الفصل الثاني عشـر :-
"مفاجاه زواج "
أنَا الَّذى لاَ حِيلَةَ لي يا ربِّ، فَدَبَّر لِي أمْرِي ..!!
اللهُم إنا نستودعك قلوبنا فلا تسكنها إلا من فيهم خيرٌ لنا ..!!
لتجد من يطرق الباب مرة اخرى !!
نور بهدوء :-
_ اتفضل !!
زياد بابتسامة :-
_ صاحية ولا هتنامي !!
نور بمرح :-
_وحتي لو نايمة اصحي ليك يا زيزو ادخل قولي بقي في ايه !!
زياد بغمزة :-
فاهمني دايما يا نوري !!
وهي تجلس امامه وتنظر اليه بمكر لتردد في ابتسامة خبيثه قائلة :-
_تقريبا الموضوع اللي جاي انت جاي فيه انا تقريبا عارفه يخص حاجة عن سيلا مش كده !!
زياد بابتسامة :-
_بالظبط هي !!
نور بفرح من داخلها من اجل شقيقها لتردد في سعاده وتردف في غمز قائلة :-
_طب تمام انا عارفة ده بس مش عارفة انت عايز توصل ل ايه يا زيزو !!
زياد بجدية :-
_اللي عايز اقوله اني بحبها وعايز اتجوزها ف هتساعدني اقول ليها ولا ايه !!
نور بفرحة :-
_هات حضن كبير يا احلي زيزو في الدنيا علي احلي خبر ده ولا ايه واخيرا هبقي اخت العريس وصاحبة العروسة بقي بس تعرف ده تاني احلي قرار تاخده في حياتك !!
زياد بضحك بعد ان اخرجها من احضانه ليردف في تعجب :-
_بعيد عن الموضوع الاساسي بس اي هو اول قرار ده بقي !!
نور بمكر و ضحك :-
_هو انك عندك اخت جميلة وقمر زي بس انك بقي
وكيل نيابة عشان يبقي في العائلة شخص ذو نفوذ
زياد بضحك ويض*بها علي راسها بمزاح ليردف في مرح قائلا :-
_مجنونة والله يا نوري بس خلينا في موضوعنا الاساسي تتفكري هي توافق ولا هاخد وقت عشان توافق بيا !!
نور بتفكير ومكر :-
_شوف انا عندى فكرة حلوة اوى وهي اكيد هتفرح بيها يا برو !!
زياد بحنق :-
_عارفة لو معجبتنيش هولع فيك يا نور ماشي !!
نور بخوف مصطنع :-
_ بقي كده كل ده عشانها ماشي يا زيزو هقولك بس عشان شكلك صعب عليا بصراحة اسمع بقي !!
وبعد ان حكت نور اليه الخطة لينظر بمكر ويردد في ابتسامة :-
زياد بحماس :-
_كويسة جدا الخطة دي حبيبة اخوكي بصحيح يا نوري بس كده مش هيكون فاضل غير يومين علي كده !!
نور بسعادة :-
_ متقلقش انا اصلا كنت بفكر في الموضوع من الاول
بس هيزيد علي كده انت ي زيزو المهم انت اللي تجهز ماشي يا كبير !!
زياد بضحك :-
_ماشي يا نوري !!
وقبل ان يرحل زياد كان يقف علي باب الغرفة ليردد في خبث قائلا :-
_علي فكره مش بس هتبقي اخت العريس وصاحبة العروسة بس حاسس انك ممكن هتكوني كمان قريب العروسة بردو يلا تصبحي علي خير ي نورى !!
وبعدها ليرحل زياد وبلعت نور ريقها وقلقت من كلام شقيقهت
هل عرف بذلك الوقت عندما كنا معانا اني كنت انظر الي سليم لا ربما هو فقط يتكلم بمزاح اجل هو كذلك لا داعي الي القلق لتردد بخوف مصطنع قائلا !!
_اكيد بيهزر يعني المهم خلينا اشوف الصندوق بتاع مفاجأت ده !!
لتفتح الصندوق وتجد بها اشياء كثيرة لتنظر بصدمة مع مزيج من السعادة لتردد في فرح قائلة :-
_الله ايه ده شكل الفساتين دى حلو اوى ومن الالوان اللي انا بحبهم !!
فكان هناك ذلك الفستان الاول من اللون السماوى
وبه بعض الزهور وشفاف من الظهر
والفستان الثاني من اللون الفيروزي وبها بعض الرمادية
والفستان الثالث من اللون الاحمراء الناري وقصير للغاية
وبعض الورد ايضا غير الشكولاته من مختلف
الانواع
ورسالة مكتوب به ارق الكلمات لتنظر بتمعن اليه لتردد نور لنفسها ..!!
_اما اشوف مكتوب ايه مرة دي عشان شكلي كده ابتدات اعرف مين !!
_الي نووري ⭐️⭐️!!
_نجمتي التي تضيء سماء قلبي وعينك هي ك البحر لي والباء سين
_اتعلمين ان حبك اصبح لي حد الهوس والعشق
_فارحمي قلبي ب حبك وانك انتي اول عشق
_يا نورى اعشقك وساظل اعشقك حد الموت
_تعبت ان اراكي بعيدا وانتي بـ داخل قلبي يا ملاذ وروح الفؤاد !!
_فقد اصبحت أنتِ الملكة علي عرش العشق يا حبيبتي !!
#حبيبك_المجهول
وألاقيكي بتضحكيلي وبتقوليلي بقينا لبعض ..
❤️❤!!
نور بدموع وفرح :-
_ اول مرة اعرف اني جميلة كده في عيونه وانا كمان هستني اليوم اللي هكون فيه علي اسمك
يا حبيبي !!
لتقرر نور النوم وهي في قمة السعادة من كل تلك المفاجأت التي حدثت في اليوم !!
اقرعوا أبواب السماء بأصوات الدعاء، واليقين في الله .. "ادعوني أستجب لكم"..!!
اللهُم إنا نستودعك قلوبنا فلا تسكنها إلا من فيهم خيرٌ لنا ..!!
كان في بيت سليم الصاوى وهي يتذكر كل احداث اليوم مع صغيرته !!
مراد بهدوء :-
_كده احنا خلصنا شغلنا واتفقنا ان لازم ابدل كل سنة علي الاقل حراسة الشركات وانك لازم يكون في مشروع كل فترة محتاج اي اضافة عشان يا سليم !!
سليم :-
_تمام كده بكره نكمل !!
لينظر مراد بتعجب من تغير سليم فقد كان سعيدة طول اليوم لكن اصبح علي غير طبيعته ليردف في تساول قائلا :-
_مالك ما انت كنت مبسوط قبل ما نمشي بس فضلت ساكت واحنا راجعين وحتي واحنا بناقش الشغل
بردو ساكت ومش في مزاجك ليه كل ده يا سليم في ايه !!
سليم بتنهيده :-
_ مش عارف مراد بس انا كنت عايز تروح وتكون معايا
مش تمشي وتروح هي لمكان وانا ل مكان كان نفسي تكون في حضني
وهي فرحانة زي الاطفال وانا افرحها مش حد تاني
عارف اني لما ما شوفتها من خمس ايام وانا بحلم بيها
وهي زي الملاك ومش عايزها تبعد عن قلبي انا خايف اكون مريض بيها !!
مراد بمرح :-
_مريض ايه يا عم ده انت كده خفيت واصبر بس تعدى فترة التغييرات دى
وبعدها اتجوزها اخ*فها اي حاجة تجي في بالك
سليم بضحك :-
_ تصدق افتكرت ردي علي زياد لما سألني انت مش متجوز
وقولته لسه بس لو لقيتها هخ*فها كان ناقص اقوله هي اختك !!
مراد بضحك :-
_ بتهزر قولت كده بس كويس انك مقولتش هي مين بقي المهم انا هروح وانت اجهز وتجي الشركة بلاش اي مكان تاني يا امبراطور !!
سليم بتفكير وضحك :-
_ هشوف وهقولك !!
مراد بضحك :-
_بقي كده ماشي طب يارب يا سليم يا ابن الصاوى اشوفك !!
سليم بضحك :-
_خالص كفاية ايه هتدعي عليا جاي امشي !!
مراد بمرح :-
_ما كان من الاول يا امبراطور يلا سلام !!
سليم بابتسامة :-
_سلام !!
لياتي اتصل ل سليم :-
_ايوا تمام يعني وصل ل عنوان تمام كده لا مفيش حاجه تاني !!
لتلمع عينها ببريق الاسود الخاص به وليردد في سعاده ويتذكر ملاكه سليم ل نفسه :-
_ياتري شكلهم هيكونوا عليها ازاى اكيد حلوين كفاية جمال عيونها دول لوحدهم ف*نة يا ملاك الامبراطور
ليشعر بمشاعر متعددة لمجرد انه تخيل انها سوف ترتدي تلك الفساتين اليه وقريبا !!
ليقرر الذهاب الي النوم وينتظر بداية يوم جديد ومفأجات كثيرة واكثر اليه ..!!
اللهُم يا جابر الخواطر اجعل لخاطري من عوضك نصيب ..!!
والذي هوَّنَها على يونس، يهوِّنُها علينا أيضًا ..!!
♕♕
"اللهُّم عوضني خيراً عن كل شيء إن**ر ف نفسي وكل يأسٍ أصاب قلبي ، اللهُم حقّق لي ماأُريد فأنت تعلم السِر ومايخفي،اللهُمَ فوضتك أمري كُله فجمّله خيراً بما شِئت وإجعلني يارب ممن نظرت إليه فرحمته وسمعت دُعائه يارب ." !!
أنا أكتشفت ان حياتي بتبقى أحلى و أهدى لما اكون مع بحبه من كل قلبي !!