الفصل الثاني

3115 Words
ENJOY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . مرت عشره ايام وكل علي منواله خديجه تتحسن بطريقه ملحوظه والانسجه تتوافق معها بسرعه وتلتأم مع انسجتها بطريقه ممتازه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . اما حسام فقد كان يدخل كل يوم لها ولكنها كانت تتدعي النوم لتستمع الي كلامه الذي يداوي جروحها . . . . . . . . . . . . . . . نادر ومريم تطورت علاقتهم حتي انها اخبرت حسام بموافقتها علي الزواج منه ولكن بعد خروج خديجه من المشفي وشفاءها التام . . . . . اما منه فقد زهرت عليها بعض الاعراض الجانبيه للحمل لكنها لم تخبر مراد لانه سافر الي عنله منذ اسبوع مقرره التاكد ثم عمل خفله خاصه بمساعده راما لتخبره بقدوم مولود جديد بيته ليقلق نومه وراحته ،ويشاركه اياها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . اليوم هو اول يوم لسالي في تكليفها لترتدي طقم يتكون من بنطلون جينس ازرق ضيق وبلوزه موف عاريه الاكتاف تاركه لشعرها العنان فقد خلعت حجابها وقررت التحرر وعيش حياتها كما تريد . . . . . التقت سالي بمدير المشفي ليدلها علي اسم الطبيب الذي ستكون تحت رأسته ولم يكن هذا الطبيب سوا احمد الذي اندهش عند رؤيتها وهيا ايضا لم تقل عنه دهشه ، كان احمد ينظر لها ولملابسها بطريقه كارهه هو لم يتوقع ان ينحدر مستواها الي هذه الدرجه ليقترب منها قائلا : انتي بقي المتدربه الجديده اللي هتبقي تحت اشرافي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتوما له سالي بضيق فيتحدث احمد قائلا : تمام تعالي ورايا . . . . . . . . . . . . . تحركت سالي بضيق خلفه هيا تعلم من هو ، تعلم انه صديق حسام المقرب ، تعلم انه لا يحبها ابدا منذ ان راها برفقته في احد الايام وهيا ايضا لم تعجي به بسبب نظراته الباغضه التي القاها عليها يومها قد يكون كرهها لانه وحدها متعلقه في كتف حسام دون ان يحدث بينهم اي ارتباك ،او من عدم خجلها حينها حينما مدت يدها لتسلم عليه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . كانت سالي تتحرك خلفه حتي وصل الي غرفه ليدخل وهيا خلفه لتتفاجا بحسام يجلس وهو ممسك بيد خديجه وبجانبه مريم وفاتن، لتجحظ عينيها بشده وكذلك حسام وخديجه التي اغمضت عينيها بحزن ، هيا الان تشعر وكان كل شئ سينهار امامها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . كان حسام ينظر لسالي من اعلي الي اسفل ليتحرك باتجاهها بسرعه قائلا بغضب شديد وهو يمسك زراعتها بقوه شديده : انتي ايه اللي جابك هنا ، ممكن اعرف وايه اللي انتي لابساه دا ياغ*يه انتي ، ايه خلاص مشيتي علي حل شعرك ولا ايه . . . نظرت اليه سالي بضيق شديد ثم نفضت يده من علي زراعها بقوه مرجعه بعض الخصل خلف اذنها قائله بسخريه غرضها اغضاب تلك القابعه في سريرها : وانت مين اصلا علشان تسالني سؤال ذي دا ، لتكنش مفكر انك لسه حبيبي ، لا فوق وصحصح كاد ياحضره الظابط انت خلاص خلصت من حياتي ومسحتك باستيكه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . اغمضت خديجه عينيها بحزن شديد بينما مريم هزت راسها بياس من حركات اخيها لينظر حسام اليها قائلا بسخريه : لا والله ، ومين قلك بقا اني بكلمك علي اساس انك حببتي ولا حاجه ، انا بتكلم معا** لاني مش عايزك تزعجي مراتي وتدخلي الاوضه دي ابدا ، اما بخصوص لبسك يادكتوره يامحترمه فانا مش عايز اخد سيئات بسبب حضرتك فلو سمحتي ممكن تتفضلي تمشي من هنا. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليقف احمد بينهم قائلا بجديه : اسف ياحسام الدكتوره سالي المساعده بتاعتي وانت مش ممكن تقدر تمنعها انها تدخل هنا لانها هتابع الحاله دي معايا ومتقلقش كلها يومين وخديجه هتخرج مفيش قلق خالص . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لينظر اليه حسام بضيق ثم يبتعد من امامهم ويذهب ليقف بالقرب من خديجه التي لم ترد ان تنظر الي وجهه لقد اضاع كل شئ بتهوره لايزال قلبه يدق لها ،مهما حاول جاهدا اخفاء الأمر ،ولكن مهلا ايها القلب لابد لك والبعد لتريح حبيبك فراحته بالقرب منها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . اقترب احمد من خديجه بينما حسام ابتعد فهو لايريد ان يكون في مواجهته ليهمس احمد بالقرب من اذن خديجه قائلا : كان لازم اعمل كدا ، لازم يقرر قلبه في انهي اتجاه ، مش لازم تكوني شايله في قلبك وقت كبير ، انتي افضل حاجه حصلت احسام في حياته ياخديجه ،لازم يبقي قدامه الدهب والفضه وهنشوف هيختار ايه وساعتها يبقي حلال عليه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . كان الحميع ينظر اليهم لكن لم يستطيع احد ان يستمع الي مايقوله لها احمد ليقترب منهم حسام قائلا بغيره واضحه اشعلت قلب سالي : ممكن اجبلكم شجره واتنين لمون لو عايزين . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . ليضحك احمد بكل قوته قائلا : ياريت والله اصل الواحد ريقه ناشف وعلي فكره الاسبوع الجاي كتب كتابي انا مرضتش اعمله الا لما خديجه تطلع من المستشفي علشان كلكم تحضروا ، مش هتحلي من غيركم طبعا ليبتسم الجميع مباركين اليه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . كانت مريم تجلس باستغراب تستغرب حالها فهيا لم تحزن ابدا عندما استمعت الي كلام أحمد بشان كتب كتابه لتبتسم وهيا تنظر لنادر فيبدوا ان ماكانت تشعر به تجاه احمد لم يكن حبا من الاساس وانما كان مجرد اعجاب لا اكثر . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . علي الجهه الاخري كان هاني في غيبوبته كل هذه الفتره بينما هناك الطبيبه سلمي هيا من تشرف علي علاجه وتجلس بالساعات تتحدث اليه وتقص له كل مشاكلها وما تعانيه في يومها حتي انها قد تصرخ وهيا في الغرفه معه ، احيانا تضحك بسعاده لانجازها امر ما ، واحيا تظل تبكي بجانبه لفشلها في تحقيق شئ او فشلها في الحصول علي حب والدها رغم انها ابنته الكبري . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . كان هاني وسيم بدرجه كبيره الا انه لم ينشا في كنف والدته وانما نشأ في كنف والد فاسد محب للنساء وشري الخمر وافتعال المعاصي لينشأ نشأه فاسده . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . كان هاني يشعر بسلمي في كل مره تتحدث فيه اليها كان ايضا يستمع البها وهيا تقرا القران بجانبه واحيانا وهيا تصلي لكنه لم يكن لديه القدره ابدا علي فتح عينيه ولا تحريك جسده ،يشعر وكان العالم متوقف من حوله الا من صوتها ، كم تمني ان يعيد الله اليه قوته لينهض من مكانه ويكفر عن كل ذنوبه ، اقسم في قراره نفسه علي ان يتبع الطريق الصحيح يستمع دائما الي ماتخبره به والدته ....اااه لو يعود به الزمن . . . . . . . كانت سلمي تتحدث معه كعادتها لتدخل والدته الي الغرفع فتجدها كما هيا كل يوم تمسك الكاب وتتحدث معه وتشاجره احيانا اخري لتقترب منخا مقبله ايها قائلا برقه : اجمل صباح علي اجمل دكتوره في الدنيا ، لسه برضوا مفيش جديد . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتبتسم سلمي قائله : والله ياطنط ناهد ،المؤشرات الحيويه ليه النهارده افضل كتير من كل يوم ، بصراحه انا متفائله خير . . . . . . . . . . . . . لتبتسم ناهد بشده فهيا تريد التعلق باي امل ، تشعر وكانها كالغريق المستعد للتعلق في قشه حتي ينجو . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . في هذا الوقت امسكت سلمي بيد هاني لتقوم بتوصيل المحلول له ليفاجئها بالضغط علي اصابعها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . اقشعر بدن سلمي بشده وجحظت عينيها لتقترب منه بسرعه ترفعةجفن عينيه وتؤشر عليه بنور ليهتز بؤبؤ العين قليلا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ضحكت سلمي بكل صوتها،لتقترب منها ناهد بسرعه لتتح لتحتضنها سلمي بقوه قائله بدون وعي : فاق . . . فاق ياطنط فاق ياطنط .. . .ابنك فاق من الغيبوبه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . نزلت دموع ناهد كالمطر لتبكي وتضحك في ان واحد ثم تقترب من ابنها تحتضنه بقوه لتبعدها سلمي قائله : لازم تطلعي دلوقتي لاني هستدعي ليكي الدكتور عادل دكتور العظام علشان يفحصه وكمان دكتور ايها دكتور الاعصاب وهما مبحبوش حد يكون معاهم في الاوضه اثناء الفحص ، متخافيش هبقي اطمنك . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتبتسم ناهد بشده ثم تحتضنها بقوه وتخرج من الغرفه لتخرج سلمي هيا الاخري بعد ان القت نظره اخيره علي وجه هاني لتذهب وعلي وجهها اروع ابتسامه . . . . . . . حضر الأطباء ليقوموا بفحص هاني ليجدوا ان اصابته في العمود الفقري قد سببت له شللا نصفي لذلك فانه سيعاني فتره طويله سيخضع خلالها للعلاج الطبيبعي والتي ستقدمه له الدكتوره سلمي وسيكون خاصا في منزله . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . كانت سلمي تنظر اليه وهو ينظر الي السقف بشرود بينما عيناه تزرف الدمع ببطئ قاتل لتنزل دموع سلمي هيا الاخري حزنا علي حزنه لاتعلم ققد دق قلبها لاول مره لرجل ،رغم انها تكره الرجال بسبب الدها الذي طالما عذبها بشده ولم يهتم لها ، كان كل اهتمامه مصبوب علي ابنه الذي انجبه من زوجته الثانيه التي تتدلل عليه بشده ختي جعلته يكره ابنته الكبري ويكتب لها منزله باسمها ، وهاهيا تهددها بطردها من منزل والدها، او من يسمي بوالدها. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . قرر الاطباء اخراج هاني من العنايع الي غرفه اخري ليظل بها يومين اخرين ثم ينتقل الي بيته برفقه والدته مع امر الطبيبه سلمي بمتابعه حالته هناك مما اسعد سلمي وبشده لتنفذ القرار فورا. . . . . . . . . . . . . . . . . . . اما في منزل منه فقد كانت تجلس في غرفتها وبرفقتها راما يمسكان باختبار للحمل يقومون بقراءته جيدا لتتحدث راما قائله : بصي ياكنه دلوقتي الاختبار دا لو جاب شرطتين يبقي انتي حامل ان شاء الله، ولو جاب شرطه واحده يبقي مفيش حمل ، يالا نجرب دلوقتي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . لتنظر لها منه بتوتر وخوف تخاف ان تسقط امالها وفرحتها باعتقاد حملها لتمسك بالشريط الذي تمده لها راما بيدين مرتعشتين ثم تدخل الي الحمام لتقوم بعمل الاختبار والخروج. . . . . جلست منه بجانب راما ممسكه بالجهاز بتوتر شديد بينما راما تنظر لها هيا الاخري بتوتر شديد . . . مرت عشره دقائق عليهم كأنها دهر لتفتح منه يدها ببطئ شديد فاذا بها تجد الجهاز قد خط شريطين . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . جحظت عيني منه بشده وكذلك راما لتنهض الاثنين يقفزن حول بعضهم لتمسك راما منه من ييدها قائله : علي مهلك علي مهلك ، اوعي تاذي البيبي ، من النهارده مش عايزاكي تقومي من مكانك ابدا تفضلي نايمه كل يوم لحد ماحس من المدرسه اجهز الاكل وناكل سوا ، انا عايزا اختي او اخويا يجوا بخير وسلامه فاهمه يامنه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . لتوما لها منه ثم تحتضنها بقوه كبيره قائله : فاهمه ياروح منه ربنا ميحرمني منك ابدا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتبتعد راما عن منه قائله بابتسامه : طيب دلوقتي هنعمل ايه في بابا اللي جاي بكره دا عايزين نعمل مفاجاه ليه وتكون من العيار التقيل . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتبتسم منه قائله بخجل : يعني هنعمل ايه ؟ راما بتفكير : امممممم هقولك . . . . . . . كانت سالي تمشي في المشفي بغضب شديد فقد رات لتوها حسام وهو يحتضن خديجه من خصرها ممسكا بها بقوه يساعدها علي المشي حتي تلتام جراحها لتض*ب الارض بقدميها بقوه حتي تعثرت وكادت ان تقع لتجد نفسها بين احضان . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . بين احضان مين بقي . . .توقعاتكم ياحلوين دمتم ساليمن متنسوش المتابعه
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD