##ع***ة_شيطانية_ولكن #الفصل_السادس
(#زواج)
هاتفت عبير بنزعاج وهيا تصرخ في وجه مني : ازاي توفقي علي كده ، الولد ده اكيد هيعمل فيكي حاجة
مني: مقدرش ارفض بعد ما اتكلمتي مع بابا
عبير: يا مني لازم تتعلجي
مني: اكيد يا دكتورة وعشان كده انا هفضل معاكي زي ما احنا
عبير: ابوكي ده مستحيل يكون اب بجد
مني: قولت لحضرتك أن هو كده ، قاسي واناني
عبير: انا اسفة يا مني مقصدش اقلب عليكي المواجع ، مهم مبروك ويارب يطلع انسان بجد كويس ويقدر يعوضك
مني: تفتكري
عبير: أن شاء الله يا حبيبتي ، اهم حاجة تبعي معايا
مني: طبعا يا دكتورة ، لازم اتابع واكثف الجلسات كمان
مش عايزة اعمل كده وانا علي زمت واحد ملهوش اي زمب في مرض حقير زي ده
عبير: اكيد يا مني ، ويمكن المرحلة دي تسعدك
مني: ياريت يا دكتورة
عبير: أن شاء الله يا حبيبتي
........................
ابتعد عنها في هذه الفترة كان يتجاهلها تمام ، حتي يوم الذي اشترو فيها الشبكة أصر عد الذهاب معهم ، وأصر ان تقيم حفل زفاف تكون في الحديقة بين العائلة فقط
خاف شريف أن احد يتعرف عليها بسبب الذي كانت تفعلة عبر نت بهذا الشكل المهين
ارتدت ثوب زفاف ، ظالت تنظر لنفسها في المراء وهيا تبتسم كانت تعتقد بأن الحياة بدأت تعوضها عن ولدتها وولدها القاسي ، خصوصا عندما علمت من جميع ،شخصيتة الهادئة الحاسمة ، مشهور بطيبة والحنية والالتزام والحق دائما " أحست بالامل اتجاهو ، احساس غريب كان دائما دخلها لا تعلم مص*ر " الفرحة
احساس غريب دخلها
دخلت عليها سعاد وهيا تسمي عليها من شدد جملها : قمر
منور يا مني
مني: بجد يا سعاد يعني هعجبة
سعاد: الا هتعجبيه. ، ده هيتهبل عليكي بس اعملي الي هقولك عليه
................ .............
صفر عامر بزهول عندما رئاه بهذه الواسامة والأناقة
ابتسم شريف وهو ينظر له : مالك يا مجنون
عامر: ايه الحلاوة دي يا اتش. ، لا شكلك عريس بجد
شريف: بضحكة خفيفة ، شكرا يا سيدي
عامر: انا نفسي اعرف بقالي اسبوع عايز اشوف عروستك ومش عارف تيتة انعام منعاني
شريف: بديق ، مستعجل علي ايه هتشوفها
عامر: مالك يا شريف شكلك مش عجبك الموضوع
شرف: لا ابدا ليه بتقول كده
عامر: حاسس انك مش مبسوط
شريف: متهيألك بس ، مهم دلوقتي جهزت كل حاجة
عامر: اه كل تمام ، مهم دلوقتي تروح تجيب عروستنا بقي
شريف: تمام يلا بينا ثم مضي الي الباب ، نده عليه عامر وهو يركد خلفة " استناني
..............................
استقبل صلاح شريف بترحيب شديد ثم دعاه الي داخل
شريف: يا ريت يا عمي تشوف العروسة عشان نمشي علي طول
صلاح: العروسة جاهزة مستعجل ليه يا عريس ، تعالي معايا لعروستك تعالي
ابتسم له بمجملة ثم مضي معه الي غرفة التي توجد فيها مني
طرق صلاح الباب ثم قال ؛ يا بنات العريس عايز يشوف العروسة
فتحت سعاد الباب وهيا تبتسم بديق : اهلا يا شريف
شريف: مني جاهزة
سعاد: اه جاهزة بس انا نفسي اعرف فيها ايه لما يتكتب الكتاب في بيتها مفرود ده الأصول
تأفف شريف بديق بعد ما اشاح وجه ، احس به صالح
نظر إلي ابنته ثم صاح بغضب: سعاد خلاص الكتب كتاب عند شريف احنا وهما واحد
سعاد: ماشي يا بابا ، اتفضل يا استاذ شريف ادخل عروستك جاهزة
ابتسم ابتسامة مجملة ثم دخل الي داخل
أخذ صلاح يد ابنته ثم مضي بيها الي خارج بغضب
قفل شريف الباب بهدوء ثم اقترب منها بوجه صارم: جاهزة
رفعت راسها وهيا ترد برقتها: أيوة جاهزة
شريف ؛ اتفضلي قدامي
خفض قلبها من سوء معاملته معاها في هذه ليلة
من المفترد انها ليلة العمرو لهم ، مضت امامة وهيا تحاول تخفي خوفها ، فتح لها الباب ثم خرج خلفها ليذهب معاها الي خارج
.........................
تعالي زغاريط والفرح عندما أعلن المأزون علي زواج
أخذ شريف يدها ليذهب بيها الي كوشة المنتظرة
جلست مني وهيا تبتسم بفرحة وسعادة علي حياتها الجديدة وحلمها الذي تحقق ، كانت ابسط أحلامها زوج وعيلة واطفال وحياة هادئة مثل اي فتاه
ظلت تبتعد عن أنظار عامر التي كانت تتفحصها بزوهل
تذكرت تهديد وتحزيرة شريف بالابتعاد عن عامر نهائيا
اقترب عامر منهم ليبارك لهم
عامر: مبروك يا شريف
شريف: الله يبارك فيك " عقبالك
ابتسم عامر وهو يهمس لشريف: انت عرفتها ازاي
شريف: بعدين
نظر عامر لمني : مبروك يا مني
مني؛ الله يبارك فيك
اقتربت منهم هانم لكي تبارك لهم ثم بدأ العيلة تقترب
منهم حتي تلتقط لهم صورة تذكارية
مر الوقت سريعا علي مني وهيا شاردة في خوفها من معاملة شريف الجافة لها
قطع شرودها صوتة الحاد "شريف: مش يلا
مني: الي تشوفة
شاور شريف الي عامر لكي يببغله ، فهم عامر ثم بلغ الجميع
تعالت زفة والموسيقي وهو يمشي بيها الي داخل ، وصل شريف ومني الي سلم ، أصرت هانم ان يحمل شريف عروسته. ، حاول بأجهاد تمثيل الفرحة وهو يحملها ليصعد بيها الي غرفتهم " افتح الباب ثم مضي بيها الي داخل
اقترب من الفراش المزين ثم دفعها عليه دفعة وحدة بقوة
ذهبت مني بخوف عندما ذهب لباب لكي يغلقة جيدا
بلعت شفتيها ورقها من شدد توتر والخوف ، اتي شريف
والصرامة والحدا علي وجه : انتي لسه قاعدة
مني: اعمل ايه
شريف: غيري زفت الي انتي لبساه
مني: طيب بس يعني
ابتسم بسخرية وهو يرقمها بنظرات حادة: ايه م**وفة منا شوفت قبل كده ولا نسيتي
اشاحت وجها وهيا تحاول تخفي هذه ذكرى المؤلمة
شريف: قومي قومي خلصينا بقي ،
مني: انت عايز مني ايه يا شريف
شريف: وهعوز منك انتي ايه ، اسمعي جوازة دي مجرد
وقت وهتنتهي خالص ، لولا خايف علي عامر منك
مكنتش اتجوزتك
مني: بصدمة" يعني انت اتجوزتني عشان عامر
شريف: اكيد طبعا امال عشان ايه ،
قامت مني وهيا تذهب بفستانها الي المرحاض
أوقفها شريف بصرامة: رايحة فين
مني: هغير هدومي ، متهيألي انا ملزمكش في حاجة
شريف: لا يا حلوا النهاردة ليلة دخلتي ، هو جواز ده بلاش
مني: يعني ايه
شريف: يعني لازم اتأكد من حاجة معينة ، انا لو عليا مش عايز اجي جمبك ولا المسك
مني: قصدك ايه مش فاهمة
شريف: لا انتي فاهمة كويس بس بتسطعبطي
صرخت نور بقوة : حرام عليك يا اخي كفاية ظلم بقي
انا بنت وهفضل اشرف بنت غصب عنك
ضحك شريف بقوة وهو يقترب منها : طيب متوريني بقي يا شريفة ، اشرف وحدة ازاي
مني: ابعد عني ، انا مستحيل اخليك تقرب مني
شريف: يعني انا الي هموت عليكي ، بصي انا لحد دلوقتي ماسك اعصابي عليكي
مني: أيوة يعني هتعمل ايه ، ايه هتخدني غصب ولا هتضربني
شريف: لا يا قطة دي مش اخلاقي مش انا الي قرب من وحدة غصب ، انا بس هكلم ابوكي واعرفة انك رفضي
وشوفي انتي بقي معناه ايه
صرخت بقوة أمام وجه : حرام عليك حرام
شريف: حرام عليا انا بردو
اقتربت من فراشها ثم جلست وهيا تخفي وجها بين يديها
تبكي بقوة
زفر بديق عندما احس بشفقة عليها ، ابتعد عنها وهو يأخذ
ملابسه ، مضي لباب ثم اوقف ينظر لها قبل خروجة:
انا هسيبك النهاردة" بس خلي في علمك لازم يحصل
فا اهليي نفسك يا قطة ، سلام ثم اغلق
الباب خلفة ...............
#جهاد_محمد
##ع***ة_شيطانية_ولكن
#جهاد_محمد
##ع***ة_شيطانية_ولكن