الفصل السادس

1009 Words
الي حبيبي وكل ما املك في هذا العالم هل تعلم ما اعانيه من بعدك عني سنين طوال وانا اتعذب بدون ان اظهر لا وجود لاحد ان يداوي جراحي فقط قررت ان ابتعد عندما رايت ان سعادتك ستكون مع غيري عنادك برودك حتي جفائك كل هذا انا اعلمه جيدا ولكني علي يقين انه غلاف خارجي يخبئ ما بالداخل من حب وحنان وعاطفة جياشه ستكفي وتزيد لكلينا في مكتب باسل الشرقي جالس علي مكتبه يعمل علي اوراقه القانونية ومندمج في العمل علي ع** الواقفه امامه تذهب وتجئ امامه وهي تحاول ان تص*ر صوت مزعج وتتأفف من تحكمات ليس لها تفسير ولا منطق تشعر بغضب كبير من هذا الباسل المتسلط كانت تدور في المكتب وتنظر في ساعتها لقد ضاع عليها اليوم في الصيدلية بسببه باسل وهو ينظر في الاوراق : هتفضل رايحة جايه كده خيلتيني ومش عارف اركز منك اهدي كدة واقعدي اختك علي وصول غيري الحاجات اللي زي الهدوم دي وامشي بعدها براحتك لاني بسببك متعطل عن شغلي نيرة بغضب بعد ان استمعت لكلماته المستفزه الباردة وهي تهجم علي المكتب وتخ*ف منه القلم والاوراق من امامه قائله بنبرة عالية : انا قولت من الاول انك مجنون ومحدش صدقني انت بتعمل كده ليه وبتتكلم كاني انا اللي فرضت نفسي عليك انت مصدق نفسك تصرفاتك دي بسبب لبسي ماله لبسي اصلا مش فاهمه محترم وواسع وبابا موافق عليه ولا حتي ضيق ولا ملفت بالع** معقول ومريح ليا عاوزه حالا تفسير لتصرفاتك دي ‏الا إذا أنت شخص مريض بتحب تتحكم وخلاص وأنا علشان ساكتة أنت بتتمادة في الموضوع ولا اقولك لا ماتقولش انا عارفه كل حاجه من الاول باسل وهو يرفع حاجبه بتساؤل : وايه بقي اللي فهمتيه يا دكتورة نيرة بغضب : انك عاوز تضايقني عاوز اخرج أسوأ ما فيا عاوزني اكون نيرة تتخانق كل ماتشوفك صبرها ينفذ وميبقاش عندها طاقة ‏وأكون إنسانة مش كويسة في نظرك ودائما تكون شايفني بشكل غير حياتي أنا بقيت إنسان تاني أنا معرفوش ده بفضل حضرتك هو ده التفسير الصحيح والسليم للي انا وانت فيه يا باسل لاني حاولت كتير اوصل لتفسير تاني ملقتش انا عاوزه اعرف بس مين اداك حق تصرفاتك دي انا مبقتش قادرة عليك وهشتكي لعمو عز ‏المرادي بجد لأني مش هتكون زي كل مرة وانت بتنادي بالمنظار ده كان ينظر لها بنظرات غامضه لا تظهر ما بداخله من غضب كلماتها صحيح بعضها وليست كلها لم يلاحظ ضغطة قبضته علي يده حتي ابيضت منه نفسه من القيام ليعرف تلك المتمردة الع**ده من هو باسل الشرقي ‏وقف فجأة وهو يترك مكتب ليذهب ويقف امامها يتحدث امامها اخيرا تحدث ببرود : لو خلصتي الكلام اللي عندك يلا روحي ارتاحي عندك اللاب التاني افتحيه واتف*جي علي حاجه مفيده لحد ما اسيل توصل ‏مش عاوز اسمع منك صوت لأني ممكن اتهور عليك بجد وأوريك الجنون على حق نيره بغضب وهي تصرخ في وجهه : انت بني ادم بارد معندكش دم انت مين انت علشان تقولي اعمل ايه ومعملش ايه وتحبسني في مكتبك انا ممكن اصوت دلوقتي واقول للناس انك خ*فتني لم تكمل كلامها لتجد من يقف امامها وقد قام من علي الكرسي ليندفع نحوها ويقبض علي يدها وهو يجذبها ناحيته ليصبح قريب جدا منها لت**ت وهي تسمعه يقول : وهاتقولي ايه خ*فك وقافلً المكتب بالمفتاح بعمل ايه لاحظ ارتباكها ليبتعد عنها وهو يصيح بصوت عالي : انا ابن عمك ومسؤل عنك لو عمي بيحبك زياده عن اللزوم فهو اكيد مش هيوصل لتفكير الشباب في سني لما بيشوفوا اي بنت حلوه ولابسه لبسك ده ايه ماشية تقولي لهم اتف*جوا علي الموزة اللي ماشيه واجبي كابن عمك يا بنت عمي اني احافظ عليكي واالفت نظرك لمجتمع مش كله ناس بتراعي ربنا او بيغضوا البصر واجبي اني لما اشوفك هتعملي حاجه غلط اصحح لك مسارك وده عملته مرة واتنين وعشره وانتي عندك لا مبالاة لكلامي ومش مهتمية اصلا انتي مش صغيرة زي زمان وجسمك ده ثم **ت للحظات يتأملها بنظره شاملة لتلاحظ نظراته الجريئة والو**ة لتحمر خجلا ‏وهي تخفض نظرتها إلى الاسفلوتحاول ان تتحرك بعيدا عن نظراته ‏وهي تقول بداخلها نظراته هي الوقاحة وليست نظرات الناس الآخرين وكادت ان تغادر من امامه ولكن قبضته منعتها ‏وهو يعيدها مرة أخرى إلى مكاني نيرة ببرود : انت كل الموضوع من كتر البنات الرخيصة اللي عرفتها مفكر الكل سهل وان اي بنت ممكن تستسلم لشاب جميل ووسيم واني ومركز لكن احب اقولك لو العالم كله عمل كده بنات فاضل لا باسم بنبرة خافتة : جسمك وشكلك وكل حاجه فيكي لازم تحافظي عليها انتي مبقتيش طفله وده يجبرك تختاري ملابس محتشمة اكتر من كده ‏او على الاقل تلتزم بالحجاب الإسلامي أن يكون طويل مش بيظهر أي حاجة من جسمك ولا معالم جسمك المفروض الكلام ده أنت تكوني فاهمة مش أنا اللي كل شوية الفت نظرك نيرة بنبرة ضعيفة وهي تنظر في الارض : سيب ايدي ياباسل وابعد عني انا واثقه من نفسي ومن شكلي ‏وملتزمة بالحجاب وعارفة يعني الحجاب الإسلامي و لبسي كله واسعة مش زنبي أن نفسي بكون على مقاسي بالضبط أكيد مش حلبس اللبس مهرول أول تعب زيادة او يكون أي كلام أنا بحب أكون في كامل أناقتها وأظلني دة شيء مش عيب أن الإنسان يكون شيك ومهتم بنفسه انتبه اخيرا لعلامات احمرار علي يدها نتيجة ضغطه ثم تركها فجأة كأنه محروق من حرارتها ليبتعد عنها وهو يتحدث بجمود ‏يحاول أن يخفي المشاعر التي اشتعلت بداخله التي لا يعلم أي تفسير له انا هرجع اكمل شغلي وانتي تفضلي منتظرة اختك ‏بهدوء ومن غير أي تهور منك لأني ممكن اتهور أنا كمان وما تنسيش إني مش بهزر او بقول كلام مش هيحصل لا أنا بنفذ وانت عارف ني كويس أسيل هاتيجي وإنتي هاوتغيري وتمشي وكل مرة اشوف حاجه مش عاجباني يا نيرة مش هتردد اني اعمل اللي عملته ده تاني حاولت ان تسيطر علي حاله ولا تجادله اكثر من ذلك حتي لا يزداد النقاش بينهم وينتهي بكوارث ‏وهي الآن معه لوحدها ولن تعلم ماذا سأفعل بها لو تقرر أن ت**ت حتى تأتي اختها وتاخذ الملابس وترحل ثم تتصرف بعد ذلك معه او تشتكي لولدها او عمها حتى تتخلص من طريقته وهي تنوي أن تأخذ موقف قوي اتجاه ما حدث منه فهي أبدا لن تستسلم له ولن تضعف فهو لا يعرف حتى الآن من هي ‏منيرة فاضل الشرقي يجب علي أن يعلم ما هي جيدا حتى لا يفعل ما يفعله مرة أخرى ويفكر فيه أكثر من مرة قبل أن يتهور معها
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD