تحتوي ع الغموض ومعاني أخري كثيرة ويرحل ذلك
يزن أطلع
ف مقر شركات الحديدي
يدلف يزن بهيبته وقوته المعهودة فهو لا يدخل مكان والا تنقلب الدنيا رأس ع عقب فالجميع يخافه
دلف إلي مكتب جده ووجده منهمك ف الاوراق أمامه فهد ولم يرفع بصره صباح الخير اتأخرت ليه
يزن صباح النور أنا متاخرتش ولا حاجة أنا معادي ف الشركات تسعة وحاليا هي تسعة إلا دقيقتين يعني لسه فاضل دقيقتين ليبتسم فهد ع حفيده
يزن خير ايه المهمة الجديدة
فهد بضحك احسن حاجة انك مش بتضيع وقت بس ماشي الأول عايزك تروح اسكندرية
يزن باستغراب ليه
فهد سمعت أنهم بيلعبوا ف الاساسات هناك
يزن طيب هبعت كنان
لينظر له فهد نظرة قد فهمها يزن جيدا ليخرج يزن الهاتف من جيبه وقال كلمة واحدة للطرف الآخر نفذ
الطرف الآخر تمام يا باشا
يزن متقلقش خلصت
فهد تمام تاني حاجة جه الوقت اللي يرجع فيه الجبابرة
يزن متقلقش يا جدو
وانتهوا ورحل يزن شركته الخاصة بالهندسة والمعمار
******************************ف عروس البحر المتوسط وخاصة ف شقة تدخل ع الحالة المادية الجيدة لمن يسكن بها تستيقظ فتاة جميلة ب*عرها الأ**د وعينان بلون السماء الصافية تفتح عيناها وتذهب لتصلي وتقرأ اذكارها وتقرأ وردها دون أن تمسك المصحف فهي تحفظ كتاب الله عن ظهر قلب
تقف ايلين ف المطبخ لتحضير الفطور وتنتهي تتجه إلي غرفة والداها وتدق الباب ايلين بابا حضرتك صاحي
الأب ايوا نور صاحي ويخرج من غرفته
ايلين نفسي اعرف انت ليه بتقولي يا نور القمر
الأب عشان انت فعلا نور القمر ف عز الليل بتلاقي نور وانتي فعلا النور اللي نور حياتي ايلين تشعر بأن حضن والداها هذا مختلف تماما تشعر ب*عور غريب ولكن تجاهد ع أن تمحيه
الأب ايلين بصي يا حبيبتي هتلاقي صندوق جوا ف الدولاب هخديه بس اوعك تفتحيه إلا لما أقابل وجه كريم
ايلين انت ليه بتقول كدا يا بابا
الأب اوعديني يا ايلين
ايلين تبتلع الغصة حاضر يا بابا
الأب يلا أنا نازل الشغل
ايلين وهي تقبل يده ف رعاية الله
رحل وتركها وحيدة ف دوامة أفكار ولكن لما هذا الشعور السيء
نرجع القاهرة تاني
فهد جالس ع مكتبه وما زال يعمل إلي أن دق هاتفه برسالة محتواها
...دور ف الدفاتر القديمة هتلاقي حاجات كتير مخفية واهمها بنت بنتك هتلاقي مفاجأت كتير سلام ....
فهد بعصبية خفيفة ف سره مين ده وبنت بنتي ماتت وايه هي الدفاتر القديمة يا ربي ما هو مش معقول يكون بيلعب معايا أنا متأكد أنه حد اعرفه ويعرفني ونتركه ونسيبه يفكر براحته
.....ف شركة الحديدي للهندسة والمعمار .. ف قاعة الاجتماعات يدخل كنان الحديدي بهيبته فهي لا تقل عن يزن أو أي من أحفاد الحديدي فهو الضلع الثالث ف المثلث
يجلس ع مقعد الإدارة والوفد من حوله
وينتهي
جاك سررنا بالتعامل معكم
هز كنان رأسه فقط وقال هيا لنبدأ ويمر الوقت ولكن هناك زمجرة غاضبة من كنان
كنان كيف يكون الشرط الجرائي عشر ة مليون أنتم تتعاملوا مع شركة عالمية الصفقة لن تبرم
جاك ستخسروا
كنان لن نسخر شيء أمامكم مهلة لغدا أما نعم وأما لا
رحل الوفد يجلس هو ع كرسيه وابتسم وكأنه لم يخسر صفقة الآن وكأنه شئ عادي
ف الولايات المتحدة ف قصر لا يقل جمالا عن القصر الذي يوجد ف مصر باقي الجبابرة ف حجرة وبخاصة حجرة الرياضة يقف شاب ف الثانية والثلاثين من عمره يقف أمام كيس الملاكمة يفرغ شحنة الغضب يتذكر ذلك الصديق الغائب الذي قدر لهم أن يفترقوا منذ عشر سنوات ليدخل عليه شاب ف نفس عمره
مالك يا يزيد
يزيد مفيش حاجة يا فارس قولي هتنزل مصر أمتي
فارس بكرا يا يزيد
يزيد مش هتبطل توجع ف قلبك يا فارس
فارس عمر زيارتها ما كانت وجع لقلبي
لبضيف وأنت يا يزيد مش هترجع
يزيد بغموض لا يليق إلا به هرجع وهرجع قريب كمان
الفصل الثاني
القدر فرقنا والقدر سيجمعنا القدر يخلق الصدف لنخلق من تلك الصدف الحياة فهو من بدأ اللعبة ونحن من سنهيها لأن قوتنا ف اتحادنا
هي كلمات كتبتها ذلك الغائب فهو لم يترك البلاد ولكنه فكر كثيرا ف ترك الحياة ولكن القدر لم يشاء فهو ترك قصر الجبابرة وذهب ليجلس ف معزل بعيدا عن البشرية ذهب بعيدا لعله يجد راحته ليفيق من شرو ده ليتجه ويقف أمان شرفة جناحه ف مزرعته التي لا تحتوي ع ج*س حواء فها هو يندم ع فعلته ولكن هل يفيد الندم؟! فهي لم تخطأ ولكنه هو من أخطأ والا يجب أن يتحمل يقف يتأمل الحديقة والورود التي تحيط بها يتفرس جمالها ويقول هل الجمال يدوم ولكن أي جمال يقصد ؟!
تركها معلقة أو بالأصح إجابته غامضة فكيف لا وهو أحد ملوك الغموض أنه إلياس الحديدي الذي كان يلقب بالعاشق
فهو الأخ الأصغر ليزن الحديدي
توجه بنظره إلي السماء ليري تلك النجوم ويري فيري كم تعطي الأمل فعلي قدر ما يوجد الظلام يوجد النور فعيناه أيضا لها بريق كبريق تلك النجمات ولكن بريقها مظلم يملأه الغموض والحزن وقلب ارهقه العشق ليتوجه لغرفة الرياضة الخاصة به لعله يطفئ ما بداخله ولكن ما بداخله لا يزداد إلا اشتعالا لينقضي بعض الوقت ويتجه للنوم ليبدا يوم جديد وورحلة جديدة ربما تكون سبب ف تغيير حياته يذهب لتنام عيناه وقلب يرفض أن ينام
******************************
ف إحدى الأماكن
يجلس أحدهم رقيدللفراش يذرف الدمع من عيناه ندما ع ما فعله فها هو اليوم نيران الندم تشتعل داخل ص*ره ندم ع فعلته الذي ظلم بها الكثير ظلم لقلب أحتاج وظلم لقلب أحب ليمسك هاتفه
هو ألو ايوا أنا عايز أشوفك دلوقتي ضروري
هي أنا اسفه مش هقدر إني أجي
هو أنا بموت محتاجك دلوقتي معايا ع الأقل لو مش علشان حبي ليكي عشان خاطر بنتنا هاتيها معاكي نفسي اشوفها
هي تمام جاية
هو بسرعة مفيش وقت ليغلق الهاتف
ليمسك الهاتف ويفتحه ع صور خاصة ينظر لصورته مع شخص آخر يقبل الهاتف ويقول أنا آسف اللي أنا فيه ده ذنبك أنت حقك عليا خلافات عيلتنا سببت لينا أكبر وجع وخلتني أخسر إنسان رائع زيك أنا آسف آسف
ولكن هل ينفع الندم بعدما اقتربت الروح ع أن تفارقالجسد
بعد مرور نصف ساعة
تأتي فتاة جميلة ببشرتها البيضاء وعيناها لا تعرف أهي عسلي أما رمادي فعيناها كانت رائعة جدا ويزينها هذا الحجاب الفضفاض
تدخل إلي غرفته لتجده راقد ع فراشه هذ*ل ضعيف لا حول له ولا قوة تجده راقد فوق فراشه شاحب بالفعل شحوب الموتي شفتاه زرقاء وتجد عيناه اسود **واد الليل هي انت عامل كدا ليه فيه ايه
هو ببسمة عمل ع إلا تفارقه قلتلك خلاص الروح بتروح للي خلقها أنا كان عندي سرطان كبدي ف مراحل متأخرة
هي شهقت وبكت واقتربت تملس ع شعره حتي وإن لم يكن زوجها فهو أبو طفلتها وصديقها
هو ببكاء ودموع فاضت وكأن السحب ف السماء اجتمعت لتعلن عن سقوط أمطار غزيرة ولكنها ليست أمطار ولكنها دموع ألم وحسرة ليقول أنا آسف الأسف كلمة قليلة ع اللي حصل بس للاسف الخلافات وقعتك ف طريقي وخلتني استغلك عشان اوجعه مكنتش اعرف إني بوجع نفسي قبله وصيتي ارجعي ليه وخليه يسامحني لو يقدر وأنت كمان سامحيني إني استغليت احتياجك للحب عشان انتقام أساسه باطل بس ع فكرة هو بيحبك أكتر مني بس كان مستني يخلص الجامعة وانا استغليت سكوته وضعفك أنا آسف وكمان عارف أن عمرك ما حبتيني أنت اتعودتي عليا بس نفسي تسامحيني وأعطاها جواب بصي كدا خودي الجواب والميموري ده ادهوله وخليه يسامحني
هي مسامحك يا أمجد مسامحك من كل قلبي
أمجد يتن*د براحة هاتي بنتي عايز اشوفها لتذهب وتحضر طفلة تشبه والداها كثير ولكن بعين أمها
لؤلؤة بابا أن هتسبني
أمجد حبيبة قلب بابا معلش أنا هطلع السما وهبقي زي النجوم كل ما تحبي تشوفيني بصي ع السما وبعدين أنا هاروح عند ربنا
متعيطيش وماما هتجيبلك بابا تاني وابتسم صح يا ماما
هي صح يا قلبي
أمجد للمرة الأخيرة ارجعي يا نغم ارجعي عشان خاطري وعشان خاطر لؤلؤة اوعديني
نغم أوعدك. ..وجه كلامه لطفلته تعالي هنا يا قلب بابا احتضنها وقال أشهد أن لا إله إلا الله وإن محمد رسول الله ومات متحتضن ابنته مات ليصلح ما عجز أن يصلحه بحياته
...الناس اللي هتقول ليه دوره صغير ومات هو مش بطل رئيسي وكان لازم يموت لأن لو فضل عايش مكنش هيكشف حاجات كتير مش هنعرفها دلوقتي وهنعرف ايه سر العداء بعدين دلوقتي أنا بحكي حال الأبطال قبل ما يتحدوا ويرجعوا لقبهم تاني .......
وترك تعمل ع إصلاح ما أفسده القدر فهل ستستطيع المواجهة ؟!
******************************
ف أحدي قاعات الزفاف الفخمة
اليوم حفل زفاف أحد ملوك الاقتصاد ع تلك البدوية المصراوية التي أسرت قلبه منذ أن نظر لها ليقسم ع أنه وقع أسير لها
يقف يراقصها ع ساحة الرقص ولكن يقطع صوت الموسيقي العالية هذه صوت أعلي بكثير وهو صوت طلق ناري اخترق قلبه
بدلا من قلبها لتتحول السعادة لحزن وخيم
هو يقول لها مجدي البنهاوي وتصعد الروح لبارئها
لينته بعروس ف فستانها الأبيض إلي عروس بفستان ملطخ بالدماء
ليأتي عليهم الصباح ولكنه ليس فرحا وإنما ألما وحزنا ويتم الدفن وتتوعد بالانتقام
*****************************
ف قصر الحديدي
تجلس سنا ومعها صديقتها وتدعي جميلة
جميلة مش هتبطلي التخلف اللي انت فيه ده يا سنا أنت هتفضلي كدا لحد أمتي
سنا لحد ما اموت يا جميلة انت متعرفيش حاجة
جميلة ومش عايزة اعرف بس اللي اعرفه أنه بيعشقك مشوفتيش نظرته ليكي كانت عاملة ازاي كان كلها عشق وعتاب انت عمرك ما كنتي باردة كدا يا سنا فين سنا الرقيقة والمرح واللي بتضحك دائما مش سنا الكئيبة اللي الهم والحزن بقا باين ع وشها
سنا سنا اللي بتتكلمي عنها ماتت يوم ما اتخدت أحسن حاجة فيها يوم ما اتخدت منها الحياة يوم ما قوة الجبابرة كانت سبب ف دماري وبعدهم دلوقتي بقا أكبر دمار ليا يا جميلة
جميلة نفسي اعرف فيه ايه عشان أقدر اساعدك
سنا اللي اتخاد مني عمره ما يرجع ولا كنوز الدنيا تعوضه عارفة يا جميلة أنا كنت بتمني إني اموت يومها وبكت بحرقة لتحتضنها جميلة خلاص بقا يا بت ايه جو العكننة ده بصي أنا هقوم أمشي قبل ما اخوكي يجي أنا بترعب منه
سنا ليه يا جو جو ده حتي يزن طيب وكيوت
جميلة قصدك غامض ويخوف يا لهوي أنا بترعب منه
سنا خلاص يا ختي وبالفعل رحلت جميلة ومضي الوقت ودخل يزن وكنان وجلسا لحين تحضير العشاء
ف الصالون يجلسو ونزل فهد ومعه شهد فاقترب يزن وكنان وقبل يد جدهم وجدتهم
شهد ربنا يباركلي فيكم يا ولاد
كنان ويبارك فيكي يا تيته
سنا وانا يا تيته نسيتني
شهد هو أنا أقدر أنسي حبيبة قلبي كفاية أنك شبه الغالية ربنا يرحمها
الجميع أمين
كنان بهمس سمعته تنسي الكل وتقسي ع اللي عايزاه ومش عايزة حد يقسي عليها ولا ينساها بجد أنانية
لتتجمع الدموع داخل عيونها ولكن كبرئاها يمنعها
فهد عملت ايه مع الشركة الايطالية سمعت أنك لغتها
يزن متخفش يا جدو الصفقة هتم بكرا
فهد ازاي وهم قالوا أنهم لغوها
ينظر يزن وكنان لبعضهما ثم ينظران إلي جدهم ليفهم الفهد ويبتسم ع دهاء أحفاده
فهد ليزن يزن هو أخوك مش هيجي بقا مش كفاية بعد لسه منساش
يزن للاسف لسه يا جدو بس متخفش فترة وهتلاقي الكل قاعد هنا
شهد ببكاء وحشوني أوي يا فهد نفسي نتلم من زي 13 سنة مش مكفيهم الفترة دي بعد كفاية كدا
يزن يذهب لجدته وينحني أمامها ويقبل يدها وعد شرف من يزن الحديدي لشهد الحديدي ان احفادك هيكونوا هنا ف أقرب وقت
شهد وانا عندي ثقة فيك يا ابني
لتأتي الخادمة وتقول العشاء جاهز وذهب الجميع للعشاء
ع طاولة العشاء
يزن جدي ..... فهد فيه يا يزن هو فيه حد بيتكلم ع الأكل
يزن آسف يا جدي
بعد مدة ينتهي الجميع من عشائهم ويذهبوا للجلوس مرة أخري فهي عادتهم أن يجلسوا بعد العشاء مدة مع بعضهم البعض ف جو أسري
فهد خير يا يزن ايه الموضوع اللي انت كنت عايز تتكلم فيه
يزن سنا جايلها عريس
ف هذا الوقت شرق كنان
شهد وهي تحرك يدها ع ظهره فيه ايه
كنان ولا حاجة وينظر لها بعيون حزينة ومن**رة ليكمل فهد
فهد مين حد نعرفه
يزن لا يا جدي هو معيد عندها ف الكلية ده غير أنه لسه ماسس شركة صغيرة ليه بعيد عن أهله
فهد يقول لسنا رأيك ايه يا بنتي
سنا بدموع وهستريا لا لا لا وتفر هاربة
فهد ليزن فيه ايه ايه اللي حصل لكل ده
يزن معرفش يا جدو ويتن*د بحزن عن إذنك
وصعد لها
عند كنان ف خاطره
نفسي اعرف هي بتعمل كدا ليه ايه سر رفضها أنا عارف أنها بتعشقني زي ما بعشقها بس ليه بترفض دايما كدا مش لاقي سبب يا الله
....عند سنا ....
يدخل عليها يزن
يزن هتفضلي كدا لحد أمتي
سنا لحد ما اموت يا يزن مقدرش اتجوز مقدرش
يزن ليه يا سنا فهو يعلم ولكن يريد تبسيط الأمور
سنا عشان مينفعش عشان مبقاش أنانية
يزن ليه مش عايزة تنسي
سنا لا للاسف دي الحاجة الوحيدة اللي مش بتتنسي
يزن بس يا سنا ترتمي بحضن أخيها عشان خاطري بلاش اللي أنا فيه دلوقتي أرحم من إني أحس بنقص وتبكي وتنام بحضن أخيها
يزن بعد أن نامت اخته توجه إلي الأسفل ليجد الجميع صعد إلي غرفته ولكن الجد هو من بالأسفل
فهد بحزن ع حفيدته لسه الموضوع إياه يا يزن
يزن للاسف يا جدو مفيش فايدةومنقدرش نغصب عليها لأن لو هنغصب عليها كان الأولي نغصب عليها تتجوز اللي بيعشقها وبتعشقه
فهد عندك حق وأضاف تعال ورايا ع المكتب ف المكتب يقرأ تلك الرسائل الواردة
فهد ينظر ليزن
يزن يعني ونظر لفهد نظرة فهمها جيدا وأضاف متخفش يا جدو هاشوف وكل حاجة هترجع لوضعها
فهد تمام كدا
يزن هاطلع أنام عشان أروح اسكندرية بكرا
فهد تمام وصعدا كل واحد منهما لغرفته
*****************************
ف الم**يك
ف قصر الحديدي
يقف هو لينهي تجهيز حقيبته للسفر لأرض الوطن ليذهب هو ف ذلك المعاد الذي يقدسه لزيارة احبتته يدخل عليه يزيد
يزيد خلاص هتسافر
فارس ايوا يا يزيد انت عارف إني مقدرش افوت السفرية دي وبعدين انت مش ناوي تجي معايا
يزيد لا فارس انت عارف إني أقسمت إني ما انزلش مصر طوب ما أنا مش عارف الحقيقة
فارس سؤال بس كدا وطب وهتعرف الحقيقة ازاي طول انت مش هناك
ليبتسم يزيد ويحكي له ما يريد فعله
فارس هتفهمني كدا أنها ممكن تعدي ع يزن
يزيد امممم أهي محاولة ولو ما نجحتش مش هتكون الأخيرة
فارس عز رأسه وقال انت حر أنا همشي بقا عشان الحق الطيارة
يزيد تمام
يزيد بعد أن رحل فارس وقال بصوت مسموع ما هو أنا لازم اعرف الحقيقة ليه عمل كدا المشكلة أن عمر يزن ما كان حقود ولا اناني بالع** هو معطاء جدا بس ايه اللي يخليه يوجعني كدا وليه أصر أنه يبعدني ليه بس لتلمع عيناه بعزيمة وإصرار ليعلم ما يخفيه أخيه وصديقه عنه
ف مطار القاهرة الدولي
تهبط الطائرة الخاصة لفارس الحديدي ويخرج من المطار ليتوجه إلي المكان الذي يقضي فيه يومه بحيث يجد فيه راحته والده ولكن هذه المرة ستكون مختلفة تماما
فماذا سيحدث ؟!
خبر يهز كل أنحاء جمهورية مصر العربية زلزلزل ليس بقوة كبيرة يض*ب مدينة الإسكندرية أدي لهدم المباني تحت الانشاء وذهاب ضحايا فهل هذا سيؤدي لتغير مجري الأحداث؟ !
خلص الفصل