الفصل الرابع

2215 Words
الفصل الرابع :- " تهديد " - مرحبًا • مرحبًا - أنا ضائع ، هل يمكنك مساعدتي ؟؟ • أنا ضائعٌ أيضًا -لديّ فكرة •ما هي ؟؟ - ماذا لو بقينا ضائعين معًا !! بهذه الطريقة ، سأشعر بخوفٍ أقل .. • أنا أيضًا !! - من الممتع حقًا أن نضيع معًا .. • نعم ، لانها لا أشعر بأنني ضائع على الإطلاق ..!! من يُحبك سيجعلك تقع في حُب نفسك أيضاً ..?? بعد ان خرج رعد ومازن من المكتب الخاص بـ رعد ذهبوا بعدها الي مكتب اللواء رأفت حتي يعلم ما حدث معاهم ..!! صوت الطرقات علي الباب حيث لم يمر ثواني حتي دخل كل من رعد ومازن الي الداخل مع تحية !! اللواء رافت ب نفاذ صبر من ذلك العناد وعدم اللامبالاة من كلاهما ..!! _ اقدر اسمع رد واضح عن اللي حصل من شوية ..!! نظر اليه رعد بفهم الي لما يريد ان يعلم ولكن ماذا عليه القول في ذلك الامر .. _قضية القتل الاخيرة اللي انا المفروض مسئول عنها انا مازن هي اللي ممكن تكون السبب ..!! اللواء رافت بحيرة :- _ اقدر افهم اكتر يا سيادة وكيل النيابة سبب يحصل لكل ده ويكون لـ وكيل نيابة .. مثلا مش ضابط مش شايف غريبة شوية يعني قضية قتل زي غيرها بس الفرق ان اللي مات راجل من المجرمين لدرجة دي مهمة عندك المقتول !! رعد ب نفاذ صبر :- _ الموضوع ممكن يكون شخصي شوية ومعرفش اكتر من كده يا افندم ..!! اللواء رافت بتركيز :- _شخصي ولا اكيد !! اخذ رعد ينظر اليه بهدوء في محاولة منه ان يسيطر علي الموقف وكان :- _يا افندم انا !! لكن ل يقطع كلامه دقات الباب ويسمح اللواء رافت بدخول ذلك الشخص ..!! حور بهدوء :- _تمام يا سيادة اللواء تفضل اي اوامر !! اللواء رافت بتنهيده :- _ كويس انك وصلتي يا حور انتي هتكون مسئولة من النهاردة مع سيادة وكيل النيابة رعد الصاوى وسيادة المقدم مازن مراد الالفي في قضية القتل اللي معاهم والمطلوب التنفيذ في اسرع وقت و الوصول للقاتل تمام كده ..!! اخذ رعد ينظر ببعض بتعجب مع رفع حاجبه الايسر من ذلك الحديث الغير معقول واردف في استنكار قائلاً :- _حضرتك بتقول ايه لايمكن ولاطبعا الموضوع !! مازن وقد قاطع كلام صديقه بسرعة لانه يعرف ان الامر اصبح في مرحلة الخطر ..!! _طبعا يا افندم احنا زى ما هو مطلوب مننا التنفيذ مش كده يا رعد !! ليغمز الي صديقه في اخفاء بعض من التوتر والقلق وفي محاولة منه حتي ينتهي الامر علي خير ..!! رعد بنفاذ صبر مما يحدث من تحاول الامور من السيء الي الاسوء معه ..!! _علي العموم يا افندم اتمني ان يكون كل شخص مسئول عن نفسه وعارف هو بيعمل ايه بالظبط بعد اذنك يا افندم ..!! اللواء رافت بتعب من ذلك العنيد الذي ك والده لا يمل ابدا من العناد ..!! _تمام يا رعد اتفضل انت ومازن ويبقي في كلام تاني ما بينا ..!! رعد و مازن في نفس واحد مع التحية الي قائدهم ونهاية الامر .. _تمام يا افندم !! وبعد ذهاب الاثنين ساد بعض من ال**ت عليهم لكن اردفت حور بحيرة وهدوء ع** الحرب التي كانت الدائره ..!! حور بحيرة :- _ خير يا بابا اسفة اقصد خير يا سيادة اللواء ..!! اللواء رافت بابتسامة :- _ خالص يا حور هما راحو ومحدش يعرف انك بنتي ..!! لكن بعد ان استوعب ساذّجة حديثه ان ذلك الرعد لن تخفي عليه تلك امور ابدا .. _الا ابن الصاوى اكيد هيطلب تاريخ حياتك من يوم اما اتولدتي عشان انا طلبت من ان واحدة تشتغل معاه ..! حور بتعجب :- _ليه كل ده يعني !! اللواء رافت بتنهيده :- _حور يا بنتي العائلة دي مش عايزة اي واحدة تكون في حياتهم بسبب اللي حصل من خمس سنين ..!! حور باستفسار :- _خمس سنين ليه يعني اللي حصل لكل ده يعني اكيد عندهم عقدٌ مثلاا ..!! ل يضحك علي ساذّجة تفكير تلك الصغيره اي عقدٌ اسوء من العشق في نظرهم ويردف في تعب قائلا .. اللواء رافت بتعب :- _ياريت كان كده بس لما تعرفي الحقيقة اللي بجد وايه اللي حصل هتعرفي ان رعد علي قد جبروته وقوته دي وانه ابن الصاوى بس هو بيخاف ويقلق علي بيكون حواليه ويمكن يخاف عليكي اكتر مني حور بتعجب اكثر من امر ذلك الرعد وعائلته ولكن بتأكيد ستعلم كل شيء ..!! _لا الموضوع فعلا غريب بس علي العموم انا بقي عندي فضول اعرف واكيد هوصلها الحقيقة دي .. وعارفة انك مش هتحكي بس هصبر لحد اما اسمع من صاحب الحكاية الاصلي ووقتها اقرار بنفسي .. اللواء رافت بهدوء :- _تمام يا حور تقدرى تروحي وبعد كده نشوف وقت مناسب وابقي اعرفي اللي انتي عاوزه هتبداي من بكره مع رعد ومازن ماشي ..!! حور بتنفيذ وابتسامة الي والدها بعد الت**يم علي معرفة كل شيء في هي تشبه ولاتمل ابدا ..!! _تمام يا سيادة اللواء استاذن انا بقي ومن بكره هستلم شغلي مع الفريق بتاعي ..!! اللواء رافت بابتسامة :- _سلام يا حور وخلي بالك من نفسك !! حور بضحك :- _ تمام سلام !! وبعد ان ذهبت حور ظل يفكر اللواء رافت ب ماذا سوف يخبر سليم الصاوى "الامبراطور " بكل ما حدث مع ابنه ان لم تصبح تلك الامور حرب وبتاكد ذلك فإن لم يجد سبب ويخبره به سوف ينتهي امره وبحسرة علي ما سيحدث به .. ?? اللواء رافت بحسرة ولـ نفسه :- _ هي كانت ناقصة مشاكل ومع مين ؛ عائلة الصاوى كمان لازم اشوف حل وفي اسرع وقت ..!! عندما تشعر أن نبضات قلبك بدأت تتزايد عندما يقترب أحدهم من محيطك .. إرحل .. !! عندما تشعر بأنك تغار على أحدهم دون سبب منطقي .. إرحل .. !! عندما تبدأ التلعثم بالحديث مع أحدهم .. إرحل .. عندما تشعر بأن فلان مختلف .. وأن القصة مختلفة .. أرحل .. صدقني إنه الوقت المناسب لمغادرة المكان بسلام .. ربما تكون الفرصة الأخيرة للسلام !! أنت لا تمتلك قدرة على عضلة قلبك ولكن بإمكانك تحريك عضلات قدميك وبإمكانك أن تلوح بيد*ك مودعاً .. إياك وميل القلب .. أن ترحل الآن ستختصر كم هائل من التفاصيل .. ستختصر كم هائل من الذكريات والوجع ..!! ★★ "كل شيء بميعاد، وكل شيء له وقت، وعندما يأتي الوقت المناسب ستجد كل شيء يحدث بأدنى حد من المجهود .. ما قُدِّرَ له الانتهاء سينتهي، وما قُدِّرَ له البدء سيبدأ، وما قُدَّر له النسيان ستنساه، وكل شيء، كل شيء سيأخذ مساره الصحيح .. الضغط على النفس لتغيير واقع لم يحن وقت تغييره جهد مهدور وهَلكة للنفس .. خرج الاثنين بعدها الي الذهاب الي منزلهم وبـ سيارة رعد ومعه مازن كانوا في حالـة من التفكير علي ما اصبحوا به من مشاكل ..!! ليقطع ذلك ال**ت وسؤال بداخله يتمني اجابة اليه ولكن .. مازن بهدوء :- _مش هتقولي بتفكر في ايه !! رعد بتفكير :- _ لو قولتك هتروح تقول لاول حد هتقا**ه عشان كده الاول لما اتاكد من حاجة .. وبعدها اقرر هعمل ايه والمهم اني لازم اوضح للامبراطور عن اللي حصل النهاردة وبسرعة قبل اما حد تاني يقوله حاجة !! مازن بتعجب :- _ماشي وانا هستني لحد اما تقولي لكن فيه ايه لما الامبراطور يعرف يبقي فيها حرب ثالثة !! بعدها أصبح ال**ت من اجل تلك الافكار والمواجهة التي ستغير من الجميع ..!! "إخترها قوية، لتخرجك من محنتك فى اليوم الذِي يتركك فيه الجميع ..!! ★★ "ماذا لو هناك شخصًا يختارك ، يعرف عيوبك ويختارك ، تزعجه وتغضبه ويختارك ، شخص يختارك كل يوم كأنما خلت الأرض إلا منك ..!! بالنادى حيث صالة الجيم ويوجد بها ادهم ومعه بعض الاصدقاء .. سامر بضحك :- _ايه يا بني كل دي طاقة **رتها في الصالة واغلب العيال كمان !! ادهم بضحك :- _عادى جدا مفيش اي حاجة ده يعتبر بداية بس كده معاهم !! سامر بصدمة وضحك :- _نعم كل ده وبداية اما النهاية ازاي يعني .. بس انت فيك حاجة مش انت ادهم .. مالك بقي !! ادهم بتنهيده وهو يعلم ان سامر هو الشخص الوحيد الذي يستطيع الحديث معاه بكل ما داخله .. _مفيش يا سامر بس كل اللي حصل ان في واحدة تبان كبيرة بس شكلها طفلة في نفسها خبطة فيا الصبح وكانت عاملة الغلط عليا كمان مش تعتذر لا تزعق فيا كان نفسي اعمل منها شوية تراب بس راحت مني !! سامر بتعجب :- _ اقول والله بقي في حد اقدر يا يعصبك ي ادهم يا ابن الصاوى مش معقول ..!! لينظر الاثنين الي بعض ومن ثم انفجر الاثنين في الضحك الشديد علي ذلك الموقف ..!! سامر بضحك :- _ ده نكتة الموسم يا بني ده الدفعة بتاعتنا والدكاتر كانوا بـ يقولوا عليك ادهم الهادى يعني ..!! ادهم بضحك :- _اه والله حتي "الإمبراطور" بيقول كده بردو عليا مش بخلص ابدا ..!! ومن بعدها طلب الكابتن من الجميع الاجتماع والاستماع اليه بتركيز ..!! الكابتن :- _طب يا شباب احنا قرارنا نعمل طريقة جديد في التدريب وهنجربها بعد فترة كده والمطلوب ان في مجموعة خاصة من البنات عايزة لكل واحدة فيهم مدرب هما اربع ف كانت عايز اختار من الشباب اربع كمان ينفع !! الجميع :- _ تمام يا كابتن احنا في الخدمة !! الكابتن بهدوء :- _ شكرا طب تمام انا هختار من الشباب يكونوا (عمر وشريف وسامر وادهم) اتفقنا ..؟! الشباب :- _ تمام يا كابتن !! سامر بضحك :- _دي شكلها ايام الجاية حلوه بقي ولا ايه !! ادهم بسخرية :- _ مش عارف انا ليه الكابتن جاب واحد رخم كده معانا علي ايه !! سامر بضحك :- _يا ابني مت**رش بنفسي خلينا افرح شوية بقي !! ادهم بضحك :- _افرح فيك ف جنازة .. ?? سامر بحزن مصطتنع :- _ كده يا ادهومي مكانش العشم ابدا !! ادهم بضحك :- _امشي يا سامر امشي اقدم خليني امشي انا كمان ..!! ادهم وقد اعادة تشغيل الهاتف الخاص به وشاهد عدد كثير من الرسائل والمكالمات .!! _ايه كل اللي المكالمات دي من مراد دي اكيد في حاجة حصلت اما اشوف في ايه حصل تاني !! مراد وهو يحاول ان بيدو في حالة طبيعيه من مكالمة ادهم اليه بعد ان لما يكن رد عليه بجميع المكالمات السابقة وبهدوء زائف قائلا ..!! _اي يا ادهم فينا كل ده فوق العشرين مكالمة واتصل عليك ومفيش رد !! ادهم بقلق :- _ كنت في النادى وقفلت الموبيل ولسه شايف خير بس ايه اللي حصل !! مراد بهدوء :- _طب اسمع اللي هقولك عليه حاول انك تتصرف صح اتفقنا !! وقد سرد له كل ما حدث بالتفاصيل !! مراد بتركيز :- _فهمت شوف انت هتعمل ايه هبعت انا الحراس ليك غير اللي معاك وهتروح معاهم القصر وبعدها انا هتصل بـ سليم لانه لسه معرفش وهستني كلنا نتجمع في القصر وهقوله وقتها هو مش ناقص قلق كفاية اللي هو فيه تمام ..!! ادهم بتعب :- _تمام يا مراد بس بسرعة عشان اتطمن علي رعد بس هو مين كلنا بالظبط !! مراد بهدوء :- _انا وانت وساجد ورعد ومازن واللواء رافت وفي حاجة مهمة زياد عرف وتقريبا ممكن يرجع !! ادهم بغضب :- _يعني ايه ازاى يعني يرجع بس انا عارف انه قرر انه لا يمكن يرجع عشانها ..!! لي**ت وهو يتذكر ما حدث وتلمع عيونه ببعض الدموع هو الذى قد ورث تلك العيون عنها وهي قد رحلت وتركتهم وهما بـ حاجة كبيرة اليها ..!! ادهم بحزن :- _تمام يا مراد ابعت الحراس !! مراد وقد علم حزنه من نبرة صوته وانه تذكر والدته وذلك الحزن الشديد الذي اصبح به ..!! _ماشي يا ادهم سلام ونتقابل في القصر تمام !! واقفل دون رد و عدم شعور جيد بداخله علي الرد ايضا .. "ونسألُك البِشارات التي نُحب، والأيام التي تسُر، والرحمَات التي تتوالَى ، والعَافية التي تدُوم، و الخيرَ الذي لا ينقطِع .. ★★ "‏قد تدفعك فتاة واحدة ان تحب مدينة، ثم حي، ثم شارع، ثم أصحاب الدكاكين الموجودة فيه،ثم الجيران، ثم بيتها، ثم والديها، ثم لونها، ثم قهوتها، ثم المشي لمسافات طويلة، ثم التفاصيل الصغيرة، فتاة واحدة.. عيون واحدة قادرة على جعلك حَيْ بكل ما تحمله كلمة حَيْ من حياة مخزونة .. نعود الي المستشفي الخاص ب عائلة الصاوى وبالغرفة التي بها سليم ونور .. سليم بكل نظرة حب اليها والذي اصبح لا ينقص بلا انه يزداد مع مضي الأيام ليصبح هوس متيم بها هي فقط حبيبته ومعشوقته .. _عارفة اولادنا النهاردة كانوا بيقولوا ايه انهم عايزين شوية خصوصية هاه اللي هو كل واحد بيخاف يبص علي واحدة بالغلط عايزين خصوصية ..!! بتنهيده بها شغف وحب التي تلك التي اخذت قلبه منذ اول لقاء بينهم ..!! _بس اقولك علي حاجة هما مش هيعرفوا يعني ايه حب قبل ما قلوبهم يكون ليهم دواء وتخليهم بخير زي ما انتي جيتي وخليتي قلبي يبقي ب خير وكله فرحة وسعادة وامان وقتها فعلا هبدا اتطمن شوية عليهم وهفرح بجد ليهم عشان هما نور العين يا نور عيني وكل حياتي !! " يزهر الورد فقط عندما تضحكيّن ..?? لـ يرن الهاتف مرة اخرى ويستعجب من المتصل ثم يرد .. "كل الملامح البشرية جميلة، كل الملامح جذابة، كل الأطوال والأوزان مناسبة، وكل الناس يستحقون الحب.. دعك من المعايير السخيفة المُتعارف عليها لتحديد الملامح وهيئات الجمال، في النهاية إنما المرء بقلبه، وإنما أنت جميل هكذا .. ♕♕ ‏جميعنا ن**ر قواعدنا من اجل شخصٍ ما .. ?? ‏"لا تتركوا أحدًا في منتصف الطريق، ربما لم يكن طريقه وقد سلكه من أجلك انت فقط ..!! لا يغريني المظهر الأنيق والمُنمق إطلاقًا، ما فائدة حُسن المظهر هذا والقلب يحمل بين طياتهُ كل القُبح والسوء والقسوة !! لا يغريني الوجه الجميل إن كان خلفهُ خُبثًا ووجهًا آخر غير الذي أعدتهُ ، وماذا تعني الشهادات العُليا والعقل فارغ تمامًا من أسس الأخلاقِ والأدب والحديث .. وماذا يُفيد تعلم اللُغات الآخرىٰ والفم لا يتفوه إلا بالكلمات الكاسرة للخواطر !! لا يغريني سوىٰ الروح اللطيفة التاركة فقط أثرٌ طيبٌ خلفها، والملامح البسيطة التي تحمل بين طياتها البساطة واللطف والليّن، والحديث اللين المحسوب جيدًا، نحنُ نميل دائمًا لبُسطاء القلوب فقط .. ‏المُشكلة مش إن الواحد ب يحِس إنه وحيد،و المُشكلة إن الواحد ممكن يبقي حواليه ناس كتير جدًا وكلهم بيحبوه، بس برضو حاسس إن هو لوحده .!!
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD