الحلقه الثانيه عشر من روايه عشقته في **ت
نبدأ حلقتنا
في احد الشواطئ يجلس ذلك الشاب ولا يشعر بما يدور من حوله من فرط ما شربه من الخمر برغم من امتلاكه لكثير من المال إلا أنه يشعر بأنه أتعس رجل في العالم لا يشعر بأي مشاعر على الإطلاق حينما يريد اي شيء يشتريه بماله ولكنه لم يستطع شراء السعاده ولا راحه البال فنرى كثير من الفقراء سعداء برغم من قله المال ولكنهم راضون بما قسمه الله لهم يحمدون الله ليل نهار على راحه البال والسعاده التي يعيشون فيها اما الأغنياء فلا يذكرون الله إلا عندما يمرضون عندما يفقدون عزيز عليهم
عامر:كفايه بقى يا هاني حرام عليك نفسك لحد امته هتفضل كده
هاني بضحكه:هههههه سيبني بقى في حالي انت هتعمل في صاحبي وخايف عليا انا عارف كويس انك مصاحبني عشان فلوسي
عامر:بقى انت شايف كده يا هاني انا اصلا غلطان اني صحبت واحد زيك مغرور مش شايف غير نفسه وبس كفايه ذل بقى
هاني:انت هتعمل نفسك ملاك نازل من السما بطل بقى شغل الحرمان ده اوعي تفكر اني مكنتش عارف انك بتحب سلمي لا يا حبيبي فوق انا عارف كل حاجه بتحصل حوليا بس مطنش بمزاجي واهي سلمي ماتت شوف بقى هتحب مين
عامر بحزن لذكره اسم محبوبته نعم لقد احبها من قلبه
عامر:ايوه حبيتها بس هي أحسن منك دي خساره في واحد زيك على الأقل هي كانت ممكن تتغير في يوم من الايام لكن انت هتفضل متكبر ومغرور
هاني:برافو لا شاطر بتعرف تمثل كويس على أساس انك كنت بتحبها بجد عشان شخصيتها انا عارف انك حبيتها عشان هي جميله
لم يتحمل عامر الاهانه أكثر من ذلك وقام بض*ب هاني عده لكمات متتاليه وظل الاثنين يتشاجرون حوالي نص ساعة حتى انتصر عامر في النهايه
عامر:انت كل حاجه بتعوزها بتشتريها بفلوسك بس عمرك ما هتقدر تشتري راحه البال
لم يستمع هاني إلى ما يقوله عامر فلقد ركب سيارته وانطلق بها بأقصى سرعة ممكنه ولكنه لم يكمل الطريق في سلام فلقد اصطدمت سيارته في حائط كبير وفقد واعيه اثر ذلك
..................................
في احد أقسام الشرطة يجلس شابان كل واحد على مكتبه
حازم:ايوه بقى يا صاحبي ايه اللي واخد عقلك
عمر:ها بتقول حاجه يا حازم
حازم بضحكه:انت مش معايا خالص يا عم من الصبح بكلمك
عمر بابتسامة:ها كنت بتقول ايه بقى
حازم:كنت بقولك في بنت بحبها وبصراحه كده عايز اخطبها بس مش عارف أهلها هيوافقوا ولا لأ
عمر:يا صاحبي انت شاب كويس ومحترم والف مين تتمناك بس انت شاور بس وبكفياه انك صاحبي ههههه قولي بقى مين دي اللي شاغله بالك
حازم:بصراحه واحده انت تعرفها عز المعرفه
عمر:ايه ده معقول نورا بنت عمتي.
حازم:نورا مين يا عم انا عايز اخطب نور اختك
عمر:نعم ياخويا نور مين
حازم وقد ظهر عليه الإحباط:ايه يا عم انت مش لسه قايل اني شاب كويس والف مين تتمناني
عمر:ايوه بس نور لسه صغيره
حازم:صغيره مين يا عم صل على النبي دي في أولى كليه السنادي ومتقلقش هخليها تكمل تعليمها عندي
عمر بابتسامة:ربنا يفرحك يا صاحبي؛ المهم دلوقتي رأي العروسه
حازم:بإذن الله هيوافق؛ صحيح بقى مين اللي واخده عقلك
قام عمر بتغيير الموضوع فهو لا يريد الإفصاح عما بداخله تجاه تلك الفتاه حتى تصبح خطيبته
عمر:بقولك خلصت الملف بتاع قضيه الم**رات
حازم:اممممم بقيت بتخبي على صاحبك عموما ماشي هعديها لك؛؛ اها خلصته لسه بس العيال هيعترفوا مين اللي وراهم
عمر:وانت فاكر انهم هيعترفوا بسهوله كده
حازم:يا عم انا حازم؛؛ مافيش حاجه بتقف عليا
عمر:ههههه ماشي يا عم الواثق انت
................................ َ......
قام حسام بالتقدم إلى حياء وبعد سؤال الاهل عنه وافقوا وتمت الخطبه على أكمل واجه
حسام:احم كنت عايز اقولك على حاجه
حياء:اتفضل
حسام:انا بحبك من زمان اووي
حياء:مش بحب الكلام ده ومش معنى اني خطيبتك يبقى تقولي الكلام ده الخطوبه ما هي إلا وعد بالجواز. وبعدين الكلام ده حرام دلوقتي
حسام:هو الحب بقى حرام ليه بقى إن شاء الله
حياء:يا حسام. مينفعش تقولي كلام الحب ده دلوقتي تقدر تقوله ليا بعد الجواز مافيش أجمل من الحب الحلال لكن دلوقتي مافيش علاقه بينا غير أننا مخطوبين عشان الناس بس تعرف طبيعه العلاقه اللي بينا
حسام:ماشي يا حياء هقرا في الموضوع ده وربنا ييسر الأمور
حياء:ربنا يقدم اللي فيه الخير
...................................
فلاش باك قبل عام من الآن
مروه بقلق:استر يا رب نتيجه الثانويه بانت يا رب نفسي اجيب مجموع عالي يا رب أكرمني انا واصحابي.
وقامت مروه بالبحث عن النتيجه وحمدت الله كثيرا على حصولها على مجموع عالي مما يؤهلها إلى الدخول في كليه الطب وقامت بالبحث عن نور فوجدت درجاتها مرتفعه مما يؤهلها لدخول كليه اقتصاد وعلوم سياسيه وعندما رأت نتيجه شذي صدمت من نتيجتها فكانت درجاتها منخفضه للغايه فمجموعها سيؤهلها إلى دخول كليه التجاره
قامت مروه بالاتصال بنور
مروه تصطنع الحزن:الو ايوه يا نور للأسف جبتي مجموع مش حلو
نور بحزن:ايه بجد ازاي انا حله كويس جداً في الورق ازاي حصل كده اكيد فيه حاجه غلط
مروه:والله زي ما بقولك كده انك جبتي مجموع يدخلك الكليه اللي بتحلمي بيها
نور بفرحه:اللهم لك الحمد والشكر يا رب بجد مش مصدقه نفسي وانتي يا روما وشذي
مروه بأسف:انا الحمد لله جبت طب لكن شذي مجابتش مجموع يدخلها هندسه
نور بحزن على صديقتها:انا مش عارفه شذي اتغيرت كده ليه كان في ايديها تجيب مجموع كويس بس منها لله اميره دي اللي دخلت في حياتها وقلبتها ومن ساعتها شذي بعدت عننا وكأننا أعداء ليها
مروه:انا حتى سمعت انها اتخطبت لحمزه صاحب اخوها
نور باندهاش:ايه ده بجد طب ازاي حصل كده احكي لي
مروه:طبعا انتي عارفه انها كلمته قبل كده بس للأسف كانت كلمته مره تسأله عن سيف اخوها لأن في الفتره دي سيف كان عصبي جدا كلمته عادي بس بعدها بعتت ليه على الواتس اخبارك ايه وهو رد عليها وقالها الحمد لله بس في يوم من الايام اتفاجئت بتليفونها بيرن باسمه وهو المره دي اللي بدأ الحوار وفضل يتكلم معاها لحد ما في مره قالها بحبك وهي ما صدقت انه فتح حوار فضلت تكلمه بالساعات وحوار جاب حوار وعرف منها إن هي الزهره البيضاء اللي كلمته ماسينجر
نور:ياه يا شذي فعلا اتغيرتي اووي وكمان حمزه ده ازاي يكلمها عادي كده ده كده بي**ن ثقه صاحبه فيه بس خطوبتهم دي لو تمت على خير حياتهم مش هتكون سعيده في الأول بسبب الذنب اللي عما عملوه
مروه:معاكي حق يا نور ربنا يهديهم اتمنى أنها تفتكر أصحابها وتعزمنا على الفرح
نور:ممكن تعزمنا وممكن لأ احنا ياما نصحنها تبعد عنه بس اظاهر إن إحنا بقينا عاله عليها
مروه:خلاص بقى يا نور اللي حصل حصل بس لازم يتوبوا من الذنب ده (لأن التائب من الذنب كمن لا ذنب له) وربنا يهدينا مين فينا ما بيغلطش
عوده لأرض الواقع
كانت تجلس مروه في المحاضره في أول يوم لها في الجامعه وتعرفت على بعض الفتيات وجلست معهم فهذه هي العاده للجميع تكوين صداقه في أول يوم دراسي له ولكن نادرا عندما نجد من يهتم بأصدقائه القدامى
دخل الدكتور ليلقي المحاضره
مروه بصدمه:ايه ده عمر معقول طب ازاي
إحدى الفتيات:ايه ده هو انتي تعرفي الدكتور
مروه:لا ابدا بس فعلا يخلق من الشبه أربعين
.................................
في منزل نور كانت تجلس في حديقه المنزل كعادتها
عمر:حبيبي بيعمل ايه
نور:خلاص بقى معتش مذاكره بس كنت بفكر في حد يجبلي هديه ولا حاجه
عمر:ههههه حد زي مين يا هانم
نور:ايه يا عم فصلتني اي حد ممكن مثلا نصيبي
عمر بمرواغه:بمناسبه نصيبك يا ستي فيه شخص متقدم ليكي وبصراحه انا شايف انه كويس جدا
نور بمشا**ه:انت مين انت عشان تشوفه. كويس ولا لأ هو انت العروسه وانا مش واخده بالي
عمر:ههههه دمك خفيف يا بت انا اخو العروسه ياختي خلاص هقول لحازم انك مش موافقه خليكي كده قاعده جمب اخوكي يا بايره
نور:انا برضو اللي بايره ولا انت يا عمر يا بتاع مروه
عمر:تعالى هنا يا زفته
ولكن نور ركضت بأقصى سرعة ممكنه ولكن عمر قد امسك بها
عمر:بتقولي ايه سامعيني كده تاني عارفه إن جبتي سيرتها تاني هعلقك يا نور
نور :امممم انتي بتغيري يا بيضه
عمر:بت احترمي نفسك الله
نور:خلاص يا عمونا بهزر معاك ربنا يسعدك انت وهي مروه فعلا تستاهل كل خير ونفسه في فارس أحلامها يقف جمبها دي بتكتب ليه كل يوم في يومياتها وحاسه كده لما يروح ليها هتعذبه هههه وتحط ليه ملح في العصير ربنا يكون في عونه قصدي عونك يا عمري بإذن الله هتكون نصيبك اصل انتوا الاتنين شكل بعض اووي فعلا الطيور على أشكالها تقع
عمر بحيره:بقولك يا زفته هو لو انا اتقدمت ليها هتوافق دلوقتي
نور:بغض النظر عن زفته دي بس بإذن الله عليك هي تطول تتجوز ظابط
عمر بضحكه:هههههه لا من نحيه الطول فهي مش هطول اصلا صحبتك اوزعه يا حجه ههههه
نور:ربنا يفرح قلبك يا عمري
عمر:يا رب؛؛ يلا بقى سلام وأها هقول لحازم انك مش موافقه
نور بتسرع:ايه يا عم هو انا قولت مش موافقه وبعدين هو الجواز قفش كده لازم اقعد مع نفسي شويه واحسبها صح امال انت مفكر ايه
عمر:انا هقوله معندناش بنات للجواز اصل اختي لسه هتقعد مع نفسها
نور بخجل:خلاص موافقه
عمر:ههههه قال ايه البت بتت**ف اووي
.........................
ذهب هشام لزياره عمته في منزلها وعندما طرق الباب وجد سندريلا أمامه ترتدي بجامه عليها بعض رسوم الكرتون
هشام بضحكه حاول اخفاؤها:ماما موجوده يا شاطره
نورا ببرود:اقولها مين
الام:مين يا نورا
نورا بضحكه مكتومه:ده بتاع الزباله يا ماما جاي ياخد الفلوس
هشام:بتاع الزباله في عينك يا متخلفه انتي
نورا:امشي يا شاطر العب بعيد
هشام:انتي هتفضلي مواقفنا على الباب
نورا:لا هقولك اتفضل
ولكنها فوجئت به يدخل غصب عنها
العمه:ايه المفاجاه دي يا هشام يا ابني
هشام:ربنا يحفظك يا عمتي
العمه:اعطيتي الفلوس لبتاع الزباله يا بنتي
نورا:لا يا ماما طلع عيل رخم ومشى على طوول
العمه:ماشي يا حبيبتي؛؛ المهم تشرب ايه يا حبيبي
هشام:اي حاجه يا عمتي
العمه:اعملي عصير يا نورا بسرعه وتعالى
دخلت نورا إلى المطبخ ووضعت كوبا من العصير على الصينيه وقدمته لاميرها وعلى ثغرها ابتسامه خبيثه
هشام:شكرا يا نورا
لم ينتهي هشام من شرب العصير حتى وجد ألم شديد في معدته فاستئذن من عمته للدخول إلى الحمام. ولكن عند خروجه من الحمام قرر الدخول مره ثانيه وثالثه
العمه بقلق:مالك يا هشام يا ابني
هشام:مش عارف يا عمتي.
نورا بخبث:اكيد كلت أكله ملوثه
هشام:طب استئذن انا بقى يا عمتي ويا رب الهدايا تعجبكم مع السلامه
العمه:انا مش عارفه ايه اللي حصله
نورا:هتلاقيه أكل حاجه حمضانه
العمه:ممكن
دخلت نورا إلى غرفتها وهي تتذكر ما فعلته بهشام وظلت تضحك
فلاش باك
عندما دخلت نورا إلى المطبخ
نورا لنفسها:ماشي يا اتش بقى عيل زيك يتحداني ماشي انا هوريك ووضعت له حبوب ملينه في العصير
ظلت تتذكر شكل هشام وهو يخرج ويدخل إلى الحمام مره ثانيه وظلت تتضحك
عوده من الفلاش باك
ماشي يا اتش الايام بيننا اما اشوف جبتلي ايه وعندما فتحت نورا هديتها وجدت فستان من اللون الأحمر القصير وطقم من الذهب يتكون من خاتم وسلسلة واسوره في غايه الرقه
نورا لنفسها :معقول أميري اللي جايب الحاجات دي
بس برضو يستاهل اللي حصل فيه