الفصل الحادي عشر الجزء الثاني

1285 Words
الفصل الحادى عشر (الجزء الثاني) :- "اعجاب ام حب ٢" نحن تجاوزنا الكثير من العوائق وسنتجاوز مجددا ..!! شعور ‏جميل أوي لما يكون في حياتك شخص تشاركه كل حاجة، سواء كانت حلوه ولا وحشه، تروح تحكيله كل حاجة وانت متأكد إنه هيفهمك صح ويقولك تعمل ايه، شخص تبقي مستريح وانت بتتكلم وتتعامل معاه وتتكلم من غير حدود، ف من فضلك لو الشخص ده موجود في حياتك حافظ عليه أوي لانه اصبح عملة نادرة يا صديقي العزيز ..!! ليقطع تلك اللحظة صوت ليردد في حيرة وتعجب قائلا :- سليم باشا وفي مكان عام !! لينظر سليم الي ذلك صوت ليردف بضحك قائلا !! _ايه ده هو انت يا مراد وكمان هو انا كل ما اعمل حاجة هتكون مستغرب كده !! مراد وهو يحتضن سليم ويهمس اليه بنبرة خبيثة ومكر قائلا ..!! _لما نكون نعرف بعض من اكثر من ٦ سنين وكمان تكون استاذى وتعمل حاجة غير قواعد اللي انت بتعمل بيها يا امبراطور يبقي لازم استغرب ولا اايه !! سليم بضحك :- ماشي عندك حق بس التغيير مطلوب بردو !! مراد بضحك وغمزة :- _فعل مطلوب يا امبراطور !! بعدها نظر الي الاخرين ليردف بتحية وابتسامة قائلا :- _معلش بقا اني ظهرت كده فجاة ليكم يعني !! سليم بابتسامة :- _لا طبعا استني بس اعرفك يا مراد ده استاذ زياد وهو اخو طالبة عندى في الجامعة وتقريبا بقينا اصحاب يعني علي العموم بقي واعرفك انسة سيلا وانسة نور اخت زياد وانسة داليا طالبات عندى في هندسة !! مراد بهمس ل سليم لكي يسمع هو فقط ويردد قائلا :- _ ثانيه بس هو انت قولت نور تقريبا مش دي الح ااااه !! سليم بستغرب من مراد بعد ان ركلـه حتي لا يتكلم اكثر امامهم ليردد في تعجب قائلا !! _مالك !! مراد بتوعد :- _ابدا مفيش اصلا حسيت بتعب شوية يعني مش اكثر يا امبراطور !! سليم بتحذير :- _ايوا الف سلامة عليك يا مراد !! مراد بمهس اخر :- _ والله يا بني الصاوى ليك يوم بس علي يدى وانا كمان مال رجلي بالموضوع ما تقولي اسكت وهو لازم ض*ب !! كابتن كابتن هو كله ض*ب ض*ب مفيش شتيمة ?? ..!! مراد بترحيب :- _اهلا يا استاذ زياد انا ابقا صاحب سليم ورئيس مكتب الحراسات الخاص بالصاوى جروب !! زياد بابتسامة :- _اهلا بيك يا استاذ مراد مبسوط ب معرفتك اكيد يعني !! مراد بابتسامة :- _شكرا !! مراد :- _طب استاذان انا بقي يا سليم وعلي معادنا في الشركة !! زياد ل سليم :- _ما تخلي استاذ مراد يفضل ويتغدا يا سليم بيه !؟ زياد بمرح :- _اصلا انا بصراحة كده عشان مش بشوف صحابي كتير ف ممكن نكون اصحاب لو كده !! سليم بمرح :- _بس علي كده العالم هينتهي قريبا بس عندك حق خليك ي مراد وكمان انا كنت هتصل بيك عشان في حاجات هطلب انها تتعمل في الشركة !! مراد بتردد :- _طب شوف ماشي تمام وانا كمان كنت هكلمك عشان كده بردو !! ليجلس مراد وكان نصيب ذلك الجلوس امام داليا ?? ..!! ليطلب الجميع الطعام لكل واحد منهم وبدوا وكان هناك **ت مرة اخرى ليقطع ذلك ال**ت زياد وهو يردف بهدوء قائلا !! _الا قولي يا استاذ مراد !! مراد بتعجب :- _ وقولك يا استاذ مراد ليه مش اسمك زياد !! لينفجر زياد من الضحك :- _بجد انت مشكلة فعلا يبان ان انك صعب التعامل معاك بس بس بتهزر وتضحك كتير يعني بس علي العموم انت قولت ان سليم كان استاذك بس ازاى !! مراد بضحك :- _عندك حق انا فعل صعب التعامل بس بحب اضحك واهزر عادي وهقولك انا لما كنت بدرس كنت بشتغل في شركة من شركات سليم وكان موجود في اليوم ده فيه و انا بشتغل فيها حصل موقف او حادثة ب معني صحيح ل سليم بس الحمدلله خرج منه بخير بس كان خسر دم وقتها ولما روحنا المستشفى كان لازم متبرع ودمي كان زيه واقدرنا ننقذ الموقف وطلع بخير وهو من وقتها بقينا اصحاب وبقيت مسئول عن اغلب شغل سليم واتعلمت كل حاجة علي ايده و بحكم انه اكبر مني كمان بس كان استاذي واعز اصحابي !! زياد بانبهار :- _حاجة كويس فعلا يا استاذ مراد قليل لما تلقي حد كده !! مراد بضحك :- _بس ثانية وهو انا ليه شايف فيك وكيل نيابة في نفسك يا استاذ زياد !! زياد بضحك:- _ ده نفس راي سليم بردو عشان اولا انا فعلا وكيل نيابة وثانيا بلاش استاذ زياد دي وكفاية زياد يعني مراد بصدمة :- _ بتهزر !! لينظر الي سليم لكي ينفي الكلام لكن هو صحيح قائلا بمرح :- _باااشا !! ليدخل الجميع في نوبة ضحك من كلام مراد وعن مرحه المستمر ..!! زياد بضحك :- _ لا بجد انت فعلا مستحيل ايه ده !! سليم بضحك:- _صاحبي فعل !! مراد بضحك :- _شكرا شكرا علي ثقة دي يا جماعة !! اما علي الجهة الاخرى والرجال يتحدثوا بلا توقف تنظر الفتيات البهم يضحكن في **ت ولكن !! نور ل نفسها :- _هو في ضحكة قمر كده هييح ايه يا نور بلاش الكلام ده هو يعني عشان قمور وعنده دقن وطويل وعنده عضلات واصحابه بيحضونوا فيه عادى ويا بختهم بس عادى انا كدابة اوي انا عيني بتطلع قلوب عليه بس هو يشوف الاول وكمان انا قلقت عليه بس من كلام مراد انه تعب قبل كده بس الحمدلله انه بخير وعشان كده انا بقيت متاكدة من مشاعري انا فعلا بحبه انا يمكن اكتر من كده انا بقيت عندي هوس في عشقه وهو بقي حقي من الدنيا ويارب تكون ليا ومن نصيبي يا امبراطور حياتي !! ويعوضك الله بشخص يشبهك يشبه نقاء قلبك ويستحقه ❤️❤!! سيلا ل نفسها :- _وهو في حد ضحكته تخ*ف قلبي كده بس هو هيشوفني فين ويعرف اني عندي بقا عندي هوس في حبه وبقيت مجنونة بيه بس اكيد هيجي يوم ويعرف دى ووقتها حياتنا هتكون بس سعادة في سعادة يا زياد قلبي !! داليا ل نفسها :- _ايه العسل ده دمه خفيف وقمر عقبالي يارب !! وظلت الاحاديث بينهم ليقرر الجميع الرحيل وان يذهبوا الي بيوتهم بعد السلام لكل من الاخر !! قالو الجمال في الروح عشان هيا اللى باقيه مهما هتعدى السنين قالت الجمال انك تشوف نفسك جميلة في كل عين مهما هتعدي السنين فعلا الجمال جمال الروح !! في بيت "اكمل الشناوى "والحديث معاهم جميع ومشاهدات ما اشترت نور وفرحة الجميع وبعدها لتذهب نور الي غرفتها وتضع ملابسها الجديد وتقرر النوم ولكن قبلها يحدث ان تسمع طرق علي الباب لتسمح بدخول وكان !! نور :- _اتفضل ادخل ايوا يا دادة !! الدادة امينة بابتسامة :- _ وصل لـ حضرتك الصندوق ده وجبته ليكي يا انسة نور !! نور بتعجب :- طب تمام شكرا يا دادة !! وبعد ان انصرفت كانت تجلس نور وتعقد حاجبها امام ذلك الصندوق لانه لا يشبه الخمسة الاخرين ولكن ذلك مختلف واكبر و قبل انا تفتح الصندوق تجد من يطرق الباب مرة اخرى !! نور بهدوء :- _ اتفضل !! زياد بابتسامة :- _ صاحية ولا هتنامي !! نور بمرح :- _وحتي لو نايمة اصحي ليك يا زيزو ادخل قولي بقي في ايه !! زياد بغمزة :- فاهمني دايما يا نوري !! وهي تجلس امامه وتنظر اليه بمكر لتردد في ابتسامة خبيثه قائلة :- _تقريبا الموضوع اللي جاي انت جاي فيه انا تقريبا عارفه يخص حاجة عن !! جمال الروح ونبض القلب وحلاوة الروح وجمال الكلمة حين تزرع بتربة اليقين خصبة وتسقى بماء الأمل والتفاؤل فتورك ازهار من الحب والمودة والسلام نختلف لنلتقي فالاختلاف لايفسد من الود قضيه اختيار موفق ورائع وانتقاء ولااجمل ولا احلى فعلا ابدعت في الانتقاء سلم الذوق الرفيع والذائقة العذبة الفريدة ..!! ♕♕ ‏أتعرف ؟! ماذا ؟؟ تلك اللحظة التي يحدّق بـها شخصاً إلى عينيك وتشعر بأنه يحدّق إلى قلبك فيتوقف العالم في تلك لحظة ?? !! ‏"وما العيش الا أن تحب، ويُحبّك من تحبّه ..!! "ﻋﻨﺪ ﺍﻟﻠﻘﺎﺀ ﺍﻷﻭﻝ؛ ﻻ ﺗﺴﺘﻤﻊ ﻷﻱ ﺃﻏﻨﻴﺔ، ﻭ ﻻ ﺗﻀﻊ ﺃﻱ ﻋﻄﺮ، ﻭ ﺇﻳﺎﻙ ﺃﻥ ﺗﺤﺐ ﺍﻟﻤﻜﺎﻥ ﻛﺜﻴﺮًا .. ﻭ ﻻ ﺗﺴﺄﻝ ﻋﻦ ﺍﻟﺴﺒﺐ ..!! جمّيل أن ترٌىَ قلباً : يُحاوَل إسّعادكَ , و يُبعدِ الحُزن عنك دونَ انْ تطلبٌ منہ ، لأنہٌ يرىَ فيّ إبتسَامتِك سعادةً وفرّحاً گثيَرًٍآ !!
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD