قامت بفتح عيونها وجدت نفسها في مكان غريب لا تعرفه
قامت بفتح عيونها. ** البارت الاول ،**
ونظرة حولها بخوف ولكنها لم تتعرف علي المكان شعرت بالخوف وهمست أنا فين وجيت هنا ازاى
فتح الباب وظهر أمامها شاب وسيم وقوى البنيان يكاد يصل لحلق الباب نظر لها بإبتسامه حمدالله على السلامه أنا قولت مش هتفوقى النهارده نظرة له برهبه انت مين وانا جيت هنا ازاى حسام أنا خطفك
ملك بصدمه ليه أنا عملت أيه أنا حتى معرفكش
*******بقلم أمل مصطفى
حسام بعشق لكن أنا عارفك كويس وبقالى شهور متابعك علشان عايز اتجوزك ملك انت اكيد مجنون لأنك لو عارفنى هتعرف انى متجوزه
حسام:: بمراره عارف أنك متجوزه محمود عبد الرؤوف من8 شهور علشان كده خاطفتك قدامك حل من اثنين ياتطلقى واتجوزك وتكونى حلالى أو أخد منك العاوزه من غير جواز أنا عارف انت بتخافى من الذنب
ملك:: أنت أكيد مش طبيعي عايزنى اطلق علشان تتجوزنى مافيه غيرى كتير
حسام:: لكن أنا عايزك أنتى مفيش غيرك بتمناها هد*كى فرصه تفكرى وصدقيني أنا مش بهزر وانتى حره وزى ماوصلتلك أول مره سهل عليا اوصلك تانى
*********أمل مصطفى
رجعت ملك بيتها وهى غير مستوعبه ماحدث معها نظرت فى فونها لم تجد منه اتصال معنى كده أنه حتى ماحسش بغيابى دخلت وجدته جالس على السفره يتناول طعام الإفطار
ملك :: صباح الخير لم يرفع وجهه صباح الخير
ملك:انت جيت أمتى
محمود:بسخريه وانتى مالك
ملك: مالى ازاى انت ماخدتش بالك انى مش فى البيت من إمبارح
محمود :لا مأخدتش بالى
ملك:انت ايه مش بنى آدم بقالى 8 شهور متحمله سهرك طول الليل وسكرك وضربك ليا من غير سبب وبقول بكره ربنا يهد*ك لكن اغيب عن البيت ماتفكرش تسال عليا ولو بتليفون افرض كنت محتاجاك محمود و هتعوزى منى ايه
ملك:: أنا كنت مخطوفه واللي خطفنى عايزنى أطلق منك علشان يتجوزنى
محمود:يبقى ريحنى أنا اصلا مش عايزك وكنت متجوزك عند مع واحد صاحبى واتدبست فيكى
ملك بدموع أنا بكرهك يا ريتنى ماكنت شوفتك دخلت أوضتها وهى تبكى حظها الذى اوقعها فى طريقه
**************************
فى الشركة
دخل حسام شركته بكل هيبه ووقار ينظر له الموظفين بكل إحترام وخوف فهو لا يقبل اى تقصير ولا يرحم فى الاخطاء قامت السكرتيرة بكل احترام صباح الخير يا فندم
حسام :صباح النور أول حاتم مايوصل خليه يدخل على طول حاضر يا فندم وهاتى ملف صفقة الحديد والقهوة بتاعتى اى طلبات تانيه حسام لا تفضلى
حاتم:حسام وصل *أمل مصطفى*
السكرتيرة :اه ومستنى حضرتك فى المكتب طيب هاتي القهوة عنده دخل حاتم عملت ال فى دماغك
حسام: اه
حاتم : وارتحت
حسام : اه
حاتم : افرض بلغت ولا عملت فيك محضر شكلك وسمعتك هتكون ازاى وأنت ليك أعداء كتير او الخبر وصل للصحافه *بقلم أمل مصطفى*
حسام: مايهمنيش أهم حاجه تكون ليا وبعدين هيا مش هتبلغ هتخاف على سمعتها وشرفها
حاتم: طب ممكن تقول لجوزها ومايرضاش يطلقها
حسام :لا هيطلقها و برضاه لأنه مش بيحبها ومش يستاهلها. *بقلم أمل مصطفى*
حاتم : وعرفت منين
حسام : بعدين هتعرف كل حاجه أنا مش بفكر الا باليوم ال هتكون فيه ملكي وفى حضنى أنا بس اللي أعرف اقدر جوهرة زى دى واحافظ عليها
*****؟؟*********************
فى بيت محمد الموافى والد ملك
أمال ::لى لى افتحى الباب
لى لى ::حاضر فتحت وجدت ملك أمامها بشنط
لى لى:: ملك حبيبتي وحشتيني
