الفصل الخامس :-
" نور "
"لو أني أحملُكِ على ظهري و أجوبُ بكِ الأرضَ، فإنَّ حلاوةَ حُبّكِ في قلبي تجعلني أشعرُ أني أحملُ وردًا فلا أتعبّ ولا أضجرُ في ذلك ..!!
"يعيش الانسان بِ "شُعورِه" لا بِ "عُمره" و لطالما كان التخمين اهم اسلوب لإطالة الشعور ،
هو مُرهق لكن ما باليدِ حِيلة وقد تعطلت بوصِلات ميناء الوضوح وتشتت الطُرق و بَلى الشِراع وصَدأت المرساة وثُقبت السفينة وما كَفت أعاصيرُ الحنين عن طَرقِ أبوابنا وما كَفت الأمواجُ ..!!
ليرن الهاتف مرة اخري ويستعجب من ذلك المتصل ثم يرد عليه وكان ..!!
سليم بتعجب :-
_ الو في ايه !!
مراد بخوف و توتر :
اخبارك يا امبراطور !!
سليم بتعجب :-
_نعم يا مراد انت متصل بيا عشان تقولي كده !!
لـ يتعجب ثانية بعد ان علم ان هناك شيء ما وبغضب بسيط كان من نصيب مراد ..!!
_في مصيبه ايه يا مراد ومتصل في الاخر تقولي عليها !!
مراد بخوف :-
_ هو حصل حاجة وهقولك واحنا ..!!
سليم ب نفاذ صبر :-
_ اخلص يا مراد !!
مراد بهدوء كان يسرد له ما حدث بالتفاصيل حتي يغضب اكثر واكثر ..!!
سليم بغضب :-
_نععععم انت ازاى متقوليش من اول مرة يعني اقفل يا مراد وانا جاي !!
واغلق الهاتف حتي دون ان يسمع رد يحاول استعادة بعض من الهدوء ..!!
سليم بحب :-
_انا اسفة يا حبيبتي مضطر اروح متخافيش ولادنا في قلبي ..
بس لازم تعرفي اني لسه مخلصتش من كل اللي عايز يشوف نهاية عائلة الصاوى ..
بس وحياتك عندي لـ هخلص عليه بايدى دي وهخليكي ترجعي حتي لو ايه هيحصل ..!!
نور انتي عارفه انك كل دنيتي واولادنا حياتي مقدرش اعيش من غيركم ابدا ..!!
كان يقبل جبينها وهو لا يريد ان يرحل ولكن سيعود حتما سيعود ..!!
"وقل للذين فوضوا أُمورهم إِلى الله ،،
_ بأَن الله لن يخذلكم أبداً ..??
رُبّما لو سألتني اليوم عن الحُب لن تجد تفسيرًا واضحاً ، لكنّني سأخبركَ شيئاً ، أتعرفُ كيف يسقطُ المطرُ على الأرض الجافّة فتبتلّ ثمّ ينمو العُشبُ والزهر؛ ُ فتسكنُها العصافيرُ والفراشات ؟؟
هكذا كان حضورُك، وكذلكَ كان قلبي تماماً ..??
" وصديقٌ يُحبك بصدق خيرٌ لك من مدينة كاملة من البشر ..!!
لطالما كُنتُ صادقاً معكِ، كُل ما خرجَ من فمي او خطهُ قلمي كانَ منبعهُ ص*ري، وكانَ مقتبساً من عيناكِ مخطوطاً لها ..!!
في قصر الامبراطور سليم الصاوى كان هناك كل من اولاد سليم ومراد وابنه واللواء رأفت ..!!
مراد بصدمة :-
_ قفل في وشي !!
اللواء رافت بتوتر :-
_طب الحمدلله انه عامل كده بس لسه ما يجي بقي !!
ادهم بتوتر :-
هو اقولك هيوصل امتي !!
ساجد بهدوء :-
_انا شايف مكانش ليه لازمة نتجمع يعني انا هقوم امشي عشان عندي مستشفى !!
مراد بخوف :-
_اقعد اقعد مكانك؛ وهو متكلميش اكتر من انه هيجي بسرعة وبس !! و مكانش ينفع غير ان
احنا نتجمع اما كان هتكون مصيبه علي دماغنا !!
ساجد بصدمه :-
_ الله يخليك مش عايز اعرف حاجه تاني !!
رعد بلا مبالاه :-
_وفي ايه يعني لكل دي !!
لينظر الجميع اليه بشر فهو يعتبر اساس لتلك الكارثة وايضا عديم الشعور !!
مراد بغضب:-
_ انت تسكت خالص يا ابن الصاوى وانت زيه كده !!
اللواء رافت بغضب :-
_انا لو هموت علي ايد حد هيكون بسببك يا ابن سليم !!
ادهم بغضب لـ ثاني مرة في اليوم في يكفي عليه كل تلك المصائب ..!!
_ انت لو مسكتيش انا هتطلع عينيك فاهم يا زفت انت !!
ساجد بتوتر :-
_هنموت بسببك وانت بارد في نفسك كده !!
مازن بحسرة :-
انا كنت عارف اني هموت بسببك و انا في عز شبابي واهو هيروح بسببك انا كان مالي بيك وب صحوبية دى !!
رعد ب رفع حاجب :-
_ والله بقي انا كل ده ماشي !!
وياتي صوت من خلف الجميع يقطع كلامهم وتلك الثرثرة عديم النفع !!
....:-
_تصدقوا تفرحوا الـ قلب باللمة دى فرحت فعلاا
يعني !!
الجميع بخوف ما عدا رعد :-
_هنموت
مراد بهدوء :-
اسمع وبعدها اعمل اللي انت عايزه ماشي !!
اللواء رافت :-
_صح وانا بقول كده بردو !!
ادهم و ساجد و مازن بـ انقاذ موقف ومحاولة في ان يستمع اليهم :-
_ايوا فعلا اسمع الاول يا امبراطور !!
سليم بغضب من ذلك الذي لا يبالي ب شيء ابدا ..!!
_وانت ي استاذ يا محترم معندكش كلام تقوله
والا ايه ..!!
رعد ب ثقة ك والده :-
_ والله كان نفسي بس للاسف لا يا امبراطور !!
ادهم و ساجد بهمس ل بعض :-
_ابوك هيولع فيه ده لو مكانش اكيد
هيكون اكيد ومن المؤكد ..!!
سليم ب نفاذ صبر :-
_ تصدق انا عارف انك هتعمل نفسك بارد ومش هضيع صحتي عليك ي ابن الصاوى !!
رعد بخبث :-
_ من شبه اباه فما ظلم !!
سليم بتعب:-
_خلصت ولا لسه !!
=اسمعوا بقي من الاول كده انا خالص تعبت من كل ده انا عايز اللي بيعمل كده وفي اسرع وقت مفهوم
الكلام ده لكل مااشي !!
=انت يا مراد شركة الحراسات العدد عايزه يزيد
وحراسة عليك وعلي عائلتك !!
=وسيادة اللواء هيكون في حراسة علي عائلتك بردو بذات البنات !!
=ادهم ساجد رعد الحراسة زى ما هي بس السلاح مع كل واحد !!
الجميع :-
_تمام !!
سليم بمكر :-
_ وفي حاجة كمان لازم تعرفوا بيها وهي مهمة وفي اتنين عارفين عنها بس القرار ده ميعرفوش عنه حد ..!!
الجميع بتراقب وخوف ماعدا كل من ساجد ومراد :- _ايه هي !!
سليم بلا مبالاه :-
_ نور هترجع !!
الجميع بصدمة :-
_ مين !!
لا تسالني عن حالي فحالي من حاآل قلبي وحاآل قلبي من حالك ..فكيف حالك انت !!
و تدُقي بِعيناكِ طبولَ الخلودِ بقلبي لِتُعلنَ شفتاكِ بقداسةٍ أنَّ الأحتلالَ لها حلالُ ولا لا لامكِ أحدٌ بحلالكِ ، لا الربُ يعاقبُ ولا يدُ السارقِ تقطعُ ..
♕♕
كالبحر أنت والباء سين ، فداك قمري والقاف عين ????
أعتقد أنني أقف على عتبة الجنون بكِ ، فلستُ قادراً على الأتيان بفكرتين لا تقفينَ بينهما ..
لستُ ضعيفَ الكلام لكن حقاً حقاً رؤياكِ تُربكني
تشتِتُني وتجمعُني، تقتلني فتُحيِّني
وتُحيِّ النورَ في ص*ري
ف في لحظاتِ اللِقاءِ الأولى ماذا عسايَ أقول !!
كيفَ أقُول !!
كيف اجمعُ مفرداتي
كيفَ أتمالك ثباتي
وانا حقاً أراكِ
أاقولُ احبك يا ملاكي !!
أاقولُ أني غارقٌ في هواكي !!
وأني لا أرى في الدنيا سواكِ
أاقولُ أنَّ الحلمَ والهَدفَ لِقاكِ
و لقائنا ها هنا حقَقَ دَعواتِ الليالي
كيفَ اقولُ هذا .. كيفَ افعلها
وانا ارى الشمس تشرقُ من رُباكي
والقمَرَ مُعتَنِقٌ في وجنتاكي
سبحانَ الذي خلقكِ وسواكِ
وعن كُلِ النساءِ أبداكِ
وعلى عرشهنَ ابقاكِ
وزادكِ حُسناً وعلّاكِ
كما ترين لا يمكنني فعلها
لا يمكنني أمامَكِ ترجمةَ نبضاتي
لذلك سأكتفي بالقولِ في !!
كـــان الرسـول صلى الله عليه وسلم يـقـول لزوجته السيدة عائــشـة :
أن حـبـي لـك كـعـقـدة فـي حـبـل، لا يـسـتـطـيـع حـلـهـا أحــد
(ف ـتـضـحـك) و كـل مـا تـمـر عـلـيـه تـسـألـه:
كـيـف حـال الـعـقــدة؟
فـ يـقــول كـمـا هـــي ?