تزوجت ابن عريسي دون ان اعلم ورغم قسوته احببته...
الحلقة 3...
لما لافيت لاقيته ادهم وكان قريب اوي مني استغربت اللي عمله وقولتله: في اي يا ادهم خضتني اوع خليني امشي عشان محدش يشوفنا عيب كدا كفايه اللي عملته براه
لاقيته قرب مني اكتر وقالي: انا مبقاش عجبني لبسك دا لازم يتغير ويبقي محترم وواسع عن كدا ولا عجبك نظرات الناس ليكي
اضايقت اوي من كلامه وقولتله: ناس مين دوال هو في حد غريب كل اللي بره قرايبك البنات وامك وابوك وكمان انا لبسي كويس ومفهوش حاجه احترام كلامك بعد اذنك
قالي بعصبيه: انا كلامي بقوله مره واحده ولو متنفذش انتي حره وحته لو ابويا انا مش عايز حد يبص للي يخصني فاهمه اعدلي نفسك يلا واجهزي عشان هنروح
سابني وخرج من غير ما ارد عليه ياتري ادهم بيعمل كدا ليه هو عمال يزودلي الامل اننا ممكن نعيش حياة طبيعية يا رب عدلت نفسي وخرجت وراه سلمت عليهم ومشينا انا وهو ومجرد ما خرجنا ام ادهم طلعت لسمر...
وقالت: هو في اي يا بنتي انتي ليه بتعملي كدا الواد كويس وبيحبك ليه بتعذبيه وبتعذبي نفسك دا اكتر واحد هيحافظ عليكي وهيصونك
بداءت سمر تعيط وقالت: مش هاخده لو اي حصل لو محمود دا اخر واحد علي وجه الارض انا مستحيل اخده
رديت وقولت: يا بنتي وحدي الله مش كدا اهدي بس انتي ليه بتكرهي محمود بالشكل دا هو عملك اي دا بيتمنالك الرضا تراضي
قالت: سبني لوحدي بعد اذنك وبلاش تفتحوا الموضوع دا تاني لو فعلا بتحبوني تصبحي عاي خير...
وصلنا البيت وطلعت اوضتي عشان اغير هدومي وطلعت اطمن علي ادهم واشوفه لو محتاجه حاجه وكنت لسه هخبط عليه سمعته بيتكلم في التلفون وبيضحك وبيقول لوحده حبيبتي حسيت بوجع في قلبي او ومكنتش عارفه اعمل اي وادخل ولا لا بس قررت انزل اتف*ج علي التلفزيون من غير ما اتكلم...
بعد شوية لاقيته نزل وجه قعد جانبي وقالي: بتتف*جي علي اي كدا دا فيلم حلو اوي انا عارفه بس بدايته مش حلوة خالص
زعقت وقولتله: انا مسالتكش علي فكره ومطلبتش رايك روح كمل اللي كنت بتعمله مع حبيبة القلب وملكش دعوة بيا
لاقيته بصلي اوي وقال بعصبيه: انتي ازاي تتكلمي معايا بالاسلوب دا انتي نسيتي نفسك ولا اي مش كفايه سايبك تتف*جي وقاعده براحتك انتي شاكلك عايزة تشوفي الوش التاني
قولتله: ولا نسيت ولا منستش بس شكلك يا محترم ياللي بتقولي الحجاب ومعرفش اي تحترم انك متجوز ومينفعش تتكلم مع واحده تانيه وتقولها حبيبتي لان دي خيانه
قالي: انتي بتتصنتي عليا بقي بصي يا قطه انا حر واعمل اللي انا عايزوا وقبل ما ادبس فيكي يا بنت الفقراء انتي ودي حبيبتي مجرد ما اخلص منك هتجوزها ولحد وقتها تلتزمي حدودك واوعي تفكري انك ممكن يبقي ليكي مكانه عندي انتي اخرك الزبالة يا زبالة
سابني ومشي وانا انهرت من العياط هو ليه بيعمل فيا كدا انا اي ذنبي بس يا ربي انا عملت اي في حياتي عشان يحصل فيا كل دا يعني يوم ما افكر ان الدنيا ضحكتلي تيجي تديني فوق دماغي بس لا انا مش هسمحلك يا ادهم تعمل فيا كدا وهندمك علي كل كلمه وهوريك مين الزبالة وبكره تشوف...
في بيت اهل ليلي كان سيد لسه راجع من بره ومبسوط اوي واول ما دخل شاف مراته قاعده في البلكونه نده عليها في الاوضة وقالها: بقولك اي يا ولية انتي كلمتي بنتك دي ولا اي متعرفيش اي حاجه
قالت: انت عايز منها اي مش كفايه كنت هتبيعها لراجل كبير واهو ربنا نجدها ورزقها بشاب زينة الرجالة سيبها في حالها بقي
رد وقال: بقولك اي مش عايز وش كتير قومي من وشي وانتي شبه البومه كدا كتك الق*فه في منظرك بوظتي دماغي
قالتله: ماشي يا سيد انا هقوم بس اعمل حسابك عايزة فلوس عشان هعزم البت وجوزها يوم عندنا ومحتاجه حاجات في البيت
فضل سيد يفكر شوية وقال في نفسي دي فرصة حلوة اوي عشان اتكلم مع البت دي عشان تشد حيالها شوية وبص لمراته وقال: ماشي يا بومة هاخدك بكره وننزل نجيب اللي انتي عايزاه بس متتعوديش علي كدا تمام
فرحت مراته اوي وقالت: حاضر يا سيد ربنا يخليك هقوم اجبلك العشاء عشان تاكل قبل ما تنتم وبكره هكلم ليلي واشوفهم فاضيين امتا
علي البحر كانت ريهام قاعده وسرحانه وبتفكر هتعمل اي مع امجد اللي بيطلبه دا صعب اوي بس في نفس الوقت متقدرش تخسره هي بتحبه وهو كل حياتها جت عليها صحبتها مايا وقالت: مالك يا بنتي هو انتي جايه الرحلة عشان تقعدي لوحدي وتبقي سرحانه ومهمومه كدا
وعشان هي اقرب واحده لريهام فحكتلها كل حاجه وقالت: انا مش عارفه اعمل اي يا مايا بجد انا مقدرش اعمل كدا بس امجد هيسيبني ساعتها وانا مقدرش اتخيل حياتي من غيره
رديت وقالت: بصي يا حبيبتي امجد بيحبك ومستحيل يعمل حاجه تضرك هو بيعمل كدا عشان عايز يضمن وجودك في حياته ويضمن ان محدش هيبعدكم عن بعض
فضلت ريهام تفكر شوية وقالت: بس انا خايفه يا مايا دي خطوة صعبة اوي بصي انا هرفض وهو لو عايزني فعلا هيعرف يقنع اهلي واهله
رديت مايا بخبث: انتي حره بقي يا ريهام انا قولت راي والقرار قرارك انتي يا قلبي بس متجيش تعيطي لو ضاع من ايدك فكري كويس يا قلبي وحكمي قلبك
قامت مايا وسابت ريهام في حيرتها وقررت تطلع تنام وهي خلاص خدت قرارها وبتدعي من ربنا انه يكون صح...
صحيت تاني يوم وانا ناوية انفذ اللي قولتله وقولت اكيد ادهم لسه نايم قومت خدت دش ولبست هوت شورت وبلوزة حمالات ورفعت شعري ديل حصان ونزلت قوصة من الناحيتين ونزلت احضر الفطار لما لحظت صوت المياه في اوضه ادهم...
شغلت اغاني وانا في المطبخ وكنت مركزه معاها وبرقص وانا بعمل الفطار وبعد شوية نزل ادهم واستغرب صوت الاغاني ودخل المطبخ واول ما شافني فضل واقف سرحان وانا مكنتش واخده بالي منه ولسه بلف لاقيته في وشي حاولت امسك نفسي واكمل اللي بعمله...
بس رجلي اتزحلقت في الزيت اللي وقع مني في الارض ووقعت في حضن ادهم وفضل باصص في عيني ومركز معايا اوي وانا محستش بنفسي انا عارفه قلبي دا مهزاء وشكله وقع وعمال يدق جامد اوي فوقنا علي صوت جرس التلفون وبعدت بسرعه عنه...
قالي: انا اسف مكنتش اقصد بس اي اللي انتي لابسه دا اول مره اشوفك كدا في اي
قولتله ببرود: اظن اني في البيت ومفيش حد غريب فالبس براحتي ولا هتقيد حريتي كمان في البيت عن انك التلفون عمال يرن
رد وقالي: حضري بقيت الفطار وانا هروح اشوف مين وخالي بالك اوعي تقفي في البلكونه كدا او تخرجي الجنينه بالمنظر دا
مردتش عليه وروحت اكمل الفطار وهو خرج رد وكانت ماما وقالت: ازايك يا ابني عامل اي معلش لو قلقتكم بس تلفون ليلي مقفول وكنت عايزة اسالها علي حاجه كدا لو ينفع تدهالي يا حبيبي
رد وقالها: الحمد الله في نعمه يا ماما مفيش ازعاج ولا حاجه احنا كدا كدا صاحيين معلش تلاقي تلفونها فصل شحن هندهالك ثواني
جيت بعد ما نده عليا ورديت علي امي وقولت: ازايك يا امي وحشتيني اوي طمنيني عليكي وعلي اخواتي
رديت عليا وقالت: كلنا كويسين يا حبيبتي بس انتي وحشتينا اوي وكنت بفكر انا وابوكي لو فاضيين النهارده او بكره تيجيوا تتغدواء معانا
اتوترت اوي لما جابت سيرة ابويا وافتكرت اللي عايزوا مني وبسرعه قولت: مش هينفع والله يا ماما ادهم عنده شغل ومش فاضي اليومين دوال معلش خليها يوم تاني
لاقيت ادهم جه بسرعه من ورايا وقال: مين قال بس اننا مش فاضيين وحته لو انا ليا اعز منكم افضي نفسي عشانه ان شاء الله هنيجي بكره
اتبسطط ماما اوي وشكرته وقفلت من غير ما تكلمني تاني وانا استغربت رد فعل ادهم وروحت اجيب بقيت الفطار وقعدت عشان افطر معه وكنت سرحانه وفجاه لاقيته بيقولي: انتي ليه قولي اني مش فاضي هو انا اشتكيتلك ومالك ما كنتي حلوة وبترقصي من شوية اي اللي حصلك
رديت وقولتله: مفيش حاجه انا قولت يمكن مشغول في الشغل مش اكتر ومردتش اتقل عليك لو فعلا مشغول ممكن نعتذر
رد وقالي: لا متقلقيش انا فاضي جدا جهزي نفسك هنروحلهم بكره ولسه هيقوم قرب من ورايا وقالي: بس بتعرفي ترقصي يا قطه استمري علي كدا والبسي كدا دايما
سابني وانا م**وفة اوي ومشي وانا فضلت افكر هو ازاي بمية حال كدا الواحد يتعامله معه ازاي دا وياتري بابا عزمنا ليه وعايز اي انا خايله ادهم يعرف حاجه وساعتها بيتي هيتخرب يا رب حلها من عندك...
في الشركة وصل ادهم ودخل مكتبه وبعد شوية دخل محمود اخو ريم وقاله: اهلا بالعريس الحلو اي يا بني لحقت تزهق وتنزل الشغل في اي مالك شكلك في حاجه شغلك
رد وقاله: مفيش حاجه يا محمود متقلقش طمني انت عملت اي مع سمر وناوي علي اي البت نش طايقك ياض
ضحك محمود وقال: متقلقش انا عارف بعمل اي كويس وسمر مش هتكون لحد غيري مهمت حصل دي بتاعتي
قاله: ربنا معاك يا حبيبي يلا بقي خلي السكرتيرة تدخلي مواعيد اجتماعات النهارده وناوي تحضر ولا اي ظروفك
رد وقال: اعذرني النهارده ورايا مشوار مهم اوي مش هعرف احضر بس هعوضهالك يا كبير
قاله: ماشي يا محمود لما نشوف اخرتها معاك اي يلا بقي ومتنساش تبلغ السكرتيرة فاهم
واول ما خرج محمود فضل ادهم سرحان وبيفكر في ليلي وبيقول في نفسه: ياتري يا ليلي انتي عايزة اي وازاي في يوم وليله اتغيرتي بالشكل دا عايزة توقعيني زي ما ابوكي قالك بس دا بعدك انا هفضل وراكم لحد ما اكشفكم كلكم واخلي فضحتكم بجلاجل... بس يخربيت امك انتي ازاي حلوة كدا وازاي وشك فيه كل البراءة دي حكايتك حكايه يا ليلي وقريب اوي هكشفها ومتاكد ان عزومه بكره دي وراها حاجه ولازم اعرفها....
قطع تفكيره السكرتيرة وفصل وقرر يشوف شغله ويسيب بكره لبكره...
كانت سمر بتلف في المول هي وريم وزهقانه لانها دخلت محلات كتير اوي ومش لاقيه اللي عايزاه لان معروف عن سمر ان مش بيعجبها العجب وريم تعبت من اللف وقالت: سمر خليكي هنا هروح الحمام واجي انا تعبت خلاص مش هتاخر ماشي
ومجرد ما ريم مشيت سمر لاقيت اتنين شباب بيلفوا حواليها وعملين يع**وا فيها وهي مش عارفه تعمل وفجاه ظهر شخص واتخانق معهم ولفيت سمر عشان تشكره ولاقيته محمود اتعصبت اوي...
وقالت: هو انت ورايا ورايا عايز مني اي يا محمود قولتلك مية مره اني مستحيل اتجوزك ابعد عني بقي يا شيخ مش بالعافية
رد وقال: وحشتيني اوي يا قلبي والله بس اي رايك علمتهم الادب اهو بس يرضيكي كدا ايدي اتعورت وكله عشان خاطر عيونك
اتعصبت سمر اوي انه بينفض لكلامهم وقالت: هو البعيد مش راجل ومعندهوش دم ولا اي متشكرين علي خدماتك اتفضل بقي ابعد عني انا مش عايزة اشوف وشك يا بارد
رد وقالها: سمر انا سكتلك كتير اتلمي شوية بقي واحترمي اننا في مكان عام وعيب تغلطي في جوزك بالشكل دا ولا عايزة تترابي من اول وجديد
ضحكت سمر وقالت: جوز مين انت بتحلم يا محمود بعينك اكون مراتك او تلمس شعره مني انا بكرهك ومستعده اتجوز اي حد غيرك انت
اتعصب محمود وقال: بقولك اي اعملي حسابك ان كتب كتابنا اخر الاسبوع بمزاجك غصب عنك هتبقي مراتي يا سمر سلام
سابها ومشي وريم جت وقالت: كنتي فين يا بنتي عماله ادور عليكي ومالك وشك احمر كدا ليه اي اللي حصل مالك
سمر رديت وقالت: انا تعبت من اخوكي دا يا ريم ابعديه عني بقي وفهميها اني مستحيل اوفق عليه لو هموت وهعنس تمام
اضايقت ريم من كلام سمر ما هو مهما كان اخوها وقالت: خير يا سمر ان شاء الله يلا نروح بقي لاني تعبانه ومحتاجه ارتاح
صحيت ريهام وخدت دش ولبست ونزلت تشوف امجد فين واتصدمت لما شافته قاعد علي البحر ومعه واحده ونازل ضحك وهزار معاها راحت عليهم بسرعه وقالت: امجد انت بتعمل اي ومين دي وازاي تسمحلها تقربلك كدا هو في اي
رد وقال: اظن انا حر يا ريهام انتي خلاص رفضتيني فانا اعمل اللي عايزوا وخليكي فاكره انتي اللي اختارتي كدا
اضايقت ريهام اوي ومشيت من قدامه وهي منهارة ورجعت اوضتها وفضلت فيها لوحدها لحد بليل وقامت وهي واخده قرار ونزلت راحت اوضة امجد وخبطت وقالت: امجد انا بحبك وموافقه علي اللي انت عايزوا بس ارجوك متعملش فيا كدا
ابتسم امجد بخبث وقال: كدا تعجبيتي يا قلبي وفعلا اثبتيلي انك بتحبيني وواثقه فيا وانا مستحيل اخذلك ابدا
دخلت ريهام الاوضة وقعدت وقالت: بس احنا هنتجوز ازاي مفيش ماذؤن هيوافق يجوزنا من غير اهلنا
رد وقال: متقلقيش يا روحي احنا هنكتب ورقتين مؤقتا كدا ولما تبقي مراتي واخد كل حقوقي منك ساعتها هنعرف الكل وجوازنا هيكون رسمي
فضلت ريهام متوترة بس وافقت وكتبوا الورقتين وقضوا الليله بتاعتهم وصحيت تاني يوم الصبح وهي في السرير وفضلت تعيط وقامت خدت دش ولبست ودورت علي امجد ملقتهوش ولاقيت ورقة مرميه علي التسريحه مسكتها عشان تقراها وكان مكتوب فيها...
*معلش بقي يا قطه طلعتي سهله وانا ميشرفنيش تكوني مراتي والورقتين محروقين قدامك اهو ومزاجي خدته منك خلاص ومبقتيش تلزميني يا عسل يلا تيكرة يا بيبي*
قفلت ريهام الورقة وهي منهارة من العياط ومش عارفه تعمل اي ونزلت راحت اوضتها وهي بتفكر في المصيبه اللي هي فيها وياتري هتعمل اي ومخرجتش من اوضتها تاني....
فضلت قاعده خلصت ترويق البيت وكنت قاعده زهقانه ومش عارفه اعمل اي شغلة التلفزيون وفضلت قاعده لحد ما الجرس الباب رن دخلت لبست الاسدال وفتحت وكانت الصدمه.....
ياتري ريهام هتعمل اي ومحمود هيقنع سمر ازاي وهينفذ كلمته وابو ليلي ناوي علي اي ومين اللي كان بيخبط علي ليلي وليه اتصدمت هنعرف كل دا الحلقات الجايه...انتظرونا...