ملك بدموع وانتم كمان وحشتوني اوى ووحشنى حضنكم *بقلم أمل مصطفى*
لي لى:: ماما ملك جات
أمال ::مالك ياحبيبتي بتعيطى ليه وايه الشنط دى بكت ملك فى احضان والدتها أنت وحشتيني اوى
خرجت ليليان ملك مالها يا ماما فيه ايه
امال ::خلاص يا بنات سيبوا أختكم ترتاح وبعدين نتكلم حملت لى لى الشنط إلى غرفة أختها
وليليان ::اصطحبت ملك إلى غرفتها فى صمت
*************************
فى النادى *بقلم أمل مصطفى*
سمر: عملتى ايه يا هايدى مع حسام
هايدى : مش عارفه اوصل معاه لحل كل محاولاتي فاشلت
سمر :مش مصدقه هايدى اللي كل الشباب بتجري وراءها مش عارفه توقع واحد
هايدى: هو حسام اى واحد ده كبير عائلة الدمنهورى ولولا قوته وذكاؤه ماكنش شركاتنا بقت امبراطورية فمش سهل حد يلعب عليه *أمل مصطفى*
سمر : ليه ما ندى ضحكت عليه وخانتوا كمان
هايدى: الوضع مختلف هو اتجوزها علشان يرضى مامته مش علشان بيحبها وبعدين هي ماكنتش تهمه فالموضوع ما**روش
سمر : خلاص خلي مامته تلفت نظره
هايدى : مش ممكن بعد الحصل من ندي تدخل تانى فى اختياره. * بقلم أمل مصطفي *
**************************
فى الشركه
جلس حسام ينهى بعض الأوراق رن فونه حسام عملت ايه
المجهول: نزلت بشنط
حسام: تمام خلي بالك منها
المجهول: هفضل وراها لحد ماتوصل
حسام: ممنوع الغلط
المجهول :حاضر
*************************
نظرت ملك لأخوتها وهم يبكون ابتسمت لهم أنا كويسه ماتخافوش عليا وقامت بضمهم فى حب
أمال :: هو مافيش غدا النهاردة
البنات حاضر يا ماما هحضر الأكل يكون بابا وصل
أمال ::قومى يا حبيبتى صلى ركعتين علشان ربنا ييسرلك الامر *بقلم أمل مصطفى*
عند دخول والد ملك جريت عليه لى لى مثل الأطفال وتعلقت به ملك جات قبلها والدها بحب وضحك على برائتها وتوجه إلى غرفة ملك حبيبت بابا حمدالله على السلامه *بقلم أمل مصطفى *
************************
فى قصر الدمنهورى ** البارت 2**
أدهم مالك يا أمى
ناهد :بحزن أخوك مراد وحشني
أدهم :بإبتسامه بكره يرجع بالسلامه يا ست الكل
ناهد: اتأخر المره دى يا حبيبي وخايفه لتكون الغربه قست قلبه علينا
أدهم : متخافيش يا حبيبتى احنا ولادك وعمرنا مانقسه عليكى أبدا
ناهد: ربنا يبارك فيكوا وميحرمنيش منكم ابدا وافرح بيكوم واشوف عيالكم
أدهم : بمرح أخلع أنا بقا قبل منبدا فى العرايس والسن
*******************************
فى ألمانيا
مراد وبعدين يا مازن أنا عايز ارجع مصر
مازن : ليه يا عم حد عاقل يسيب بلد الجمال والأعمال ويرجع مصر
مراد : أيوه أنا حابب أكون مع العيله واشوف حد تانى يشتال معاك الشغل
مازن : لا رجلي ة على رجلك خلاص نشوف حسام هيقول ايه
********************
والد ملك فى ايه يا حبيبتي وليه الشنط دى
ملك : بابا أنا طلبت الطلاق من محمود
والدها : ليه بس كده أنا هتصل بيه يجي وتصفوا اموركم
ملك : لا يابابا أرجوك أنا مش عايزه أكمل معاه أنا وهو ع** بعض وحاولت أتحمل على اساس يتغير بس
ده مستحيل أرجوك بلاش تضغط عليا
محمد: خلاص يا حبيبتي طول عمرى يثق فى تفكيرك وعقلك واليوصلك لكده أكيد حاجه كبيره ولو كلمني نقوله كل شئ نصيب
ملك : ربنا ميحرمنيش منك ابدا
محمد : ولا منك قومى يلا نأكل مع بعض
ملك : ثوانى واحصل حضرتك ملك لنفسها عايزنى أقول ايه يا بابا انى متجوزه واحد معندوش احساس
ولا فيه واحد خطفنى وبيهددني يا أما أطلق او يغتصبني همت بالخروج رن فونها ملك الو
حسام : انت كويسة
ملك:انت جيت رقمة منين
حسام:يظهر أنك متعرفش أنا مين وأقدر اعمل ايه
ملك: لو سمحت أنا نفدت كل طلباتك فارجوك متتصلش تانى أنا لسه على زمة راجل
حسام :أنا كنت بطمن عليكى بس سلام يا قلبى
ظلت ملك تنظر للفون بإستغراب ياترى ايه الرماك فى طريقي وحياتى هتكون شكلها ايه معاك
*********************
مرت شهور العده بين خوف وترقب من ملك وشوق ولهفه من حسام وقبل انتهائها بثلاث ايام رن جرس الباب فتح والد ملك وجد أمامه شاب ثلاثيني وسيم يقف بإبتسامه واثقه
محمد: خير مين حضرتك حسام :أنا حسام الدمنهوري رجل أعمال
محمد : خير يا بني حسام : هنتكلم من على الباب
محمد: معلش اتفضل فى الصالون دخل حسام وهو يتمني أن يراها فهو يشتاق لها حد الجنون فهي لم تخرج من بيت والدها منذ الطلاق وهذا جعله يصمم عليها أكثر
محمد:بعد دخولهم الصالون تحب تشرب ايه حسام قهوه مظبوط
محمد :اثنين قهوة مظبوطه يا ام ملك محمد خير
حسام: أنا كنت جاى اطلب من حضرتك ايد مدام ملك
محمد : حضرتك تعرف ملك منين
حسام :كنت شوفتها من فتره وعرفت أنها أطلقت وبسبب أخلاقها وسمعتها الطيبه قولت اجى قبل انتهاء عدتها علشان متروحش لحد تانى
محمد :بإستغراب وليه متكنش رجعت لجوزها
حسام : لأن لو كان فى نيته هيصبر كل الشهور دى ويردها فى اليومين دول
محمد : بص يا بني أنا نعرض عليها الموضوع وهيا صاحبة الشأن
حسام : خلاص حضرتك ده الكارت بتاعى وهستنا الرد بعد متسأل عليا وتطمن بس لو وافقت أن شاء الله
أنا مش هطول هتجوز عل طول محمد ربنا يقدم الخير
حسام : طيب بعد إذنك محمد نورتنا حسام : هستنا الرد ضرورى
****************************بقلم امل مصطفى
فى القصر
فى غرفة هايدى ايه يا حبيبي بقولك مش هعرف أخرج النهاردة
المجهول :....,,,,..........
هايدى : صدقني غصب عنى خليها يوم ثانى
المجهول:...................
هايدى: بضحكه خليعه وانا مأقدرش على زعلك
المجهول:....................
هايدى:ثوانى وهكون عندك فى نفس المكان
الباب خبط هايدى مين دخلت مامتها انتى رايحة فين
هايدى :خارجه
والدتها :وبعدين معاكي إحنا مش اتفقنا تخفى الخروج شويه علشان تلفتي نظر حسام ويعرف أنك اتغيرتي هايدى:يووه كل حاجه حسام حسام هو مفيش غيري متخلى مي هو بيحبها لانها هديه وطيبه
والدتها :علشان كده متنفعش أنا عايزاكي انتي مش أختك الع**طه الكل مكلمها تقول حسام أخويا الكبير وبس
**********************************
في الشركه
حاتم :عملت ايه حسام : بتنهيده مفيش طلبتها من بابها ومستنى الرد
حاتم:طب ليه حاسك متضايق حسام: بحزن كان نفسي أشوفها علشان قلبي يهدئ وحشتني جدا
حاتم: هانت انت صبرت سنه بحالها مش قادر تصبر كمان يومين
حسام :كنت متابعها وكل معرف أنها خرجت بروح أشوفها وملى عيني بيها لكن الوقت بقالي كام شهر مشوفتهاش ولما يتصل مش بترد
حاتم: طبعا الحصل مش سهل واحده متجوزه تطلق لأن واحد تانى هددها وتتجوزه خوف مش حب عايزها تكون عامله ازاى
*********************بقلم أمل مصطفى
فى بيت والد ملك
السلام عليكم يا ام ملك ام ملك وعليكم السلام عملت أيه
والد ملك :طيب اصبري لما ادخل الأول ابتسمت معلش عايزه اطمئن
محمد فين البنات زوجته جوه فى غرفة ملك محمد طيب نادى ملك
نادت الأم لملك حبيبتي كلمى بابا ملك حاضر ملك فى نفسها يارب استر
خرجت ملك حمدالله على السلامه يابابا محمد :آلله يسلمك يا حبيبتي
ملك :خير يا بابا محمد :كل السمعته عنه خير هو صاحب شركات مقاولات ومستشفيات وحاجات تانيه ملك :ازاى مقاولات وطب محمد عادى ناس فلوسهم داخله فى أكتر من مجال شغلهم الأساسى المقاولات المهم العجبني أن رغم قوته وذكاؤه و نفوذه وأن إسمه بس بيخوف ناس كبيره فى البلد بس مش ظالم ولا بيتعد على حد غير البيبداء معاه بالشر ومحدش بيحتاج مساعده من الموظفين ويرده ابدا
ودي طبعا تحسبله لأن أصحاب المال والنفوذ معروف عنهم الجبروت وبيدوسوا على الضعيف والمحتاج
ملك :يعني حضرتك موافق محمد : اهم حاجه انتى كفايه الحصل قبل كده
ملك :خلاص يا بابا أنا موافقه
**************************بقلم أمل مصطفى
في القصر
تجلس مي ومرام فى الحديقه يشكون حبهم الضائع
مي :شايفه أخوكى مش سأل فيا مرام : طيب هيعمل أيه أكتر من كده كل مايطلب إيدك أمك ترفضه
زى مايكون غريب مش ابن عمك وعايش معاكم فى نفس القصر مش عارفه مامتك بتكرهنا ليه
مي :ياحبيبتى انت عارفه ماما اهم حاجه عندها المظاهر والمعارف وبس توافق على حسام اه لكن زياد لا رغم أنهم واحد ربنا يهديها بس اهم حاجه إني بعشقه ومش بشوف حد غيره
مرام :ماهو ده المصبره على مامتك لحد الوقت
فى الشركه ***البارت الثالث***
يجلس حسام فى المكتب هو وحاتم يقوم بمراجعة أوراق منا قصه يطرق الباب ويدخل زياد حسام عملت ايه زياد : زى ماطلبت حضرت ورق المناقصه التانى ونشوف هيحصل ايه رن فون حسام برقم والد ملك أخذ التليفون بأهله وطلب منهم الخروج حسام الو حسام وعليكم السلام
والد ملك : ********
حسام : حضرتك متعرفش أنا مبسوط ازاى
والد ملك :...................
حسام: خلاص لو يناسب حضرتك الخميس
والد ملك :...................
*************************
فى بيت ملك
ذهب حسام بشوق وسعاده ومستقبله محمد بترحيب
محمد : اتفضل يا بني ليه التعب ده مكنش له لزوم حسام :دى حاجه بسيطه
محمد :اتفضل فى الصالون
حسام : أنا جاى علشان أشوف طلبات حضرتك ونحدد معاد كتب الكتاب
محمد :طب وليه الاستعجال متخليها خطوبه لفتره تعرفوا بعض ولو فيه قبول نكتب الكتاب
حسام:حضرتك أنا كبير كفايه واعرف أنا عايز ايه محمد : معلش بس بنتي لسه خارجه من تجربه فاشله مش حمل صدمات
حسام : أوعدك يا عمى بنتك هتكون فى عيونى ولو جت يوم اشتكت يبقا ليك الكلام
محمد : ثانيه هنا دى عليها تتفقوا وانا موافق على كل طلبتها نادا ملك فأتت له على إستحياء تعالى يا حبيبتى قولى طلباتك واتفقي على كل حاجه زى ماتحبي
ملك:السلام عليكم حسام : وعليكم السلام تركهم والدها وذهب فى مكان قريب
جلست ملك على إستحياء لا تستطيع الكلام من توترها
حسام: كان يتاملها بحب وشوق شديدين وهمس لها بكل لهفه وحشتني وحشتني اوى يا ملك قلبى
ملك : رفعت عيونها بإستغراض من همسه الذى لمس قلبها ولا تعرف هذه المشاعر ال جديده عليها
وما هذا الإحساس بالأمان والاحتواء الذى راتهم بعيونه فاشتعل وجهها بحمرة الخجل ما ذادها إلا جمالا وذاده شوق ولهفه
ملك :للهروب من هذا الصمت قالت أنا ليا كام طلب
حسام انت تؤمري وانا أنفذ ملك : أنا مش عايزه فرح والطلب التانى لو ينفع يعني أزور أهلي كل أسبوع حسام : بس ليه مش عايزه فرح دنا هعملك اجمل فرح فى مصر كلها
ملك : ارجوك زى ماحققت رغبتك أحترم رغبتي أنا كمان
حسام :حاضر اليريحك أنا هعمله وبالنسبه للشبكه والمهر والمأخر
ملك : كل الحاجات دى متهمنيش وأظنك عارف أن الموضوع كله مش بمزاجى
نظر لها حسام بحزن صدقينى مش هتندمى علي ارتباطك بيا وهتعرفى أنا بحبك أد ايه
حسام:هنروح امتى نجيب الشبكه وفستان كتب الكتاب
ملك : ملوش لزوم أنا هنزل اشترى حاجه بسيطه لكتب الكتاب
حسام : خلاص اجى معاكي
ملك : لا شكرا أنا هروح أنا وأخواتي
حسام :طيب خدى الكريدت كارد ها تى اى حاجه تعجبك
ملك لا شكرا مش عايزه أنا معايا ومش محتاجه حاجه
حسام :طيب والشبكه
ملك :كفايه دبله ودى حاجه ترجعلك استأذن حسام واتفق على يوم الخميس
مرت الأيام وكل واحد في دنياه ملك تتجهز لكتب الكتاب وحسام يعد الأيام ليوم اللقاء
حضر حسام وحاتم ومعتزو المأذون وكان فى إنتظارهم والد ملك وأعمامها وأولاد خالتها وبعض الجيران
تم كتب الكتاب وذهب حسام لها لكى يلبسها شبكتها احتضنها بحنان الكون وقبلها من جبهتها مبروك عليا انتى يا حبيبتي ابتسمت له في خجل ونظر لاخوتها التوئم حسام أنا من الوقت أخوكم الكبير وأى حاجه تحتاجوها أنا موجود وأى حد يضايقكم تعرفونى علي طول أنا سندكم وحمايتكم بعد ربنا وبابا
فرحت ملك جدا من كلامه مع اخوتها وشعرت أنه فعلا رجل يعتمد عليه وفرحت البنات جدا وردت لى لى حاضر يا ابيه أنا كان نفسي يكون عندى أخ بس مكنتش أتخيل يكون فى وسامتك أبتسم بحب أنا تحت امرك فى اى وقت أبتسم الجميع علي جو الحب والالفه الذى حدث بينهم من أول لقاء وعرف والدهم أنه اطمأن على بناته لو حدث له شي فى يوم من الأيام ** بقلم أمل مصطفى **
حسام:استأذن واخد يد ملك كانت ترتدى

لكي يحتفلوا بزواجهم على طريقته والد ملك لحسام ملك امانه حافظ عليها وهي هتكون نعمه الزوجه
حسام متخافش يا عمي ملك في عيوني وقلبى ومحدش يقدر يبصلها وبكره هبعت السواق علشان تيجوا تبركولها
ركبت ملك جوار حسام وهى متوتره ومش عارفه الأيام مخبيلها ايه
أما حسام فلم يترك يدها من وقت جلوسها جواره وهو يتاملها من وقت لآخر حتي وصلوا أمام مطعم فخم نزل حسام وفتح لها باب السياره وأخذ يدها ودخلوا المطعم تعشوا علي ضوء الشموع وموسيقا هادئة
نظرت ملك حولها فى إعجاب هو المطعم مفيش حد فيه من ساعت مدخلنا حسام أنا حاجزه كله لينا
ملك بزهول وليه التكاليف دى أكيد دفعت مبلغ كبير
حسام : الفلوس آخر حاجه أفكر فيها وبعدين ده يوم خاص
ملك: بس فيه ناس كتير كل حلمها جزء بسيط من الفلوس دى تجيب علاج او تجوز بنت يتيمه او تساعد شاب محتاج
نظر لها حسام بحب وإعجاب انت نعمه الزوجه واكيد هاتخدى إيدى للجنه خلص العشاء
واخذها وذهبوا للقصر ملك بإنبهار بسم الله ماشاء الله ده القصر جميل جدا ربنا يباركلك فيه
حسام ويباركلي فيكي يا حبيبتي نزل حسام ومسك يدها بتملك ودخل من الباب قابله أخوه أدهم
أدهم:بص لحسام بإستغراب حسام باشا الجامع العيله بقالوا ساعه ومش عارفين ليه مين الملاك ده
ملك خفضت عيونها بخجل حسام دى ملك مراتي يا خفيف
أدهم :بمرح أيوه كده يا باشا حسن النسل ودلعنا
ابتسمت ملك علي خفة دمه حسام :الكل موجود
أدهم :تمام يا باشا هيموتوا ويعرفوا سبب الاجتماع الطارئ
دخل حسام الصالون وهو محتضن يد ملك مساء الخير
رد الجميع ونظروا لبعض بحيره وأول من تحدثة زوجة عمه
نفين:مين دى يا حسام
حسام ملك مراتي
نفين : يعني ايه مراتك وجبتها منين
حسام : جبتها من بيتهم ن
نفين : بقي تسيب بنتي بنت الحسب والنسب وبنت عمك وتجيب واحده من الشارع شعرت ملك بالاهانه
ولكنها فضلت الصمت حسام بصوت قوى هز القصر من شدة غضبه مدااام نيفين ملك مراتى كرامتها من كرامتي واحترامها من احترامى وانتى عارفه كويس مين حسام وممكن يعمل ايه في اى حد يفكر يمس كرامته او يتطاول عليه بلعت نفين ريقها بخوف فهو إذا غضب لا يستطيع أحد تلخيصها منه نفين أنا
مقصدش بس مستغربه ازاى تتجوز من غير محد فينا يعرف حسام بحزم اد*كم عرفتم
ناهد:قامت بحب واحتضنت ابنها ألف مبروك يا حبيبي حسام الله يبارك فيكي ياامي
إلتفتت لملك بسم ألله ماشاء ألله قمر يا حبيبي سلمت ملك عليها وانحنت تقبل يدها أمام الكل كما تعودت فى بيت والدها نظر لها الجميع بإستغراب من فعلتها أما حسام فذادحبها فى قلبه بسبب احترامها لوالدته ناهد:احتضنتها بحب حبيبتي ربنا يهينكم بارك لهم الجميع وقامت مي ومرام بإ حتضنها أما هايدى فظلت جالسه بجوار والدتها
حسام :معلش يا جماعه هنطلع علشان نرتاح ناهد ومالوا يا حبيبي تصبحوا علي خير
**********************£€€€€€€بقلم أمل مصطفى
فى جناح حسام
حسام إلتفت لملك وضمها لص*ره بحب وشوق ااااااه يا ملك لو تعرفى حلمت بالحظه دى قد ايه كنتي اشفقتى على قلبي اه لو تعرفي أنا حاسس بايه وأنت بين إيديا مش عايز حاجه من الدنيا غيرك وبس يا قلبي وانحني علي شفايفها بقبله طويله وهى كانت فى عالم آخر لم تجربه او تعيشه من قبل
وهو لم يتركها من بين يديه بل تعمق في قبلته لها حتي شعر بإختناقها فابتعدعنها دون أن يفلتها
من بين يديه وضمها أكثر إلي ص*ره وهو ينهج أسف أسف حبيبتي مقصدش ابدا أازيكي
بس كنت بحاول اطفي نار شوقي ليكي نظر لها فكانت مغمضة العيون فاستغرب هذه ليست مشاعر إمراءه متزوجه للمره الثانيه
نفين
:ظل حسام يتاملها. **البارت الرابع**
فهذه مشاعر إمرأه لم تنتهك حرمة شفتاها من قبل ولكنه نفض الفكره همس ملك يا ملك نظرة له بخجل ولم تتحدث
حسام : أنا عارف إني غريب بالنسبالك لأن جوازنا تم بسرعه من غير متعرفيني كويس علشان كده هد*كى فرصه تتعرفي عليا قبل مالمسك عايز يكون برضاكي وتعيشي معايا نفس إحساسي بيكي
وعمري مهاخد منك حاجة غير برضاكي
ملك : ابتسمت له بإمتنان فهي كانت خائفه جدا من علاقتهم وأن يغصب عليها فى اخذ حقوقه الزوجيه
لكنه خالف كل توقعاتها وكان لطيف معها وهذا الموقف جعلها تشعر معه بالراحة والامان
ملك : طيب ممكن نصلي مع بعض
حسام: أبتسم لها بكل حب هتوضي على متغيري هدومك ونصلي توضأ حسام وهى ايضا ولبست إسدالها وصلوا مع بعض ووضع يده فوق رأسها وقال الدعاء(اللهم إني أسألك خيرها وخير ما جبلتها عليه وأعوذ بك من شرها ومن شر ما جبلتها عليه) قامت ملك علي إستحياء تخلع إسدالها وكانت ترتدى بجامة نوم من الحرير الأحمر الذى أظهر بياض بشرتها ببزخ وتركت شعرها ال**تنائي منسدل بنعومه على اكتافها
حسام:نظر لها بزهول وحدث نفسه يارب صبرني دنا كنت هموت عليها وهى بالحجاب ومش باين منها غير وشها اعمل ايه وهى بمنظرها المهلك ده ربنا يكون في عون قلبي
ملك : رأت نظراته لها وهو يتأملها بشرود فخجلت وقالت إحم أنا هنام فين **بقلم أمل مصطفى،**
حسام:هيكون فين فى السرير طبعا
ملك : وأنت حسام بخبث فحضنك طبعا
ملك:وشها أحمر من شدة خجلها هو مش حضرتك قولت هندي نفسنا فرصه نتعرف الأول علي بعض
حسام: أولا أنا جوزك مش حضرتك ثانيا أنا عند وعدى بس ده ميمنعش أننا ننام في سرير واحد ومتخافيش مش هضيقك بس هاخدك فحضني ونام حالا وغمزلها يعني اعتبريني زي اخوكي
ابتسمت له وهزت رأسها علامة موافقة
أبتسم حسام يعني عيزاني أخوكى بس ملك اخفضت وجهها **بقلم أمل مصطفي**
حسام : بمرح اعملي حسابك الموضوع مش هيطول فحاولي تاخدى عليا بسرعة وحيات عيالك ياشيخه
ضحكة ملك بمرح علي طريقته
حسام: صلت النبي أحسن هو فيه كده في عرضك بلاش تضحكي اقدامي لغاية مالحظر يتفك أنا مش متحمل وضمها لحضنه ذهبوا في نوم عميق من شدة تعبهم
************************************* بقلم أمل مصطفى
في غرفة هايدى
نيفين تاخد الغرفه ذهابا وإيابا من شدة غضبها تتحدث بعصبيه هو فاكر نفسه مين علشان يكلمني بالطريقة دى وكمان يهددني
هايدى: حضرتك المكبره الموضوع هو مش صغير وعلي فكره هو قاصد يعمل كده ويحطنا أقدام الأمر الواقع ويقفل علينا كل محاولات توقيعه وإرتباطه بيا نيفين لا بيحبها وشكلها بيئه أوى ياتري عرفت توقعه أزاي وتخليه يتجوزها من ورانا دى حتي أمه شكلها إتفاجئت زينا **بقلم أمل مصطفي**
هايدى:ماما حسام معروف بقوته وذكاؤه ومش من السهل حد يضحك عليه أكيد عند سبب
**************************
فى غرفة أحمد وناهد
أحمد شايفه عمايل ابنك اتجوز من غير ميرجعلنا لاغا وجودنا ناهد مش مهم اهم حاجه عندى أبني يكون مبسوط وشكله فرحان بيها جدا ونظرة عينه كلها حب وانا من زمان مشوفتش وشه منور كده وباين عليها بنت ناس ومتربيه شوفت باست إيدى ازاى كانهاحاجه عاديه عندهم **بقلم أمل مصطفي**
احمد: فعلا تصرفها غريب بالنسبالنا وفوسطنا تعتبر إهانه ربنايهنيهم
************************بقلم أمل مصطفى
استيقظ حسام باكرا وجلس بجوار ملك يتاملها بحب وهو لا يصدق وجودها في سريره وبين يديه تنام وكأنها ملاك وليست بشر بوجهها الملائكي وشعرها الناعم وبياض بشرتها فهي تجسيد للجمال والفتنه
فلم يقدر علي مقاومة تقبيلها فأخذ يقبل وجهها قبلات متفرقة وخفيفه تململت ملك و البسمه علي وجهه من هذا الشعور الجميل الذى احسته في حلمها ولكن فجاءه فتحت عيونها على ابتسامته فعرفت أنه حقيقه وليس حلم ملك برقه صباح الخير
حسام : بعشق اجمل وأرق صباح الخير سمعتها فى حياتي ***بقلم أمل مصطفى**
ملك:ابتسمت في خجل ممكن تحاسب حسام بخبث عايزه كام
ابتسمت ملك لاء مش عايزه فلوس أنا عايزاك تبعد علشان أقوم احضرلك الفطار
حسام: لا هنا فيه خدم تنفذ كل اوامرك
ملك: معلش طلباتك كله بعد كدة مسؤليتي حسام أنا مش عايزك تتبعي نفسك **أمل مصطفي**
ملك: لكن أنا مش بحب حد غريب يدخل اوضتى او يرتبها لأنه شئ خاص بينا وليها حرمتها فأنا هرتبها ديما مش الخدم اقترب منها حسام وضمها لص*ره وهمس حبيبي يعمل كل اليريحه وانا عليا التنفيذ
ملك طيب ثواني احضرلك الحمام وفعلا جهزته واخد شاور ولبس بدلته وهي تقف جواره تتأمله من خلال انعكاس صورته فى المرأه وتحمد ربها علي حنانه ومعملته الطيبه **بقلم أمل مصطفي**
حسام :ملك انتى سرحانه فى أيه أنا كده هغير
ملك: ابتسمت بطيبه لاء ابدا مش سرحانه ولا حاجه يلا ننزل
شعر حسام بتوترها فاخذ يدها واجلسها على طرف السرير وجلس أمامها على احدي ركبتيه
أنا عارف أنك متوترة بسبب وجودك وسط ناس متعرفيهمش غير من كام ساعه بس أنا جنبك ومافيش مخلوق يقدر يبصلك استمدي قوتك مني انتى هنا صاحبة القصر والآمر والناهي فيه بعد أمي والكل هيحترمك بس أنا متأكد أن مراة عمي هتحاول تضيقك بس متساليش فيها ولو اتضيقتي منها همشيها **بقلم أمل مصطفي**
ملك: لا لا أنا مش دخله حرب دول أهلك يعني بقوا أهلي أنا كمان واحترامهم واجب عليا ولو عملت حاجه تضايقني متخافش عليا هعديها لغاية منفهم بعض وتعرفني صح
حسام : أبتسم لها بابتسامه كلها حب وتقدير وقبل يدها أنا كنت عارف ان ربنا عوضني بيكي تعب السنين ربنا يخليكى ليا يا قلبي
حسام: نزل وهو محتضن يدها بيده والابتسامه لا تفارق وجهه نظر له الجميع في تعجب من السعاده الظاهرة علي ملامحه وفي عيونه حسام صباح الخير الجميع صباح النور **بقلم أمل مصطفي**
ابتسمت لهم ملك في خجل
ناهد:نزلت ليه يا حبيبي كنت خليك وانا هبعتلكم الفطار فوق
حسام :معلش يا أمي ملك حبت تفطر مع عيلتها الجديده وتتعرف عليهم
تحركت ناهد ناحية ملك فابتسمت لها وانحنت تقبل يدها صباح الخير يا أمي
فرحت ناهد جدا بكلمة أمي فهى كانت تتمني أن ترزق بفتاه ولكن الله رزقها بثلاث رجال
ضمتها ناهد لحضنها وقبلت وجنتها صباح الخير يا حبيبتي تعالوا يلا نفطر وبعد الفطار عايزه اتكلم معاكي كتير ملك وانا تحت أمر حضرتك
شعر حسام بسعاده كبيره من معاملة ملك لأمه وسعادة أمه بأسلوب ملك معها **بقلم أمل مصطفي*
تناولوا الفطار في جو لطيف لأ يخلوا من الأحاديث المتنوع وكانت حول ملك سنها ودراستها وكنت ترد بهدوء وبعد الإنتهاء قام حسام وطبع قبله ناعمه علي جبينها أمام زهول الجميع فهو أول مره يظهر هذا الجانب من شخصيته أمامهم فهو الآن عاشق متيم وليس رجل الأعمال لا يخجل من إظهار مشاعره لها أمام أحد أما هى فقد تورد وجهها من شدة الخجل ولم تستطع النطق **بقلم أمل مصطفي***
حسام :لو سمحتي يا أمي ممكن كلمه ناهد بفرحه طبعا يا حبيبي
فحتضنت يده يد ملك وجذبها معه حتي باب القصر وهى لا تشعر بشي من شدة خجلها
ناهد خير يا حبيبي حسام النهاردة أهل ملك جايين يطمنوا عليها ممنوع حد يجرحهم او يضايقهم بكلمه لان رد فعلي هيكون صعب وحضرتك عارفه أنا قصدى مين
ناهد: لا يا حبيبي تقلقش خالص اناوبباك هنكون في انتظارهم **بقلم أمل مصطفي**
حسام : أنا هبعت السواق على الساعه خمسة
ناهد: وليه مايتغدوا معانا
حسام مينفعش أنا عارف أنه مش هيرضا فسيبيها ب*روفها عندما تركتهم ناهد نظرة ملك له بإمتنان وشكرته علي إهتمامه بأهلها
حسام :أخذ يدها وقبلها بحب بتشكريني علي ايه دول أهلي زى مهما أهلك كفايه أنهم جابولى اجمل واغلي جوهره في الوجود
*****************************
مر أسبوع علي هذه الأحداث
تقربت ملك من الجميع و**بت حبهم و احترامهم ببرائتها وحنانها وقلبها الكبير
ولا يخلوا الأمر من الحب والرومانسية فدائما يظهر حسام حبه وشغفه لملك وشعر به الجميع
أما ملك فهي كانت تجرب مشاعر جديده عليها كليا كأنها تعيش مراهقه متأخره حتى قررت أن تبادله نفس حبه وشغفه **بقلم أمل مصطفي**
وفى يوم رجع حسام فوجد والدته ومي ومرام ولم يجد ملك كما تعود منذ زواجهم
فاسأل والدته ماما هى ملك فين ناهد بحزن أصلها
،************
: