الفصل الخامس

1451 Words
##ع***ة_شيطانية_ولكن #الفصل_الخامس (#قراية_الفاتحة) ‏ تغلغل الصباح علي غرفتها ، نهضت سعاد في صباح باكر تحضر لها الفطور مع دواء في الموعد ، دخلت سعاد وهيا تحمل الفطور : صباح الخير يا منمن افتحت مني عيونها بنعاس : صباح الخير سعاد: يلا يا حبيبتي عشان تفطري مني: مش عايزة جلست سعاد وهيا تضع الصينية علي الفراش : مفيش حاجة اسمها مش عايزة ، في دوا لازم يتاخد في مواعيد قامت مني علي وضع جلوس وهيا تستسلم لأختها بدات سعاد في اطعامها بهدوء حتي حولت معاها بعد ما اكلت بعض منه ، اخذت الأدوية ثم نولتها لها اخذت مني الدواء منها وضعته علي فمها ثم شربت المياه بعدها سألتها سعاد بفضول : ممكن اعرف كان في ايه امبارح مني: مفيش حاجة سعاد: مني حبيبتي شريف معجبكيش اشاحت وجها وهيا تكتم دموعها بعد ما تذكرت كلامة قطع حديث مني رنين هاتفها المعلن عن اتصال انعام ابتسمت سعاد بفرحة وهيا تنظر لأختها : ده تيتة انعام اكيد عايزة تبلغني قرار شريف وتسمع قررنا ابتسمت بسخرية وهيا تنظر لها : متفرحيش اوي كده نفخت سعاد بديق وهيا تضع الهاتف علي ازنيها : سلام عليكم انعام: وعليكم سلام ، اخبارك ايه يا سعاد سعاد؛ الحمدالله يا تيتة انعام: قليلي يا سعاد اخبار عروستنا الحلوا ايه سعاد: لا بقت تمام دلوقتي والحمد الله انعام: طيب الحمدالله ، قليلي يا يبتي ايه قررها اصل شريف أعجب بيها اوي وبتربيتها واخلاقها مش هنلاقي احسن منكم يا سعاد ابتسمت سعاد فرحة وهيا تنظر لأختها : ولا احنا يا تيتة نلاقي احسن منكم ، تمام هنستني حضرتكم النهاردة تنوري يا تيتة ، سلام يا حبيبتي ظالت مني تنظر لها بزهول بعد ما علمت أن يوجد موافقة انقضت سعاد تأخذ اختها بالاحضان : مبروك يا مني شريف وافق وعايز يجي يقرء فاتحة ، بجد ربنا بيحبك اوي لو شريف من نصيبك مني: انتي متأكدة شريف وافق عليا انا مني: طبعا يا حبيبتي هو انتي قليلا بس اهم حاجة انتي ايه رايك مني: معرفش انا تايهة ومش فاهمة حاجة سعاد:يبقي موافقة مدام بتفكري يبقي عجبك ،بس انا عارفة خوف الي جواكي بس انا عيزاكي متخفيش انا جمبك مني: بس قطعتها سعاد مفيش بس انا هقوم ابلغ بابا ده هيفرح اوي عن ازنك ثم ذهبت سريعا تبلغ ولدها ابعدت خصلات شعرها عن وجها تمسح العرق الذي ظهر علي وجها ، حولت تستوعب كلام سعاد وهيا شاردة في كلامة معاها وتحزيرة بعدم موفقتها . ................................ اشاح وجه لجها الأخري عندما جلست انعام بجوارة تحدث معه بهدوء انعام؛ هتفضل زعلان مني كده كتير شريف: مش عملتي الي في دماغك يا تيتة انعام: يا شريف لازم تفهم وتقدر شريف: بغضب " واشمعنا انا الي اشيل مصيبة زي دي انتي عارفة يعني ايه اتجوز وحدة زي دي يا تيتة انعام: عارفة بس الي اعرفة ومتأكده منه انك تقدر تشكمها وتربيها كويس اوي ، وتطلع القديم وجديد عليها شريف: وليه يا تيتة ليه ، انا نفسي اتجوز وحدة تحافظ عليا واكون نرتاح معاها ، ده جواز مش حرب انعام: جواز بس مؤقت بس يا حبيبي ، اولا عامر يطلعها من دماغة دي أخته يا شريف أخته وثانيا البنت دي هيا الوسيلة الوحيدة أن انتقم من راجل الي قتل خالتك قتل "بنتي " شريف: اي راجل مكانة كان هيعمل كده واكتر. ، عيزاه يعمل ايه بعد ما شاف مراتة مع واحد تاني وعلي سريرة انعام: انا مش بدافع عن بنتي ، عارفة انها غلطط وعارفة انها تستاهل الي حصلها بس يبني هو سبب ، خالتك كانت بتحبه لا دي كانت بتعشقة ، ضحك عليها بكلامة الحلو والحنجل والمنجل لحد ما وقعت في حبه ، ضحك عليها وخبي ان متجوز ومخلف كمان شريف: ومفرود انا ادفع ثمن القرف ده انعام: مفرود تاخد طار خالتك يا شريف ، خالتك غلطت اه بس هو جرحها كانت فكرا لما تعمل كده هتاخد طرها منه ياما نصحتها وقلتلها بلاش بس هيا طول عمرها كده يا "شريف" يا حبيبي انت ابن بنتي كبير" وكبير العيلة. ملناش غيرك كلنا هنا تحت ضل وحميتك يبني ، اسمع كلامي واتجوز بنت دي ، حتي لفترة معينة بس وبعدها هنرميها لبوها م**ورا ، لازم ا**ر بنته وا**ر راسة في طين "لازم افضحها قام شريف بغضب: انتي بتقولي ايه ، تفضحي مين ، دي هتبقي مراتي يعني شيلا اسمي " انتي بكده بتفضحيني انا وبعدين في الأول والاخر اخت عامر مينفعش يا تيتة اعملي حساب عامر انعام: ومين قالك ان هعمل حاجة زي كده ، انا بس هوري صور لبوها يا شريف مش اكتر ومش دلوقتي بعدين لما احس ان فشيت غلي منه شريف: اسف يا تيتة ، حضرتك عيزاني اتجوزها ، تمام بس مستحيل أوري صور دي لحد مهما حصل حتي عامر مستحيل ا**رة بعد ما عرفت انها أخته انعام: يعني ايه شريف: يعني هتجوزها فترة وهتفق معاها علي كده عشان مخدعهاش حتي لو كانت إنسانة زبالة ، انا مش هبقي واطي وندل انعام: ماشي يا شريف اعمل الي انت عوزو مهم تجاوزها شريف: تمام انا جاهز انعام: امك متعرفش يا شريف شريف: مستحيل طبعا دي كانت تروح فيها انعام: تسلملي يا نور عيني ابتسم لها بمجلة ثم قام ليمشي صوب الباب أوقفته انعام : رايح علي فين شريف: اجهز نفسي ولا نسيتي انك اختي موعد انعام: تمام يا حبيبي ، ابعتلي هانم عشان أبلغها دي هتفرح اوي ابتسم بسخرية : اه لازم تفرح علي خيبة ابنها ، عن ازنك يا تيتة ثم ذهب زفرت انعام بديق وهيا تكز علي اسننها بغيظ : وحياتك شريف هما كام اسبوع بس وهخلصك منها بس لما تاخد طار بنتي من كلب ده واخليه يدوق نفس كاس .................................. ظل يقف أمام المرآة يودب حالة بعد ما عرف يأتون في طريق ، ابتسم بفرحة عندما اتت له صورتها في خيالة كانت مفاجئة اكبر من تفكيرة : معقول يا صلاح بنتك هتجوز بنت هانم الست الوحيدة الي حبتها وعشقتها معقول ممكن يكون في نصيب بنا ، لا يا صلاح مستحيل هانم مش هتسمحك بعد ما قتلت اختها بأيدك بس هيا عارفة انها تستاهل وعارفة أن عمري ما حبيت غيرها ، بس انعام ، اكيد انعام عايزة تنتقم مني ، في مني مش مهم انا الي يهمني هانم اكون جمبها ، هيعملوا فيها ايه يعني ، الحق عيشلك يومين يا صلاح مع ست الي فضلت طول عمرك تحلم بيها ، قطعت تفكيرة دخول سعاد : بابا ناس برة ، حضرتك خلصت استدار صالح ينظر لها : خلصت يا حبيبتي سعاد: تمام حضرتك اطلع ليهم وانا هشوف مني عن ازنك نظر لنفسة نظرة أخيرة ثم خرج ليستقبلهم ............................ نظرت سعاد لأختها بغيظ وهيا تهاتف بديق: قومي البسي غير القرف ده مني: مالو بس لبسي سعاد: انتي شايفة ده لبس استقبال عريسك ، يا بنتي النهاردة هنقراء فاتحة مني: يوووووووه يا سعاد ، بقولك ايه انا هخرح كده والا والله قطعتها سعاد: خلاص خلاص ، فقرية اتفضلي حضرتك قدمي شربات ولا دي كمان هترفديها مني: لا هقدم خلينا نخلص بقي جزبتها سعاد من يداها لتخرج بيها سريعا الي مطبخ .................. نظرت هانم لولدتها بديق : هتجوزي ابني لبنت صالح يا ماما ، ممكن اعرف ناوية علي ايه انعام: بعدين يا هانم ابتسم صالح لهانم وهو يجلس امامها : منورة يا ام شريف اشاحت هانم وجها لجه الأخري وهيا تتجاهلة ، رد شريف بنيابة عن ولدته : ده نورك يا عمي صالح: قولي بقي يا عريس ، ناوي علي ايه انعام: شريف ابن بنتي ، صاحب مصنع كبير في بلاد برة وهنا في مصر ، شهور هنا وشهور برة، وعشان كده بنتك المحروسة هتعض معانا في فيلا ابتسم صالح وهو مسلط أنظارة علي هانم : تمام انا معنديش مانع خالص اهلا اهلا يا جماعة منورنا ، هكذا رحبت سعاد بيهم وهيا تقترب منهم ومعاها مني التي كانت تمسك صينية العصير وضعت مني العصير علي طاولة ثم جلست وهيا تنحي رأسها بخجل منه ابتسمت هانم لمني وهيا تنظر لها : اهلا يا حبيبتي بسم الله ماشاء الله زي القمر يا سعاد سعاد: مني احلي وحدة في العيلة يا طنط هانم: لا باين يا سعاد ، تعالي يا مني جمبي نظرت مني لولدها لكي تستأزن منه ، وافق صلاح قامت مني جلست بجوارها وهيا تحاول تبتعد عن أنظار شريف التي كانت تحرقها من داخل هانم: قليلي يا مني فين ماما انحنت راسها وهيا تكتم دموعها : الله يرحمها يا طنط عبس وجها وهيا تنظر لها بحزن : انا اسفة ، يا مني شريف: خلينا في المهم ، ثم نظر لصلاح : طلاباتك يا عمي صلاح: طلابات ايه يبني ، احنا بنشتري راجل انعام: معلش يا صلاح بنتك بردو عروسة واكيد ليها طلابات صلاح: احنا معندناش طلابات ، اهم حاجة شريف ياخد بالو منها ويرتاحوا مع بعض شريف: بحدة ، يبقي خلاص الخطوبة بعد شهر انعام: بندفاع لا شهر كتير ، وبعدين خطوبة ايه ، هو جواز علي طول خلينا نفرح كتم شريف غضبة وهو يسلط أنظارة الغاضبة علي مني بلعت مني رقها بصعوبة وهيا تخفي وجها تابعت انعام حديثها : احنا هنخلي كتب كتاب ودخلة الاسبوع الي جاي نظر شريف لجدته بصدمة ثم قال: بسرعة دي انعام: اه يا حبيبي ، خلينا نفرح بيك انت وعروستنا صلاح: علي خيرت الله يا جماعة انعام : بخبث ، نقرء فاتحة بدأ الجميع في قراءة الفاتحة حتي انطلقت سعاد بزغاريط الفرح وسعادة لأختها ............... #جهاد_محمد ##ع***ة_شيطانية_ولكن
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD