الفصل التالت

1842 Words
دخلت وهج المصعد وهي تضع يدها في جيب السلوبت وتنظر لها في استغراب::براحه يعني راعي ان فيه حد ممكن يدخل معاك مش اسانسير ابوك هو . صقر بملامح بارده تجاهلها تمام وضغط علي الزر . وهج بأنزعاج ::علي فكره انا بكلم حضرتك . صقر ببرود::الرد علي السفهاء ال**ت . اتسعت عيناها بذهول وكانت تستعد للرد ولكنها لاحظت تحرك المصعد ثم نظرت للرقم وجدته انها الطابق الاخير . وهج::اي ده انت ازاي تخليه يطلع انا نازله مش طالعه . صقر بصوت بارد::اصله اسانسير ابويا عشان كدا اطلع بيه علي مزاجي . وهج تتمتم بغيظ::اما انك شخص بارد وصاقع كمان . توقف المصعد وخرج صقر بدون ان ينظر خلفه . توقفت عده لحظات تستوعب هذا الشخص الفظ اوشك الباب علي الاغلاق ولكنه وضعت يده ::لا منا مش هسكت لازم يعتذرلي . بعد ان توجهت لسطح الشركه لم تجده بأي مكان ::يا لهووي ليكون انتحر ينهار اسود وانا الي اطلعت وراه زي الهبله يقولو عليا دلوقتي اني الي وقعته واروح في ستين داهيه اعمل ايه اتصرف ازاي . ثم نظرت حولها بتفكير ::الجثه لازم القي الجثه الاول . اقتربت من حافه السطح ونظرت للاسفل بخوف كبير::اي ده مفيش حاجه ولا حتي ترتوشه دم ثم ه.... . قطعت كلماتها بصرخه عندما استمعت لصوته::انتي بتعملي اي هنا . كادت ان تفلت يدها من الصور بسبب الخضه ولكنه اسرع وامسكها نظر لعيناها التي امعن فيها للمره الاولي تشبه البحر وموجاته . وهج ابتعدت عنه بعد ان دفعته بخفه::كنت هموت بسببك . صقر::وانتي طالعه هنا ليه مش كنتي نازله . وهج توترت ولم تجد اجابها فقررت الرحيل::وانت مالك هي شركه ابوك مطلع مكان منا عايزه اما انت غريب صحيح . ركضت بسرعه ودخلت المصعد وضغطت علي ازراره بسرعه حتي لا يلحقه وتن*دت ::اوووف انا ايه خلاني فعلا اطلع وراه هفضل حشريه كدا دايما واندفاعي موديني في ستين داهيه . . خرجت من المصعد ورن هاتفها::الو يا اشرف خلاص انا قدامك اهو . .................. وهج وقفت امامه ::عمال ترن فيه ايه هي الدنيا خربت . اشرف::ايوه خربت مبقاش غيرنا ولو مدخلانش في ظرف ثواني يبقي ملهوش لازمه جيتنا ابوس ايدك يا وهج انا محتاج الشغلانه دي جدا جدا . وهج بهدوء::خلاص يا اشرف يلا وان شاء الله خير . ................ . مالك::كدا تمام عدد الموظفين بقي كويس يعني الاتنين الي بره دول ملهمش لازمه . محسن::بلاش ن**ر بخاطرهم دخليهم واهو لو منفعوش يبقي العيب مش مننا . الموظفه::حاضر يا فندم . في هذه الاثناء دخل صقر وجلس علي مقعده بهدوء . مالك::لسه فاكر عليك تيجي داحنا خلصنا . صقر::مش مهم ما بابا عارف هو محتاج ايه للشركه واختار يعني وجودي ملهوش لازمه برضوا . محسن بضيق::جرا ايه يا صقر متتعدل . لم ينطق صقر بسبب طرق الباب ودخول شخصين . مالك الذي انتبه لها همس لصقر::الحق . نظر الي ما يرمي اليه صديقه وابتسم ابتسامه خبيثه عندما وجدها ..اما هي فكان التوتر والرغبه في البكاء حليفتها في تلك اللحظه . محسن بعمليه::اتفضلوا . جلس اشرف بتوتر اما هي كانت تخشي ما سيحدث . . محسن بعد ان سأل اشرف عده اسأله اجاب عليها بمنتهي الاحترافيه والذوق ما اعجب محسن ومالك . اما صقر فكان يعلم انها تنظر اليه وظل علي وضعه يقرأ ملفاتهم . توجه محسن ايضا بلأسأله لها حاولت هي اظهار الثبات والاجابه بطريقه جيده فهي تثق انها لن تقبل في هذه الوظيفه . . محسن بأعجاب ::تمام كدا ان شاء الله . صقر بنظره ثاقبه::بعد اذن كلامك يا محسن بيه انا رافض انهم يشتغلوا هنا اعتقد ان عدد الموظفين اكتمل . . اشرف الذي شعر بخيبه امل وحزن كبير سيطر عليه لاحظته وهج التي شعرت بضعف فهي السبب في عدم قبوله بسبب ما فعلته . محسن ::بس في فلحسابات مكان شاغر يا صقر . صقر بثقه وتكبر::اد*ك قلت مكان واحد يعني مينفعش اتنين وانا علي حد ما فهمته انهم اصدقاء يعني يا يكونوا مع بعض يا لأ . وهج::مين قال كدا ثم هو لو كويس ليه يترفض بسبب اننا اصدقاء . صقر بعناد وتحدي::هو كدا يا تتقبلوا مع بعض يا لأ . محسن ومالك في حاله عدم فهم لما يحدث واشرف الذي كان بعالم اخر بعد ان تحطمت اماله . صقر بكبرياء::بس فيه لسه شغلانه هنا مش لقيين ليها حد وهي البوفيه الخاص بيا يعني كدا شغلنتين ممكن انتي في البوفيه يا انسه والاستاذ في الحسابات ها تتقبلوا مع بعض ولا تترفضوا مع بعض . محسن::انت بتقول ايه يا صقر ايه الاسلوب ده . مالك بضيق::صقر انت من امته بتختار اصحاب الكليات والخبره بلطريقه دي . صقر وهو ينظر في عيناها بتحدي::معلش يا جماعه انا عارف انا بعمل ايه ثم هما حرين انا بعرض عليهم وفقوا اهلا وسهلا ونمضي العقود رفضوا وده طبعا حقهم . . اشرف بخيبه امل::يلا يا وهج بعد اذنكوا . وهج وقفت معه واتجهت ناحيه الباب ثم نظرت لصقر بغضب كبير ورغبه في تمزيق وجهه الضاحك هذا . اشرف يتمتم بصوت خافت سمعته هي::كنت عارف اني مش هقبل . .......... وهج بقوه وثقه كبيره::انا موافقه . اشرف بصدمه::انتي بتقولي ايه يا وهج انا مش موافق . صقر ببرود::تقدروا تتكلموا بره لما نخلص العقود هنا . نظرت لها بغل وغيظ كبير وخرجت تابعها اشرف . . ............ مالك::انا عايز افهم ايه ده . صقر::مفيش حاجه تتفهم قوم جهز العقود ولما تخلص جبلي العقد بتاع البنت . محسن::انت ناوي علي ايه يا صقر . صقر بثقه::كل خير ثم من امته وانا بعمل خطوه مش حاسب حسابها يا محسن بيه . . . ............. اشرف::انا مش موافق يا وهج انتي ازاي توافقي علي حاجه زي دي . وهج::اشرف انا موافقه وهشتغل هنا اعتقد مفرقتش كتير عن شغلتي في الكافيه هنا بعمل قهوه وهنا هعمل قهوه علي الاقل اسمها في شركه مش في كافيه فمتحاولش عشان خلاص انا هدخل امضي . اشرف بحزن::انا عارف انك بتعملي كدا عشاني بس صدقيني انا مش..... . وهج بحب حاولت تلطيف الجو::متكملش يا اشف ثم يا عم اقلها اشتغلنا في المكان ده واسمنا من اصحاب الشركات . . ضحك اشرف عليها وعلي روحها الطيبه وايضا بأمتنان لها لمساعدته في تحقيق حلمه . الموظفه::اتفضلوا استاذ صقر مستنيكم جوه . وهج ::يلا ندخل ده طلع اسمه صقر كمان . . ......... كان يعبث بلاوراق عندمت دخلت هي واشرف . صقر نظر لهم::اتفضلوا اقعدوا مالك قدم الاوراق ليهم . تناول كل من وهج واشرف اوراق العقد الخاص بهم كان اشرف سعيد بلمرتب والخوافز وايضا بنود العقد مريحه ليه . اما هي فكانت تقرأ بشئ من الفتور الا انه استوقفها بند وهو(العمل فقط وتلبيه خدمات المدير صقر محسن رضوان) . نظرت له وعيناها تطلق الشرار قا**ها هو بنظر سعيده وشامته . صقر::اظن كل حاجه تمام ممكن تمضوا بقي وبكره ان شاء الله الحضور من الساعه ٩ والالتزام بلمواعيد اهم حاجه عندي . اشرف بسعاده::تمام يا فندم . مضي اشرف العقد الخاص به ونظر لوهج بتسأل::انتي مضيتي يا وهج؟ . وهج وهي تنظر لصقر بضيق::اااه . اشرف::تمام بعد اذنك يا فندم . خرجت وهج واشرف تاركين صقر يبتسم بغرور ومالك في حاله من الحيره . . ........... ايمن ::تمام يا فندم العمليه هتخلص انهارده وواخدين كل الاحتياطات اللازمه الشحنه هتطلع بره مصر بمنتهي السهوله . صوت خشن حاد وغليظ زعيم المافيا طاهر المرشدي::تمام يا ايمن وبلنسبه للقناص قدرتوا توصلوا لحاجه . ايمن ::لا بس زي ما طمنت حضرتك احنا مش ساكتين . طاهر::مش ساكتين ولا مش عارفين . ايمن بخزي::هنوصله يا فندم متقلقش . طاهر امر السائق بلتحرك بعد ان اغلق زجاج سيارته . ايمن ظل دقائق يحاول تجميع شتات نفسه فطاهر ليس بلشخص الهين والخوف منه شى طبيعي رغم انه في اوخر الثلاثون من عمره لكن استطاع فرض نفسه في عالم المافيا بعدها اخذ سيارته وذهب هو الاخر .... .. ........... وهج وهي تضع القهوه علي الصينيه ::يا بنتي مش مهم عندي مرتب بس انا قبلت بكده عشان خاطر اشرف لو تشوفيه قد ايه كان مبسوط وانا محبتش اكون سبب في حزنه وخصوصا وانا عارفه هو عايزه الشغلانه دي ليه . سهام وهي تأخذ الصينيه وتنظر لها بحب::طول عمرك قلب زي عيونك يا وهج صافي . وهج ابتسمت ونظرت بعدها لهاتفها الذي اضأء باسم والدتها فرحت وقررت اجراء المكالمه خارج الكافيه لتأخذ راحتها وبلفعل خرجت وبعدها ضغطت زر الاجابه في سعاده . وهج::مامي وحشتيني جدا جدا جدا قد السما . . ........... مالك::برضوا يا صقر مش عايز تفهمني . صقر يتناول قهوته وهو ينظر للاوراق امامه::مفيهاش فهم كل كلامي واضح اثناء المقا**ه . مالك::لنفترض ان كلامك كان واضح من امته وانت بتشغل بنات في مكتبك الخاص لأ وكمان تحضرلك القهوه الي مبترضاش تشربها الا وانت عاملها . صقر نظر له بتحذير::مالك اظن كفايه كدا تحقيق ولا ايه . مالك::احم اسف . صقر::تقدر تروح علي مكتبك . مالك انسحب بدون اضافه اي كلمات اخري . اما صقر نظر امامه نظره غير مفهومه ثم تن*د وعاد الي عمله . . ............ كان ينتظر السائق في السياره بعد ان امره بلذهاب لاحضار القهوه وشاءت الاقدار ان تقف السياره امام مكان عمل وهج . كان يتابع حركاتها وهي تتحدث في الهاتف كانت جميله جدا تشبه حركات الاطفال وما اضاف عليها هذا الطابع اكثر هو قصرها وتلك الملابس التي ترتديها ارتسمت ابتسامه نادره تكاد تظهر علي محياه قاطعها دخول السائق فعاد قناع البرود مره اخري . . السائق::اطلع يا باشا ولا حضرتك تأمر بحاجه كمان . في قراره نفسه اراد البقاء ومراقبتها ولكن عقله تدخل وعاده الي رشده وبصوت جاف بارد::اطلع علي الشركه . بدون اي تأخر لبي السائق طلبه . اما هي فأنهت المكالمه وعلي وجهه علامات الفرحه والسعاده ثم دخلت مره اخري لعملها . قابلتها سهام وقالت بغمزه::خير الضحكه من الخد ده للخد ده ليه خير . وهج::دي مامي يا ستي والله . سهام::طيب الطلبيات سبتهالك جوه . وهج وهي تتحدث بمرح::عنيا . . . ....... شاهنده بخبث ودلع::مالك بس يا ايمن باشا . ايمن بحده::شاهنده مش ناقصه دلع انا فيا الي مكفيني . شاهنده::طيب والي يساعدك . ايمن بترقب::اشجيني . . . .......... حان وقت الخروج من العمل بعد الغروب وحلول القمر والنجوم محل الشمس والغيوم . سهام::برضوا مش هتيجي معاياة . وهج::يا ستي منا بقولك مش ناقصه تلزيق ثم انا عندي مكان لازمه اروحه الاول قبل مروح . سهام::تمام سلام وخلي بالك من نفسك . وهج تلوح بيدها::تصبحي علي خير . امسكت بحقيبتها ووضعتها خلف ظهرها وبعدها توهجت لذلك المكان . . . ...... طاهر::وصلت لايه . عادل::يا فندم الاوراق كلها والصور قدام حضرتك الاسم وهج السن ٢٣ سنه اهلها بره مصر بلظبط في ايطاليا عايشه لوحدها في شقتها وقدام حضرتك العنوان . طاهر::تقدر تطلع . نظر له عادل بأحترام ثم خرج . طاهر نظر لصورتها بأبتسامه::وانتي حكيتك هتكون معايا ايه يا وهج . . . ................ كانت تقف امام ذلك المنزل وتطرق الباب كلعاده . وهج::اما ده انسان سمج صحيح ولا يكونش ده بيت مهجور وانا كان بيتهيألي يعني انا هبله بس لأ السلسله الي معايا دي بتدل انا مكنتش بحلم . بدات تأخذ خطواتها للرحيل وهي تتمتم ببعض الكلمات::بس ازاي يعني ده انسان...... . تعالي صوتها بلصراخ عندما وجدته امامها بملابسه السوداء والقناع الاسود علي وجهه لا يظهر منه غير عيناه . وهج بتوتر وكلمات متقطعه::بسم الله الرحمن الرحيم . بصوته الغامض الاجش::بتعملي ايه هنا . استعادت ثباتها وقالت بثقه مع رفع حاجبها::جايه اخد منك اعتذار عشان انت مديت ايدك علي وشي وده مينفعش وانا مبسمحش لحد بكده ده غير انك جرتني وراك ولا كأنك ساحب شوال ده غير ان ده اسلوب حضاري وانا لا اقبل بذلك . انتظرت رد منه ولكنها تفاجأت برحيله نظرت خلفها وجدته يسير في خطوات ثابته ثقيله هادئه . . وهج::انت يا استاذ انا بتكلم انت يا عم بات مان . اقتربت منه وقبل ان تتحدث سمعت اصوات طلق نار وهو يسحبها من يدها ويجري بها . . . .............
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD