الحلقه ٥ من كفاح عاشق

2233 Words
الحلقه ٥ من كفاح عاشق ?من لزم قيام الليل، بلَّغهُ الله مبلغًا لا يدركه خياله، وأعطاه أعظم مما يتمنى!? قيامُ الليل أفضل صلاةٍ بعد الصلاة المفروضة وسُنة مؤكدة، لم يكن رسول الله -صلى الله عليه وسلّم- يدعها. فكان ليلهُ قيام، حتى تقرّحت قدماه -بروحي هو فيا أيها المُحِب لرسوله.. إنما الحُب اتباع أقِم ليلك، وانطرح بين يدي رَبك وحسبك من دُنياك نظرة رضا ينظر بها المولى إليك، ووقفة بين يديه اصطفاك بها عن خلقه.. لتناجيه والناس نيام!? #قيام_الليل? بسم الله الرحمن الرحيم في الحاره عمر ركِب نغم، ولسه بيلف كان عم رمضان بينادي رمضان: يا عمر،، يا اسطى عمر عمر قرب منه،، خير يا عم رمضان،. رمضان : خير يا بني متقلقش، كنت عايز أسألك على انسه نور وتقى هما بخير يا حبيبي، عمر ابتسم : اه يا عم رمضان بخير والحمد لله، رمضان؛ طب الحمد لله،. اصل قلقك عليهم الصبح قلقني انا كمان،،. ربنا يطمن قلبك عليهم دايما يابني، عمر : يارب يا راجل يا طيب،. تسلم يا عم رمضان،. رمضان : احم،،. معلش يا بني لتدخلي،، كنت عايز أسألك،. مين الانسه اللي نزلت توصلها دي، عمر ضحك: انت بتعتذر عن السؤال يا عم رمضان،. ده انت ابويا وليك الحق تسأل طبعا، رمضان بفرحه ورضا: ربنا يجبر بخاطرك يا حبيبي،، عمر : دي زميلة تقى اختي في الكليه، وجت توصلها، فقولنا نعمل معاها الواجب، رمضان: طول عمرك صاحب واجب يابني، ربنا يراضيك ويحفظك من كل شر يا رب عمر :يا رب يا عم رمضان،، تؤ مرني بحاجه قبل ما اطلع رمضان : تسلم يا بني من كل شر عمر : طب سلام عليكم يا عم رمضان عم رمضان : وعليكم السلام، في امان الله يا حبيبي وطلع عمر وساب عم رمضان، وهو. بيدعيله ------------ بقلم شيمو الخطيب في بيت عمر أكرم واقف على الباب وتقى قدامه؛ أكرم بحب: تقى،. اوعديني انه لو حصل اي مشكله او حد اتعرضلك تقوليلي. وخليكي واثقه دايما اني مش هسمح بكده ابدا تقى ب**وف: ان شاء الله يا أكرم، بس بصراحه عندي سؤال كده،، أكرم: اتفضلي يا تقى سؤال ايه تقى نزلت وشها في الارض ب**وف :، انا،، انا كنت عايزه، أسأل،،. اكرم: ايه يابنتي مالك،، اسألي على طول تقي: كنت عايزه اسأل، عن،، انت ليه جيت الجامعه انهارده أكرم ضحك: ههه، امممم، بصي يا تقى، اكيد هيجي يوم واقولك، بس اللي واثق منه دلوقتي، ان مش ده الوقت المناسب اللي اقولك فيه سبب مجيتي الجامعه، تقى باستغراب: طب ليه، أكرم ابتسم: ليه دي بقه ياست البنات، هتعرفيها بعدين،، سلام انا بقه عشان مينفعش وقف*نا كده،، وعشان عمر ميدايقش تقى ابتسمت باعجاب: ماشي يا أكرم، بس اكيد لينا كلام كتير مع بعض، أكرم بضحك: اللي يشوف كده يقول ان البت مش بتت**ف خالص،، بتعرف تتكلم قوي تقى بتكشيره : اممم، لا انا بعرف اتكلم جدا، وبكره هتشوف أكرم قرب منها بضحك : وانا نفسي في كده جدا يا تقى. في المطبخ أمير واقف يرخم على نور أمير : يابت بلاش التكشيره دي، بقه. انتي ايه نور: وانا هكشر ليه، انا زي الفل اهو امير: لا واضح فعلا انك زي الفل،، انا بس عايز اعرف انتي زعلانه ليه نور بصت ليه بنرفزه وفي اديها مغرفة الاكل : وانت ايه اصلا عشان تزعلني،، ولا تهمني في ايه، ولا اصلا تبقالي ايه عشان ازعل منك أمير كل شويه يبعد ويتفادي المعلقه ومسك اديها في الاخر : اييييه، اهدي شويه هتضيعي وشي، كل ده ومش زعلانه، طب لو كنتي زعلانه كنتي عملتي فيا ايه،، يابنتي ارحمي شويه نور شدت اديها منه بعنف :بقولك ايه، اوعي تعمل الحركه دي تاني وتمسك ايدي،،، وبعدين يلا من هنا انا زهقت منك،، أمير ابتسم : حاضر يا نور،، انا هريحك مني خالص،. ومش هاجي هنا تاني الا لو انتي قولتيلي تعالي، نور ادت ضهرها ليه: يبقى مش هتيجي خالص يا أمير أمير بزعل : حاضر ياستي. طالما انا بدايقك قوي كده، يبقى اقابل عمر بره،، نور بصتله وهو بادلها نفس النظره،، ولفت نور وشها وسكتت أمير اتن*د،، وقال: سلام يا نور،، انا ماشي،، مش عايزه حاجه نور بصتله بدموع ولفت وشها وسكتت أمير قرب منها:ممكن اعرف ليه دموعك دي، نور بصوت مخنوق : لا مفيش،. دي عيني بس وجعاني، أمير بخنقه : انتي ليه كده يا نور،، ليه دايما بتحسسيني اني ولا حاجه، نور عايزك تتكلمي معايا بصراحه،، نور بنرفزه: انا معنديش كلام اصلا عشان اقوله،، يلا يا أمير عشان متتأخرش أمير اتن*د بزعل؛ ماشي يانور،، سلام، وخلي بالك، انا مش هاجي الا فعلا لما انتي اللي تقولي تعالي نور : من غير متبصله؛؛ ماشي يا أمير أمير فضل واقف شويه يبصلها وساكت،، وفي الاخر مشي وهيا حست بيه،. وسندت على حوض المطبخ وعيطت أكرم بره نده على أمير أكرم : يا أمير،، يا حضرة المحاسب،، مش هنمشي ولا ايه أمير خرج وشكله زعلان : يلا يا أكرم انا جاهز اهو أكرم وتقى استغربوا شكله تقى : ابيه أمير،، مالك،، شكلك مدايق من حاجه أمير اتن*د: لا يا تقى يا حبيبتي، مفيش، انا بس تعبان ومحتاج ارتاح شويه أكرم فهم: اممم، ماشي يا أمير، يلا لاني انا كمان تعبان جدا،، أمير : مش عايزه حاجه يا تقى، تقى : لا تسلم يا ابيه،، سلملي على خالو كتير قوي، وأبقى خلي ايه تيجي معاك المره الجايه أمير ضحك بتريقه: هه، ان شاء الله حاضر، سلام تقى : سلام يا ابيه وبصت لاكرم وابتسمت، وقفلت الباب وراهم ... شيمو الخطيب... أكرم وأمير نزلوا،. وكان عمر طالع عمر: ايه ياشباب،،. لسه بدري، كملوا اليوم معانا أكرم :لا كده يا دوب قوي يا عمر، وبجد الف شكر على اليوم وجماله،. ربنا يديم الخير كله عندك يا صاحبي، عمر بابتسامة : تسلم يا ابو الكرم وبص لأمير واستغرب سكوته،،،،، مالك يا أمير،. أمير : هاه،، لا مفيش يا عمر، انا بس تعبان قوي،،، ومحتاج ارتاح، عمر: انت متأكد ان ده اللي مغير مودك كده،، اوعي تكون زعلت من نور يا أمير، انت عارف نور، بتحب دايما ترخم عليك أمير ضحك بوجع: عارف، ياعمر، انا عمري ما ازعل من نور ابدا،، اسيبك بقه يا بن عمتي لاني فعلا تعبان قوي، عمر؛ ماشي يا شباب، وأن شاء الله هتكرر تاني الزياره دي، أكرم : ان شاء الله يا كبيير، سلام يا حبيبي عمر: سلااام، وسلم عليهم وطلع ... شيمو الخطيب.... أكرم مشي هو وأمير، وطبعا أكرم محبش يسأل أمير عن أي حاجه،. لان حالته متسمحش بالتدخل دلوقتي، وقاله، أكرم : أمير،،، انا حاسس ان فيه حاجه مدايقاك،، وواثق ان نور السبب، لكن انا حاليا مش عايزك تحكي عنها، لكن كل اللي عايز اقولهولك،، سيب كل حاجه على ربنا يا صاحبي، ومتستعجلش الأمور، وصدقني، انا واثق ان نور بتحبك، وبجد اللي شوفته انهارده، ورد فعلها وغيرتها عليك تأكد ده،، (وخبطه على كتفه) فكها بقه يا جدع أمير ابتسم واتن*د تنهيده عاليه: آآآآآآه يا أكرم لو نور تعرف بحبها قد ايه،، والله تعملي تمثال،، لكن هصبر عليها يا أكرم،،، وربنا يقدم اللي فيه الخير أكرم : يارب يا صاحبي،، ومشيو الاتنين كل واحد على بيته ..؛ شيمو الخطيب.. عمر طلع وفتح الباب و دخل وكانت تقى بتتف*ج على التليفزيون،،، عمر قرب منها: قلب اخوها عامله ايه، اوعي تكوني لسه قلقانه تروحي الجامعه يا تقى،، تقى بحب: تفتكر يا ابيه، ان انا ممكن اقلق، وانت معايا وفي ضهري، (وحضنته ) ده لا يمكن يحصل ابدا،، عمر ضمها ليه اكتر: وانا عارف ان اختي بميت راجل،، وبص حواليه،، هيا فين نور،، يا نور، يا نور، تقي: دي دخلت تنام ، قالت إنها تعبانه شويه ودخلت عشان ترتاح عمر استغرب اخته، وقال لنفسه، دي عمرها منامت وهو بره، اكيد فيه حاجه وخرج تقى من حضنه وقال: انا هدخل اطمن عليها، وارجعلك تاني ياقمر انتي، تقى ابتسمت وهزت راسها بالموافقه، ودخل عمر لنور،، لقاها نايمه والنور كله مطفي،، عمر قرب منها وفتح نور الابجوره، ومسح على شعرها،،، نووور،، نور قلبي وحياتي كلها،، مالك يا حبيبتي طمنيني عليكي نور ضامه راسها ليها،، وبتعيط: مفيش يا عمر،، انا تعبت جدا انهارده وحاسه اني محتاجه انام عمر بزعل:طيب ممكن ترفعي راسك وتطمنيني عليكي، نور: طيب يا عمر بس اقفل النور لان عنيا وجعاني وعندي صداع رهيب،، ( وطبعا قالت كده عشان عمر ميشوفش انها بتعيط) عمر: حاضر ياستي،. ادي النور اطفي،. ها، طمنيني عليكي بقه نور قامت قعدت على السرير،،، مفيش ياعمر، عندي صداع صعب قوي، وعنيا بجد وجعاني، عمر ضمها ليه:،، انا عارف انك تعبتي انهارده جدا يا حبيبتي بس معلش، إكرام الضيف واجب، نور: حبيبي، انا عارفه طبعا وعمري ما ادايق من كده ابدا، ده حتى اليوم انهارده كان جميل قوي، (وحبت تغير الموضوع) بس بجد يا عمر، نغم دي برغم طريقتها في اللبس وعاداتها، بس بنت جدعه قوي، وتحسها بنت بلد، عمر سرح وسكت،، نور بمشا**ه ؛ لا وايه،، تحس انها معجبه بيك جدا،، مش كده ولا ايه عمر فاق: هاه،،، لا خالص، انتي بتقولي ايه، دي بنت اكبر رجل أعمال في مصر، تفتكري هتعجب بيا انا،، نور بضيق؛ : نااااعم،، وهيا تطول، ده انت ارجل واجدع واجمل واحلي واحد في العالم، مش في مصر بس. طب انا نفسي الاقي زيك يا عمر،، صدقني، هحس بالأمان والحب والحنيه اللي تكفيني عمري كله عمر ابتسم بحب؛ حبيبتي، انتي بتقولي كده بس عشان انا اخوكي نور حضنته؛ لا يا عمر، انت شرف لأي حد يعرفك يا حبيبي، ربنا ميحرمني منك ابدا،، عمر ضمها اكتر وهمس في ودنها،،،؛ ولا منك يا حبيبتي، بس مش هتقولي ايه اللي معيطك قوي كده نور خرجت من حضنه واتوترت: هاه،، انا مش معيطه يا عمر مين قالك كده عمر بحنيه ومسح على شعرها: نور، انا عمر، توأمك اللي بيحس بيكي في اي مكان،، أقرب حد ليكي، انا عارف انك خليتيني اطفي النور عشان مشوفكيش، بس اللي انتي متعرفيهوش، اني بشوفك بقلبي قبل عنيا،، مالك ياقلب اخوكي نور اترمت في حضنه وعيطت جامد: عمر انا مخنوقه قوي ومش عارفه ليه،، صدقني مش لاقيه سبب لخنقتي دي، بس مخنوقه عمر بحنيه : خلاص يا حبيبتي، حل الخنقه دي، الصلاه والذكر،، وربنا قال في كتابه العزيز،،( الا بذكر الله تطمئن القلوب)، قومي يانور استغفري ربنا، واتوضي وصلي ركعتين، واذكري الله كتير بعدهم،، هتلاقي نفسك ارتاحتي وقلبك ارتاح،، قومي يا حبيبتي،،، نور ابتسمت: حاضر يا عمر،، ربنا يخليك ليا يارب، عمر : ويباركلي فيكي يا حبيبتي يا رب نور قامت ولسه هتخرج من الاوضه عمر نده : نور،،، نور : نعم يا عمر عمر: ياريت يا نور لما تعرفي ايه اللي خانقك،، تبقى تيجي وتحكيلي، وصدقيني، عمري معترض على حاجه الا لو كانت غلط، أو ضد مصلحتك نور بتوتر: اممم، حاضر ياعمر، متقلقش عليا، وقامت اتوضت وصلت، ------------ بقلم شيمو الخطيب في فيلا السويفي الأسيوطي دخل الفيلا هو وابنه ومراته،، واسعد بيرحب بيهم نزلت نغم وبتسلم عليهم، واول ماشافت اشرف نغم بصدمه: ايه ده،، هو انت اشرف بصدمه اكبر :هو انتي،، بقه انتي بنت اسعد السويفي نغم بضيق: ايوه، يا،، يا استاذ يا محترم اسعد باستغراب: ايه ده،، هو انتو تعرفوا بعض،، اشرف: طبعا يا عمي، انا شوفتها انهارده في الجامعه،، بس للاسف كانت ماشيه مع بنت مش كويسه خالص، اسعد : مش كويسه ازاي يعني، نغم بنرفزه: انت بأي حق تقول عليها كده، وبعدين معلش يعني، هيا البنت اللي مش كويسه ولا حضرتك اللي مش كويس اسعد بضيق: نغم،، احترمي نفسك وراعي انه في بيتنا حمدي الاسيوطي: جرا ايه يا نغم يا حبيبتي، هو اشرف مدايقك قوي كده اسعد باحراج: انا اسف يا حمدي بيه، حمدي: مفيش اسف ولا حاجه يا اسعد بيه، انا بس عايز اعرف ابني زعل القمر دي في ايه نغم ب**وف : شكرا ليك يا حمدي بيه، بس فعلا ابن حضرتك مش محترم، معلش في صراحتي بس دي الحقيقه اشرف بصلها بخنقه وحلف ليدفعها تمن كلامها ده غالي قوي، حمدي: ليه يا حبيبتي ايه اللي حصل نغم حكتلهم اللي حصل وكانت بتحكي عن عمر وتقى بفخر وحب وباين عليها ده جدا جميله نزلت وسلمت على والدته نبيله: اهلا مدام جميله، فرصه سعيده جدا جميله : انا اللي اسعد والله، اتفضلي، وسلمت على أشرف ووالده نغم كملت كلامها:اظن ان ابن حضرتك يا عمي هو اللي غلطان، وياريت محدش يزعل من صراحتي،، انا طول عمري متعوده على كده حمدي قرب منها وطبطب على كتفها : خلاص يا حبيبتي، مدايقيش نفسك ابدا،. أنا عارف اشرف متدلع وطايش حبتين، لكن انا اوعدك انه مش هيدايقك لا انتي ولا صاحبتك تاني ابدا، وبص لاشرف بغيظ اشرف بضيقه: انا اسف يا انسه نغم، واوعدك اني مش هدايقكو ا تاني، جميله؛ جرا ايه يا جماعه، احنا هنقضيها اعتذارات ولا ايه، تعالو نطلع نقعد في الجنينه، ونتعرف على بعض اكتر،. وندهت على سعاد،، سعاد،، يا سعااااد، سعاد جايه تجري: نعم يا ست هانم جميله: شوفي البهوات يشربوا ايه، وحضري احلى عشا،، وبصتلهم،،، اكيد هنتعشي مع بعض، عشان يبقى عيش وملح نبيله بابتسامه: ده شرف لينا يا مدام جميله جميله؛ الشرف لينا احنا، والله، وفعلا كلهم خرجوا،. وسعاد عملت قهوه للرجاله،. وعصير للستات،. اشرف قاعد وعينه على نغم، اللي قامت وقعدت جنب هيرو، بتتكلم معاه اشرف قرب منها وقال : انسه نغم،، تسمحيلي اشاركك القعده دي، نغم بصتله بخنقه: اتفضل،، اشرف: انا عارف انك مدايقه مني،، بس صدقيني اللي حصل كان غصب عني، اخوها هو اللي..... نغم قاطعته بنرفزه: غصب عنك،، غصب عنك ازاي يا اشرف،، انت كنت عايز تمد ايدك على بنت، ودي مش رجوله على فكره، وبعدين اخوها ده اوعي تجيب سيرته على ل**نك، ده ارجل واحسن منك مليون مره، واللي حابه اقولهلك يا اشرف بيه يا راجل يا محترم،، ان اللي يفكر يمد ايده على واحده، او يدايقها او يتشطر عليها، يبقى مش راجل، ولا يمت للرجوله بصله،، اشرف مصدوم من طريقتها، ومش عارف يرد عليها نغم باستهزاء : ايه،، مستغرب دفاعي،،، الغريب بقه، ان انا اللي مستغربه موقفك، ازاي انت انسان متحضر ومن عيله كويسه، ويبقى سلوكك منحط للدرجه دي، وبعدين صحيح،، انت ايه اللي جابك عندنا الكليه اشرف ضيق عنيه بغيظ: بصي،،. أنا سايبك من الصبح تغلطي وساكت، بس اللي حابب اقولهولك انا بقه،، ودي نصيحه تاخدي بيها او لا،. ده براحتك،،، ان البنت دي ولا تسوي، وصدقيني، مش دي اللي تدافعي عنها بالشكل ده، وتتنرفزي عليها كده وبكره هتقولي ان كلامي صح نغم ضحكت جامد: هههههه، تفتكر يا اشرف، اني يوم محب اسمع نصيحه هسمعها منك انت،، اظن معتقدتش، وبصتله باستفزازوسابته وقامت اشرف........ _______________ بقلم شيمو الخطيب
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD