#نور وزوجيها #الفصل_الخامس
ارتدي البدلة الرسمية تحت انظرها الغاضبة .. قامت نور قم اقتربت منه وهيا تهاتف بغضب : بردو مش هتقولي مالك
نظر لها وهو يمشط شعره : نور دي اسرار شغل
اقترب منه تقف خالفة وهيا تدبدب بقدميها علي الارض مثل الاطفال : شغل ايه ده الي كل يوم تخرج الصبح وتيجي قبل فجر
ابتسم علي عصبيتها الطفولية ثم استدار ينظر لها وهو يلاعب حاجبيه:: امال هروح فين مثلا
كزت علي اسننها وهيا تنظر له بغيظ: معرفش شوف انت
انهار من ضحك ثم اقترب اكثر منها وهو يمسك يداها يطبع قبلة علي رأسها ثم عاد ينظر لها بحب : عيب عليكي يا نور
انا مستحيل اخونك أو اشوف غيرك انتي اول ست تدخل قلبي واخر ست
نور: يا سلام ... يعني امال بنروح فين
عمرو: والله شغل ... بدرب يا ستي
اتسعت عيونها ثم سألته بخوف: ليه هو في حرب
بلع ريقة ثم حاول يتهرب منها وهو يبتعد عنها يغير الحديث : نور قولتلك اسرار شغل انا لازم امشي
سلام يا حبيبتي
جلست نور تنظر لفارغة بعد ما رحل في عجلة يتهرب منها ومن اسألتها وضعت يداها علي قلبها بعد ما احست بقبضي تلويه من الألم ... ركدت دموعها علي خديها وهيا تنظر لسماء تدعي له أن يحفظة لها .
.........................
دلفت سكرتيرة منال وهيا تحمل الاوراق مترددة من رد فعلة نظرت له وهو مشغول علي حاسوب حاولت تقترب بثبات ولكن خوفها اكبر من اي شئ .... نظر لها عمار ثم سألها بصرامة
عمرو: في ايه يا منال
وضعت منال الاوراق غلي مكتب ثم ابتسمت وهيا تتحدث بتقطع
منال : ابدا يا فندم الأوراق دي كانت عايزة تمضي من حضرت..ك يعني
نظر عمار للاوراق ثم نظر لها : اوراق ايه متكلمي
منال: اجازة يا فندم
عمار: لمين
منال: ليا يا عمار بيه
عمار: اشمعنا يا استاذة ورا حضرتك ايه عشان تخدي اجازة
منال: عقبال حضرتك ... هتجوز
تن*د عمار بديق ثم صاح بيها : ولما حضرتك تخدي إجازة
مين يحل محلك يا هانم ... شغلي يتطعل عشان جوازك
منال: يا فندم انا هرشح اي واحدة من مواظفين
صدقني هتبقي زيي واحسن
زفر بديق ثم عاد ينظر للحاسوب وهو يحدثها : تمام موافق بس الاول اشوف البنت الي هتحل مكانك لحد مترجعي لو معجبميش شغلها مش همضي علي الإجازة
ثم نظر لها بصراحة : مفهوم
بلعت ربها بخوف وهيا تهز راسها : مفهوم يا عمار بيه
.........................
جلست وسطهم بسعادة وهيا تشاهد المكان الذي عاشت بيه من صغرها في وسط هذه البنات التي تحبهم ... اتت فريدة وهيا ترحب بيها : اهلا اهلا يا نور نورتي دار
ابتسمت نور وهيا تسلم عليها : وانتي كمان يا ابلا وحشاني
جلست نور وفريدة في وسط البنات في صالة الكبيرة التي تجمع البنات في مشاهدة تلفاز ...
نظرت فريدة لنور تسألها بصوت منخفض : عاملة ايه يا نور مع عمرو مبسوطة
ظهر الابتسامة والسعادة علي وجها وهيا ترد علي سؤلها: اوي اوي يا ابلا متعرفيش عمرو ... ده احسن راجل
في دنيا فعلا ربنا بعتهولي يعوضني عن اهلي
فريدة: انا عارفه. عمرو طول عمره راجل وطيب وشهم
ربنا يسعدك يارب
نور: يارب يا ابلا ... قوليلي اخبار مشيرة ومنال ايه
تن*دد فريدة بثقل وهيا تحدث عن مشيرة : مشيرة
من ساعت جوازك وانا معرفش عنها أي حاجة البنت
نور: ازاي راحت فين
فريدة: انا سمعت انها اتجوزت ... هيا بعتتلي ورقة بكده
بس معرفش ده حقيقي ولا لأ علي عموم هيا مبقتش صغيرا وهيا بقت عارفة مصلحتها
نور: لا يا ابلا دي ع**طة وهبلا ولا تعرف أي حاجة
مشيرة كل يهمها انها تطلع علي وش دنيا وبأي ثمن
انا خايفة عليها اوي
فريدة: والله يا نور انتي عارفة أن متجوزتش وربيت عمار اخويا زي ابني وفتحت دار دي وهبت نفسي ليها ولبنات الي هنا واعتبرت كل بنات الي هنا بناتي وعمري ما قصرت في ناحية حد ولا هقصر بس مشيرة صعبة وانا بصراحة عارفة دمغها ... ربنا يهديها
نور: يارب يا ابلا ... طيب ومنال
ابتسمت مشيرة وهيا تحكي علي منال : لا منال انتي عارفة بقلها كام سنه شغالة مع عمار وفعلا سبتت كفائتها
وربنا عوضها بعريس زي القمر وقريب هتجوز
نور: بجد يا ابلا
أيوة ستي بجد ... عاش من شافك
نظرت نور لصاحب صوت ثم نظرت بندهاش : منال
اقتربت منال من نور : وحشتيني اوي
نور : وانتي كمان يا مجنونة ... ايه اخبارك عريسك
كده اعرف من ابلا فريدة ومعرفش منك
منال: جواز ايه بقي ما خلاص شكلها هتبوظ
فريدة: ليه بس يا منال
منال: عمار يا ابلا ... قلتلوا علي اجازة ورفض
فريدة: رفض .. هو مش عارف هتتجوزي
منال: عارف بس قالي مصلحت شغل وشارط عليا
البنت الي تيجي بدالي تعجبه شغلها .. وحضرتك عارفة أن عمار بيه شغلوا صعب يعني مفيش حد هيستحمل وانا كده مش هتجوز
ابتسمت فريدة وهيا تطمنها : متخفيش انا هرشح بنت من هنا تشتغل بدالك المهم انتي جهزي لجوازك وملكيش دعوة
تدخلت نور في الحديث وهيا ترشح نفسها : ايه رايك يا طنط اروح انا
فريدة: معقول
نور: ومالوا يا ابلا فترة دي عمرو مشغول اوي
اهو اتسلا لحد ما هو يخلص ومنال ترجع حتي علي اقل
محدش ياخد منها وظيفتها
منال: فكرة حلوا
فريدة: انا معنديش مانع المهم اقنعي عمرو
نور: لا عمرو هيوافق ..هو عمره ما رفض ليا طلب ابدا
...............................
ارتدي ملابسه وهو يحاول كتم غضبه وهو يستمع لحديثها
نظرت نور لعمرو الذي تعلم أنه غاضب اقترب منه ثم سألته بديق : في ايه يا عمرو ساكت ليه .
عمرو: انتي عارفة
نور: عارفة رافض شغل بس ليه
عمرو: مش عارفة ليه ..عشان عايز ابهدلك
نور: هو فترة يا عمرو لحد ما تخلص تدريبك الي معرفش ليه وازاي ولإيه
صرخ في وجها وهو يمسك يداها بغضب: قولت لا
فاهمة يا نور لا
تجمعت دموع في عيونها نور وهيا تنظر له بعتاب : فاهمة يا عمرو ثم ابتعد سريعا وهيا تركد للخارج
اغمض عيونة بندم بعد ما احس بوجع ضميرة في عصبيته عليها .... اخذ نفس عميق ثم خرج خلفها لكي يصلحها
نظر لها وهيا تجلس علي كورسي تبكي بقوة ... اعتصر قلبه عن رايتها هكذا ... اقترب منها ثم جلس علي ركبتيه علي الارض وهو يهمس بصوت حنون: انا اسف
مسحت دموعها وهيا تنظر لجها الأخري : اول مرة تزعق فيا بشكل ده
عمرو: غصب عني يا نور بحبك وخايف عليكي
نور: انت مش حاسس بيا
عمرو: انا يا نور انا مش حاسس بيكي
نور: أيوة ... انا لوحدي يا عمرو حتي انت مبقتش معايا
طول نهار وليل في شغلك وانا هنا لوحدي زهقت اوي
وانت عارف ان ربنا لسه مأذنش باخلفة
قطعها عمرو وهو يمسك يداها يطبع قبلة عليهم ثم عاد ينظر لها وهو يبتسم : موافق
مسحت دموعها وظهور الابتسامة علي وجها : بجد
عمرو: مقدرش اشوفك نفسك في حاجة وموفقش عليها
اشتغلي يا نور .اعملي كل الي نفسك فيه
اقترب منه ثم طبعت قبلة علي خديه وهيا الهاتف بمرح : بحبك اوي اوي
عمرو: وانا بموت فيكي يا نور العين ...........
#جهاد_محمد