الفصل التاني

1506 Words
الحلقه التانيه....حدوتة حب? ___________________ مايا اتفاجئت ب مامتها و هي طالعه من الجامعه و تنحت مبقتش عارفه تعمل اي او تقول اي... مايا بدموع/انتي اي اللي جابك هنا مسكت رفيقه ايديها بحنيه بتحاول تداويها وتفهمها شعورها . رفيقه/بصي انا جيالك مخصوص خلينا نقعد نتكلم مايا سكتت مكنش في ايدها شئ تاني /طب تعالي نقعد ف اي كافيه قريب هنا رفيقه خدتها و دخلوا كافيه و قعدوا وبدات رفيقه بالكلام رفيقه/مش عارفه ابدألك منين لكن حقيقي انا عارفه ان انا مهمله فيكي و مش قد المسؤوليه لكن جيت هنا اصلح غلطتي كان باين انها ندمانه فعلا مايا ابتسمت بسخريه/و جايه بقي تصلحيها ازاي؟؟ قالت رفيقه بحماس رفيقه/هاخدك معايا ف كل حته هروحها و هعيشك احسن عيشه هاخدك معايا اسبانيا و تتعلمي هناك و كمان جوزي الجديد شخص كويس جداً و هو اللي قالي اجيبك و هيصرف عليكي و معندوش اي مشاكل و هو كمان غني جدا و معاه فلوس مايا/انتي قولتي انك عاوزه تصلحي غلطتك لكن انتي كده بتسوءي الوضع اكتر رفيقه استغربت/اشمعنا مايا/انتي مش قادره تفهمي ان انا محتاجه حب و احتواء محتاجه حد يبقا جمبي انا مش عايزه فلوس و لا سفر و مش عاوزه اي حاجه من اللي قولتي عليها انا محتاجه منك قلبك و عطفك و حنانك رفيقه مسكت ايديها وقال في جديه.. رفيقه/انا بحبك ي مايا مفيش حد بيكرهه بنته بحبك و لو انتي اديتيني فرصه تبقي قدامي هد*كي الحنان و العطف و حب الام اللي انتي عاوزاه انتي اللي طول عمرك بتكرهي تفرحيلي و بترفضي تيجي معايا ف كل حته مايا بنرفزه/عشان انتي بتضيعي نفسك يا امي ليه متعيشيش حياه حلوه مع بنتك رفيقه/كل واحد بيحب يختار حياته و انا اختارت ان يكون ف حياتي رفاهيه ياريت تقدري الموقف ده. بعد سكوت دام دقايق حاولت تديها مساحتها وتفكيرها عشان متطينش الدنيا اكتر و يتخانقوا.. رفيقه/انا قاعده ف مصر ١٠ ايام و هطلع على اسبانيا ارجوكي فكري كويس رفيقه سكتت و سابت مايا مشيت و مسحت مايا دموعها و نادت لجرسون الكافيه.. مايا/لوسمحت عاوزه قهوه ...حاضر ي فندم شخص ما على ترابيزه قدام مايا بيتكلم فالتليفون وهي سمعته بالصدفه في عز سكوتها **/قلتلك ملكيش دعوه بيا تاني انا زهقت منك حقيقي انا اتجوزت انتي مالك بقا ؟؟ايوه اتجوزت .لا اسكتي خالص انتي انسانه مق*فه مايا انزعجت من وجود الشخص اللي معندوش دم ده و خرجت مستنيه تعدي الطريق و ماسكه الموبايل بتطلع رقم مامتها عاوزه تكلمها.. عدت الطريق بلا مبالاه صوت زمارة عربيه فاقت عليه كان بينها و بين العربيه متر لكن فيه شخص مسكها و زقها نحيته و تفادت العربيه و العربيه عملت فرامل وكأن حياتها ضاغت و رجعت تاني.. ده نفس الشخص اللي انزعجت منه فالكافيه!!! **/ي انسه خلي بالك مايا سرحت ف نفسها متعرفش اي اللي حصل بتحاول تستوعب.. **/ي انسه!!!انتي ضايعه خالص؟؟ مايا /اسفه اسفه و بعدت مايا بعد ما ادركت الموقف.. **/انا اسمي ريان و انتي! مايا بنرفزه/احنا هنتصاحب!!! ريان بنرفزه/ده بدل ما تشكريني!!انتو الصنف ده كلو شبه بعض كتكو نيله و مشي ريان و سابها.. مايا جريت وراه.. مايا/يا اخ انت استنى مايا/يا استاذ رين انت ريان وقف/اسمي ريااان ريااان اي رين ده؟؟ مايا/متتكلمش بنرفزه كده الله انا بس حبيت اشكرك و اتأسفلك انا مكنتش واخده بالي طالعه من صدمة. بقا هادي شويه عشان يحترم شعورها.. ريان/ عادي ولا يهمك مايا/بتأسف ليك مره تانيه عن اذنك ريان/استني ثانيه.. مايا/اي؟ ريان/انتي لولايا كنتي زمانك موتي مايا/اي يا استاذ اللي بتقوله ده!!مت!! بتفول عليا. ريان/تعالي نشرب فنجان قهوه؟ مايا باستغراب/بمناسبة اي ريان/هعرض عليكي عرض مايا/عرض اي ريان/ممكن بس تقعدي فالكافيه و نتكلم عادي؟ مايا بي توتر/تمام دخلت مايا الكافيه و قعدوا وفضلت ساكته ومستغربه... ريان/اقصد يعني عاوز منك خدمه انسانيه مايا /هي لو انسانيه ماشي يعني بس بردو اسمعها ريان/دلوقتي انا اسمي ريان دكتور اسنان بس عندي شركات وارثها من بابا عندي ٣٠ سنه والدي م**م يجوزني بنت عمي هي بت بصراحه معندهاش ذوق و قمت قلة الادب فيها و هي مش عجباني خالص اخلاقياً لكن شكلياً هي اموره مايا باستغراب/ و مطلوب مني اي!! ريان/ احم ..هتمثلي انط مراتي مايا بزعيق/اي الهبل ده انا بنت ناس اي التخلف ده ريان/وطي صوتك ادينا بنتكلم و بنتفاوض و بعدين انا انقذتك من شويه انقذيني انتي كمان هو انتي هتمثلي انك مراتي لمدة ١٠ ايام و مقابل فلوس مايا سكتت شويه... مايا/اشمعنا ١٠ ايام ريان/عشان انا كده كده هسافر مايا/و انا كمان هسافر بعد ١٠ ايام بس بردو انا مينفعش اعمل حاجه زي كده ريان/هعرض عليكي ٣ مليون جنيه مايا تنحت و ردت بتوتر/لأء بردو ريان/٥ مليون مايا جه بتفكيرها للحظات انها مش مجبره تسافر مع امها بل بالع** ممكن تاخد الفلوس و تأسس حياتها الكامله و تعيش حياه سعيده مايا/تمام ٥ مليون بس في قواعد هتتحط ريان ببرود/موافق مايا/مسمعتش القواعد؟؟؟ ريان ببرود/اتفضلي مايا/اولا م***ع نفضل ف مكان لوحدنا ثانياً هاخد نص الفلوس عالاقل مقدم و لازم اعرف عنك حاجات كتير اوي الموضوع مش سهل دي مأموريه. ريان ضحك بسخريه/و انا ايش عرفني انك هتهربي انا هديهالك فالاخر عالاقل انا الفلوس دي متفرقش معايا و هديهالك مايا بعدم ثقه/ماشي ريان/هاا يبقا اتفقنا؟؟؟؟ مايا/اووووف هحاول ريان ابتسم ببرود/اشكرك جدا مايا/عن اذنك بقا ريان/ثواني طب مايا/اي تاني؟؟ ريان/انتي لازم تيجي معايا مايا/ليه ريان/لانك مراتي و لازم تبقي معايا مايا/احنا كده هنبدأ نستعبط بقا !! ريان /ارجوكي يعني شوفي عيلتك هيبقا عندهم اعتراض لو انتي جيتي عندي كأن مثلا هتباتي الكام يوم دول عند صاحبتك مايا/انت عاوزني ابات ف شقتك انت اكيد اتجننت ريان/انتي فاهمه غلط دي فيلا عائليه يعني هتبقي في حمايه مايا/انا معرفكش عشان اتطمن ريان/المهم استأذني عيلتك ب اي حجه مايا سكتت شويه و قالت/ماشي سيبني افكر النهارده ريان/هاتي تليفونك مايا/اتفضل سجل رقمه و ادهولها.. _________________ روحت مايا بيتها و ف دماغها مليون حاجه.. كانت دماغها عباره عن انها لازم تساعد الشخص ده هو باين عليه طيب و دماغ تانيه بتقول لازم هتسافر يمكن فعلا مامتها تحنلها و هه جه في بالها فجأه انها مسافره اسبانيا!!!!ده اروع صدفه مالك ف اسبانيا!! بس متنساش ان العرض ده عشان متسافرش و تعيش حياتها و مش مجبره انها تسافر يمكن مالك متعرفش تقا**ه و تبقا نهت حياتها مقابل شئ سخيف غير مؤكد بما انها صاحبته من النت تقدر تشوفه عالاقل كاميرا و يتكلمه مايا بفرح/اي التفكير اللي بفكر فيه ده دلوقتي بس!!انا لازم اساعد الراجل ده علياء دخلت الاوضه فجأه.. علياء/تساعدي مين؟؟؟ مايا بتوتر/علياء عاوزاكي ف حاجه مهمه جداً علياء بفضول/قولي ي مايا خير؟؟ مايا بتوتر/علياء انا.. علياء/هااااا انجزي. مايا/بصي هي كانت الاول حادثه واحد فالكافيه ازعجني اسمه ريان و كان بيتخانق مع واحده و قالها انه اتجوز بعديها انا قومت خرجت من الكافيه و كنت هعمل حادثه لكن هو انقذني فعلا كنت هموت حاجه كده زي الروايات. علياء بضحك/طب و اي المشكله مايا/بصراحه كان حلو اوي عينه **تنائيه و دقن خفيفه و حلو لدرجة اني مرفضلوش طلب علياء بصدمه/و هو طلب منك اي ينهارك اسود؟؟؟ مايا/طلب اان... علياء بنرفزه/ينهارك اسووووود عملتي كده ليه مفكرتيش ف مستقبلك حرام عليكي ي غ*يه مايا بزعيق /علياء مش اللي ف دماغك خاااالص علياء بهدوء/اومال اي؟؟ مايا قعدت عالكرسي قدامها و علياء واقفه مايا/طلب مني امثل اني مراته علياء/تمثلي!! مايا/اه قدام اهله علياء/و هو معندوش صحاب او بنات تانيه غيرك تمثل؟؟ مايا/اكيد لاء هو اداني رقمه و قاالي ارجوكي انقذيني و فكري علياء/يعني هتمثلي لكن مش هتتجوزوا!! مايا/تمثيل بس زي حدوته كده بس هو بصراحه صعب عليا شويه قولت ممكن اساعده!! مقا**ها ٥ مليون جنيه و هقدر أأسس الحياه اللي بتمناها دايما علياء قعدت جمبها بهدوء.. علياء/عنده كام سنه!!منين؟؟بيشتغل اي؟و اشمعنا انتي ؟؟ مايا باستغراب/ولا اعرف علياء بفزع/غ*يه مايا/ااايييي ي شيخه خضتينييي علياء/اتصلي بيه قولي انك عاوزه تعرفي عنه معلومات مايا/ليييه؟؟ علياء/ده حقك لانه بيطلب منك طلب كبير اوي مايا/هو انا المفروض هروح فيلا عيلته و هسكن فيها علياء بشهقه/هتروحي فين يبنت الهبله مايا/هو طمني دي فيلا كلها عيلته يعني بيت عيله كبير علياء/طب يلا اتصلي و افتحي اسبيكر و اي حاجه هحب اقولها هكتبهالك فالورقه و تقوليها مايا بتوتر/تمام علياء/استني هجيب ورقه و قلم جريت علياء بتدور على قلم و ورقه بسرعه و قعدت جمبها.. علياء/اتصلي اتصلي مايا بتوتر/اتصلت ريان/الو مين!! مايا/الو استاذ ريان!انا مايا ريان ابتسم/مايا ازيك مايا/كويسه...ااا..كنت عاوزه بس اعرف شوية معلومات كده عشان اوافق على عرضك. ريان/اتفضلي مايا/بتشتغل فين!اسمك كامل!! ريان بتنهيده/ تمام هكملك المعلومات.. ريان المغاوري عندي شركة تصدير و استيراد اهلي بيزنوا عليا اتجوز و اتجوزت بالفعل لكن مينفعش اقولهم اني اتجوزت البنت دي دلوقتي لازم بنت تانيه عشان كده محتاجك علياء كتبتلها عالورقه "قوليله ليه البنت دي مش هينفع توريهالهم" مايا بتوتر/ قوليلو ليه البنت دي مش هينفع توريهالهم؟ ضحك ريان بصوت عالي /مين بيقولك الكلام تقوليه ي مايا!! انا مش بحب كده علياء بصوت خافت/غ*يه غ*يه مايا/محدش بيقولي كلام ثم رد على سؤالي متوهش ريان ببرود/نقدر نقول اسباب خاصه شويه علياء شاورتلها انها توافق خلاص و كتبتلها كلام تقوله مايا/ريان انت عندك كام سنه ريان/قلتلك ٢٩ مايا بدهشه/سوري مركزتش بس ميبنش عليك تبان اصغر. ريان ضحك/اشكرك ها وافقتي ولا! مايا بصت لعلياء و علياء بتشاورلها ب تمام وكانت مبتسمه و بتضحك و متحمسه جدا ريان/اهم حاجه عيلتك مايا/تمام والدتي و والدي اقنعتهم اني هقعد عند صاحبتي ووافقو ريان بإمتنان/اشكرك جداً نتقابل بكره فالكافيه اللي كنتي فيه و تيجي بشنطة هدومك مايا/تمام ريان/سلام مايا/باي سرحت شوية متردده في القرارات دي كلها وكمية المشاكل اللي هتدخل نفسها فيها علياء/اووووف اوصفيهولي بقا مايا/م هو قالي اسمه هاتي نجيبه من فيس بوك علياء بمرح/يلا يلا مايا بضحك /هبله فضلوا يبحثوا لحد ما جابت اكونته مايا بمرح/ اهو هو ده هووو ده عليا بصدمه/ينهار اسووووود مايا/ في اي يا بت يا ملبوسه انتي؟ ________
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD