الفصل التاسع :-
"دقة قلب"
"يا الله أنت أكبر من الحظ وأكبر من هذا التعجيز
وأكبر من هذا التعقيد وأكبر من هذه البعثرة
اختَرْ لي ولا تخيرني وأكفني شتات العقل وحزن القلب وحيرة النفس وأرزقني طاقة بها أعيش وأتحمل، وأرضى ، وأتأقلم ، وأتقبل، وأتجاهل ، وأسعى ، وأصبر فعليك توكلت وأنت خير وكيل ..!!
" ولا تنسو من تحبون .. أحتضنهم بدعائكم حتى وأن لم يكونو معكم ..!!
في صباح يوم جديد وبعد مرور اربع ايام من عدم خروجها من المنزل وتكرار تلك الهدايا مع تلك
الايام دون وجود خطاب ك الذي كان في اول مرة
وبعد ان حكت الي والدتها ما حدث اليها لكن من غير الكلام عن هذا ومن هو ذلك الشخص ومعرفة اباها واخاها بان الامر مجرد حادث بسيط وانها اصبحت افضل ولكن في الحقيقه انها ليست بخير منذ ذلك القاء وهو لا يخرج من قلبها
ولكن هي خائفة من ان تكون مخطئة ، وهو ليس لديه اي مشاعر اليها ..!!
وايضا لم تفكر بمن يبعث لها الهدايا لم يشغل بالها
يكفي بالنسبة لها انها لازالت تتذكر لحظة الامان
التي كانت تشعر بها معاه وهو الذي كان قد سلب العشق من قلبها ورحل ..!!
نور لنفسها :-
_انا تعبت بجد مش هينفع افضل افكر فيه كده وهو ممكن ميكونش بيفكر فيا ..!!
خلينا اجهز وانزل احسن وانسي اي حاجة عنه وبـ كده هكون احسن ..!!
وبذلك الوقت كانت تدخل والدتها الي غرفتها وتردف في ابتسامة قائلة ..!!
عائشة :-
_صباح النور يا نور .. ايه ده انتي صحيت بدرى يعني شكلك قررتي تنزلي بعد حظر اللي كنتِ فيه
نور بتنهيده :-
_ايوا يا مامي صح انا كنت عايزة اقولك علي حاجة كده يعني ..!!
عائشة بتعجب :-
_قولي يا حبيبتي !!
نور بارتباك :-
_انا كنت يعني عايزة عايزة .. عايزة اتحجب !!
عائشة بعد لحظات وهي تنظر الي ابنتها وبعدها لتتحدث بضحك قائلة ..!!
_هو دي بقا اللي مخليكي كده يعني طب دي جميل اووى وحلو انها جات منك شوفي انا هجبلك حاجة
من عندي وبعدها انزلي أنتِ وسامر واشتري كل اللي عاوزه ونفسك فيه يا نورى ..!!
نور بفرحة وهي تقبل خدي والدتها لتتحدث بسعادة قائلة ..!!
_شكرا يا احلي مامي في الدنيا ..!!
عائشة بابتسامة :-
_طب اجهزي بقي يا عيون مامي عشان تروحي جامعتك !!
نور بحماس :-
_ثواني واجهز يا قمر ..!!
لتبدا نور في الاستعداد الي يوم جديد جميع ما به من مفاجأت عليها ..!!
"صــۆتــــگ حيــاة ۆلـمســة ايــدِگ بتــڪـون عٍــمر ثــاني ..!!
=وفي غرفة الطعام !!
زياد هو ينظر في ساعة يده ويري ان شقيقته قد تأخرت علي غير المعتاد ليردف قائلا ..!!
_ماما هو كل ده نور بتجهز هنتاخر علي الجامعه كده وو ..!!
وقبل ان يكمل كان يأتي صوت من خلفهم ويتحدث بهدوء ..!!
_شوفوا حلو كده ..!!
وكان ذلك صوت نور وهي تاخد رايهم بشكلها الجديد
وتبدو لطيفة ..!!
الاب اكمل بابتسامة :-
_ما شاء الله عليكِ ايه الجمال ده يا نورى بس فكرتي كويس انك هتكملي في الخطوة دي يا حبيبتي اكيد ولا ايه ..!!
نور بفرحة واقتناع:-
_اكيد يا بابي ..!!
زياد بانبهار :-
_ ايه دي شكلك حلو بجد فيه !! بس كده الناس هتفضل تبص عليكي وانتي حلوة كده وانا هعمل جريمة اكيد ..!!
نور بضحك :-
_مش اوي كده يا زيزو شوف انا مش هكلم حد اصلا وهفضل في حالي ..!!
زياد بضحك :-
_ايوا كده ورايا اسد ..!! بس يلا خلينا نفطر عشان نخلص من اليوم بقي ..!!
نور بابتسامة :-
_حاضر !!
وبعد الانتهاء في جو من السعادة ورحيل الاثنين
وطول الطريق في جو من المزاح والمرح وصول
زياد الي جامعة نور ليردف اليها ..!!
زياد بابتسامة :-
_ يلا وصلنا وخلي بالك من نفسك يا حبيبتي ماشي واتصلي عليا لو في اي حاجة وكمان لما محاضراتك تخلص قولي عشان نروح نشترى كل اللي انتي عاوزه وكمان نتغدا سوى ..!!
نور بفرح :-
_ الله يا زيزو دي هيكون احلي يوم بقي ماشي يلا سلام ؟!
اودعها ومن بعدها رحل الي مكان الخاص بالعمل لديه ..!!
الرجوله ليست في كثافة الشارب .. وليست في ضخامة الكتفين .. والرجوله ليست في خشونة الصوت او القسوه العمياء .. بل الرجوله هي
الصدق والصبر والوفاء والحنان والشجاعه
والمبادئ الصحيحه .. اما اجمل صفات الرجوله فهي القدره على احتواء المراه واحترامها لاقصى حد دون المساس بقيمتها او التاثير في شخصيتها ..!!
لتدخل نور المحاضرة وتجد ان الذي سيقوم بالشرح لما يصل بعد وتجلس في مكان بعيد
حتي لا يراها وايضا سترى من سيكون واذا كان هو ستعمل الا تظهر امامه لانه بالطبع لما يهتم
وتقرر ان بعد تلك المحاضرة سترى اصدقائها حتي تعرف رايهم بالتغيير الجديد الذي اصبحت اليه
وهي تفكر بتلك القرارات كان يدلف ويقول ..!!
لقدد بدأات األحكاايةة #صدفةة ثم أاصبحت باألنسبه لى #حياأةة ..!!
اخذ يسير وهو في غير مزاجه المعتاد لانها لم تأتي ايضا كما الايام الماضية ولن تحضر ايضا الي تلك المحاضرة وايضا ليس لديه طاقة لاي شيء وذلك لانها لما تحضر منذ اربع ايام ولم
يراها حتي عندما كانت تقيم في منزلها لما تخرج
ولو بالصدفة
جاء هو في اليوم الاول وبعدها لما يأتي طول تلك
الايام الثلاثة ولكن اليوم شيء بداخله
يجعله يذهب وربما ايضا يقول انها لما تأتي ولكن المسئولية هي المسئوليّة
وعندما دخل حدث شيء لـ قلبه يكاد يخرج من
بين اضلاعه من فرط الاحساس ب وجودها
هي بتأكيد موجوده لان ذلك الشعور كان لديه عندما تقابلت عيونهم منذ النظرة الاولي او عندما اصبت ولكن اين هي قلبه يقول انها موجوده في مكان ما وجدها اخيرا
حسنا اذن انتي هنا يا نورى و ايضا ما هذا الجمال اصبحت ك الملائكة بذلك الشكل والمظهر لكن ثانيه
هل شاهدها الجميع وهي رائعة بذلك ولكن لما تهرب وبتفكير قليل يكاد يقسم انها تهرب منه !!
ولكن لما يقدر علي ان يعقب ملاكه علي فعلتها تلك وهي الهروب منه يكفي انها
واصبحت بذلك الجمال وتاخذ ال قلب وهي جميلة وهادئة سليم وهو يجد صوته ل يبدا تلك المحاضره ليردف قائلا بهدوء ..!!
_صباح الخير ليكم اسف اني محضرتش الأيام اللي فاتت ل سبب شخصي بس هنبدا النهاردة وكل اللي فات
مش كتير ونقدر نبدا واتمني الحضور والالتزام معايا عشان نخلص ..!!
كان كل ذلك وهو يتكلم بثقة ويفعل كما فعل في اول مرة يواجه الحديث اليها
وهي كحبة الفراولة لا تعلم كيف علم بوجودها وايضا يستمر بفعل ذلك
كان عند دخوله كان يبدو عليه الارهاق وكان يبحث عن شيء وعندما وجوده اصبح سعيد ..!!
هل ترى !! كفي نور ما بالك بالطبع لما يكن يبحث عنك لكن لما كان في حديثه يواجه حديثه ..!!
كانه كان يتحدث لي فقط لا اعلم حسنا ليرحل ذلك التفكير واسمع ما يقول ..!!
ٲحبـي رجـلاً شـرقيـاَ يـعـانقـڪ ڪلما ثار جنونـڪ غيـرة عليـهۂ ،ويـﮪمس لـڪي ٲطمئنـي ٲنـا مـغـرم بـڪِ فـقـط ..!!
وبعد انتهاء المحاضرة قررت الرحيل لكي تهرب سريعا من كل ما يفعله بها ولقد كان ينظر اليها
طول الوقت وهي تبعد النظر عنه ولكنه كان
يجدها بالنهاية
وهي تذهب حتي ترى اصدقائها يقف احد امامها ب طوله وهي ب جانبه ك قزمة وترفع عينيه في براءة
نور لنفسها :-
_كملت ده هو !! احم بعد اذنك يا دكتور ..!!
سليم وهو يكبت ضحكته و هو يعلم انها تتصنع البراءة اليه ولكن صبرا ي نورى ليردف بهدوء
قائلا ..!!
_طبعا اتفضلي بس صح مش انتي انسة نور اكمل بردو !!
نور وبخيبة امل لانه قد فهم ما تفعل لتتحدث ببعض الارتباك قائلة ..!!
_ايوا يا دكتور سليم ..!!
سليم بضحك :-
_كل ده زعل دي انا حتي كنت جاي اقولك الحمدلله يعني السلامة بس شكلك زعلانة
لو كده خليني امشي اصلا بيان انك مش عايز تخلينا اتطمن .. اسف !!
وقد قرر الاستمرار في تلك اللعبة حتي يري ردت الفعل منها لتردف في ارتباك قائلة ..!!
_يا يا دكتور سليم .. الله يسلمك انا اسفة بجد ليك شكرا جدا !!
سليم وقد ادراك انها تخجل من الحديث معاه ليردف في هدوء قائلا ..!!
_تمام يا انسة نور بس كنت عايز اقولك حاجة وهروح !!
نور :-
_ايه يا دكتور !!
سليم وهو ينخفض الي مستواها وب همس بسيط مع ابتسامة ليردف بعشق ..!!
_شكلك جميل اوي اوي اول مرة اشوف ملايكة تكون
بالصبح ويكونوا قمر كده !!
ليرحل وكأنه لما يفعل شيء وكأنه كان يخبرها بـ اخبار الطقس ..!!
نور بصدمة :-
_ثانية هو اللي حصل ده اكيد انا اكيد كنت بحلم انا امشي احسن قبل اما اتجنن ..!!
اما هو لم يستطيع ان يكتم نفسه عن الضحك اكثر من ذلك وبعدها ظل يتبسم علي ما حدث وصغيرته
وايضا هو سعيد لغاية انه قال ما بدخل قلبه اليها لما يكن لينتظر ورقة وقلم لكي يقول عما بدخله ..!!!!
?❤
ﻛﻞ ﻧﺒضة من قلبي أﺳﻤﻴﺘﻬا ﺃنتي ﺇﻗﺘﺮﺏي ﻷﺧﺒﺮﻙ ما لاتعلمين أخبرك بأنكي ﺍﻧﺖي ﻗﺪﺭﻱ ﺇﻗﺘﺮﺏي ﻷﺧﺒﺮﻙ كم احبك نعم ﺍﺣﺒك ﻛــﻣﻮﺳﻴﻘﻰ ﺍﻟﻠﻴﻞِ الهادئ ﻛﻟﻮﻥ ﺍﻟﻘﻤﺮلما يبتسم. وﺃﺷﺘﺎﻗﻚ .. و ﺃﺣﺒﻚ .. بل اعشقك
اتعلمين ماذا اريد اﺭﻳﺪ اﻥ .. أريد ان ارتشف معاكي قهوتي وبعضا من اشو**ي تنساب عليكي ﻭﻟﻜﻦ ..
ﺁﻱ ﺣﺮﻭﻑ تسطتيع ﺍﻥ ﺗﺨﺒﺮكي ﻛﻢ أشتــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاقك
ولكنــــــــــي سأكتفي بكي وكأنكي الحياة التي انشدها .. فقد وجدت فيــــــــــكي كل ما أحتــاجه
#ملكه_علي_عرش_الامبراطور !!
ذهبت وقابلت صديقتها وكنت ب نصف عقل معاهم ولكن انتبهت بالاخر
سيلا بسعادة :-
_يا جمالك يا ست نور بقيتي حلوة اكتر من الاول
نور بضحك :-
_مش اوي كده يعني !!
داليا بابتسامة -
_بجد يا نور انتي اصلا قمر وبقيت قمرين ..!!
نور بضحك :-
_ خالص بجد بس والله انتوا اللي زي القمر ربنا يخليكوا ليا يا حبايب ..!!
سيلا وداليا بسعادة :-
_يارب !!
ليرن هاتف نور وتجيب لتردف بهدوء وابتسامة قائلة ..!!
_ايوا يا زيزو انت وصلت طب كويس بس انا مع البنات، اجبهم ونروح سوى كلنا طب فكرة حلوة
يلا سلام ..!!
نور بفرح :-
_يلا بينا بقا عشان نروح نكمل اليوم سوي ونعمل شوبينج ..!!
سيلا بخجل :-
_ مش لازم روحي انتي ومرة تانية ..!!
نور وي بمعرفة ان صديقتها معجبة ب اخاها وهو الاخر لكن لم تتحدث لتردف بضحك ومكر قائلة ..!!
_اي كل دي وعلي فكرة دي فرصة مش بتكرر كتير يا سو يا حبي ..!!
سيلا بخجل وبضحك :-
_علي فكرة انتي رخمة بقا بس ماشي انا هاجي !!
نور بضحك:-
_يلا يا حبيبتي يلا دودو انتي كمان معانا من غير مناقشة ماشي ..!!
داليا بضحك:-
_تمام ي فندم !!
ورحلوا الفتيات ولكن هو كان يتبع كل ما يص*ر منها من ضحك وسعادة ولكن من ذلك الذى اتصل بها
لقد قرا ما كانت تقول بحركة الشفاه حسنا ل اذهب
وارى ذلك
"وان المحب لمن احب غيور ..!!
وذهبوا الفتيات وجدوا زياد في انتظارهم وبعدها ليردف بابتسامة قائلا ..!!
_كويس انك جيتي بسرعة انتي والبنات يلا بينا بقي
نور بضحك :-
_ يا بني خد نفسك الاول وسلم علي البنات يعني
وسلم كويس !!
زياد بشر :-
_حاضر يا نوري هسلم كويس عشان احنا لينا بيت يا حبي !!
ثم وجه حديثه الي الفتيات ليتحدث بهدوء قائلا ..!!
_ازيك ي انسة داليا ازيك يا يا انسة سيلا ..!!
داليا بهدوء :-
_الحمدلله ..!!
سيلا بخجل:-
_الحمدلله يا استاذ زياد ..!!
نور وفي لحظة انفجرت من الضحك وكان زياد سوف يقتلها
ولكن يحدث ان يأتي صوت من خلفهم ويتحدث بغضب قائلا ..!!
_اقدر اعرف في ايه هنا يا اساتذه ..!!
آصآبني ٱلغرور بعد حديثي مع امرأه عجوز قآلت لي :- محظوظ من يملگ قلبگ يآ صغيرتي ..!!???
♕♕
وكيف تعلم من يحبك ؟!
- أن ترى في عينيه أنك جميل ؛ أجمل مما ترى نفسك أنت !!
-ان تري في عينيه أنك رغم الصعاب تظلوا الي ابدا معا ..!!
لا تقع في حُب كاتبة ،ستُرهقك نصوصها المجهولة ..!!?✍️