الفصل الثاني....

1778 Words
دخلت ريهام وهي مبسوطة اوي وقالت: دايما قافشني كدا يا بابا ماشي شكرا جدا يا ماما ربنا يخليكي ليا يا رب ومش يحرمني منكم ابداً قالتلها: كلي يا بت بعقلي حلاوة ريهام احنا عايزين تقدير كويس بلاش استهتار بعد اذنك انتي مش صغيره للرحلات والكلام دا رديت وقالت: حاضر يا ماما اوعدك دي اخر رحلة ان شاء الله اضحكي بقي مش بحبك مكشرة ابدا يا ست الكل انتي قالتلها: ماشي يا بكاشه يلا روحي جهزي نفسك وخالي بالك من نفسك كويس ولو في اي حاجه ابقي كلمينا يا حبيبتي خرجت ريهام وهي مبسوطه اوي وطلعت اوضتها واتصلت بي حبيبها وقالتله: اتبسط يت روحي كله بقي تمام وهنطلع الرحلة سوي يا نور عيني رد وقالها: ايوة بقي هو دا الكلام بس اقنعتي امك ازاي مش قولتي صعب توافق يا حبيبتي قالتله: يا بني مفيش حاجه تصعب علي بابا دا يحي شاهين بذات نفسه ازاي بس حد يرفضاله كلمه عيب عليك قالها: ربنا يخليهولك يا حبيبتي ويخليكي ليا يلا بقي روحي جهزي شنطتك ونامي عشان تصحي فايقه ومتفصليش مني في الطريق اول ما قفلت كان حبيبها قاعد مع واحد صحبه وصحبه بصله بخبث وقاله: الله عليك انت بتعرف تسيطر عليها كدا ازاي دي اصعب بنت في الدفعة كلها يخرب عقلك ضحك وقاله: يا ابني عيب عليك هو انا اي حد دا انا امجد السيوفي عارف يعني اي مفيش حاجه تصعب عليا ابدا ريهام دي كارت **بان مستحيل افرط فيه رد صحبه وقال: انا مش فاهم حاجه يا صحبي هو انت ناوي علي اي بالظبط انا ماظنش انك محتاج حاجه منها دا انت ابوك عنده شريكات قد كدا قاله: الله اكبر في اي يا عم مالك بتحسد ولا اي... القصة مش قصة فلوس بس الفكرة ان دي اجمل بنت في الشله وغير كدا دي دلوعة اهلهو يعني هستفيد منها من كل الجوانب ازاي اسيبها تضيع من ايدي بس صحبه قال: دماغك شغاله يا ابن اللذينة انت بقي معاك مال وجمال ومش حارم نفسك من حاجه وكمان مقضيها معاها ومع غيرها لا برافو عليك قاله: ولسه اللي جاي اتقل بس الصبر حلو يا صحبي انا هخليها راجعه من الرحله دي وهي حاجه تانيه خالص وهتشوف فضل امجد يخطط في اللي هيعمله في ريهتم وريهام جهزت شنطتها ونامت.... بعد ما ادهم خرج من اوضتي دخل علي سريره ونام وقال في نفسه هو اي اللي بيحصلي دا انا ازاي كنت باكلها بنفسي بنت الفقراء دي دي عايزة تاخد فلوسي هي وابوها ويقتلوني انا مستحيل اتخدع بوشها اللي عليه البراءة دا وكمان انا قلبي مع منار ومستحيل افكر في غيرها انا لازم اخلي بالي وابعد عنها علي قد ما اقدر احسن اقع في فخها هي وابوها... ونام وهو بيفكر في اللي جاي... تاني يوم في شركة يحي شاهين راح ابو ليلي ليحي وقاله: ينفع كدا يا يحي بيه تقولي هتتجوز البت وفي الاخر تجوزها لابنك دا كلام يعني رد وقاله: وانت يفرق معاك في اي مش خدت اللي انت عايزوا عايز اي تاني يا سيد قول من الاخر معنديش وقت قاله: بصراحه كدا انا عايز اشتغل معاك في الشركة هنا اهو احسن من قاعدتي في البيت دي واهو اسعدك يا حماه بنتي اتعصب يحي اوي من كلمة حماه بنتي دي لانه بيتمني يكون جوزها وياخد اللي عايزوا منها وقاله: خلاص يا سيد هشوفلك شغلانه هنا بس ياريت متفضحناش وتكون قدها وبلاش كلمة حماه بنتي دي وركز في الشغل احسن ليك ضحك سيد وقاله: اي مضايق ليه ما هي مرات ابنك تقدر تتصرف براحتك لو ابنك مجاش جانبها لاني حاسه مش عايزاها اصلا ابتسم يحي بخبث وقاله: ما دا اللي هيحصل بس الصبر شهرين تلاته وهاخدها منه مش هسيب حد غيري يفرح بيها دي نقاوة عيني ضحك سيد بشر وقال: الله عليك يا يحي بيه بس كدا تمنها هيكبر مليش فيه دي بنتي برضو ولازم استفيد منها قاله: اللي عايزوا هتخده يا سيد متوجعش دماغي معاك ويلا روح للسكرتير وانا هبلغه يسلمك الشغل ومش عايز مشاكل تمام خرج سيد من المكتب وهو مبسوط اوي ويحي فضل سرحان وبيفكر فيا وبعد شوية اتصل بمراته وقالها تعزم ادهم ومراته عندنا علي العشاء واهي فرصة عشان تتعرف علي مرات ابنها اكتر ورحبت بالفكرة اوي.. صحيت من النوم وانا احسن شوية ولبست ونزلت احضر الفطار وكونا قاعدين نفطر انا وادهم والغريب انه كان هادي اوي وبعد شوية التلفون رن وراح هو رد عليه وكانت مامته بتعزمه علي العشاء حاول يرفض بحجة الشغل وكدا بس هي اصريت عليه وهو معرفش يرفض وقالها جايين بعد ما خلص لاقيته بيبصلي بقرف... وقالي: جهزي نفسك بليل هعدي عليكي عشان هنروح بيت اهلي وياريت تلبسي حاجه كويسه مفهوم قولتله: حاضر... ولسه هقوم عشان اشيل الاطباق لاقيته لف وقالي: واوعي تنسي حجابك فاهم وبالذات قدام ابويا يا ليلي مفهوم... بصيتله بخوف وقولتله: حاضر يا ادهم سابني وخرج وانا استغربت طلبه اوي وقولت معقول يكون غيران عليا حته من ابوه شكل في امل في علاقتنا وانا مش هضيع الفرصة دي وظبط البيت وجهزت نفسي وكنت مستنيه... وصل ادهم الشركة الخاصه بتاعته لانه حابب يستقل بنفسه ورافض اي مساعده من ابوه وخلص شوية ورق وفي وسط انشغاله فجاه منار دخلت عليه المكتب وقربت منه بدله وحضنته وقالت: وحشتني اوي يا بيبي طمني عليك وقولي عملت اي مع البومه اللي اتجوزتها دي اوع تكون نسيت اتفقنا يا ادهم حاول يبعدها عنه وقال: منار اهدي احنا في المكتب يا حبيبتي مينفعش كدا ويا ستي متقلقيش انا اصلا مش طايقها ازاي هنسي اتفقنا يعني دا كلام برضو ضحكت منار بدلع وقالتله: طب يلا يا حبيبي نخرج نتعشاء سوي انت وحشتني وبقالنا كتير مخرجناش سوي عايزة اقضي شوية وقت معاك رد وقالها: انا اسف يا حبيبتي بس مش هينفع النهارده خالص ماما عزمني علي العشاء في البيت ومعرفتش ارفض وخلاص ادبست منار وهي بتمثل الزعل قالتله: بقي كدا يعني اهون عليك حبيبتك تزعل شكلنا هنبداء الاعذار بقي وهتبعد عني واحده واحده انا عارفه يا ادهم انت هتتخلي عني رد وقالها: يا حبيبتي والله ابدا انا ميهنش عليا زعلك ابدا بس دي امي برضو مقدرش اقولها حاجه اوعدك هعوضهالك يوم تاني وهقضي اليوم كله معاكي يا روحي ولا تزعلي نفسك ضحكت وقربت منه بدلع وقالت: ماشي يا روحي بس ممكن بقي طلب عايزة فلوس محتاجه اشتري شوية حاجات وفلوسي مش هتكفي معلش يا بيبي بتقل عليك قالها: انتي ع**طه انتي تاخدي عيني متغلاش عليكي يا روحي خدي اهو شيك يا حبيبتي وجيبي اللي عايزاه وخاي الباقي معاكي عشان لو احتاجتي حاجه تاني ابتسمت منار بدلع وقالتله: بحبك وانت بدلعني زي بنتك كدا يخليك ليا يا بيبي يلا انا همشي بقي هتوحشني اوي اول ما مشيت بص ادهم في الساعه ولاقي نفسه اتاخر اوي وقفل كل الورق اللي قدامخ واتحرك علي البيت.... وصلت ريهام وبقيت الشلة علي شرم وكل واحد طلع اوضته غير وخد شور وارتاح شوية وبليل نزلت ريهام تتمشي علي البحر شوية وفجاه لاقيت حد بيحط ايده علي عيونها ابتسمت وقالت: اكيد دا حبيبي ونور عيني امجد مش هتبطل حركاتك دي ابدا يعني ابتسم امجد وقال: وانا اقدر يعني بحب اشوفك هتعرفيني ولا لا يا قلبي وبكدا بتاكد من حبك ليا واحساسك بيا ضحكت وقالت: الله الله انت بتشك فيا بقي لا دا انا كدا ازعل واجيب ناس تزعل دا انا محبتش في حياتي حد غيرك يا سلطان قلبي ضحك امجد وقال: مين سلطان دا بتخونيني من اولها لا لا احنا متفقنش علي كدا يا ست ريهام قالتله بدلع: وانا حد يقدر يملي عينيك غيري يا امجد دا انت اللي قدرت تغيرني وتخلي قلبي يدق وعلمتني ازاي احب واعيش رد وقالها: طب بدام كدا ليه يا حبيبتي رافضخ موضوع جوازنا هو انتي مش عارفه اني بحبك يعني ولا مش واثقه فيا قالت: مش كدا يا امجد والله بس انا مقدرش ا**ر ثقة اهلي فيا وكمان انا متجوزش بالطريقة دي قولتلك اتقدم واهلي هيوافقوا عشاني قالها: ما انتي عارفه اللي فيها يا ريهام وعارفه كمية المشاكل اللي بينا اهلنا ومستحيل حد يوافق بموضوعنا وعشان كدا لازم نحطهم نحت الامر الواقع رديت بحزن وقالت: مش هقدر يا امجد صدقني مش انا اللي اعمل كدا رغم حبي ليك بس حبي لاهلي اكبر بكتير انا مليش غيرهم صدقني انا هقدر اقنعهم بس انت اتصرف مع اهلك قالها: انتي مستحيل تكوني بتحبيني شكلك زايهم مفيش فايده انا تعبت منك براحتك يا ريهام خلي اهلك ينفعوكي عن اذنك وسابها ومشي وهي فضلت قاعده علي البحر بتعيط ومحتارة ومش عارفه تعمل اي ت**ر ثقة اهلها ولا تخسر حب عمرها... وصل ادهم البيت وطلع ياخدني واول ما دخل وشافني فضل واقف ومتنح وانا اتوترت اوي من نظرته ليا وقولتله: ادهم ادهم انت كويس في حاجه غلط يا ادهم بكلمك فاق ادهم من شروده وقالي: ها لا مفيش يلا بينا بس امسحي شفايفك دي واعدلي حجابك استغربت وقولتله: بس انا مش حاطه حاجه في شفايفي هي طبيعية كدا والله وحاضر هعدل الحجاب معلش انا لسه متعودتش عليه قرب مني وحط ايده علي شفايفي وقالي: يخربيتك انتي ازاي كدا... وفي لحظه اتحول وقالي: طول ما انتي علي ذمتي تتعودي علي كل حاجه اقولها يلا بقي عشان اتاخرنا في بيت يحي شاهين وصلنا واول ما دخلنا كان في ناس كتير اوي وكلهم رحبوا بيا وانا كنت متوترة راح ادهم يقعد مع الرجاله وانا مامته خدتني علي المكام اللي البنات فيه وعرف*ني عليهم كلهم... لاقيت سمر بنت خالة ادهم بتقولي: الله اكبر انتي ازاي حلوة اوي كدا يا ليلي بجد يا بخت ادهم بيكي دا انتي قمر ابتسمت ب**وف وقولتلها: ربنا يخليكي يا سمر انتي اللي حلوة وعيونك حلوة رديت ريم بنت خال ادهم وقالت: دي حقيقه فعلا وعشان كدا مغلبه اخويا معاها ومطلعه عينه عشان بس توافق بيه رديت سمر بعصبية وقالت: وبعدين معاكي يا ريم اي لازمتها السيرة دي دلوقتي تحبي اقوم واسبهالك يعني قولتلهم: اهدواء بس يا جماعه في اي صلو علي النبي مش كدا هي اي الحكاية بالظبط رديت سمر وقالت: مفيش يا ستي اخوها عايظ ياخدني عافية وانا مش طايقه وهو معندهوش دم خالص اتعصبت ريم وقالت: سمر انا مسمحلكيش تتكلمي علي اخويا بالشكل دا عيب بجد سمر حسيت انها زودتها وقالت: انا اسفه يا ريم مش قصدي بس انتي عارفه الجواز مش بالعافيه وانا غصب عني مش بي ايدي يعني قولت: بصراحه سمر عندها حق يا ريم مينفعش نجبر حد علي الجواز ولسه هكمل كلامي لاقيت ابو ادهم دخل علينا وانا كنت ب*عري ومخنش بالي.. واول ما دخل بصلي بصه غريبه وقال: مشاء الله اي الجمال دا يا ليلي هو في كدا ات**فت اوي ولسه هرد لاقيت ادهم دخل وبصلي اوي وفهمت من نظرته انه قصده الحجاب وبسرعه لبسيته وقولت: شكرا يا عمو دا بس من ذؤقك لاقيت ادهم قرب مني وشدني في حضنه وقال: واخدين مراتي مني من ساعه ما جيت ينفع كدا يعني انا مبقتش اقدر استغني عنها استغربته اوي وات**فت من اللي عمله دا بالذات قدام امه وابوه ولاحظت ان ابوه كان متعصب اوي وقاله: متتلم يا واد انت اي حركات العيال دي احترم اننا موجودين رديت امه وقالت: وفيها اي يعني يا يحي مش عرسان جداد براحتهم ات**فت اكتر واستاذنت اروح الحمام غسلت وشي من التوتر وحاولت اهداء وجيت اخرج وارجعلهم لاقيت ايد بتشدني للاوضة اللي جانب الحمام خوفت اوي وبلف عشان اشوف مين وكانت الصدمه.... ياتري اي اللي هيحصل وريهام هتعمل اي مع ام وامجد ناوي علي اي وابو ليلي بيخطط لي اي ومين اللي شد ليلي وعايز اي هنعرف ااحلقات الجايه انتظرونا....
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD