الفصل السابع من #اسيره_بموافقه_ابي
و كانت موده لا تنطق بحرف فاخر من تتوقعه ان منذ عام من تخانقت معه هو الان عريسها فهذه الصدمه كفيله لتجعلها تسكت نهائيا بعيدا عن كل شي فتدعو الله ان يرفضها هو
معتز: مال ايد*ك يا موده
حتي ابراهيم اخذ باله فهو لم يعلم شيئا عما حدث فوجد يديها اليمني مربوطه حوالين كفهاا و أصابعها
موده باحراج و كذب: مفيش يا اونكل بس كنت بلم حاجه م**وره اتعورت من غير ما اخذ بالي
محمد في نفسها
اونكل لا البت ل**نها شهد ماشاء الله
معتز: ايه ده الف سلامه عليكي
موده:الله يسلمك
موده في نفسها: يالهوي لو قال لبابا يا نهار مش فايت ده حتي خالتو متعرفش يارب عدي الوقت ده علي خير ده قالي مشفكيش تاني
فذهبت سمر الي المطبخ حتي تتركهم و تكون في نفس الوقت علي مقربه منهم اما بالنسبه لابراهيم و معتز طبعاا ذهبوا للمكتب و الان هما لوحدهم?
طبعا محمد لن يسكت سيكلمها و يقول ما يريد الان
محمد: اخر شي اتوقعه ان انتي تبقي العروسه توقعت اي حاجه اللي انتي
انا اهلي مربنويش و كمان مش محترم ياااه ايه كمان اتحفيني علشان مش فاكر ?
اه صح نسيت كمان مريض نفسي
موده ساكته
محمد:ساكته يعني ده انتي ل**نك كان طول شبرين من سنه ما شاء الله توبتي قولتلك مشفكيش تاني و انتي اللي جيتي ليااا لقضاكي
موده:ارفضني انا هزقتك ??
محمد باستغراب: نعم
موده: انت جاي تتقدملي و انا واحده اتخنقت معاك و شتمتك ارفضني و خلص نفسك ?
محمد استغرب و لكنه ذكي جداا و ع**د اكتر منهاا
فمن الواضح ان حالتها تلك و عيونها التي محمره ووارمه من كتره البكاء تقريبا لا تتدل الا علي شيئين
فانها مغصوبه مثله او هناك شي اخر
محمد: مممممم مشوفتش واحده بتقول لحد ارفضني عيبه في حقك يعني?
موده: اد*ك شوفت بص انا من الاخر و قاعده غصب عني و انت اكيد محدش يقدر يغصبك علي حاجه و واحد زيك ايه اللي يجبره علي انه يخطب واحده ميعرفهاش هو الموضوع بايظ هقعد اشرح في ايه مش محتاج شرح ارفضني و خلاص
محمد بسخريه : انا كنت جاي و ناوي اطلع فيكي القطط الفطسانه لكن بعد الكلام اللي قولتيه ده انا هتجوزك حتي لو مشلوله
و اعلمك الادب صح??
موده نظرت له بصدمه فظنت انه لن يتزوج بها ابدا خصوصا بسبب تهزيقها له ?
محمد: ساكته
موده بغصب: يعني هقول ايه و بعدين ايه تعلمني الادب ده والله لو قليله الادب امشي ايه اللي جابرك تقعد ?
محمد:الزمن يا موده هانم مش قلتلك مشوفكيش تاني و انتي اللي خلتيني اشوفك
موده:انا مالي هو انا اللي قولتلك تيجي لا اله الا الله
انا مش كايقه اشوفك والله انا كنت قتلت نفسي لو اعرف انك العريس
محمد: قولي انك موافقه بقااا
معلش اصل اللي مش محترم جاي يطلب ايد الهانم
موده: اني اوافق ابقي اسيرتك صح ? ايه الق*ف ده بقا عادي هرفضك
محمد: ممممم ازاي بقا مش قاعده غصب عنك
موده: انا كان ممكن اقبل اتجوز اي واحد يجي هنا غيرك انت والله لو جالي ابو رجل مسلوخه اتجوزه لكن انت لا
محمد: مممم كويس? تعببيراتك طفوليه اوووي
و ياريت متغلطيش لانك هتتجوزيني و هيبقي شكلك بايخ جدا ?
هو يا تري بقا اونكل ابراهيم عارف اللي بنته عملته
موده: لا ميعرفش
محمد: ممممم
موده: و لو عايز تقوله اقوله مبخافش لاني مبعملش حاجه اخاف منها انا عملت اللي مفروض اي واحده محترمه تعمله
محمد: ممممم و مين قال اني هقوله?
موده: استغفر الله العظيم ?
و جاء معتز و ابراهيم من المكتب بعد ان تركوهم يتحدثوا ليتعارفوا علي بعض و هم لا يعلموا انهم يعلمون بعض عز المعرفه ??
معتز : ايه الاخبار يا محمد
محمد : الحمدلله فعلا الانسه موده مثقفه جداا زي ما قولت عليها يا بابا
يا عمي عرفت تربي فعلا ??
ابراهيم ابتسم له
و نظر لابنته وجدها مصدومه
اكثر مما تركوها معه
______________________
و بعد وقت ذهب محمد
و والده لبيتهم فكان محمد يتوعد لهاا
ثم خلد للنوم
في غرفه معتز و معه ابنته ياسمين
ياسمين: احكيلي يا بابي تفاصيل
معتز:بصي النهارده محمد خالف كل توقعاتنا انا كنت مستغرب من كلامه ده قال فيها اشعار ?☺
ياسمين:ازاي
معتز: احنا سبناهم يقعدوا مع بعض شويه رجعنا لقينا البت مصدومه شويه بس ديه كانت حالتها من اول القعده و اخوكي بقا عرفت تربي يا عمي معرفش ايه كانه واحد تاني كانه رايح يخطب واحده بيحبها ده انا حاسس ان في حاجه بينه و بين البت ديه كان ل**نه اتعقد لما شافته
ياسمين : ازاي : ده بجد ده وله ايه
معتز : يعني انا ههزر معاكي يا حيوانه
ياسمين : انت دايما قاصف جبهتي كده يا بابا
بس ابنك ده فظيع
معتز : هههههههه معرفش يا بنتي والله الواد ده غريب
ياسمين : ممم دادي هو انت جاي معانا الحفله
معتز : لا محمد و مازن يروحوا معاكي انا مش بالي رايق للحفلات
بس خلي بالك و خليكي مع اخوكي دايما
ياسمين باستغراب ليه يعني
معتز : اسمعي الكلام من غير نقاش شويه متقعديش تسرحي يعني خليكي جنب اخوكي و ابن خالتك
ياسمين باستغراب : طيب حاضر
______________________
و جاء اليوم التالي و تجهز الجميع للذهاب لحفله تبع الشناوي
و تجهز محمد و ارتدي بدلته
و ارتدت ياسمين فستان اوف وايت
و ارتدي مازن بدله كحلي
و طبعا الحفله كان فيها وليد حمزاوي و الذي حاول معتز ان يحذر ابنته جيداا بطريقه غير مباشره و نبه علي محمد و مازن
و دخلوا لفيلا الشناوي و جلسوا علي مكان مخصص لهم و كان مازن و محمد و ياسمين جالسين
فجاه انقلب الوسط كله علي مجي مارلين جاكوب
و كانت ترتدي فستان اسود قصؤر جداا و بدون امااف
بعد وقت و جلست مارلين و حبت تري ذالك العربي المغرور كما تسميه و هو محمد الدمنهوري و ذهبت لمكانه و كان محمد و اثق جدا انها ستاتي بعد تاجيل موعدهاا
ووصلت للترابيزه
(حوار بالانجليزي )
مارلين : محمد الدمنهوري
محمد بابتسامته الجذابه : مارلين جاكوب
و سلم عليها
و طبعا هي قبلته من وجنتيه عادي
/متاخدوش في بالكم يعني ??/
مارلين : تسموحلي اقعد معاكم
مازن مازحا : ده انتي تقعدي في قلبناا ??
جلست مارلين بجانب محمد بالذات و تجاهلت نظرات مازن المتغزله و كلامته فمن شدها شخصيه ذاك المغرور و التي ياجل موعدها فانها متعوده علي اي راجل حول العالم يتلهف حتي لكي يراها و الان ذالك هو الوحيد الذي يرفض ان يقا**ها ولا يهمه شي و نظراته الواثقه شدتها جدا
مارلين : اتعرف بيكم
مازن : ابن خاله محمد و المسؤل عن الشئون القانونيه و النفسيه و العاطفيه لو حبيبتي و كل حاجه??
مارلين : تشرفت مازن ?
مازن همس لمحمد : انا بنهار كدا يا اخونا في ايه مش كده ديه بتنطق مازن ياه حبيت اسمي اووي
محمد : يا بني هو انت لازم تفضحنا في كل مكان اهمد شويه ??
مارلين : و السمراء الجميله مين ؟!
ياسمين : ياسمين اخت محمد و شغاله في الاداره
مرالين : wow جد تشرفت بيكم كلكم و بس المفروض تبقي عارضه ازياء بصراحه بجمالك ده فعلا مختلفه
ياسمين : انا مهتمه بالفاشون و قريب تلاقيني في المجال ده ?
مارلين : رائع
مارلين بعد شويه حد دعاها للرقص و طبعا هي كانت هتموت و ترقص مع محمد بس هو طبعا ككعادته عنده ثبات و قالها انه مش عايز يرقص دلوقتي
و لما لقت مفيش امل راحت و رقصت مع ابن الشناوي و اعجبت جدا بشخصيه محمد حست انه عنده غموض و هي بتحب الشخصيات الغامضه جداا
محمد : انا رايح اتكلم مكالمه و جاي
و ذهب محمد ليتكلم مع منال السكرتيرة و طلب منها معلومات بخصوص مارلين اكتر من اللي يعرفها و طلب منها طلبات بخصوص الشغل
و طبعا مازن ذهب ليحاكي احدي الفتيات التي يعلمهم?
و نسي وجود ياسمين ?
و طبعا هناك عيون تراقب ياسمين جيداا منذ مده و هي تعلم انها اخت محمد و راي انها فكره جيده
وليد اخذ مشروب و ذهب ناحيه ياسمين
وليد : اهلا نورتي الحفله اول مره اشوفك اعرفك بنفسي وليد حمزواي و مد يديه ليسلم عليه
و هي مدت يديهاا
ياسمين: ياسمين معتز الدمنهوري
و قبل يديها بخبث
فجلس علي الترابيزه بجانبها
و اعطاها المشروب
وضعه امامها
وليد : اتفضلي
ياسمين بتوتر : لا مش بشرب
وليد : غريبه يعني
ياسمين : و لا غريبه ولا حاجه
و امسكت هاتفها و دقت لاخوها فان والدها نبه عليها جيداا عندما تحدث ان هناك شخص لا ترتاح له تحادث اخوها و لكنه وجدته مشغول
وليد : مممم ترقصي معايا بصراحه مفيش اجمل منك هنا يستاهل يرقص مع وليد حمزواي ??
و مد يديه لها
و جاء مازن و سلم عليه علي يده الممدوه
مازن : تقريبا جيت متاخر لاني هرقص معاها منور يا وليد ??
و اخذها من يديها و ضغط عليها و هي مستغربه علشان تلبي امره و تقوم و قامت و فعلا ذهبوا ليرقصوا في الساحه وسط الجميع
و هو وضع يديه علي ظهرها و قربها بقوه منه و الاخري امسك بها يديهاا
ياسمين بغضب : انت بتعمل ايه و بعدين انت ازاي تقومني كده
مازن : برقص ياختي مش شايفه و بعدين هو كان قاعد معاكي ليه
ياسمين : لا مش شايفه يخربيت ظرفك و انا من امته برقص و معاك و انت بتحسبني كده ليه من هناك
كان بيتعرف عليا
مازن : علشان اانتي مش عارفه قاعده مع مين
ده وليد حمزواي ده ابوكي محزرنا ان نسيبك لوحدك
ياسمين بسخريه : ما انت قومت يعني انت كنت قاعد مثلا
مازن بسخريه منها : معلش يا ستي اسف بس كان في رقم لازمني ??
ياسمين بسخريه : اه طبعا
مازن : والله ياريت ما كنا جبناكي الحفله ديه عمال يبصلك من الصبح و لما صدق بقيتي لوحدك
ياسمين :يعيني انتم خايفين يعني علشان بتاع بنات و كده!؟
مازن : ايوه يا خالتي عليكي نور
ياسمين بسخريه : والله ميفرقش عنك كتير يعني
مازن : لقحي بالكلام ياختي لقحي
لا يا خالتي اسخن مني
و ارقصي بقا و اسكتي
و رقصوا ببراعه مع بعض و جاء محمد وجدهم يرقصوا استغرب و ثم فهم عندما وجد وليد يجلس علي ترابيزتهم
لم يرد ان يقعد اكثر من ذالك فاشار لمازن و ياسمين لياتوا
و بالفعل ذهبوا بيتهم بعد مما اتعصب من حديث وليد مع ياسمين حتي لو كان بسيط فانه يعلمه جيداا و غضب من مازن لتركه لها في ذالك الوقت و انه اراد ان ياخذهاا بناء علي طلبهاا هي التي تريد ان تحضر حفلات
__________________________
و كان موده في غرفتها تسمع اغنيه (سالت كل المجروحين )
سألت كل المجروحين
اية الا جرحكم كدا
قالولي طيبة قلبنا
بتعمل أكتر من كدا
نزلت دموعى من عنيا
قلقت من الطيبة الا فيا
مبقتش عارف بس ليه
الناس بتحترم الاسية
الدنيا جرحة ومتعبة
وناس كتير متعذبة
شافت خلاص أجمل سنين
من عمرها متسرسبة
لفت دماغى وقلبى تاه
يا ترى الا جاى جراح واه
ولا الا قالو مجروحين
دول ناس مفهموش الحياة
سالت كل المجروحين
شايف عيون مبينموش
وناس **رهم حزنهم
وَنَاسَ كُسَّرُهُمْ حُزْنِهِمْ
عايَشِينَ فى تَوَّهَةَميعرفوش
غَيرَ نَارِ بِتَسَكُّنِ حِضْنِهِمْ
شايف عُيُونَ مبينموش
وَنَاسَ كُسَّرُهُمْ حُزْنِهِمْ
عايَشِينَ فى تَوَّهَةَميعرفوش
غَيْرَ نَارِ بِتَسَكُّنِ حِضْنِهِمْ
الناس وششهم محبطة
جوة العذاب متثبتة
مشلولة الايد واللسان
لا هي عايشة ولا ميتة
النَّاسُ وششهم مُحْبِطَةَ
جَوَّةُ الْعَذَابِ متثبتة
مَشْلُولَةُ الايد وَاللِّسَانَ
لَاهِي عايَشَةٌ وَلَا مَيْتَةُ
فدخلت فاطمه و اغلقت الاغنيه
فاطمه مازحه : كفايا بؤس بقا ده الواد مز يا شيخه ده انتي اللي تتحايلي عليه يتجووزك والله
موده : متخلنيش غضبي اطلعه فيكي بقا ??
فاطمه : خلاص يا بنتي انتي مالك في ايه
موده : انا هقولك يا فيلسوفه زمانك
فاكره الواد الي من سنه اتخانقت معاه بسبب بوكيه الورد يوم ما كنت بجيب النتيجه
فاطمه بعدم فهم : ممم و ايه اللي فكرك يعني ايه علاقته بموضوعنا
موده بسخريه : ما اصل اللي هزقته و **رت ازاز عربيته
هو عريس الغفله
فاطمه : ها و بعدين بطلي هزار
موده : مبهزرش والله
فاطمه باستيعاب : ينهار اسود و مهبب علي دماغك ازاي ده هو ده يا لهوووووووي
موده : شفتي كنت عايزه اصوت في وشه كده بس مقدرتش علشان ابوكي اساسا كان قاعد مراقبنا من بعيد و كنت بحاول اعمل نفسي بتكلم عادي و انا من جوايا بغلي عايزه اولع في نفسي و في الواد و في البيت كله
فاطمه كمازحه : و انا ذنبي ايه
موده : هقتلك يا بت انا مش نقصاكي
فاطمه : ممم هو انتي موافقه وله لا
موده : اكيد مش موافقه يعني انتي غ*يه
فاطمه : اومال ابوكي قال ايه
موده : قالي فكري و قولي رايك و فضل يديني مرشح و طبعا يعني بيقولي وافقي احسنلك بالذوق احسن مايكون بالعافيه بس جابها بطريقه غير مباشره بس انا لو رفضت مش هيعملي حاجه عمي وعدني بكده انه هيقف معايا في اي قرار
فاطمه : والله انا من رايي تتجوزيه
موده : ليه ان شا ءالله
فاطمه : ما يمكن ده اللي يحققلك طموحاتك
فاطمه : هقولك انا تعملي ايه و ادعيلي .....
_____________________
في بيت يوسف السيوفي
كان يوسف يجلس في غرفته
فدق البابا و ما هو الا ابنه سليم
يوسف : ادخل
دخل سليم
سليم : بابا خدت الدوا
يويف : لا يا ابني فيك الخير انا نسيت اخده
و اعطاه سليم الماء لياخذ دواء السكر
و اخذع
سليم : يا بابا افرض انا نسيت و انت بتنسي هتاخذه ازاي و الدكتور قال لازم تاخذه بانتظام علشان السكر ميعلاش
يوسف مازحا : هههههه انا عارف يا ابني انك مش هتنسي واثق فيك ربنا يخليك ليا يا ابني
سليم : يارب
يوسف : عمتك نهله تحت ؟!!
سليم : لا يا بابا راحت مع طنط امينه عند خالتهاا هتبات يومين هي بتقول قالتلك في التلفون امبارح
يوسف : نسيت يا ابني والله
سليم : تمام انا داخل انام عايز حاجه
يوسف : لا عايز سلامتك ♥
و ذهب سليم لغرفته