الفصل التاسع

1291 Words
الفصل التاسع #الجبابرة الروح لوحدتنا باتت عاشقة ..... والقلب لفرقتنا كان كارها. ..واليوم نسطر حروف. ..يعجز عنها الأباطرة. .. ونكتب كلمات لإحداث واقعة ... ونرفع وسام لوحدة واحدة .... وفرحة غامرة ... بين الضلوع ساكنة ...لتزداد المحبة بأعمالنا. .. الأجساد كثر ... والأرواح كثر ولكن .. روح الأخوة راسخة ...سعادة أعجز عن وصفها ...ومحبة لا حدود لها ... ووحدة لا خلاف بعدها ..... مساء بين المغرب والعشاء هبط الشباب بكل وسامتهم كما هي دائما اجتمعوا أمام حمام السباحة الكبيرة وهناك العديد من النظرات المتحدية وكأنهم يعلنوا سباق قائم حالا ليعلنوا ان أوقات المرح قد عادت مرة أخري إلياس ها يا شباب يلا نتسابق يزيد وأنت فرحان كدا ليه مفكر أنك هتقدر تفوز إلياس بنظرة متحدية وضحكة مدوية وكأنه يسخر منه أوعي انت اللي تكون مفكر أنك هتفوز ف هذا الوقت يقف يزن وهو يضم يديه أمام ص*ره وقال اتمني أنكم تكونوا خلصتم مناقشة وبعدين مش مهم مين هيفوز ومين هيخسر المهم أننا كلنا أيد واحدة وبعدين فوز واحد بفوز الكل وخسارة واحدة يعني خسارة الكل اتمني تكونوا فهمتم لين**وا رأسهم أسفل فهو ع صواب تام حتي لو كان مزاح يأتي صوت من الخلف عندك حق يا يزن الوحدة وحدة كل والخسارة خسارة للكل انت اسم ع مسمي وفرد ذراعيه أهلا بيزن الحديدي يزن أهلا وسهلا أسد بيه واحتضنه فهو صديق له هو الآخر أسد اممم بس احب أقولكم أن الفائز ممكن يتغير هو كمان مين يعلم اللي جاي ف الأيام يا ولاد الحديدي يستعد يزن وأسد لنزول المياه و جاء صوت من الخلف كدا يا اندال عايزين تنزلوا المياه من غيري وكان هذا صوت كنان إلياس لكنان افضلك اسحب كلامك بسرعة لأنك عارف أن يزن موته وسمه ان أي حد من العيلة يغلط ف نفسه او أي حد بالغلط وأنت ما شاء الله تعتبر غلطت فينا كلنا كنان كان ينظر ليزن الذي كان الشرر يتطاير من عينيه أنا آسف يا بوص آسف يا شباب يزيد والله احسن ليك أنك سحبت كلامك كان هيكون يومك اسود وأنت مش قد الفهد يا أخويا كنان أنا أقدر عليكم كلكم يزيد طيب بص وراك كدا كنان اوعي يكون الفهد ... يزيد بنظرة شماته ويهز رأسه يزن بتقول حاجة يا كنان كنان لا اي حاجة يا بوص وأدار وجهه ليزيد ولكن فجأة سمعوا صوت ارتطام شئ قوي ***************************** ف الأعلي عند الفتيات تقف الفتيات ف الشرفة يراقبون ما يحدث وابتسامة صيغيرة تعلو شفتيهم الوضع بين يزن ويزيد هادئ جدا وكأن لم تنشأ عدواة بينهم وكأنهم لم يفترقوا منذ ثلاثة عشر عاما إذا كانت نشأت عدواة حقا أو ربما هي تكون خبايا القدر سنا شوفتي إلياس ويزيد عملوا ايه ف بعض فيروز وما شاء الله اخوكي عامل رعب ليهم سنا يزن قوي يا فيروز مش مرعب أبدأ وبعدين مستحيل تلاقي حد حنين زيه صوت أقدام تسير ببطء ولم تنتبه إليه الفتيات لتصرخ بصوت عال عاااااااا فيروز وسنا أعوذ بالله أعوذ بالله ليجدوا جميلة قد جلست ع الأرض من منظر الفتيات المضحك انتن غير معقولات يا فتيايات ايه اللي حصل لكل ده جلست سنا ع الكرسي ف الشرفة بينما فيروز أصبحت تركض خلف جميلة حتي جذبتها للأرض وقامت بدغدغتها حتي تعالت ضحكات الفتيات سنا أظن انت عارفة يا جميلة هتعملي ايه والا طبعا عارفة أنا هعمل ايه جميلة تقترب منها وتبدو الماسأة المصطنعة ع وجهها عارفة ياختي هعمل ايه واقتربت منها وجلست ع ركبتها بشكل مرح وامسكت يدها وكأنها تعمل لها مساج أنا اسفه يا أختي سنا خلاص عفونا عنك فيروز ايه اللي عملته ده يا سنا سنا أصل جميلة بتخاف جدا من يزن أخويا وبتبقي عاملة زي الفأر طول ما هو هنا فمرة عملت مقلب وكنت بقولها هنادي يزن لقتها عملت كدا وقتها كل ما تغلط ويزن هنا تعاقب نفسها كدا فيروز بأعين مفتوحة يخربتك انت مش معقولة هو مش بيعض يا بت جميلة لا ياختي ده عليه بصة تموتك ف جلدك وبعدين متعمليش كدا تاني حتي لو هزار يا جميلة لتنظر فيروز نظرة لسنا جعلتها تدرك ما ترمي إليه بمعني أنه يجب عليك أن تقلق من أي أحد بتصرف صغير حتي فيجب إلا ينحني أحد إلا إلي الله وهذا كان تقليل منها بالمرح ولكن لم يدرك أحد المعني سنا لجميلة أنا اسفه يا جميلة وكمان متعمليش كدا انت عارفة أننا اخوات وعمر ما كان فيه بينا آسف حتي ولو بالهزار ونظرت لها جميلة واحتضنها وبادلتها الاخري ونظرت سنا لفيروز شكرا لتبادلها فيروز نظرة بمعني لا شكر بين الأخوة فنحن هنا لننقذ بعضنا فيروز تعالوا ام نشوف مين اللي هي**ب كدا سنا أنا عارفة مين اللي هي**ب فيروز بلهفة مين ... سنا استني وأنت هتعرفي وبالفعل جلست الفتيات ليروا من سي**ب ......... عند الشباب .......... كانوا يتعاركوا بمرح ولكن قطع عليهم صوت مرحهم هذا صوت ارتطام قوي بالماء ولم يكن شئ سوي يزن وأسد وهم ف الماء بقية الشباب يا لهوي بدأوا قبلنا استنوا وبالفعل استعدوا الشباب وهبطوا للماء لتحل نظرات تحدي الفوز لدي الجميع ما عدا هذا الذي لا تعرف أهذه ثقة بنفسه ام غرور لا يعرف أحد يجدف يزن بيده بقوة شديدة وكأنه يعشق أن يتحدي تلك الموجات لينتصر عليها ليعلن أن لا شئ يمكن أن يهزمه أسد كان يبادل نظرة التحدي ليزن فهو ليس أقل مهارة منه أما إلياس كان يجدف بأقصى قوته ولكن باله كان مشغول بما حدث ربما ما حدث له من الأمس لليوم سيغير مجري حياته ام يزيد كان يتطلع إلي تلك الحورية التي يع** القمر جمالها لتكون ف ابهي صور لها فهل يسلم للعشق مرة أخري أما كنان كان ينظر للتي تقف شاردة وكأن الدنيا فراغ من حولها نظراتها مثبتة عليه لتتقابل عينيه ف عيناها لتعطل كل ما يحدث وما يمكن أن يدور حولها ليعلن جسده الارتخاء لي**ق العديد من النظرات إليه ليبتسم ابتسامة خبيثة وماكرة وقال اممممم دلوقتي بس عرفت أعمل معاكي كنان العاشق اللي بيسعي لفرحك هيقلب الموازين يا قلبي وأدار جسده وعاد للسباحة وهو يطلق صفيرا امممممم انتهت المسابقة وكان يزن هو الفائز كما هو دائما أسد كان نفسي ا**بك بس الجيات أكتر من الريحات يزن وهو يجفف من نفسه تمام بس يلا لأن جدي عايزنا الجميع اوكي ...... عند الفتيات ...... سنا مش قولتلكم ان يزن هو هيكون الفائر فيروز نفسي اعرف جايبة الثقة دي منين سنا دي الثقة الموجودة ف دم عيلة الحديدي شوفتي لم يزن هو اللي فاز محدش زعل لأننا قلب واحد فيروز عندك حق جميلة أنا همشي بقا يا بنات فيروز استني أنا ملحقتش أشبع منك جميلة معلشي يا فيري مرة تانية وبالفعل هبطت جميلة للعودة لمنزلها ولكن هناك من رآها ليقع أسير لها ولحنطة وجهها وحبوب القهوة التي تسكن عينيها وتجعلك تود الارتشاف منهما لترحل هي وتجعل هناك قلب معلق بها ويقسم ع عدم تركها مدي الحياة ...... عند ايلين ..... تجلس ف غرفتها تفكر فيما حدث اليوم هل يمكنها أن تقبل كل هذا فحياتها انقلبت رأس ع عقب ولكن أكثر شئ مرهق لها هو ذلك البارد الذي وقعت اسيرة له عشقته بكل جوارحها عشقته وكأنه أصبح كل شئ بالنسبة لها فاليوم التي لا تراه فيها هو يوم ناقص حتي مع بروده هذا ايلين لنفسها بس هو ازاي عرف أن هي أنا ومش حد تاني وازاي أن معايا أكبر دليل ع كلامه يقصد ايه لتتذكر هذا الجواب فجأة ولكن ماذا يوجد به ****************************** ..... عند استاج. .... مساء ذلك اليوم تجلس وهي ف حالة تامة من الغضب ولكن لماذا إياد بغضب ايه يا استاج انت مصره ع اللي انت هتعميله ده استاج بغضب أكبر يعني هو قتل جوزي ودلوقتي بيدمر ف شركاتنا وبيخلص علينا نعمل ايه دلوقتي إياد وفارس بياكد ان مش هو استاج او مال مين يا إياد مين استاج وقد فقدت ما تبقي من عقلها نفذ اللي قولت عليها يا إياد إياد حاضر يا استاج بس خلي بالك هتندمي او ربما هي الصدفة التي ستجمعها مع القدر ****************************** ..... ف غرفة المكتب ...... يجلس الجد ع مكتبه ومن حوله أحفاده فهد يزيد يزن انت عارف هتعمل ايه إلياس وكنان واحنا يا جدو فهد اتلهو ف اللي انتوا فيه وبعدين انتوا عارفين أنا اقصد ايه وانتوا هتعملو ايه أظن أنه واضح يا بشوات الكل واضح يزن جدو أنا عايز الكل متجمع بكر - فهد بنظرة استفهام بمعني ليه بادله يزن النظرة ولكن بمعني مختلف يقصد ستعود من ظن الجميع غيابها
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD