ض*به حظ

2913 Words
المجهول حفيدي الجزء الثاني ض*به حظ لما تكون صاحب شخصيه هتعرف تتصرف كويس في كل حاجه حواليك وتتمعن فيها لكن بالتفكير وتشغيل المخ هتتعب اكتر خليك بطبيعتك وبعفويه ومش لازم تدي اهتمام وتشغل مخك وتفكر علي كل حاجه سواء كانت مهمه ليك اولا ادي مخك اجازه علطول عشان تعرف تتاقلم وتعيش بس متلغهوش ولو لغيته يكون عندك البديل الي يفكر مكانك ويرشدك للصح والصواب مش ترمي نفسك في التهلكه وتسلم زمام امورك فأيد حد مش امين لا عليك ولا علي نفسه ودايما خليك **بان حب الناس لانهم هما الي هياخدوا بايدك ويوصلوك لبر الامان حتي لو معندكش ثقه في حد امن لهم لان مستحيل الكل هيكون صح وياخدوا بايدك ومش معظهم هيكونوا ملايكه هتلاقي وسطهم شياطين وزي ما قالوها زمن حرص ومتخونش خليك حريص علي قد ما تقدر عشان تقدر تتاقلم معاهم وخليك ديب وسط الخرفان .......... بابا انا جيت عشان اسلم عليك عشان خلاص همشي لان طيارتي كمان ساعه .... ساجد خد بالك من نفسك ياابني ومتعملش حاجه غلط جدك شديد اوي ولو مقدرتش تقنعه بفكرتك ووجهه نظرك ارجع علطول جدك صعب شويه في التعامل بس مافيش اطيب من قلبه وكلمني وطمني اول ما توصل هناك وبلغني بالي حصل وربنا يكون معاك ويحميكي يابني .... ان شاء الله يابابا وكمان مش هكون لوحدي صاحبي ايتش هيقابلني في المطار ومش هيسبني وهيكون معايا متقلقش وانتي ياسجي خلي بالك من نفسك ومن بابا هتوحشوني اوي بجد بس لازم انزل مصر عشان نحط النقط علي الحروف واوعدك يابابا اني مش هرجع هنا وهبعتلك تيجي انت واختي عشان تقابلوا جدي مناع سراج الديب ... اتمني يابني يحصل كده اتمني وربنا يسترها معاك بس توعدني انك لو ملقتش فايده مع جدك ترجع تاتي ولو مرتحتش في مصر ترجع تاني ياساجد.... اوعدك يادكتور بس هو انت معتقد ان في حد مش هيتاقلم ويرتاح في بلده ووسط اهله وناسه وعزوته يالا يابابا اشوف وشكم بخير وادعولي.... مع السلامه ياحبيبي وتوصل بالف سلامه انا هاجي اوصلك للمطار لا يابابا متتعبش نفسك جون صاحبي وسيلين تحت هيوصلوني متقلش وانا مش عاوز اتعبك معايه .... ماشي يابني ربنا يحميك وف امان الله ايه ياجون انت وسلين بتعيطوا ليه هو انا رايح اموت ولا ايه انا رايح بلدي اشوف اهلي وناسي متحسسوتيش اني رايح انتحر ايه ده فكوها كده وعاوز اشوف ابتسامتكم هتوحشنا ياصاحبي خد بالك من نفسك وطمني عليك وابعتلنا صورك من هناك مع الاهرامات وابو الهول اكيد يالا بقا اسيبكم عشان الطياره خلاص باقي ربع ساعه بس الحق اختم الجواز واطلع الطياره اشوف وشكم بخير سلام ختم ساجد جوازه وطلع الطياره وقعد علي الكرسي بتاعه شغل ميوزك وعينه راحت في النوم وبعد ست ساعات وصلت الطياره لمطار القاهره الدولي نزل ساجد من الطياره واخد شنطته وطلع الي صاله الوصول يبص في وشوش الموجودين عشان يشوف اتش بس مش لاقيه وقف ربع ساعه ومش لاقيه طلع تليفونه واتصل عليه رد عليه وقال الووو ايوه ياساجد انت فين يازفت انت انا في المطار مستنيك منا في الزفت المطار بقالي ربع ساعه وبدور عليك انا واقف جنب بوابه الخروج لابس تيشرت احمر وكاب اسود اه شفتك اهو وجايلك حمدالله علي السلامه ياساجد نورت مصر كلها ..... انت مين انت .... انا ايتش صاحبك هشام ياساجد.... بس ازاي انت كده يعني الصور الي كنت بتبعتهالي مش صورك ياهشام ..... ايوه مش صوري كنت عاوز اكون في نظرك خد اباداي وجينتل وبعتلك صوره واحد صاحبي ..... مش بقلك انت غ*ي هيفرق معايه ان كنت حلو ولا وحش هو انا هتجوزك الراجل ميعبهوش حاجه ... يعني انت مش زعلان مني..... انا زعلان انك معندكش ثقه في نفسك وعلي العموم حصل خير مش يالا بقا توديني عند جدي.... اود*ك فين قدامنا حوالي عشر ساعات عشان نوصل سوهاج ياساجد وانت جي من سفر بعيد تعالي معايه نروح بيتنا ترتاح من السفر واود*ك بكره لبيت جدك .... لسه هستني لبكره انا مستعجل اوي ومشتاق اشوف بلدي بس ماشي هنرتاح وبكره نسافر واهو بالمره نشوف معالم القاهره تمام كده نورت ياساجد مصر وهتنور كمان بيت اخوك العربيه بره تعالي يالا ايه دي ياهشام دي عربيتي ياساجد نوعها ايه دي انا اول مره اشوفها وشكلها غريب وصغيره .... دي لادا ياساجد وعلي قدنا ياعم انت هتقطمني.... انا مقصدش والله بس مستغرب بس واهي اي عربيه توصلنا وبس ...... وصل ساجد لبيت هشام واهل هشام قابلوه استقبال حافل دخل اخد شاور واكل وكانت ام هشام عملاله ما لذ وطاب من الطعام اكل ودخل ارتاح شويه والساعه الثامنه بالليل صحي لبس هدومه وخرج هو وهشام يتجولوا في شوارع القاهره اعجب اوي ساجد بالزحمه والناس والمحلات وحس انه كان في امريكا مش عايش راح القلعه والموسكي والحسين والاهرمات ولازم كعاده المصرين لما يجيلهم ضيف بيبنوا ليه انهم ناس جامده خدوا هشام علي شارع الهرم ودخله كبريه وصاله ديسكو وهو في صاله الديسكو كان في بنت جميله جداا علي البيست بترقص اول ما دخل عينه جت عليها وبصلها جامد وهي كانت شاربه وشكلها اول مره تشرب واتقدمت لحد ما وصلت للطربيزه الي قاعد عليها ساجد وهشام وبصت لساجد وقلتله انت حلو اووي كده ليه وجت بيساه من خده فجأه جت زميلتها واخدتها واعتذرت وقالت معلش احنا هنا في عيد ميلاد صحبتنا وشربوها بالعافيه وهي مش عارفه هي بتعمل ايه شد ايد صاحبتها وراحت تاني لساجد وقالتله لا بجد ان حلو اوي وجت قاعده علي رجليه وبيساه من خده التاني اتلم اصحابها وخدوها بسرعه ومشيوا من الديسكو كلهم وهي ماشيه قالتله خد رقم تليفوني وكلمني متنساش وخرجت من غير ما تديه رقم التليفون وكان من عادات هشام انه مغرم بالتصوير وبيصور كل حاجه وصور الي حصل كله وبعته لساجد وساجد استغرب من الي البنت دي عملته معاه جدا وسال هشام هي بتعمل كده ليه قاله يمكن عشان شربت وهي مش متعوده علي الشرب وممكن انت عجبتها وفضلت صوره البنت دي متعلقه في ذهن ساجد خرج هو وهشام وراحوا علي بيت هشام ارتاحوا بعد اليوم الشاق الي شافوه وفي الصبح صحي ساجد وهشام وقرروا انهم يروحوا سوهاج عند جد ساجد بس ساجد كان فكره مشغول ومش عارف هيتصرف ازاي وهيدخل علي جده يقله ايه راحوا المخطه وركبوا قطر الصعيد ووصلوا هناك في سوهاج الفجر ..... هشام ايوه يابني في ايه هي الناس هنا بتلبس جلاليب بس لا بس الاغلب بيلبس الجلاليب هنا طيب هنلبس زيهم احنا ولا ايه لا ياعم جلاليب ايه اي هنلبسها احنا كده زي الفل لابسين كاجوال وكله تمام ماشي ياهشام هنعمل ايه دلوقتي هنشوف عربيه تودينا بيت جدك في الحاجر طيب هنروح هناك هنقول ايه عادي هتدخل عليه تقوله انا ابن ابنك ياجدي والموضوع انتهي انت ع**ط بقلك بينه وبين بابا مشاكل ادخل اقله كده ازاي ... بص انا معرفش انت هتعمل ايه ومعرفش هتقول ايه انا هوصلك ياعم وانت دبر حالك.... انت مالكش لزمه وانا غلطان اني بسالك اصلا.... تا** تا** .... ايوه يابيه رايحين فين رايحين الحاجر تودبنا هناك اكيد يابيه اتفضل ركب ساجد وهشام التا**ي وابهر ساجد بالزراعه والخضرا الي موجوده في طريقه وبدء يتنفس بشكل غريب وكانه عاوز يعوض كل الانفاس الي اتنفسها بعيد عن المكان ده والسواق سالهم رايحين لمين في الحاجر قاله ساجد بيت مناع سراج الديب وقف السواق وقله بتقول مين كرر ساجد الاجابه وقاله مناع سراج الديب قله انزل من الغربيه بدل ما اض*بك طلقه اجيب اجلك .. ليه بس يااسطي احنا عملنا ايه ..... لانكم قليلين الربايه اسمه حضره العمده الحاج مناع الديب الي العالم كله بيقف قدامه ويدوله التحيه وانتم ياقليلين الربايه تقوله اسمه كده بدون القاب معلش يااسطي احنا منعرفش متزعلش احنا رايحين بيت العمده عم الحاج وسيد الناس مناع سراج الديب.... ايوه كده اتعدلوا قبر يلمكم ..... وهما في الطريق وعلي مدخل البلد كان في زحمه عربيات وسقطت الغربيه الي كان فيها ساجد وهشام في الترعه الناس كلها اتلمت عشان تطلع العربيه من الترعه وطلعوهم وودوهم المستشفي وطلع الغفر معاهم وشيخ الغفر بعت غفير منهم يبلغ الحاج مناع .... ياحضره العمده ... ياعم الحاج مناع... ياجناب العمده... فيه ايه ياولا في ايه ياغراب البين ... في عربيه جايه من البندر وقعت في الرشاح الشرقي وكان فيها اتنين افنديه ودناهم المستشفي ..... جرالهم حاجه يابجم معرفش جنابك ياحضره العمده طيب فذ قدامي نروح نشوف ايه الي حصل ربنا يستر ... ومسافه خمس دقايق كان الحاج مناع في المستشفي بيشوف حالة الناس الي سقطت في الترعه واول ما دخل المستشفي الكبير والصغير وقف علي رجليه ودخل عليهم المستشفي وقال... خير يادكتور جرالهم حاجه ... لا ياعمده كله تمام مافيش حاجه عملنا كل الفحصات اللازمه وكله تمام ..... راح لساجد وساله انت كويس يابني فيك حاجه بتوجعك .... وساجد بيبصله ومش عارف يرد او يقول حاجه خالص لما عرف ان ده الحج مناع بيبص عليه وعينه اتملت بالدموع شاف شيبه ووقاره شاف ابوه فيه وشم ريحته الي فيها ريحه الارض الخصبه مسك ايده جامد وقاله ..... انا كويس ياعم الحاج وبخير بس انا ماليش حد هنا اروحله وكنت جي ادور علي شغل هنا.... شغل هنا ازاي وبعدين ايه ملكش حد هنا دي بيت الحاج مناع مفتوح للكل في كل وقت ياشيخ الغفر خد الاتنين دول وديهم الدوار ياخدو واجبهم ويرتاحوا وياخدو كرم الضيافه اوامرك ياحاج مناع ..... خدهم شيخ الغفر ووداهم الدوار وهشام كان هيتجن ... انت ليه مقلتلهوش انك حفيده ليه مقلتلهوش ياعم انت علي الاقل كان عرف انك ابن ابنه وكان انسب وقت وقت الحادثه.... مقدرتش اقله كده ياهشام ومش هقله ابدا ... وبعد خمس دقايق جالهم لبس نظيف والاكل دخلوا خدو دوش ولبسوا الجلاليب الصعيدي وقعدوا كلوا وكله تمام وجالهم الغفير بيقلهم ... الحاج مناع عاوزكم في المضيفه ....... راح ساجد وهشام يقابلوا الحاج مناع في المضيفه اول ما دخلوا عليه بص ساجد علي الحيطه لقي صوره ابوه متعلقه وعليها شريط اسود ولما سال مين ده قالوا ان ده ابن الحاج مناع الكبير ومات من خمسه وعشرين سنه واي حد بيجيب سيرته الحاج بيزعل وبيتعصب بص ساجد لهشام وقاله شفت ان انا كان عندي حق وبعد شويه دخل الحاج مناع المضيفه وقال لساجد وهشام اقعدوا ... قعدوا وقلهم احكولوا بقا ايه الي جابكم هنا للحاجر رد سراج انا جي هنا عشان اشتغل تشتغل ايه هنا قلي شكلك ابن ناس ومش وش بهدله خالص ... اي حاجه ياعم الحاج اكل العيش يحكم انا شاكك في حاجه كده انت مش بتاع شغل ومش باين عليك الش*ي تعلالي دوغري وقلي انت هنا عشان المساخيط الي الناس بدور عليها .... مساخيط ايه دي الاثار ياخويه لا لا ياحاج انت فهمتني غلط ماليش انا شغل بالمواضيع دي وبصراحه ياعم الحاج انا هنا عشانك انت .... عشاني انا ازاي انا ياعم الحاج ابن ناس محترمين جدا ومدلع ومشلتش مسؤليه خالص وبابا كل الي بحتاجه بيجبهولي وقلي انه مبيحبش يشفني متهان وانا حبيت اعتمد علي نفسي حبيت اتعلم الزراعه واتعلم فنون التحطيب واكون راجل ولما سالت قالوا ان مافيش حد هيعلمك ده غير شخص واحد في بلد اسمها الحاجر اسمه الحاج مناع..... وايه ضمني ان كلامك ده صحيح وانك مش عامل عامله وجي هنا هربان .... لا والله ياعم الحاج مافيش حاجه زي دي وبعدين لو في حاجه اكيد حضرتك هتعرف .... واثناء كلامهم دخل غفير من الغفره المضيفه بيجري وبيقول ياحضره العمده ياعم الحاج مناع ولاد نصار بيفحروا تاني في الارض وجايبين رجاله بسلاح.... انت ياواد انت وهو هاتو سلاحكم وتعالوا ورايا وقعت ابوهم سودا اتجه مناع ومعاه الغفر لبيت ولاد نصار وراح وراهم ساجد وهشام وقف الحاج مناع قدام بيت ولاد نصار وهو ماسك عصايته وقال هو احنا مش هنخلص من الحكايه دي انا قلت مافيش مخلوق هنا هيفحر في بيته ويخرج اثار من البيت اطلعي ياعبدالحميد يانصار انت وولادك بدل ما ادخل اطربق البيت علي الي فيه ..... بتزعق ليه ياحاج مناع يااخي انا ابن خالتك ونسيبك ومتجوز اختك مينفعش الي بتعمله ده انت بتكرهلنا الخير ليه انا مبكرهش الخير لحد لو كان خير لكن ده شر للكل وهتفتح عيون الناس هنا وهتلاقي كل يوم والتاني حد بيفحت في ارضه وهتجيبوا رجل غريبه عندنا والحكومه كل يوم والتاني هتيجي ويقولوا ان مناع الديب مش عارف يحكم بلده انا هفحت يامناع والي هيقفلي هقتله .... يبقا تعالي ابدء بيا ياعبد الحميد يانصار...... وفجأه جه واحد من ورا الرجاله معاه نبوت وجري علي الحاج مناع وبيض*به علي راسه جه ساجد جاري وواخد الض*به مكان الحاج مناع واغمي عليه والكل واقف في ذهول وكالمعتاد هشام صور كل الي حصل اخدو ساجد علي بيت الحاج مناع وولاد نصار كلهم بعد ض*ب النار محصل سابو بيتهم ومشيوا كلهم والحاج مناع كان قلقان علي ساجد وكان مستغرب ليه عمل كده وخصوصا بعد ما شاف الفيديو الي صوره هشام وشاف ساجد وهو بيجري عشان يحميه من الي كان هيض*به ولما فاق ساجد لقي نفسه نايم علي سرير في غرفه والحاجه سعاده والحاج مناع واقفين معاه اول ما شاف جدته الحاجه سعاده وهي بتمسح الدم من علي راسه نسي كل حاجه وبقا يبصلها جامد اوي وكانه نفسه ياخدها في حضنه ويبوس ايديها بس خايف من رده فعلها معاه والحاج مناع بيبصله وقاله... حمدالله علي السلامه يابني بس انا عندي سؤال ليه عرضت نفسك للخطر وليه حمتني ليه عشان مافيش غير حاج مناع واحد بس ولو حصله حاجه الصعيد بالكامل مش هتقومله قومه وانت ايه عرفك الكلام ده.... لان صيتك مسمع مصر كلها ياحاج مناع بص يابني باين عليك معدنك طيب انت هتقعد هنا في بيتي ضيف معزز مكرم والي عاوز تتعلمه هعلمهولك انت فديتي بروحك واعتبر بيت الحاج مناع هو بيتك وعرضه هو عرضك يابني......واعتبرني زي ابوك اوجدك واعتبر الحاجه سعاده امك او جدتك .... وده شرف كبير ليا ياعم الحاج شرف كبير اووي وجميل هفضل شايله فوق راسي ...... ياحاجه بلغي البنات يجيبوا الاكل هنا لساجد ... حاضر ياحاج من عنيا انت تامر امر...... اكل ساجد ونام وهو في قمه سعادته قدر يقعد في بيت جده ويشوفه كل يوم ويشوف جدته وفي الصباح قام ساجد لقي الحاج مناع مجهز الحصان بتاعه وهيمشي طلع يجري وراج قدامه وقال... انت رايح فين ياعم الحاج ... انا رايح الارض يابني لازم اشق عليها كل يوم واشوف الانفار واشتغل معاهم واساعدهم ومافيش حد غيرك يروح ياحاج ... يابني انا عندي ابنين واحد مات والتاني فاشل مش فاضي غير للسكر و***ب القمار وبس وانا محرم دخوله بيتي الا لو اتصلح حاله بس هو شغال وعنده شركه استيراد وتصدير ومصنع تعبيه سكر ومالوش في شغل الارض والفلاحه.... طيب انا مش ممكن اجي معاك .... تيجي فين انت تعبان ارتاح شويه يابني.... لا ياعم الحاج انا كويس اوي ومستعد وجاهز اجي معاك.... طيب انت حر ياعبدالمنعم جهز الحصان التاني لساجد عشان يجي معايه بتعرف تركب خيل ولا لا ... ايوه طبعا ياعم الحاج بعرف طلع عبدالمنعم الحصان لساجد وركبه ساجد وكان ماهر في ركوب الخيل وذهب مع جده للارض وهما هناك نزل ساجد من علي حصانه وبدء يشوف الانفار بيعملوا ايه وبدء يعمل زيهم ومش بس كده ده فاقهم كلهم وكان الحاج مناع وسطهم وبيشتغل معاهم بايده شاف ساجد واعجب اوي بشغله وخلصوا شغل الظهر والغذا جه وكل ساجد مع الحاج مناع والانفار والغصر روحوا البيت كان في قاعده عرفيه في مندره الحاج مناع حضرها ساجد معاهم وشاف جده ازاي بيحكم بين الناس وفي الليل كان في فرح وراحوا مع الحاج مناع وقام رقص يالعصا مع الشباب و***ب التحطيب بس اتغلب اكتر من مره وهنا قرر الحاج مناع انه يعلم ساجد التحطيب وفي الصباح اتكرر نفس الشيء وبدء يتعلم كل يوم حاجه من الحاج مناع وشاف عطف الحاجه سعاده عليه وكانها عارفه انه حفيدها وجه في يوم خرج لوحده من البيت بيتمشي في البلد هو وهشام الي كان قاعد ياكل ويشرب وينام بس لقي عربيه مرسيدس ماشيه بسرعه وكانت هتخبطه لولا انه بعد عن الطريق كانت صدمته ومات وقف صاحب العربيه ونزل منها واحد طول بعرض وشكله شارب وسكران وراح لساجد وقاله.. انت ياحيوان ماشي في الشارع بالغرض ليه مش تمشي علي جنب المفروض انك انت الي تهدي سرعتك انت في قريه والناس رايحه جايه انت قليل الادب وعاوز تتربي وانا هربيك ولسه بيرفع ايده سمع صوت الحاج مناع وهو بيقول نزل ايدك ياراشد انت من امته بترفع ايدك علي ضيوفي يابن الكلب .... معرفش ياحاج انهم ضيوفك انا اسف بجد والله .. واد*ك عرفت حسك عينك اشوفك بتقل ادبك علي حد فاهم... فاهم ياحاج فاهم وسراج بيبص ومستغرب ده هو عمي راشد ياريته كان ض*بني ياريته انا لازم اعمل حاجه لازم ياحاج مناع هو مغلطتش انا الي كنت ماشي سرحان ومخدش بالي وهو ماشي الغلط مني انا وكنت استاهل منه ده لاني كلمته بقلة ادب ده ابني ياساجد وحافظه اكتر من اي حد انت مش غلطان هو الي غلطان لا ياحاج انا مش بكدب ومش هستفاد حاجه لما اكدب.... استعجب راشد من الي عمله ساجد وليه بيدافع عنه وبيحميه من ابوه رغم انه هو الي غلطان ومن هنا اعجب راشد بساجد وحس انه راجل بجد ....... يالا ياساجد بينا نروح الارض واعلمك التحطيب وبعدها هنروح محطه القطر عشان نجيب لبني بنت بنتي تسنيم حاضر ياحاج زي ما تحب ...... راح ساجد الارض مع الحاج مناع و***بوا التحطيب وبعد كده اخد سيارته وركب هو وساجد العربيه وراحوا سوهاج عشان يجيبوا لبني كان باقي علي وصول القطر خمس دقايق والخاج مناع قال لساجد انه هيدخل الحمام لحد ما القطر يجي .... دخل الحاج مناع الحمام والقطر وصل والكل نزل منه وفجأه ساجد بص وشاف حاجه غريبه قرب شويه لقي بنت في غايه الجمال قدامه بس لما شافها اتصدم وهي كمان بصتله جامد واستغربت قرب منها وقربت منه وقالها انتي وهي قالت انت وفي اللحظه دي جه الحاج مناع ودخل علي البنت وقال حمدالله علي السلامه يالبني وحضنها وبسها وقال لساجد دي لبني حفيدتي ياساجد وقال للبني ده ساجد ضيفنا بقاله اكتر من شهر وشغال معايه ....... اتصدمت لبني واتصدم ساجد لما شافوا بعض في وجود الحاج مناع وكان خوف لبني كله ان ساهر يقول للحاج مناع علي الي حصل منها في الديسكوا .... ايوه لبني هي البنت الي باست ساجد في الديسكوا وقلتله انت حلو كده ليه..... وساجد بقا هيتجنن ازاي بنت عمتي انا تسهر في اماكن زي دي وتعمل كده..... والاتنين بدؤا يشيلوا من بعض ولما راحوا البيت الكل استقبل لبني بالترحيب وامها تسنيم جت خدتها في حضنها وساجد دخل غرفته وبعد نص ساعه باب اوضته حد خبط عليه فقال اتفضل دخلت لبني وقالتله اسمع بقا لو قلت اي حاجه عن الي حصل معانا في الديسكوا انا هغلمك شغلك وبعدين كمان محدش هيصدقك لو لقت كده انت فاهم وبعدين انت ايه الي جابك هنا قلي اتكلم انطق طلع تليفونه ساجد وجاب الفيديو بتاعها ولما شافته لبني كانت هتموت وتاخد الفيديو ده وقالت يالهوي دلو جدي شاف الفيديو ده هيقتلني الله يخليك بلاش توريه لحد الله يخليك انا ممكن اموت فيها... متخفيش محدش هيشوفه الا لوقليتي ادبك ومسمعتيش كلامي انا من ايدك دي لايدك دي والله ومش هعمل اي حاجه تزعلك ايوه كده شاطره وانا طول منتي بتسمعي الكلام الفيديو هيكون في امان ويالا تعالي بوسيني زي ما بوستيني في الديسكو ........ حاضر...... شاطوره انتظروا الجزء القادم من ..... المجهول حفيدي بقلم / الراقي
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD