#من_خلف_الزجاج
البارت الخامس
يجلس اسلام على كرسيه فى الطائرة لتاتى له مضيفة طيران
فتاة: ممكن الحزام يافندم
ليشير لها بنعم وهو غاضب فهذه ليس الصوت الذي سمعه
مضيفة بدهشة: نور ايه اللى جابك
نور بابتسامة : معاكي فى الرحلة بدل حازم
ليسمع صوتها ليدق قلبه بقوة لينظر للخلف لها ليراها تعطيه ظهرها لتخرج
تقتلع الطائرة بهم
فاطمة :اتفضل
اسلام :ايه ده
فاطمة: ده العرض بتاعهم
ليمسك التابلت منها وهو ينظر له بدقة لتمر نور من جانبهم
فاطمة: لو سمحتى
نور :تحت امرك
ليرفع نظره لها بسرعة ليراها أخيرًا عيون عسلية فاتحة ضيق وشعرها كالسلاسل الذهبية بلونه الذهبي وبشرتها البيضاء ملامح وجهها الصغيرة شفتيها الكرزتين وجهها خالى من المكياج يبدو على بشرتها نعومتها كالاطفال تماما جسدها صغير نحيل ترتدي كعب عالى بسبب قصرها تبدو له وكأنها لم تصل لكتفه براسها
فاطمة: ممكن عصير
نور :حاضر
لتكاد ان ترحل ليوقفها صوته
اسلام: استنى
نور :نعم
اسلام: عايز قهوة
نور :حاضر
لترحل وهو ينظر عليها وهى تبتعد عنه
فاطمة باستغراب :مالك
اسلام: مفيش
وبعد قليل تأتى المضيفة الأخري تحمل لهم الطلبات ليغضب بشدة
___________________
يجلس ادم فى مكتبه ليرن هاتفه الخاص برقم غريب دولى ليجيب عليه
ادم :الو
نهال :كل ده يا أدم عشان ترد عليا
ادم وهو يعود بظهره للخلف :ازيك يا نهال
نهال :كويسه كتر خيرك على السؤال
ادم: مالك بس مضايقة ليه
نهال: لا خالص هكون مضايقة ليه بقالى اسبوع او اكتر مش عارفة اوصلك واسمي قدام الناس مرتبطة وخلاص
ادم :طب انت متعصبة ليه اتكلم براحة
نهال: بصراحة بقا انا ق*فت من الموضوع كله على بعضه ايه مرتبطة ومبشوفكش ولا اعرف عنك حاجة وانت ولا تعرف عنى حاجة
ادم بكبرياء: مين قال كده انا اعرف دبة النملة عنك زى مثلا وجودك امبارح فديسكو محترم مع واحد محترم بردو
نهال بارتباك :قصدك أية انت بتراقبنى
ادم :مش عشان مش معاكي فى البلد يبقي أنا اخد على قفايا من واحدة أنا ادم الجوهرى
نهال ببكاء : يا أدم ما انا هنا لوحدي ومحتاجك ومش لاقيك جنبي اعمل ايه
ادم: ده ميدكيش الحق تخونينى أنا مبتخانش أنا لو خدتها على أنها خيانة مش مجرد صحاب يبقي هترحم عليكي واخد عزاءك وانتى عارفة ده
نهال بخوف منه :مش خيانة ياحبيبي ده زميل بس
ادم ببرود :هعديها بمزاجي ومادام زهقتى وق*فتى من الموضوع كله ننهيه عادي جدا افتكري انك انتى اللى ماسكة فيا مش انا
نهال بعصبية: انت بتكلمنى كده انت كل مرة بتثبتلى انى ولا حاجة عندك
ادم: وبردو فكل مرة افكرك أنك عندى مجرد صديقة لاخويا وانتى مصرة انك مرتبطة بيا
نهال :براحتك يادم بكرة تندم
وتغلق بوجهه الخط ليترك الهاتف على المكتب بملل ويعود لعمله
_________________
تخرج نور من المطار وهى تسحب شنطتها بتعب وعيون شبه مفتوح من شدة تعب جسدها تريد أن تري سريرها الآن لتنام من التعب
تمشي بتعب وهى تنظر فى الأرض لتأتى سيارة تكاد أن تصدمها لتعود خطوة للخلف بخوف لتتوقف السيارة أمامها لتري إسلام ينزل من سيارته البيضاء وهو يرتدى بنطلون زيتى وقميص أصفر وحول عنقه وشاح زيتى ويرفع شعره للاعلى وعيونه الخضراء وجسده مفتول العضلات رياضي
إسلام بابتسامة :حمدالله على السلامة كدة مستنياكي من الصبح
نور وهى تنظر حولها وتشير على نفسها: أنا
إسلام :هههههههه اه
نور بأستغراب: شكلك غلطت فى العنوان
لتتحرك لترحل ليأتى أمامها
نور بضجر :نعم
إسلام :أتفضلى أوصلك
نور بدهشة :توصلنى ليه حضرتك تعرفنى
إسلام: أعرف كل حاجة عنك
نور: انا بقا معرفكش
إسلام :أتفضلى طيب أوصلك
نور :عن اذنك
وتكاد أن تذهب ليمسك يديها بحنان ف*نظر له ..يشعر بأن قلبه يكاد يتوقف من سرعة نبضه عندما لمس يديها
(فماذا ياقلبي عندما تعانقها بين ذراعيك وتجعلها ملكك هل أحببتها حقا لهذه الدرجة )
تنظر له بغضب وتسحب يديها بقوة منه
نور :أنت مجنون
إسلام بإبتسامة :هوصلك بس والله مش هضايقك
نور :ده انت مجنون بجد
لتركب الأتوبيس وترحل وهى تفكر بيه ومن هو وكيف يعلم عنها كل شئ ولما يعلم عنها ولماذا نظراته غريبة لها
______________
يجلس آدم يرتشف قهوته بجانب أمه
آدم :يعنى ابنك جه وبردو قفل تلفونه
بسنت :يمكن لسه فى المطار يا آدم بيخلص ورق ولا حاجة
آدم: الورق عمرو خلصه وفاطمة روحت ابنك فين
إسلام :أنا اهو
آدم :أنت شرفت
إسلام : واحشنى والله يابو آدم
آدم :بطل البكاش وشغل الحنجل والمنجل اللى بتعمله دول أطلع خد دوش وتعال عشان عايزك
إسلام :هى مش المناقصة بقيت بتاعتك عايز أيه تانى منى
آدم وهو يقترب منه: أصل لاقيتك رجل أعمال شاطر وبتعرف تصيع على الناس فقولت أنا لا يمكن اضيع الفرصة
إسلام بغرور :ميرسي ميرسي
آدم بحدة: يالا يا إسلام
إسلام :اشطه مش هتاخر
__________________
تجلس نور على سريرها بتعب وتحكي لوعد وشهد عن إسلام
وعد: يعنى انتى هزهقتيه
نور :اه
شهد :يعنى بتقولى مسافر بطيارة خاصة وعربية متحلميش أنك تشوفيها أصلا طول حياتك وهزهقتيه
نور :أيه علاقة ده بأنى اهزقه
وعد: معناه يا اغ*ي خلق الله أنه حد واصل اووى وممكن يدوسك بجزمته ومحدش هيقوله أنت بتعمل ايه
نور :فك فك أنا هموت وأنام
وعد :اتخمدي
_________________
تجلس مريم وحياة ونور فكافي
مريم :اسكتى يانور مش طنط عايزة تشوفك
نور :طنط مين
حياة :مامتى ياستى من كتر ما حكتلها عنك عايزة تشوفك
نور :امممم أن شاء الله هيجي يوم تشوفنى
مريم: ليه هيجي إحنا فيها يلا بينا
وتقف لتقف حياة بسعادة: يلا
نور :يلا فين
مريم :يلا
ويذهبون معا للقصر لتنبهر نور منه ومن جماله لتنزل من السيارة معاهم
نور :ده بيتك
حياة :هههه اه
تفتح الباب وتدخل
مريم بصوت عالى :ياطنط يا أم حياة
بسنت وهى تنزل من الاعلى: ايه يابت أم حياة دى وأدم وإسلام مش عاجبينك
حياة :مامي نور صاحبتى حكيتلك عنها
بسنت وهى تتفحص نور وهى ترتدي بنطلون جينز وتيشرت واسع بنص كم: أهلا ياحبيبتى
نور :أهلا بحضرتك
مريم :نور معانا فى الضيفة الجوية
بسنت: أنا عارفة اسكتى اتفضلي ياحبيبتى
وتدخل مع حياة ومريم للصالون لتجد سارة
حياة :أقعدوا ثوانى وراجعلكم
مريم :امال الواد إسلام فين أرخم عليه شويه
حياة :فى الشركة ياستى
وتخرج
مريم: أزيك ياسارة
سارة ببرود: كويسة
مريم :طب الحمد لله
تجلس نور تنظر حولها بهدوء واحراج وهى تلعب بأصابعها
ليدق جرس الباب لتفتح حياة ليدخل عليهم ...
تاااااااابع.......
١-رايكم فالبارت؟؟
٢-تقيمونى بكام من عشرة؟؟
٣-جزء عاجبكم؟؟
٤-جزء مؤثر؟؟
٥-توقعاتكم؟؟
٦-اسلام هيشوف نور فبيتهم؟؟
#نور_زيزو