الفصل الخامس

1865 Words
الفصل الخامس #الجبابرة توضيح علاقة الأبطال ببعض يزن وايلين ولاد عمة وهنعرف ازاي عشان كدا رجعت القاهرة وهنشوف هيتجمعوا ازاي كنان وسنا هم بيحبوا بعض بس سنا حصلت ليها حادثة خلتها رفضاه وهو ميعرفش ايه اللي حصل عشان كان مسافر الياس بعد ع بعد حبيبته بس اللي فرقهم هو اللي هيجمعهم تاني فيروز كانت بتحب يزيد بس هو رفضها عشان كدا سافرت إيطاليا اللي كان بيراقب فيروز هو يزيد وهنعرف النهاردة ليه العدواة الحقيقية مش بين فهد ومجدى لا العدواة من حد بيقرب الاتنين وهو اللي بيخطط وضحت اتمني ذلك ......... ف ايطاليا. ............ مضي الوقت سريعا وانقضي وقت الحفل بين مدحها ع تلك اللوحات فلابد أنها عاشقة حد النخاع لترسم كل هذه الصور بكل هذه الحالات المختلفة فعرفت فيروز خلال سنوات إقامتها ف روما بلقب العاشقة المجنونة نعم فهي جنت لتعشق إلي هذا الحد الكبير اطفت الأنوار وأغلقت المرسم واتجهت إلي سيارتها لتغادر ولكن فوجئت بيد تربت ع كتفها اترتعبت ف البداية ولكن خوفها ذهب هباء بعدما ركزت بكل حواسها لتشتم رائحة عطره التي بالرغم من هجرها له سنين إلا أنها مازالت تعرفه جيدا يكفي أن نشعر به حولها فلو ع بعد أميال هي تدركه كما يدرك الجسد الروح احفظك كما احفظ أنفاسي. .. احفظك وأنت تنساني ... احفظك بكل وجودي ... ولكنك بعتني بكل جحود ... ارهقني عشقك. ... وارهقتني ذكرك ... يؤلمني بعدي. .. ولكن ف بعدي ربما يكون دواي ... فأنا لم اختر البعد. .. كما اخترت أنت الجفاء ... أدارت وجههااليه لتلقي عيناها التي تشبه حجز الزمرد بعيناه الغامضة التي تشبه غيوم السماء لم يتكلم أحد منهما وكأنه ي**ق من الزمن لحظات قبل أن يعود كل واحد منهما إلي جموده ليعلن هو عن انتهاء ال**ت ويتكلم يزيد مش عيب أما ببقي الجاليري كله بصوري وأنا مش ضيف أساسي صح ولا غلط يا بنت عمي فيروز لا مش غلط يا بن عمي بس اللي متعرفهوش أن اللي بيكون ضيف لجاليري فيروز الحديدي بيكون مهم عندها وحبة وجوده مش مجرد متطفل زي انت ما بتعمل يزيد ببسمة طيب أنا لو مش مهم ليه الجاليري كله بصوري أنا تكونيش مثلا بتحبيني فيروز أحبك انت ليه وع ايه فوق يا يزيد أنا فيروز الحديدي وصلت و ع وشك الرحيل ولكنه أمسك مع**ها يزيد لا أنا اعرف مين فيروز الحديدي كويس ومنستش أن هي هي فيروز الحديدي اللي وقعت ف غرامي منذ ثلاثة عشر عاما ولا نسيتي يا فيروز فيروز لا منستش يا بن عمي بس قلبي اللي انت وجعته أنا هدوس عليه برجلي يا بن عمي ورحلت فيروز إلي مكان تجد فيه راحتها وذهب خلفها يزيد وابي تركها إلا وهو يجعل قلبها كجرح ينزف من دون دماء .... فيروز كانت تعشق يزيد بجنون ولكنها لم تعترف له بحبها وف الوقت ده حب بنت هتقلب موازين حياته وحياة عيلته كمان ...... ذهبت إلي مكان بعيد عنه لعل أنفاسها المتسارعة تنتظم ولكنها استشعرته خلفها ومسحت دموع عينها فهي أبت أن يري ضعفها فيروز جيت ورايا ليه يا يزيد يزيد مش عارف يا فيروز حسيت إني لازم أشوفك فيروز بسخرية وأنت بتحس زينا يا يزيد يزيد اه بحس زيكم يا فيروز وأكتر كمان أنا اتوجعت زي أي حد فيكم ما اتوجع يا فيروز ع الأقل كل واحد فيكم مراته ممتش ف يوم فرحه ويكون صاحبه اللي قتلها قدام عينه مخفش مني ولكنه قتلها بدم بارد قدام عيني كل هذا يقوله بغضب فيروز وانا كان زنبي ايه أنك توجعني وت**ر قلبي وتجرح كرامتي يا يزيد تفتكر قولت ايه ولا افكرك يا بن عمي فيروز شكلك نسيت بس احب افكرك بعد موت زوجة يزيد او بالأصح التي سوف تصبح زوجته بعد مراسم الدفن ومرور أسبوع ع موتها كان يجلس يزيد ف غرفته وحيد يبكي ب**ت حتي قطع ذلك ال**ت دخول فيروز عليه واقتربت منه وجلست جواره فيروز يزيد مش تزعل عشان خاطري أنا مبحبش أشوفك زعلان يزيد بغضب انت جاية هنا ليه عايزة ايه ازعل ولا لا انت مالك ولا انت بتتمحكي فيا وخلاص فيروز أنا بتمحك فيك يا يزيد يزيد ايوا بتتمحكي فيا انت فاكرة إني مش عارف أنك بتحبيني وكنت بتغيري لما بكون مع ريماس وزمانك فرحانة أنها ماتت لم ترد عليه فيروز وخرجت نعم خرجت من غرفته ولكنه لم يعلم أنه ربما يخرجها نهائيا من حياته فيروز افتكرت ولا لسه ناسي يا بن عمي خليك عارف إني يوم ما خرجت من جناحك أنا كدا خرجت من حياتك سلام ومتجيش ورايا لأن المرة دي ردي مش هيعجبك خالص رحلت فيروز وبالفعل لم يذهب ورائها لأنه يعلم أن ماسببه يصعب مدواته قال يزيد معلش يا فيروز لازم اعمل كدا لأن حمايتكم أهم عارف أننا بنوجع فيكم بس لازم كدا لازم **** ************************** ...... ف فرنسا. ..... وصلت الطائرة إلي أرض باريس ذهبت استاج إلي منزلها وهي تبتسم بسمة نصر وأخيرا ستحقق انتقامها ممن سلب منها حياتها ولكنها لم تعلم أن ما تسمعه الاذان ربما لا يكون صحيح وأن هناك خبايا وراء ما نسمع ونري فربم تنقلب الموازين والنيران التي تسعي لاطفائها لا تزداد إلا اشتعالا .... عند فارس ......... حييت ع ذكراكي. .. فماذا أريد بعد ... أريد لقاءك. .. وأعلم أنه المستحيل ... اسرق لحظات تغفو فيها العين. .. والعين لرؤيتكي .... خير دليل. .. لا تضني ع حبيبك بحلم ....بات بعيد. ... فقلبي يحن إليك شوق ... فلا تكوني كما البخيل ... أريدك قمري. ..كما كنتي دائما لي وصل إلي فيلته وتوجه إلي غرفته جلس يفكر ف القرار الذي اتخذه جده ف تجميعهم مرة أخري ولكن لأول مرة عيناه تذرف الدموع ألما ع فقدانها فثلاثة عشر عاما لم تكفي لتطفي نيران اشتعلت داخل ص*ره فكيف يعود إلي مكان يحيا به وهي فيه سلبت حياتها ليتذكر اليوم الذي سلبت منها الحياة وسلب منه الفرح بعد موت أبناء الحديدي بحوالي ثلاثة سنوات لأول مرة يقام حفل داخل قصر الحديدي وهو ليس احتفالا عاديا ولكنه احتفال بعيد مولدها الثامن عشر كيف لا يحتغلوا وهي حورية القصر أنها قمر الحديدي وبالفعل هي قمر كاسمها فجمالها لا يمكن أن يوصف ابدا يقف الكل حول الطاولة ليطفئوا الشمع ولكن ليس الشمع وحده من انطفأ ولكن كان هناك شمعة تنير القصر بمرحها وطيبة قلبها التي تسرق لبك دون أن تدري كيف ليأتي ما ي**ق حياتها ع غفلة صوت رصاصة تدوي ف المكان لتخترق ص*رها كان كل هذا وفارس يقف سعيد لمحبوبته ويضحك ع حركاتها الطفولية والعفوية ليسمع صوت الرصاصة التي اخترقت ص*رها ليهرول إليها يحتضن جسدها الصغير الذي أصبح باردا وعيناها تبكي وتنظر له بكل الحب الذي جعلته له تتلمس وجهه وتبتسم قمر بحبك يا فارسي بحبك يا فارس عمري كلمة بسيطة قالتها ولكن نيران اشتعلت داخله بعد نطقها الشهادة لترحل عن العالم مودعة إياه فارس لم يبكي ولم يجن كان ساكن كلوح الثلج ليحتضنها بكل الألم الذي يسكن جوفه فلو كانت حية لتهشمت من شدة احتضانه لها ويقول بصوت قاس والله ما تبكي عيني دمعة واحدة يا قمري غير وانا واخد حقك يا قلب فارس لتنقضي أيام عزائها وفارس جامد عيناه لم تذرف ولا دمعة واحدة مر حوالي أسبوع وبعدها رحل فارس من القصر وأقسم إلا يدخل هذا القصر قبل أن يأخذ حقها ومر ثلاثة عشر عاما وفارس ما زال ع وعده لم يكن يذهب لمصر غير لأن يزور قبرها .... ده أول طريق لدمار الجبابرة فرقوهم بالعشق لأنك لم بتتالم ألمك هو اللي بيحرك وبتكون مخلص ليه ...... ولاول مرة عين فاس تعلن ع بكائها ولكنه يمحو تلك العبرات سريعا حتي لا تترك ف عينيه أثرا وعاد البارد الجامد مرة أخري وذهب لي**ق لحظات النوم لعله يراها ف منامه كما اعتاد او كم يريد تخيلها ***************************** ف القاهرة وف قصر الجبابرة يقف يزن ف شرفة غرفته ينظر إلي الليل وسكونه ولكنه يمسك الهاتف بيده وتذكر أمر عليه فعله يزن يضع الهاتف ع أذنه ألو ازيك يا إلياس إلياس تمام يا يزن خير الوقت متأخر فيه حاجة حصلت يزن ببسمة ليه هو حرام اسأل ع أخويا ف أي وقت ولا مش حقي زي ما عملت كدا وهربت إلياس أنا مهربتش يا يزن ولا ناسي أن ف مصر وبآجي ع معاد العمليات يا يزن يزن ليدرك مكر ايه آه بدليل أنك بتخلص العمليات وتهرب إلياس بضحكة خلاص يا يزن مبقاش فيه هروب أنا جاي القاهرة بكرا واللي احنا ما بدانهوش هننيه اخنا ولا نسيت أننا الجبابرة يزن لا منستش وعموما أنا كنت متصل عشان اقولك أن لازم تجي لأن فارس هيكون هنا كمان شهر إلياس بصدمة إلياس هيجي يعيش معانا ف القصر يزن آه هيعيش ف القصر إلياس بتهكم ومين قدر يقنعه **ت يزن ليدرك أن أخاه من فعل ذلك ليقول عرفت أكيد انت وعارف أنك كنت تقدر تجمعنا من ثلاثة عشر عاما بس مستغرب انت ليه طول الوقت ده خليت كل واحد فينا لوحده نفسي افهم يزن خلي كل حاجة للوقت يا إلياس إلياس قبل ما تفقل عايزك ف موضوع مهم يزن خير إلياس لما اجي القاهرة يزن تمام .... إلياس نفسي ألقي عندك فضول زي أي إنسان طبيعي بس للاسف يزن بثبات يكون عندي فضول ليه وانا كدا كدا هعرف اه أو بمعني تاني عارف بس خلي بالك من الأمانة اللي عندك وأغلق الهاتف إلياس بصدمة معقول يكون عارف بس ازاي ويرد ع نفسه وليه الصدمة مش معقول يزن الحديدي مش هيكون عارف اللي بيحصل حواليه ويذهب إلياس للنوم ولكنه يشرد ف ذلك الملاك الذي يأتيه أثناء ولكن كيف يكون حلم فالحلم لا يتكرر كل يوم وبنفس النمط ليذهب بعدها للنوم عسي أن يحلم بها مجددا عند يزن انهي المكالمة وظل واقفا ف الشرفة إلي أن دخلت عليه أخته يزن سنا مالك فيه ايه سنا بدموع عايزة أنا ف حضن اخويا يذهب يزن للنوم تحتضنه سنا بشدة ممكن نتكلم سنا تهز رأسها بنعم يزن مالك فيه ايه وأنت مش بعادة تعملي كدا سنا زهقت من نفسي وحياتي يا يزن عايزة أمشي من هنا عايزة ابعد وياريت يكون للأبد يزن بعد الشر عليكي يا حبيبتي كنان اللي مزعلك سنا مفيش حاجة غير كنان واجعة قلبي يا يزن يزن أنت رافضة ليه يا سنا ولو علشان الموضوع إياه اللي خليتني أوعدك أن محدش يعرف لو هو كان عرف كان مستحيل يرفض سنا بس أنا مقدرش احرمه من حقه وحق أي حد بيتمناه هو هيعيش معايا بس مش هيقدر يعيش من غير سند يزن خلاص نامي يا قلبي ونامت سنا ف حضن أخيها ****************************** ..ف منزل ايلين. ....ف القاهرة .... وصلت ايلين إلي القاهرة ف عصر اليوم ولكن زي أي بنت وست مصرية أصيلة البيت مكركب طبعا ولازم تنضفه وقضت اليوم فيه لحد حيلها متهد ونامت طبعا بعد ما أزالت جرب التنضيف ...سوري ع اللهجة يا جماعة بس حبيت امرح شوية وآه ابقوا اقروا اللي تحت خالص ... وبالفعل أنهت ايلين تنضيف المنزل و استمحت وبدلت ملابسها وصلت فروضها ونامت من تعب اليوم لتنام عينها وعقلها يفكر فيما سيحدث ف الغد .... رحل يزيد من أمام فيروز رحل وهو يعلم أن كل كلمة قالتها ف حقه هي صحيحة مئةف المئة رحل وتركها لتلملم شتات نفسها لتسيطع المواجهة لأنها محتومة لأن يزن لن يسمح بالبعد أكثر من ذلك ***************************** جاء الصباح ليحمل ف طياته الكثير ف فرنسا يجلس فارس ع مكتبه يعمل ف الاوراق أمامه إلي أن دخلت عليه السكرتيرة السكرتيرة مسيو فارس فارس نعم مترجم طبعا السكرتيرة مدام استاج الحلبي ومسيو إياد الحلبي مستنينحضرتك برا فارس باستغراب تمام خليهم يتفضلوا وبالفعل دخلت استاج هي واياد وناقشت فارس فيما تريد ولكن النيران التي أتت من مصر إلي فرنسا لأجل اخمادها لم تزداد إلا اشتعال استاج لم تسلم ع فارس ولكن صافح الشباب بعضهم البعض فارس خير يا مدام استاج استاج كل خير طبعا بما أن المصلحة واحدة فارس مصلحة ايه اللي واحدة استاج الانتقام فارس ودي تجي ازاي وايه اللي بينا عشان الانتقام استاج البنهاوي فارس ماله البنهاوي ومين قلك ان فيه بيني وبينه انتقام استاج مش هو اللي قتل حبيبتك قمر الحديدي فارس بضحكة عالية لأول مرة للأسف لا البنهاوي اللي قتل مراتي ولا هو اللي قتل ملك الاقتصاد لتحل الصدمة عليهم ونكمل بعدين
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD