يا ريت يا بنات اعرف رأيكم في الروايه
######
في المساء كانت ناديت جالسة وهي متعبه كثيرا بسبب التنظيف وتنظر الي والدتها نظرات عتاب مضحكة بينما والدتها تاكل اللب وتشاهد التلفاز وتنظر لها بطرف عينيها
نادين بغيظ :يا شيخة هو في حد يعمل في بنته كده دا ريا مكنتش بتعمل في البت بديعة كده
الام ببرود وهي تشاهد التلفاز:انكتمي يا بت وقومي يالا مش كنتي عايزة تنامي
نادين :اه ما إنتي ختيني لحم وعايزه ترميني عضم
ثم ذهبت نادين الي غرفتها وقامت بالاتصال بصديقتها منه للإطمئنان عليها وعندما اجابت عليها منه
نادين :ها يا منه ايه الاخبار
منه :هو محترم ومؤدب وابن ناس بس انتي عارفه اللي فيها يا نادين ومش عايزه اغلط تاني
نادين :لأ اتوكلي انتي بس علي الله
منه :خلاص تمام
اغلقت نادين مع منه ثم ذهبت في سباق عميق من تعب اليوم
~~~~~~~~~
في شركه الاسيوطي
كان احمد قد جهز اوراق مزوره للشحنه وغير اسم شركته حتي لا تعرفه نادين واخذ الاوراق وذهب الي شركه شريف الذي كان يوجد بمفرده في الشركه لان نادين اخبرته انها مشغوله مع والدتها اليوم
شريف: اهلا بيك يا احمد باشا
أحمد بغرور :متشكر ثم جلس واثناء حديثهم عن العمل
أحمد :هو انت في الشركه لوحدك ليه
شريف :مفيش خطيبتي مشغوله النهارده ولسا عامل اعلان علي كام موظف
أحمد :هو انت وخطيبتك مخطوبين عادي ولا عن حب
شريف بإبتسامة :حب طبعا
احمد :وقد وصل الي مراده ثم اردف بإبتسامة زائفه ربنا يخليكوا لبعض ثم اكملوا عملهم واخبره شريف ان كل شئ جاهز وسوف تصل الشحنة بعد اسبوع
أحمد :تمام ثم نزل أحمد واتجه الي مكتبه وقام بطلب اكرم واخبره ان يبدؤا إجراءت المشروع
اكرم بإستغراب :بس لسا الارض بتاعت مدام حنان
احمد بغضب:ملكش دعوة انت نفذ وبس
اكرم بخوف :حاضر اللي تؤمر بيه خرج اكرم وابتسم احمد بخبث ان كل شئ يسير كما خطط له وان نادين سوف تترجاه و تلعق حذائه لكي يأخذ منزلهم وبالمجان ولكن عند هذه الفكره وجعه قلبه لماذا يريد اذيتها الي هذا الحد ربما لانها لا تخافه مثل من حوله لايعلم لماذا يريد إذلالها لكنه يظن انه سوف يكون سعيد بذلك ثم قام واتجه الي منزله وعندما دخل وجد علي جالس ينتظره لكي يطمئن عليه
علي:ايه اخرك كده مرضتش انام غير لما اطمن عليك
احمد بفرحه لان يوجد احد يهتم به ويخاف عليه ولكن رسم علي وجهه الجمود وعدم الاهتمام
أحمد :وانت تستناني ليه ثم اكمل بتهكم هو انت كنت امي ثم ترك علي وصعد الي غرفتهثم قال لنفسه لماذا...... لماذا انا هكذا انا كنت سعيد لسؤاله انا في الاساس طلبت منه المجئ لهنا لأجد احد يهتم بي ويسأل علي..... لماذا لا استطيع اظهار مشاعري ثم نام وسط تخبطه وسط افكاره
~~~~~~~~~~
بعد مرور اسبوع اليوم الذي وصل فيه الشحنه كانت نادين وامها جالسين عند شريف في منزله مع عائلته لان ام شريف ارادت عزيمتها لتوريها الشقه التي اشتراها شريف معهم في نفس البناية ليتزوج بها وبعدما انهوا الغداء اخذ شريف نادين الي البلكون ليتحدثون وهم يشربوا الشاي
شريف :نادين لو مش عايزة تسكني جمب اهلي مفيش مشكلة ممكن اخد شقة تانيه انا يهمني رحتك
نادين بإبتسامتها التي لا تفارق وجهها :بالع** اهلك طيبين جدا وانا هاكون مرتاحة هنا
شريف وهو يقبل يدها :ربنا يخليكي ليا
ثم سمعوا
صوت دق شديد علي الباب قامت والده شريف لتفتح الباب ولكنها صدمت عندما وجدت الشرطة
ام شريف :خير ياحضرة الظابط
الضابط :ده بيت شريف انور
ام شريف :ايوه
قدم شريف ونادين خير حضرتك
الضابط :انت مطلوب القبض عليك بتهمة تهريب م**رات وسلاح
نزل الكلام علي الجميع مثل الصاعقة وانهارت والدة شريف وظلت تصرخ :انا ابني برئ ابنااااااي الحقوناااااااي
انور والد شريف :اهدي ويالا نروح وراه نجيب محامي
وكل ذلك ونادين لا تتحرك ومصدومه لا تعرف اتبكي ام تصرخ ام ماذا تفعل تشعر ان قلبها ينبض بسرعة وخوف فاقت علي صوت والدتها وهي تقول :يالا يا نادين علشان نروح معاهم انتبهت نادين ثم نزلت علي عجاله مع والدتها وعائلة شريف ليلحقوا به وعندما وصلوا الي قسم الشرطة دخلوا وسأل والده عليه اخبروه ان الضابط يحقق معه ظلوا جالسين واتصل والده بالمحامي حتي يحضر معه التحقيق واستمر التحقيق اكثر من ثلاث ساعات وعندما خرج شريف اجتمعوا كلهم حوله
شريف والكلبشات في يده :انا معملتش حاجه والله ثم نظر الي نادين وقال:معملتش حاجه
نظرت له نادين بمعني انها تصدقه ثم ذهب الي الحجز
المحامي :مضحكش عليك يا دكتور انور شريف موقفه وحش اوي
انور برعب :ليه
المحامي :شريف ماضي علي ورق ان هو اللي مسؤل عن الشحنه واسم الشركه الي مكتوب ده شركه وهميه ولما سألوا شريف قالهم انو مضي علي الورق ده كإجراء روتيني مش اكتر علي اساس ان هو اللي هيستلمها لان صاحب الشركه وكله لإستلامها بدالو وطبعا اسم صاحب الشركه وهمي (فاكرين لما قلتلكو إن احمد زور اوراق عشان نادين متعرفوش واطي?)
انور:طب ايه الحل دلوقتي
المحامي :ان صاحب الشركه الحقيقي يظهر
كل هذا ونادين تزاد غضب من هذا الاحمد ثم ذهب المحامي وطلب انور من والده شريف ان ترحل وسيظل هو وبعد محاولات في اقناعها من نادين تارة ووالدتها تارة وزوجها تارة وافقت وقام انور بإيصالها وبعد ذلك اوصل والده نادين ونادين الي منزلهم دخلت نادين الي غرفتها ظلت تبكي ولاتعرف ما عليها فعله الي ان تزكرت علي الذي استأجروا منه المكتب ارتدت ثيابها ونزلت من المنزل وسط نداء والدتها تريد ان تعرف الي اين ستذهب ابنتها ولكن نادين لم ترد عليها كل ما كان شاغل تفكيرها هو انقاذ شريف اوقفت تا**ي وذهبت الي المكتب وظلت تبحث بين الاوراق علها تجد شئ يوصلها لعلي الي ان وجدت العقد ولكنه لايوجد به سوي إسمه ظلت تفكر الي ان جاءتها فكره ان تبحث عن علي في مواقع التواصل الاجتماعي ظلت تبحث علي فيس بوك وتويتر وغيرها من المواقع الي ان وجدته علي انستجرام يخبر اصدقائه في ستوري انه في كافيه***ذهبت نادين بسرعه الي هناك وعندما رأته وبدون مقدمات
نادين :فين احمد صاحبك
علي وهو يعقد حاجبيه :مش انتي خطيبه شريف
نادين بغضب وصوت عالي جعل كل من في الكافيه ينظر اليهم :انطق هو فين
علي بغضب هو الاخر:هو فيه ايه انتي مالك انتي ومال احمد ماتفهميني ايه اللي بيحصل
قصت عليه نادين كل شئ
علي بصدمه :معقول احمد يعمل كده
نادين:انت لسه هتتصدم ما تنطق هو فين
املاها علي عنوان شركة احمد فأخذت تا**ي وذهبت الي الشركه ولكنها عندما ترجلت من التا**ي وكانت تهم بالدخول لمحت اسم الاسيوطي جاء في بالها ان يكون ماحدث لشريف له علاقة بالارض ولكنها نفضت هذه الفكرة من رأسها سريعا وقالت في نفسها انه لو اراد تأديبها كان ادبها هي ليس شريف ودخلت الي الشركه وسألت علي مكتبه وكان في الطابق الاخير ركبت الاصانصير وكان اعماها الغضب وفتحت باب مكتبه ودخلت ولم تهتم بمنع السكرتير لها
اكرم وهو يجري ورائها :والله حاولت امنعها يا احمد باشا
اشار له احمد بمنتهي البرود ان يرحل ثم اتفت لنادين وقال بإبتسامة شريرة :أخيرا جيتي انا استنيتك كتير
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