لهيب الانتقام
الحلقه 13
بعد ان اغلق الباب اقترب منها وهي تتراجع للخلف
يوسف:بقي اني اللي مقطع السمكه وديلها تاجي حته بت مفعوصه زيك تجرطسنا كلياتنا وراحه فين راحه الشغل وبتعمليلي غراميات هناك عاد
واني اماكلاني البلوظه صوح ياروح امك ويصفعها قلم
راويه:لا والله مظلومه ياولد عمي اني مافيش بناتنا حاجه واصل غير انه كان عاوز يتقدملي واني جلتله لما يبقي حدانا امكانيات والله ماكلمته الا المره دي اني قبل مااحترم اني مرتك بحترم نفسي كويس والله عمري ما غلط
يوسف :امال ايه الكلام اللي قاله ده انك.ريداه زي ماهو رايدك عرف منين الحديت ده وازاي يجرا يشد يدك اكده
الا لو واخد عليكي
راويه:والله العظيم احلفلك ع المصحف ويارب اتعمي لو جلت حاجه كذب مافي بناتنا الا اللي جلته انه اتقدملي واني اجلته عشان مااحملش خوي الجهاز بتاعي وقلت اني اجهز نفسي من مرتبي وكان تعاملي معاه ف حدود الزماله والادب
والله يايوسف مافيش بناتنا حاجه
فهم بالمشي فامسكته من يده
والشغل
فنظر لها نظره كادت تخترقها
انتي لسه هتجولي شغل تاني
راويه:واااه الا دي احب علي يدك يايوسف ماتحرمنيش من شغلي ده الحاجه الوحيده اللي بحبها واني اتنجلت اهو وبعيد عنيه ماهيوصليش واني هبقي تحت عنيك اهنه لو مش مصدقني لو حتي اخد اجازه لو ده يرضيك بس اخلص ورق النقل
يوسف:هاتي الزفت اني هديه لواحد صحبي ف المدرسه يخلصه وانتي حسك عينك رجليكي تخطي بره عتبه القصر ده
راويه :حاضر
يوسف:هاتي الورق
فاعتطته اياه لياخذه وينزل
في اثناء هذا الجدال
كانت جميله نزلت الحديقه وهي دامعه العينين وكان هاشم بالحديقه يشرب الشاي فلمحها قادمه هكذا فجري عليها في ايه عاد حد حصوله شيء
فوجدها تلقي بنفسها في ص*ره وتبكي
فجذب راسها لتصبح امامه في ايه ياجميله وجعتي جلبي
يوسف وراويه متخانقين
فغضب هاشم كيف حوصل اكده وجاء يوسف ليحذر جميله
ماعاوزكيش تتدخلي بناتنا تاني انتي فاهمه كل واحد يخليه ف حاله
وذهب ليهم هاشم بالذهاب وراءه لتجذبه جميله
هاشم :همليني هو مفكر ماهالهاش راجل يقف قصاده ولا ايه
جميله :استني بس اما تفهم وقصت له ماحدث ليستشيط غضبه من راويه
كيف يحصل اكده واحنا نايمين علي ودانا اياك له حق يقتلها كمان
وكاد يطلع لراويه فاستوقفته جميله
هي ماغلطش ولا اجرمتش واحد واتقدملها ومافيش امكانيات عنده حالا وهي كمان ماقدرتش تحملك فوق طاقتك وقالتله ماهقدرش اتجوز حالا قالها وانا كمان قالته يبقي لما نقدر ساعتها فيها ف*ج لا اخطات ولا غلطت وياه واحد اتقدم زي اي واحد وانت عارف اختك راويه زين وتربيتها ماهتعملش حاجه غلط
فتركها وذهب لاخته
ليفتح الباب عليها فتجري ترتمي بحضنه وتبكي
والله ماغلط ياخوي انت خابر ربايتي زين والله مارضيت اجولك عشان ماكلفكش تمن جهازي
هاشم يحتضنها عارف ياخيتي
يوسف عملك حاجه
راويه :لاااه هو زعلان حبتين
هاشم:ماشي المهم انتي زينه غسلي وشك وروحي عند امك ماتقعديش لحالك
راويه:حاضر ياخوي
وذهب وجد جميله تبكي هي الاخري
هاشم :ع اليوم الاغبر اللي ماباينلوش ملامح ده وانتي بتعيطي ليه انتي كومان
فاخذت تبكي عشان يوسف اول مره يتعامل معايا اكده
هاشم :طب بطلي بقي اني هخليه ياجي يحب علي دماغك
جميله:لااه اني زعلانه منيه وماعاوزهوش واصل
هاشم :اهو انتو اكده نفسك ف البيعه وتجولي اخيه
جميله قامت زعلانه اني غلطانه اني بتحدت وياك اصلا
هاشم جذبها من يدها
لا يابت اني اللي بجر كلام معاكي امال مين اللي جت اترمت ف حضني حالا
جميله بخجل
غلطه فكرتك بوي
فيقهقه هاشم اتصدقي فيه شبه بس هو اصلع وقصير وعجوز واني طويل وب*عر وشاب خلافات بسيطه لاتري بالعين المجرده
ده الاضبش يشوفها
جميله :والله انت رخم وغتت وسع اكده وجرت لحجرتها
وهو يتابعها بنظراته
قطع الحريم وصنف الحريم ايجيبو ورا
وذهب ليوسف
فاحس يوسف انه قادم لهذا الموضوع
انا ماعايزش حد يتحدت معايا ف الموضوع ده واصل
هاشم:واني ماهتحدتش معاك فيه
لكن اختي اني مربيها زين وخابر ربايتها زين الزين
راويه جد مش زي البنته اللي بيحبو ويتمشو والحديت ده
واني خابر هي ماقالتش ليه عشان خابره اني كنت هقولها ياجي وكنت هجهزها وهي ماعيزاش تحملني فوق طاقتي لانها خابره القرش كان بياجي ازاي وكنت بصرف عليهم وع البيت
لكن هي مش زي ماانت مفكر
يوسف بعصبيه :لما تلاقي جميله واحد بيسحبها من يدها ويقولها ريداني ورايدك ياتري هتبقي هادي اكده
هاشم:جلتلك هو من حمقته انها اتزوجت وهو كان مستني يجهز نفسه ويتقدم لكن مافيش بناتهم شيء اقسملك دي اختي واني خابرها زين
عاوز تصدق صدق ماعاوزش انت حر
وارجع اقول اللي مايثقش ف حد يبقي هو اللي مش اهل ثقه
يوسف:بقيت اني اللي غلطان
فهم هاشم بالمضي
اه قبل مانسي ابقي طيب خاطراختك عشان هاريه نفسها من العياط ع اللي عملته معاها
يوسف:هي اللي بتتحشر ف اللي مالهاش فيه
هاشم:ابه اختك وخايفه عليك ده جزاءها
يوسف:واااه بقيت المحامي بتاعها اياك
هاشم:اني مع الحق
سلام ياولد عمي
لهيب الانتقام
الحلقه 14
اما يوسف فاتصل ب ياسر صديقه
يوسف :عاوزك تاخد الورق ده تقدمه ف المدرسه عندك بتاع مرتي
تعالي وخده عشان ماقادرش اجيلك
ياسر:مالك هو الجواز تعبك ولا عجزت اياك
يوسف:ماعاوزش حديت كتير مافايجش ليك عاد واغلق السكه
فجاء ياسر فورا
ياسر:في ايه يايوسف خضتني عليك
ياجدع عمري ماشوفتك اكده في حاجه حوصلت
يوسف:يوووه جلتلك مافيش عاد
ياسر:اكده في وفي كمان
هي بت الخدامه عملت وياك حاجه
يوسف:انت اتجنيت اياك كيف تجول علي كرتي اكده وكاد يخنقه
ياسر:خلاص يايوسف في ايه يااخي
مش انت اللي كنت بتجول اكده
يوسف:اني اجول لكن ماحدش يجيب سيره مرتي والا اجتله حتي لو صديقي هتخيب اياك
ياسر:في ايه ياصاحبي عمري ماشوفتك اكده واصل انت حبيتها ولا ايه
يوسف:سرح لااه مش حب بس ببقي مبسوط واني وياها وبضحك علي حركاتها تحس انها طفله اكده
واستفاق علي صوت صديقه
وبتغير عليها وماطايجش الهوا عليها
يبقي اسمه ايه ياصاحبي
دانت حتي اول اما كنت تشوفني كنت تجول عاوزين نن ل نعطلنا عطتتين بمصر
انهارده ولا جبت سيره مصر
يوسف:اباي اني عريس جديد وعاوزني اجول لبوي هنزل مصر
ماهينفاعش واصل
ياسر :ماشي نعديها المره دي
فين الورق اللي قلت عليه
يوسف:ورق ايه
ياسر:اباي مالك يايوسف عاد
الورق اللي شيعتلي اخده
يوسف:ااه ده ورق نقل مرتي
ورقم فونها عشان يكلموها لو في حاجه ناقصه
يوسف:موجود ف الورق هي كتباه
ياسر:تمام
واخذه ومشي
ورجع يوسف القصر
ليطلع حجرته
يجدها علي السرير وعيناها البنيتان اصبحا حمراوتان
فقامت تقول له
ماعاوزش تاكل احضرلك الاكل
يوسف:لاااه ماليش نفس
راويه :يوسف ماتتعاملش معاي اكده اني ماغلطش وجلت لك الصدق
الدور والباجي عليك اللي كان ليك.غراميات ولا سالتك علي شيء طالما قبلي واني عمري ماعملت حاجه غلط وبتحاسبني علي واحد كان عاوز يتقدملي وماعملتش وياه حاجه والله??
فيجذبها اليه مقربا اياها
وانتي اش عرفك بغرمياتي عاد
راويه:بحرج من قربه لها
جميله جالتلي
يوسف:اهاااجميله
وانتو بتقطعو ف فروتي سوا ويا بعضيكو
راويه :لااه هي كانت بتحكيلي علي عيشتكو ف مصر
بس اني والله يايوسف مافي بينه وبينه اي شيء وانت اكتر واحد عارف صدق كلامي وعارف اني بنته زينه??
فاخذ براسها علي ص*ره واغلق عينيه
خلاص بطلي تبكي عينك بقت كيف القوطه
فرفعت راسها من علي ص*ره
يعني مصدجني عاد
يوسف :انا خابر زين بس مقدرتش اتحمل وهو ماسك مرتي اكده
وكان نفسي تاجي تناديني مش تستني لما اجي اني من نفسي
وكنتي ناويه تجوليلي مني
راويه:اني خفت منك
يوسف:ليه ابو رجل مسلوخه اياك
راويه بابتسامه سحرته لااه
بس فلم يمهلها ليقبلها ويحملها للفراش
وبعدها اني ماخبرش بتعملي فيا ايه
بس ببقي مبسوط واني وياكي
راويه: بجد يا يوسف
يوسف :اني لما شوفته ماسكك كنت هصور جتيل
راويه:بتغير عليا اياك
يوسف:اني مابطقش حد يهوب نواحي حريمي اقطعه قطيع
يووه نسيتيني
راويه:في ايه
يوسف :جميله زعلانه وبتبكي
راويه:انت كنت جاسي معاها جوي وهي كانت رايده موصلحتنا
اني هخش الحمام واروحلها علي ماتحضريلنا لقمه لحسن واقع
راويه:وااه ماكنت مسدود نفسك حالا
يوسف:واااه اتفتحت عاد
عتعدي عليا الوكل اياك
راوايه :لااه بالهنا
يوسف:طب يلا بدل ماهقمش من اهنه واصل
اااه اني اديت الورق ل ياسريقدمهولك
راويه:تسلملي
يوسف:بس مافيش شغل عاد
راويه:وااه ليه بقي
يوسف:اني جلتها كلمه ماهتنيهاش تروحي تعملي اجازه
فقامت وهي زعلانه بطريقه طفوليه اضحكته
يوسف:والله لو رفستي كيف الاطفال ف الارض ماهرجع بكلامي
لهيب الانتقام
حلقه15
ذهب يوسف لاخته جميله فخبط علي باب حجرتها لتقوم تفتح
وعندما تراه تعطي له ظهرها
جميله:عاوز ايه عاد
ماكافكش اللي عيملته فيا جاي تكمل عليا
يوسف :ماخلاص بقي ابت لازم التقطيم بتاعك ده
جميله:انت جاي ليه اني ماعاوزاش اشوفك تاني فجذبها من ذراعها لحضنه ليملس علي شعرها فتبكي
يوسف :خلاص بقي ياجميله
انتي عارفه الا انتي مابقدرش علي زعلك
جميله:واد*ك قدرت وزعقت ليا لاول مره ??
يوسف :قلت لك مليون مره جبل سابق لما تلاقيني متعصب ماتتحدتيش معاي وانتي مافيش فايده فيكي راكبه راسك ومارضياش تهمليني لحالي لحد اما اروق
جميله تبكي يعني اني اللي غلطانه
يوسف:لااه ياسيتي اني اللي غلطان وحقك عليا وادي راسك اهيه خلاص بقي امال ماتغتتيش معاي لاشق راسك نصين
جميله:واااه وده صلح ده
جاي تصالحني ولا تقتلني عاد ??
يوسف:يلا طالما ضحكتي عاوزه حاجه ياخيتي
جميله:لا ياحبيبي اعوذك سالم المهم راويه كيفها
يوسف :زينه ماتشغليش بالك
فايتها بتحضرلما لقمه
جميله:ربنا يهنيكو
وهاشم ف الداخل يستمع
وعندما دخلت يتريق عليها
ماعاوزاهوش ولا يجي يطيب خاطري
جميله:وااه وانت مالك اني وخوي احرار اش حشرك بينا
هاشم:وااه اخرتها ياجزمه
خير تعمل شر تلقي
جميله:وااه اعملي فيها مينا موحد القطرين قال يعني عمل معاهده السلام
هاشم :والله ماتستاهلي زي القطط تاكل وتنكر
جميله:ريح نفسك ماعاوزينش خدماتك اني وخوي احرار نجطع بعض حتي مالكش صالح
هاشم :والله اني اللي فعلا غلطان كنت سيبه سايبك مفحومه من العياط يمكن تقطعي النفس واخلص منيكي
جميله :بعد الشر عليا ان شاء الله انت
هاشم بقي هي اكده اخرتها وحملها والقاها ع السرير وبعدها
عشان تفتكري اني جوزك وتتعاملي معاي بادب
......._______.......
اما يوسف فذهب لزوجته وجدها احضرت الاكل وجلس لياكلا سويا
وبعدها يجذبها اليه
راويه :وااه عاوز مني ايه تاني
يوسف:وااه مش مرتي عاد
روايه :اني مابحبش اكده
يوسف:لكن اني بحب اكده وحملها للفراش
راويه :اباي اني اللي جيبته لنفسي
يوسف:جرا ايه يابت واني بعمل فيكي منكر انتي مش مرتي ولا ايه
راويه:مرتك وكل حاجه بس مش اكده
يوسف :والله انتي مره تسدي النفس المفتوحه وسعي اكده
فجذبته خلاص بقي ماتزعلش
يوسف:ايوه كده تبقي زينه
راويه :طب ماهتشغلنيش برد*ك
يوسف:وااه وبعدهالك عاد
انت مابتزهجيش وقام بعصبيه
راويه :يوووه بقي دماغه كيف الصخر
فجاءها صوته من الحمام
بت ياراويه اعمليلي كيبايه شاي علي ماطلع
راويه :حاضر
فخرج شربها ولبس ملابسه
راويه:انت خارج
يوسف:امال عوزاني اقعد جارك اياك ماوراييش شغل
راويه:شغل ولا هتطلع تسهر زيا اصحابك
فاقترب منها وبعدهالك عاد ماتبقيش خنيقه
قعدنا مش عاجب مشينا ماعجبكيش
انولعو ف نفسينا عشان ترتاحي
راويه:لااه بعد الشر عنيك
يوسف:ماهو اكده ماهامشيش واصل
فتخجل راويه وتنظر لاسفل ليقبلها
فقد سحرته بخجلها وعفويتها وطفولتها
يلا بالاذن بقي ماتعطلنيش
وبكره تروحي تقدمي ع الاجازه
راويه باستسلام حاضر
بس لو مليت من القعده اوعدي توافق اقطع الاجازه
يوسف:وقتها يحلها الحلال من عنده
............._______.............
اما تاني يوم قامت جميله لتذهب لعملها
فوجدها هاشم مستيقظه وتبحث لها عن ملابس
هاشم :علي فين العزم ان شاء الله
جميله : ع الشغل
هاشم :شغل ايه عاد مافيش حريم تروح الشغل
جميله:مااختك كانت بتشتغل
هاشم :ده وقت كان لنا ظروفنا انما مرتي ماتشتغلش وتقف تهزر مع ده وده
جميله:واااه واني راحه اشتغل ف كباريه عاد ده ميستشفي
كيلاتها عيانين ودكاتره
هاشم:اهو هو الدكاتره ده واحد يستظرف ولا عيان يخش يهرج
جميله:هو احنا فاضيين للتهريج احنا دكاتره مش مدرسين ولا محاميين
فقام امامها يجذب ذراعها قصدك ايه عاد والشرر يطق من عينيه
جميله:ماقصديش حاجه بس احنا ماتفجناش علي اكده
هاشم:واتفجنا علي اكده ولا اكده اصلا
ثم استمعو صوت راويه تصرخ
الحقني ياهاشم ياجميله امي مابتنطقش
فجري هاشم واحضرت جميله شنطتها لتكشف عليها
وهاشم كل شويه هااا فيها ايه
جميله:اصبر شويه
هاشم :امال عملالي ضاكتوره
فاحضرت الفون
واتصلت بالمستشفي
عاوزه سياره مجهزه فورا ع العنوان ده
وحاولت افاقتها
واعطاءها بعض الحقن حتي بدات استعاده وعيها فوصلت الاسعاف وكانت جميله وهاشم وراويه ويوسف ارتدو ملابسهم وذهبت جميله معها ف الاسعاف ويوسف اخذ هاشم وراويه بسيارته
وذهبو جميعا للمشفي
وجميله تتحدث مع دكتور كبير ف المشفي بما تظن انه عندها وبما اعطته لها من ادويه
الطبيب :تمام انا هشوف الحاله
وفعلا كشف
كويس جدا يادكتوره انك اتصرفتي والا كانت ممكن تروح ف غيبوبه
بس لازم تبقي هنا فتره معانا نظبط الضغط والسكر والقلب
راويه :اني هقعد معاها اهنه
جميله:مافيش داع انا موجوده ماتقلقيش عليها ودي خاصه فيها عنايه جامده ومتوصي عليها
هاشم:اني اللي هقعد معاها
جميله:ياجماعه هي ف العنايه ممنوع دخول حد لها الا دقيقتين بالكتير لو الدكتور سمح لو مافيش خطوره عليها يعني قلتكو احسن هتتعبو نفسكو ع الفاضي
لما تتنقل ف غرفه ابقو اقعدو معاها لكن حاليا ممنوع الزياره ممكن بس 5 دقايق تشوفوها خلو الممرضه تلبسكو لبس العنايه وبصو عليها وبلاش كلام واجهاد كتير عشان حالتها