#نور وزوجيها #الفصل_السادس
ظل ينظر لها وهيا ترتدي ملابسها الأنيقة وحجبها الذي ترتديه من شهور عندما طلب منها ذالك ورحبت بيه نور كثير ... اقترب منها وهو ينبه عليها بصوت صارم
عمرو: لو حد ديقك أو مثك بكلمة تبلغيني يا نور
استدرات تنظر له وسعادة علي وجها
نور: متخفش عليا يا عمرو ... مراتك راجل
ابتسم رغم عنه وهو ينظر لها من فوق للاعلي: لا ماهو واضح
ضحكت نور وهيا تقترب منه : انت غيران يا عمرو
عمرو: أيوة انا مبحبش حد يشوفك غيري بس اعمل ايه بقي حكم القوي
اقتربت منه ثم وضعت يداها علي ص*رة العريض وهيا تنظر في عيناه بحب : متخفش عليا وبعدين
انا مهما حصلي مين هيحميني غيرك انت ... مهما روحت ولا جيت انا تحت حمايت ربنا وبعدين موري حبيبي
رفع حاجبيه وهو يمثل الصرامة والغضب : موري
المقدم عمرو يتقلوا موري
هزت وجها بالإجابة وهيا تمد شفتيها بطفولة: أيوة موري
وحبيبي ولا عندك مانع
ابتسم وهو يضمها الي حضنه بقوة : بحبك يا يا مجنونة
ابتعد بلطف ثم شبت بقدميها لكي تبطع قبلة علي خديها
ثم هاتفت بمرح : وانا كمان بموت فيك يا حضرت ظابط
يلا بقي ده اول يوم ليا ومش عايزة أتأخر
عمرو: يلا يا ستي
....................................
ركن السيارة أمام شركة وهو يتفحص المكان .. تأففت نور وهيا تنظر له بعدم صبر : خلاص يا عمرو
عمرو: يا بنتي سبيني اشوف شغلي عايزة أمن المكان اشوف امان ولا لا
نور: شغلك في بحرية مش هنا ... لو سمحت يا عمرو خليني انزل بقي ارجوك
عمرو: انزلي يا زنانة انزلي
طبعت قبلة سريعة علي خدو ثم افتحت باب سيارة أوقفها عمرو وهو يقبض علي يداها ينظر لها بصرامة وتحزبر :
نور لو لحد كلمك تكلميني ... فاهمة
نور؛ حاضر يا حضرت ظابط ... سلام بقي
تبعها عمرو وهيا تدخل الشركة اخيرا .. تأفف بديق بعدم رغبته في شغلها هذا ولكن يعلم أن هذا لمصلحتها
في الأيام القادمة
............................
كانت تنظر لشركة بزهول وهيا تسير مع الموظف الأمن حتي وصلت إلي غرفة مكتب منال التي قبل غرفة عمار رئيس مجلس الإدارة ... نظرت نور لمنال وهيا تنده عليها : منال
نظرت منال لصاحب صوت حتي اتسعت ابتسامتها : نور
انتي جيتي
اقتربت نور وموظف الأمن من منال ثم تحدث موظف الأمن مع منال : انا قولت اوصلها بنفسي يا آنسة منال
ابتسمت منال لموظف الأمن ثم أمرته بذاهب ولكن أوقفه صوت عمار بعد ما خرج من غرفة المكتب يصيح بغضب
نظرت نور اعمار الذي خرج وهو يصرخ بأسم منال ابتعد بخوف عندما تذكرت اهانتة
اقترب عمار وهو يرفع حاجبيه بغضب موجه كلامة لموظف الأمن
عمار: انت بتعمل ايه هنا
بلع الموظف ريقة ثم شاور علي نور وهو يتحدث سريعا : كنت بوصل الآنسة
حول انظار عمار لفتاه التي تقف إمامة تنحي رأسها
اقترب اكثر وهو يسأل بفضول : انتي مين
دي الموظفة الجديدة الي هتحل مكاني يا عمار بيه ... قلتها منال وهيا تقترب من عمار
اخذ نفسه وهو يضع يداه في جيوبة :, اه فريدة قلتلي
طيب تعالي ورايا ياااا .. هو اسمك ايه
رفعت نور رأسها وهيا تحاول تسيطر علي خوفها من هذا الوحش الذي تعرف أنه مغرور وعديم رحمة من ذالك اليوم التي رأته بيه بالصدفة عندما اهانها لكي لمست سيارته التي كدا تهدسها
نور : اسمي نور
نظر عمار لمنال وهو يأمرها بدخول هيا ونور خالفة
وبفعل دخلت منال ومعاها نور لداخل
...........................
كان شارد في حياته القادمة التي يعلم أنها مؤقتا
اقترب منه محمد صديقة وهو يحدثة بديق : مالك يا عم عمرو في ايه
نظر عمرو لصديقة بعد ما انتبه له ثم سألة : بتقول حاجة
محمد: لا انت مش معايا خالص
عمرو: معلش يا محمد انت عارف ضغط الشغل
محمد: أيوة بامناسبة الشغل .... هو في ايه بظبط
عمرو: في ايه في ايه
محمد: كل يوم غايب عن تدريبات الدفعة الجديدة ومع اللواء فريد ديما ... اوعي يكون في مهمة ومخبي علينا
عمرو: هتعرف كل حاجة في وقتها
محمد: يبقي في ايه ... فرحني يا عمرو انت عارف ان نفسي اعمل حاجة في ولاد الكل.... دول .. كل يوم ناس تموت بسببهم من عندنا في جبها ... خلينا نوريهم احنا مين وبحرية ممكن تعمل ايه
ابتسم عمرو وهو ينظر له : قريب يا محمد
قريب هنرد ليهم دربة عشر أضعاف
...............................
.
جلست نور وهيا تزفر بديق بينمي كان عمار يص*ر تعليماته لمنال بنسبة لنور
منال: حاضر يا عمار بيه كل حضرتك تأمر بيه
تدخلت نور وهيا تنظر لعمار بصلابة : بس مش هينفع أتأخر عن البيت
نظر لها عمار بسخرية ثم حدثها بعنف : نعم ياختي
قامت نور ثم هاتفت بغضب : لو سمحت اتعامل بأسلوب احسن من كده انا مش من شارع
عمار: بس من ملجئ
نور: مالوا ملجئ مكان نظيف وطاهر البنات اليتيمة الي زي وزي غيري بيتربوا فيه يعني لا كابريه ولا ديسكوا
ضحك عمار بقوة وهو ينظر لها بتعالي : كابريه وديسكوا
انتي قديمة موت
نور: والله قولت الي عندي
خبط عمار علي سطح المكتب ثم قام وهو يصرخ بيها : انتي اتجننتي ولا ايه يا بت
نور: لو سمحت
عمار: انا شوفتك قبل كده ... سحنتك دي مش غريبة عليا
نظرت له نور وهيا تستعمل نفس اسلوبة الوقح : سحنتي
يع بيئة موت
اتسعت عيونة عندما اشتعلت النيران داخلة ثم
عندنا فقد الوعي وهو يقترب منها يقبض علي يداها
ثم .........
#جهاد_محمد
#نور وزوجيها