الفصل العاشر :-
"دقة قلب ٢"
"اهتمام شخص واحد يغنيِك ❤️? عن اهتمام العالم كُله ??، واهتمام العالم كُله?✊مايغنيكش?? عن اهتماَم الشخص ده??!!
"وزوجٌ رحيم، خفيف الروح هيّن الطبع، يُغنيك عن مِلء الأرض أصحابا ..!!
نور وفي لحظة انفجرت من الضحك وكان زياد
سوف يقتلها؛
ولكن يحدث ان يأتي صوت من خلفهم ويتحدث بغضب قائلا ..!!
_اقدر اعرف في ايه هنا يا اساتذه ..!!
- ثانية هل اصبح صوته في كل مكان اما ذلك خيال
وعند تلك اللحظة ورؤية من يتحدث يصبح هو بـ الفعل ليدق قلبها بشدة ولكن اين تلك القوة يا نور وبعدها وهي تتحدث اليه بنبرة شبه قوية قائلا ..!!
_ ايه ده دكتور سليم اهلا بيك معلش كنت واقفة مع اخويا واصحابي اتمني متكنش في اى مشكلة يعني
من الجيد انها قالت اخي في الكلام لان نظرته كانت تعبر انه يريد ان يقتل شخص لينظر اليها سليم بعد ان علم من هو ذلك الشخص وكاد ان يقتله بالفعل
ليتحدث ببعض هدوء ..!!
_تمام مفيش مشكلة انا كنت بس بشوف لو حصل اى مشكلة معاكم ..!!
زياد بابتسامة :-
_اهلا بـ حضرتك يا دكتور احب اعرفك بنفسي زياد اكمل الشناوي ..!!
سليم بثقة :-
_اهلا يا استاذ زياد ..!! انا سليم ادهم الصاوى استاذ جامعي
زياد بمقاطعة :-
_معقول سليم باشا الصاوى " الامبراطور " حضرتك بقيت تدرس كمان دي انجاز ليك ..!!
نور بتعجب :-
_ثواني افهم وهو في ايه اللي بيحصل بالظبط ..!!
زياد بابتسامة :-
انا هـاقولك يا ستي استاذك يبقي
"إمبراطور المعمار"
واشطر وانجح واصغر رجل اعمال ..!؟
نور بفخر :-
_بجد كل دى حاجة جميلة فعلا انك تكون ناجح كده !!
سليم بسعادة :-
_شكرا يا استاذ زياد طب استاذن انا ..!!
زياد بسرعة :-
_طب ممكن طلب انا فعل كان نفسي اقابلك واتعامل معاك ف تقبل العزومة دي وكمان انا كنت هاحتفل بـ نورى عشان قررت ولبست الحجاب وافرحها وكمان اصحابها معاها
عشان كده ايه رايك تقبل تشرفنا يعني في الاحتفال الصغير دي ..!!
نور بصدمة :-
_انت بتقول ايه يا زياد اكيد دكتور مش ..!!
ليتحدث هو قبل ان ترفض هي ليري انها متوترة بشكل كبير لكن لن يفوت تلك الفرصة بان يكون
الي جوارها تلك الصغيرة ..!!
سليم بمقاطعة :-
_طبعا موافق يا استاذ زياد وفرصة يكون ما بينا صداقة ..!!
زياد بسعادة :-
_ طب ما دام كده يبقي تقولي زياد بدل استاذ ..!!
سليم بضحك :-
_وانت تقولي يا سليم من غير بردو استاذ او حضرتك ..!!
ف كانوا يضحكوا اما عنها هي ف كانت تحترق من اخاها ومن ذلك الذي يبتسم وكانه لما يكن يريد ان يقتل احد الان وهي معاه حسنا يا استاذي العزيز الحرب بيني وبينك ..!!
"الحرب التي بيني و بينك ولا مكان الي الراء فيها بينا ..!! ??
"وكان لديها من اليقين ما يملأ سبع سموات، حتى استجاب الله لها ..!!
كانت كل الفتيات في سيارة زياد وكانت نور تحترق ولا احد يشعر بكل ذلك ..!!
غير ذلك الذي يدعي اللا مبالاه وكان في سيارته
وكان يراها وهي تحول الا تظهر كما هي غاضبة
من تصرفاته وما كان عليه غير الضحك علي كل تصرفات الطفولة التي تص*ر منها ولكن هي لا تعلم شيء عن الغيرة التي كادت ان تجعله يقتل عندما وجدها تضحك وبشدة معاهم وكان لا يعلم ماذا سيفعل ان كان زياد غير انه اخاها كذب يـعلم كان سـيقتل من يحاول الـاقتراب من صغيرته ..!!
ليصل الجميع اللي المكان وهو مول حتي تقوم
الفتيات بشراء ما تريد من كل شيء ..!!
زيادبابتسامة :-
_ اخيراا وصلنا يلا بقي روحي انتي واصحابك
واختاري كل اللي نفسك فيه والحساب هيتحول بـاسم بابا وكمان لما تخلصوا اتصلي عليا بس انا
هروح انا والدكتور سليم نقعد في اي كافية لحد
ما تخلصوا يا حبيبتي ..!!
نور بهدوء :-
_تمام يا زيزو يلا بقي يا بنات عشان انا متحمسة جدا يلا يا بنات ..!!
سيلا و داليا بسعادة :-
_يلا بينا ..!!
سليم ببرود :-
_ثانية !!
الفتيات بتعجب :-
_ايه ..!!
سليم بضحك :-
_ايه كل الخوف ده مفيش داعي ليه يعني بس كل اللي هيحصل ان واحد مـن
الحراس هيفضل معاكم عشان تكونوا في امان اكتر ونتطمن بس كده ..!!
زياد بهدوء :-
شكرا اكيد يا دكتور و بصراحة مفيش مشكلة يلا يا بنات ..!!
الفتيات :-
_ تمام !!
وبعد رحيل الفتيات وكان شعور نور ب سعادة لذلك الاهتمام منه وعدم وجود لاي شعور بالغضب
منه وكما هو يقلق علي من حوله وبشدة حقا هو رائـع بكل شيء ذلك الامبراطور ..!!
"إفعل شيئاً لإجلي، إجعلني أشعر أنني في قلبّك ..!!
" ومافائدة ان تخبرني بكلمة كنت أتوق لسماعها في حين من الزمن ، لتقولها انت في زمن اخر ماتت فيه لهفة الاستماع ..!!
زياد بمكر :-
_علي فكرة حاول تخبي غيرتك شوية ي امبراطور اصلا الاهتمام مبيطلبش ..!!
سليم بذهول من كلام زياد :-
_ تقصد ايه بـكلامك ده يا استاذ زياد ..!!
زياد وبمكر:-
_اقصد ولا حاجة خالص اصل المفروض لما كمان بتحصل الغيرة عندي وتكون مالهاش حدود بردو فشغلي ك وكيل نيابة هو اللي عارفني اكون كده ازاى اتحكم في اعصابي وفي الغيرة و علي العموم احنا اكيد لينا
يوم هنقعد فيه سوى ويبان كل حاجة يا
" امبراطور "..!!
سليم بلا مبالاه :-
_اكيد !!
حسنا ان تلك العائلـة ربما ليست سهلة ف كل شخص لديه اسلوبه في التصرف بمكر وانا بارع في تلك اللعـبة وللا مبالاه ونري من سيفوز بالنهايـة ولكن !!
"ووعدتني بأن ص*ركَ منزلي
إذا الليالي السود أغلقنَ الفّلك
ها هُن سودٌ مُقفراتٌ جئنَ لي
أين الوعود وأينَ عني منزِلك ؟؟
" حركة صغيرة غير مقصودة بتوضحلك مدى أهميتك عند كل شخص وبنفس اللحظة مدى انعدامية وجودك ..!!
♕♕
أيُؤذي المُحب ؟!❤?
- لا ، وربُ محمد لا يجتمع الحب والأذيه ف قلبٍ واحد ??!!
- و همسلي قالي الحق عليه .. نسيت ساعتها بعدنا ليه ..!!
"انت الحب يا الله انت الامان انت الامل انت الطمأنينة انت التوكل اللهم استشعر حبي لك ..!!
"اعتقد ان مفيش شعور اسوأ من عدم قدرتك ع التعبير ع ال بتمر بيه فتقرر تفضل ساكت وجواك الف حرب محدش عالم بيها وان العياط والكلام ال جواك محدش بيسمعه والنتيجه هتكون ضرر كبير لنفسيتك وتحولك لكائن منطوي وحقيقي عجزك عن وصف مشاعرك وحالتك ده اسوأ عجز تتعرضله وبيخليك عاجز عن اي حاجه ف حياتك ..!!
الفصل الحادى عشر (الجزء الاول) :-
"اعجاب ام حب "
حين تأتي عليك لحظة لا تجد فيها أي باب ليدخلك طريقك الذي رسمته، لا تظن أن عليك ترك الطريق
كل ما عليك فقط هو رسم الباب قبل الطريق ..!!
"نجيب محفوظ لما قال :-
”ما ﻻ يرتاح له قلبك ﻻ تثق به أبدا فالقلب أبصر من العين“..!!
كانت (نور) قد ذهبت مع الفتيات حتي تختار ما تريد وتفضل من الملابس حتي تكون تلك الملابس مناسبة الي حجابها وكانت معاها اصدقائها لتصبح الفرحة فرحتين وتكون الفرحة الثانية هي وجود سليم
معاها
وفي تلك اللحظة من حياتها وهي تشعر بالسعادة بوجوده ..!!
سيلا بابتسامة :-
_ شوفوا احنا هنبدا بالمحل ده الاول ونشوف الفساتين عليكي ماشي ..!!
نور بحماس :-
_ ماشي يلا بينا بقي عشان اختار انا فرحانة اووى
داليا بضحك :-
_عارفة انتي عاملة زي العيل الصغير اللي باباه واخده عشان يختار لبس العيد ..!!
نور بذهن شارد قليل وهي تتذكر سليم اول ما جاء علي خاطرها لتردد بابتسامة ..!!
_ايوا فعلاا هو كده بالظبط نفس الشعور ده !!
الفتيات بحماس :-
_ يلا بينا !!
داخل المتجر وهما ينظروا الي اغلب الفساتين وتبدو جميلة لتردد بفرح قائلا ..!!
_شوفوا حلو اوى الفستان الازرقّ ده هشوف كده ماشي ؟!
سيلا وداليا بابتسامة :-
_اللون ده بيكون فيكي جنان ايوا يلا شوفي اكيد هيكون حلو عليكي !!
لتدخل حتي ترتدى الفستان وتشرد بالذهن قليل ل شعور جميل ..!!
نور بحب :-
_ شوف كده حلو عليا يا حبيبي !!
سليم بعشق :-
_كفاية انك انتِ جميلة يا نوري !!
نور:- انا !!
لتسمع (نور) صوت الفتيات حتي يروا الفستان عليها ماذا اكان حلم من ضمن الاحلام
حسنا لكنه كان جميل كما سبق ولكنها عليها الانتباه قليل !!
نور بسعادة :-
_ ايه رايكم !!
سيلا وداليا بانبهار :-
_واو حلو عليكي جدا يا نونة جدا يا بنتي يلا بقي جربي الباقي وشوفي الاحمر دي كمان ..!!
ذهبوا واختاروا اغلب الملابس وكانت جميعها جميلة عليها ومع السعادة التي كانت هي مرسومة علي قلبها الصغير وانها في سعادة لانها مع من تحب من اهل واصدقاء وحبيبي ثانية اي حبيبي لا هذا مجرد شعور بالاعجاب لا اكثر او هو حقا حب لا اعلم
لكني اعلم شىء واحد اني اصبحت اشعر بالامان كلما كان موجود فهل يكفي اما ماذا !!
وبعد انتهاء الفتيات من كل الجولات ذهبوا حيث زياد وسليم ..!!
نور بفرح :-
_انا هتصل واعرف قعدين فين ونروح ليهم تمام !!
لتخرج هاتفها وتقوم بالاتصال لتنتظر بعد الدقائق ليجيب عليها لتردد بابتسامة ..!!
_الو ايوا يا زيزو ايوا خلصنا انتوا فين في المطعم ماشي تمام سلام ..!!
عرفت هما فين يلا بينا احنا يا بنات عشان نروح
ليهم !!
حتّى وإن بَدت مُعتِمة دونَ بصيصِ أملٍ سيأتي الجبرُ
المغنِي وستغدُو القلوبِ عامِرةً بشُعاعِ نورٍ ينيرُ دروبَ
الظلامُ الحالِك بينَ أرجَاءِ الأفِئدَة تذكّروا دومًا أنَّ ﷲ دارُنا، جارُنَا، وحسِيبنا، وأنَّه لا ملجأ من ﷲ إلا إليه، وأن الظُلُمَاتُ لها وقت وسنتجلي فيه،
غدًا ستَندَثِر الهُمُوم، وستُمحَىٰ النُدُوب، سيأتي وقت
نَمضِي فيه دُونَ أدنَىٰ حُزنٍ أو مَسَاسِ ألَمٍ فِي قُلوبنَا،
سَنَحْيا بَعْـد كُربَتِنا لِنَصِل إلى السَلام الذِي لا بعده سَلاَم،
إلى أن نصل لـ لنهاية التي نرجُوها، حتى نقُول ها قدْ
جعلَها ربي حقًا، ها قَدْ جُبرنا ..!!
« فاصبر لها ..!! فلعلها ولعل من خلق السماء
يحلها »??!!
كان بنفس التوقيت من ذهاب الفتيات لـ شراء كل ما تحتاج نور كان يجلس كل من زياد وسليم يشرب كل منهما القهوة وال**ت كان هو الاساس لكن قطع ذلك ال**ت زياد بتساول ليردف قائلا ..!!
_هو انت متجوز !!
سليم بتعجب وضحك :-
_ لا بس ليه السؤال دي يعني ..!!
زياد بلا مبالاه :-
_عادى قولت اسال بس المفروض انك في حاجة
و الثلاتين يعني ايه اللي يخليك متجوزتش لحد دلوقتي !!
سليم بمكر :-
_عادى لسه مقبلتيش اللي تخ*ف قلبي يعني وكمان لو لقيتها هخ*فها ..!!
زياد بضحك وخبث :-
_تخ*ف مرة واحدة كده يا امبراطور مش ممكن ما يمكن تكون في حد في حياتها وانت متعرفش وقتها هتعمل اي !!
سليم بلا مبالاه :-
_عادى هخليها تحبني اصلا انا اتحب جدا يعني !!
زياد بضحك :-
_حلو اوي الثقة اللي عندك دى يا سليم باشا !!
سليم بثقة :-
_طبعا بس سؤال انت بقي هو انت قولت انك وكيل نيابة صح !!
زياد بحيرة :-
_ايوا !!
سليم بتسأول :-
_طب ليه مثلا مش اي حاجة تانية او ليه هي بذات ..!!
زياد بابتسامة :-
_مفيش بس زي ما تقول لقيت نفسي فيها وعن
اني اكون حتي ظابط بس مبسوط و الحمدلله !!
سليم بتفهم :-
_عجبني فيك انك ليك شخصيه قوية وردك كويس اصلا في اللي بيقول عشان السلطة بس فعلا يبان انك عندك ثقة وتقدير لـ شغلك،
عشان كده انا بقيت بقي مهندس ورجل اعمال عشان انا حبيت فعلا اكون كده واني ابقي اقوي بنفسي !!
زياد بابنهار :-
_كويس جدا يا امبراطور !!
ليرن هاتف زياد ليردد :-
_ايوا ي نور خلصتوا طب احنا في المطعم الاول تعالي يلا مع البنات !!
زياد ل سليم :-
_ خلصوا !!
سليم :-
_تمام !!
قد يأتي احدهم اليك خفيفا يطفو بـ جانبك في كل هذا الغرق ،كجذع شجرة يصلح للنجاة ..!!
لتاتي الفتيات والابتسامة مرسومة علي وجههم جميع من السعادة والفرح !!
سليم ل نفسه :-
_ انا لازم اخليها تبطل تتضحك بذات اقدم الناس عشان كده كل الناس هتحبها !!
زياد ل نفسه هو الاخر :-
_ وهي بتضحك كده بتاخد قلبي يعني لازم تبطل تتضحك فعلا غير ليا انا وبس !!
والفتيات وهن تجلس كل واحدة في المكان مخصص لها وكان من نصيب كل من
سيلا ان تجلس امام زياد و نور امام سليم اما داليا لا احد امامها !!
زياد بابتسامة :-
_ايه اختارتي كل اللي نفسك فيه ي! نور !!
نور علي نفس الحماس :-
_ايوا وحلوين اووي !!
زياد بفرح :-
_مب**ك عليكي يا حبيبتي المهم بقي كل واحدة تشوف هتطلب تاكل ايه بقي !!
وفي تلك اللحظة من اختيار الجميع كانت نور تنظر الي سليم نظرة به شيء من !!
ليقطع تلك اللحظة صوت ليردد في حيرة وتعجب قائلا :-
سليم باشا وفي مكان عام !!
يا اللٌّه ، أَنْتَ تَعلم إنَّنا في أشَد الحَاجة للفَرح ، فـ أُجبُر بخَاطرنا !!
"بانتظار اللحظة اللي أقول فيها من أعماق قلبي، أخيراً يارب ..!!
♕♕
وكيف تعلم من يحبك ؟!
- أن ترى في عينيه أنك جميل ؛ أجمل مما ترى نفسك أنت !!
يشعر المرء بالامتنان كلما وجد من يهتم لتفاصيله التي لا يُمكن لأحدٍ أن يلاحظها ..??!!
لسنا ب حاجة إلي شخصٍ كامل أو مثالي بل لِشخص مريح، لن الحياة اصبحت مُتعبة بما يكفي !!
أغلب من ننتظرهم لا يستحقون الانتظار لكنه القلب حين يحب يخلق لمن لا يستحق كل الاعذار ..!!