البارت 9

2598 Words
البارت 9 فى المشفى.. مع أذان الفجر.. تململت سالى و رمشت بأهدابها ثم فتحت اعينها فجأة وهى تشعر بأحد يمرر يده فوق ذراعها.. سالى بخضة:فهد!!!!!!!! ......... :سالى اصحى سالى.. استيقظت سالى و نظرت حولها و أنفاسها تخرج بشكل غير منتظم مع نبضات قلبها التى تتسارع.. ماهى بقلق:سالى اناديلك الدكتور سالى وهي تأخذ نفس عميق:لالا انا تمام جلست ماهى بجانبها على الفراش و ظلت تربت فوق جبهتها و تقرأ قرآن فنظرت سالى حولها وجدت والدت فجر تنام فوق الاريكة و فجر تنم بآخر الفراش أسفل قدمها و ليلى تنم على إحدى المقاعد.. سالى بخفوت:انا اسفة على البهدلة اللى انتو فيها دي ماهي بأبتسامة:بس يا ع**طة متقوليش كدة انتى اختنا سالى بإرهاق:هو حمزة فين ماهى:حمزة فى التويلت سالى:لوحده ماهى:متخافيش الحمام في الاوضة اصلا ، المهم كنتى بتحلمى بإيه سالى:كابوس يا ماهي كابوس حلمت بأكتر شخص بكرهو في حياتي ماهي بإستغراب:مين ده سالى بحقد:فهد الزينى ماهى:نعم؟؟؟ بتكرهيه ليه سالى:هحكيلك سردت لها سالى كل شئ و استيقظ باقى الفتيات و استمعوا إلى حكايتها.. ماهى بضيق:ايه الحيوان ده ازاى يقول الكلام ده سالى بعصبية:اللى هيجننى انى مش فاكرة حاجة غير اني كنت برقص و تقلت في الشرب هموت و اعرف قعدت معاه ازاي و ايه اللي وداني المطبخ اصلا فجر بتساؤل:طب انتى مش فاكرة قولتيله ايه؟ سالى:مش فاكرة اي حاجة بجد عقلي هينفجر ليلى:بصراحة شيكو يستحق البو** اللى اخده ده عيل ملزق و صايع كدة مبحبوش فجر:ولا انا بصراحة بكرهو جدا اخفضت ليلى نظرها بإحراج من توجيه فجر للحديث لها فأبتسمت فجر و اقتربت منها ثم ض*بت كتفها بكتف ليلى.. فجر بمناكشة وهى تعطيها وجنتها:صالحينى قبلتها ليلى بوجنتها ثم احتضنتها بقوة و ظلت تعتذر.. ماهى بمرح:تعالو ناخد سيلفى المستشفى صفق الجميع بحماس و ضحك و تمددت فجر بجانب سالى و جلست ليلى فوق قدم سالى التى صرخت بألم و وقفت ماهى أمام الفراش و بدأت بإلتقاط عدة صور لهم.. سالى بتألم:الله يخربيتك يا ليلى رجلى ماتت ليلى بضحك:البقاء لله ضحكوا جميعاً و ظلو يتحدثون حتى أشرقت الشمس و استيقظت ياسمين "والدة فجر" و شاركتهم الحديث.. ............................................................ فى قصر الزينى.. كانوا يجلسون جميعاً سوياً و يتناولون الفطور ، كان يرأس السفرة رعد و ايمنه عدى و ايسره فهد و غيث الذى كان يمسك هاتفه و يقلب بالفيس بوك فظهرت له صورة لماهى مع أصدقائها بالمشفى فضحك بصوت عالى دون ارادته وهو يراها قد كتبت فوق الصورة "قولو مب**ك لسالى يا جماعة ولدت" فنظر فهد إلى هاتف غيث فرأى تلك الصورة و توسعت اعينه بخضة.. فهد بتساؤل:مالها سالى؟؟؟؟ غيث:مش عارف والله رعد بعدم فهم:سالى مين أعطاه غيث الهاتف فتوسعت اعينه وهو يرى فجر تنام بجانب سالى و انفجر ضاحكاً على مناظرهم و منظر سالى بالتحديد.. رعد بضحك وهو يعيد إليه الهاتف:استنوا هكلم فجر اسألها عدى بخبث مرح:اوووييييي بقا هى دى اللى قولتلنا عليها امبارح رعد بأبتسامة باردة وهو يمسح إحدى السكاكين:اطفح يا عدى يا حبيبي وانت ساكت ضحكوا جميعا و اخرج رعد هاتفه من جيبه و هاتف فجر فردت عليه بسرعة اندهش منها.. رعد بأبتسامة:صباح الخير فجر بأبتسامة:صباح النور عامل ايه رعد:انا كويس الحمدلله انتى عاملة ايه عدى بهمس:يا حنييين فجر:انا الحمدلله وعد وهو يرسل نظرات شريرة لعدى:ايه مالها صاحبتك فجر بإستغراب:صاحبتى!!!! رعد:اه اسأل غيث عند صاحبتك على الفيس بوك فشاف صورة ليكو وانتو في المستشفى فقولت اطمن فجر:اااه اوكى ، هى بس كانت خارجة و لابسة كعب و اتزحلقت من على السلم و دماغها اتفتحت اخدت غرزتين و ايدها اليمين ات**رت بس هى خارجة كمان شوية رعد بتساؤل:طب انتو فى مستشفى ايه؟ فجر بضحك:احنا في مستشفى الزينى رعد:ايه ده بجد دى المستشفى بتاعتنا فجر:ما انا عارفة رعد:طب اجيلك محتاجين اي مساعدة فجر:لا ميرسي ربنا يخليك رعد:طب احنا على معادنا ولا ايه؟ فجر برومانسية:طبعا رعد بأبتسامة واسعة:طب كويس اوي فرحتينى بصراحة كنت قلقان لتلغى المعاد فجر:لالا هنيجى كلنا و اه اسفة انى مردتش عليك امبارح على الواتساب رعد بهمس كي لا يسمعه اشقائه الذين يركزون معه:ولا يهمك نعوضها النهاردة "ثم عاد صوته لطبيعته" خلاص ننزل على 5 و نص نتغدى و ندخل سينما و بعدين نتعشى ايه رأيك فجر بحماس:موافقة طبعا احم قصدى هشوف البيت عندى و كدة و بقيت البنات رعد:خلاص اوكى هخلص شغل و اكلمك يلا باى أغلق معها رعد وهو يبتسم ثم وضع هاتفه فوق الطاولة و عاد لتناول طعامه فرفع عينه فجأة و نظر لأخوته الذين ينظرون له و الصدمة ترتسم على وجوههم فوضع مل*قته جانباً و حمحم بخفوت.. رعد:احم دى فجر كانت موجودة فى الحفلة بنت أحمد التهامى فهد:مالها سالى رعد:وقعت من على السلم و ايدها ات**رت و دماغها اتفتحت بس الحمدلله هي كويسة و هتخرج كمان شوية المهم بعد الشغل محدش يروح في حتة ترجعوا على البيت عشان هنقضى اليوم مع فجر و صحابها اظن انتو عارفينهم هما كانوا موجودين في الحفلة معاها يلا الحمدلله انا شبعت وقف رعد و اخذ هاتفه ثم هاتف إحدى المسئولين بالمشفى.. رعد:الو فيه اسم هديهولك يتعاملوا احسن معاملة و متاخدش منهم اى فلوس صعد رعد إلى جناحه فنظر غيث الي إخوته بحيرة.. عدى بأبتسامة فرحة:رعد بيحب بجد غيث:بصراحة فجر تتحب دى كفاية انها بتحبه من زمان و كمان هى من عيلة معروفة بنت أحمد التهامى يعنى اكيد بنت كويسة عدى وهو يسترد ريقه بتوتر:اه احمد التهامى احم بس انت عرفت منين انها بتحب رعد غيث:من ماهي فهد:ثواني بس كدة عشان انا مش فاهم حاجة مين بيحب مين من زمان غيث:فاكر البنت اللي قفشناها في المستشفى و كانت فى أوضة رعد فهد بإستغراب:ايوة مش دي اللي جات الحفلة غيث:ايوة الله ينور عليك دي بقا طلعت بتعشق رعد من زمان و تعرف عنه كل حاجة و متبعاه فهد بإندهاش:oooohhh my God غيث بفرحة:شكل رعد كمان حبها فهد:اشمعنا عدى:يا بنتي انت عمرك سمعته بيتكلم عن أنثى اصلا؟ مبتشوفش عينه وهو بيتكلم عليها؟ ده كفاية نبرة صوته وهو بيكلمها بجد انا عمري ما شوفت رعد كدة فهد:يا جدعان متهزروش ده لسة شايفها عدى بتنهيدة:عادى يا فهد فيه بتخ*فك من اول مرة غيث بسخرية:يا ولا يا حبيب عدى وهو يقف ليرحل:هخلع انا على الكلية و اه متنسوش تقولو لرعد اني خارج مع صحابى فهد:يبنى انت مسمعتوش بيقول هنخرج كلنا سوا النهاردة عدى:لا انا مش عايز اخرج مع البنات دى فهد:بصراحة ولا انا رعد وهو يهبط الدرج و يعدل من رابطة عنقه:فى ايه بتقولوا ايه انتو الاتنين؟ غيث وهو يبتسم له:بيقولولك انهم هيموتوا على الخروجة دى رعد بأبتسامة:طب حلو يلا حصلونى على الشركة ، عدى معلش انا عارف انك مبتحبش جو الحراسة ده بس انا عينت عليك حراسة و هتروح بالسواق النهاردة محدش يروح بعربيته كل واحد بالسواق بتاعه الجميع:اشمعنا رعد بلامبالاة:معلش زيادة احتياط غادر رعد فنظر فهد و عدى إلى غيث بغضب و ظلوا يض*بونه.. ............................................................ فى المشفى.. سالى:ميرسى يا طنط بجد مش عارفة اشكرك ازاى ياسمين بمرح:و من امتى بقيت طنط يختى ايه الأدب ده انا هنزل استنى تحت فى العربية خلي بالكو على بعض يا بنات الف سلامة عليكي يا سوسة سالى بضحك:ش*هتى أسمى يا ياسو انزلي انزلي غادرت ياسمين لتنتظر بأحدى السيارت بالأسفل.. سالى بحدة:وانتي يا زفتة شيلى حمزة بيه و نزليه للهانم فى العربية تحت الخادمة بخوف:حاضر اتجهت الخادمة الي الاريكة و حملت حمزة النائم و غادرت بعد أن استأذنت.. فجر وهى تض*بها على رأسها:ما تحترمى نفسك مع الناس ايه ده وانا قولت البت عقلت و اتعظت سالى:انا بجد مش عارفة اشكر طنط ازاى انها هتاخد حمزة معاها البيت تخلى بالها منه لحد ما اخرج اصل الخدامين اللى عندى دماغهم مش فيهم ممكن ينسوه اصلا فجر:متغيريش الموضوع سالى:مين اللى كنتى بتكلميه ده فجر بذهول:شوف البت بتغير الموضوع تانى سالى:بعدين يا فجر بجد مش نقصاكى مش كفاية هعد في المستشفى ساعتين كمان عشان الدكتور الزفت اتأخر اومال فين ماهى و ليلى فجر:نزلوا يجيبوا فطار سالى:لا انا مش قادرة فجر:ايه العبط ده هتاكلي طبعا سالي:فكك مش انتي عزمانا على الغدا خلاص بقا فجر:لا بصراحة ده رعد سالي بعدم فهم:يعني انتي و رعد هتتغدوا احنا لازمتنا ايه فجر بضحكة متوترة وهي تحك جبهتها:لا ما هو مش هيبقا لوحده سالى وهى ترفع حاجبها:انا ليه حاسة بمصيبة جاية فى السكة فجر:بصى بقا هو **م انكو تيجو معايا وهو هيجيب اخواته سالي:نعـــــــــم يا عنيا ركضت فجر إلى الباب و وقفت ثم رفعت يديها.. فجر بخوف:اهدى يا بت المجنونة سالى بعصبية وهي تبحث حولها عن شئ :بقا انا قاعدة طول الليل بحكي عن البهيم السافل الزبالة اللى حطملى احاسيسى وانتى عايزانى انزل اتغدا معاه ثم أمسكت إحدى الاكواب و القتها عليها فأبتعدت فجر بسرعة ولكن كانت هذه الض*بة من حظ الطبيب الذى فتح الباب فجأة.. الطبيب:اااه دماغى فجر بضحك:سورى بجد هي سالى كدة بتحب اللعب الطبيب بأبتسامة صفراء:لا ولا يهمك احم انسة سالى انا بصيت على كل حاجة و الدنيا تمام تقدري تخرجي دلوقتى هنشيل بس الشاش من على راسك و تمشى سالى:الحساب كام الطبيب:حضرتك لما تبقى فى مستشفى اتعودى تحاسبى عند الاستقبال انتى مش قاعدة فى قهوة سالى بسخرية وهى تعقد حاجبيها:والله مش ذنبى انك شبه القهوجى سورى قصدى موظف من الاستقبال جز الطبيب على أسنانه و تذكر أوامر رعد فأسترد ريقه و اقترب منها ثم ازال الشاش و طهر الجرح ثم كاد ان يغادر.. الطبيب:اه الحساب رعد بيه خلصوا مع الاستقبال.. قال تلك الجملة ثم غادر.. ، تجاهلته سالى و فجر.. سالى:حسابنا لسة مخلصش و اعملي حسابك انا مش جاية العزومة دى فجر:عشان خاطرى يا سالى دى فرصة كويسة ليا سالى بعصبية:هى عشان فرصة كويسة ليكى تاخدينا نقعد مع ناس مبنحبهمش نظرت لها فجر و ظلت تفكر بطريقة لتقنعها بها ولكنها تعلم أن سالى ع**دة للغاية فجائت فى بالها خطة ذكية.. فجر بحزن مصتنع:ماشى يا سالى شكرا يا صاحبتى سالى بتوتر من نظراتها الحزينة:ونبى بلاش الشغل ده فجر بحزن وهى تن** رأسها و تلتف لتخرج من الغرفة:ماشى براحتك انا هستناكى برا عشان اروحك و اطمن عليكي كادت فجر ان تخرج ولكن نادتها سالى بضيق فأبتسمت فجر بإتساع و مازالت تعطيها ظهرها.. سالى بضيق شديد وهى تلملم اشيائها:انا موافقة كتك الق*ف بس دى اخر مرة فجر بأبتسامة وهى تلتف إليها:ربنا يخليكي ليا يلا بقا عشان اروحك و اروح اجهز سالى:انتى لازم تروحى مع ليلى عشان المفروض انتو اخوات فجر: متخافيش انا ظبط الدنيا كلها سالي:ماشي يلا روحينى ............................................................ فى إحدى الشركات المنافسة.. كان يجلس رجل خمسينى يبدو عليه الغضب الشديد و دخان سيجارته الفاخرة يملئ غرفة المكتب.. السكرتيرة:يا فندم انا عملت كل حاجة امرتنى بيها عدى و حاولت اوقعه وهو كان خلاص هيقع بس معرفش بعد و اخد جمب الرجل بقسوة:اخر موقف بينكو كان امتى و كنتو فين السكرتيرة بخوف:احم هحكيلك يا فندم فلاش باك.. فى الجامعة كان عدى يسير مع إحدى الفتيات و يدردشون قليلاً لكنه اصتدم بفتاة و سقطت على الأرض.. ليلى بتألم وهى تفرك كتفها:مش تفتح يا جدع انت "ثم نظرت للفتاة التى بجانبه" ولا السنيورة مش مخلياك شايف قدامك الفتاة بشمئزاز:بيئة اوى بجد ليلى بغضب وهى تلكمها بمعدتها:بيئة مين يا روح امك ، وسعوا من وشى انتو الاتنين ثم ابتعدت وهى تلقى سباب لاذع على عدى بينما هو كان يراقبها و عقله مغيب تماماً لقد افترس ملامحها و حُفظت داخل عقله.. الفتاة بعصبية وهى تلكز عدى بكتفه:انت هتفضل واقف متنحلها كدة مش كفاية سكت لما ض*بتنى البت دى عدى بغضب وهو يمسك ذراعها و يلويه خلف ظهرها:خلى بالك من تصرفاتك بعد كدة مش عدى الزينى اللى واحدة شمال تمد ايدها عليه لا و كمان تزعقله فاهمة الفتاة بخوف وهى تصرخ من الالم:فاهمة فاهمة ألقاها عدى بعيداً عن طريقه و غادر و هو شارد فى تلك الفتاة التى سلبت عقله.. انتهاء الفلاش باك.. السكرتيرة:و من ساعتها حاولت اكلمه تانى منفضلى و مبيردش عليا حتى لو شافنى فى الكلية مبيجبش عينه فى عينى الرجل:تفتكرى ده ليه؟؟ السكرتيرة بحقد:فى واحدة جديدة انا متأكدة و انا شاكة فى بنت عندنا كدة بس هى مش عطيالو ريق هتأكد من حاجة و هبدأ انفذ الخطة البديلة الرجل بشر:طب و باقى اخوات رعد السكرتيرة:لا احنا سايبينهم فى حالهم غيث و فهد بس اكيد هيطولهم الاذى الرجل بغيظ و حقد وهويطفئ السيجار بيده:انا مش عارف رعد الزينى نجى من الموت ازاى الحادثة دى محدش بيقوم منها سليم لكن انا مشغل عندى شوية أغ*ية.. السكرتيرة بتوتر:يا فندم هو بسبع أرواح احنا ذنبنا ايه الرجل:بليل تيجي البيت و معاكي الرجالة عندى خطة جديدة هنقضى على لقب الزينى ده خالص من السوق ثم ابتسم بشر و نظر إلى السكرتيرة الخاصة به بتفكير ............................................................ فى الساعة الـ6 مساءاً.. فى إحدى المطاعم الفاخرة.. دلف الفتيات سوياً و بحثوا عن الطاولة التى يجلس عليها اولاد الزينى فوجدوهم و ذهبوا إليهم.. رعد بأبتسامة واسعة وهو يقف ليصافحهم:اهلا ازيك فجر بأبتسامة:انا كويسة الحمدلله رعد:الف سلامة عليكى يا سالى سالى بهدوء:الله يسلمك شكرا مينفعش الحساب اللى انتوا دفعته ده بجد زعلت رعد بمرح:اقعدوا يا جماعة اتفضلوا ، معلش بقا لما ادخل المستشفى ابقى حاسبيلى انتى جلس الفتيات بجانب بعضهم و كان يجلس رعد أمام فجر و غيث أمام ماهى و فهد أمام سالى و عدى أمام ليلى و كأن القدر يعاندهم.. فجر:احم ايه اخباركوا عدى بأبتسامة:الحمدلله يا فجر عاملة ايه فجر:انا كويسة الحمدلله رعد:تعرفوهم ولا اعرفكو عليهم ماهي:لا عارفينهم احنا اتعرفنا فى الحفلة بتاعتك رعد بأبتسامة:طب كويس ها هتاكلوا ايه فجر:هنتفق مع بعض على اكلة و شوفوا انتو هتاكلوا ايه ماهى بهمس للفتيات:مالهم ساكتين ليه ايه الرخامة دى فجر بإحراج خوفاً من أن يسمعونهم:اخرسى الله يفضحك ماهى:مش فاهمة انا واكلين سد الحنك ايه ده غيث بضحك وهي يستند بيده فوق الطاولة:لا مش واكلين سد الحنك ولا حاجة الفتيات بصدمة وهم ينظرون له:هااا؟ غيث:وطوا صوتكو شوية وانتو بتنموا علينا مش معقول كدة ماهى بإحراج و وجهها يشتعل:انا مقصدش انا بهزر غيث:ولا يهمك انا عارف انك بتهزري **توا قليلاً ثم بدأوا بأختيار ما سيأكلون فبدأ رعد بالحديث مع فجر و انسجموا سوياً و أخرجت ماهى هاتفها لتقلب به بملل فوجدت إحدى الرسائل من غيث "ازيك" نظرت الي توقيت الرسالة فوجدته امس رفعت اعينها لتنظر له لكنه كان يمسك هاتفه ايضاَ فعادت بالنظر الي هاتفها مرة أخرى و ترددت بالرد عليه ام لا ولكنها حسمت أمرها و وضعت الهاتف فوق الطاولة فأهتز الهاتف بصوت اشعار جديد فأخذته بإستغراب و نظرت به فوجدت رسالة اخرى منه "عيب لما تشوفى رسالة غيث الزينى و مترديش" ، ضحكت ماهى و نظرت له فأبتسم لها و أشار بأعينه إلى الهاتف فأومأت بحماس و ضحك و بدأت بالرد عليه.. هى:معلش اصل انا كنت مع سالى امبارح فى المستشفى و ماشوفتش الرسالة دي خالص ، اوعي تكون زعلت منى؟ هو:لا مش زعلان انتى اللى زعلانة عشان مسلمتش عليكى لما جيتى؟ هى:اه بصراحة كان موقف قذر اوى هو:موقف قذر؟؟؟؟؟ هى:اسفة مش قصدى هو:ما تيجى تقعدى جمبى بدل كلام الشات ده هى:ايه قلة الأدب دى ما تحترم نفسك هو:ايه يا ماما هو انا قولتلك تعالى نطلع على الشقة بقولك تعالي اقعدى جمبى هى:ما تتلم يا جدع انت رأى الرسالة ولم يرد فأنعقد حاجبى ماهى بضيق و ظلت منتظرة قليلاً وهى تنظر إلى الهاتف فشعرت بشخص يجلس بجانبها نظرت له بصدمة.. ماهى بصدمة:ده مكان سالى غيث:بصى قدامك نظرت ماهى أمامها في المكان الذى كان يجلس غيث فوجدت سالى تغمز لها فعضت شفتيها بإحراج و نظرت إلى غيث بجانبها ثم ض*بت جبينها بيأس.. غيث:كدة احسن صح؟؟ ماهي بضحك وهى تض*به فوق كتفه:اتلم بقا مت**فنيش ضحك غيث و رفع نظارته الشمسية و وضعها فوق رأسه ثم امسك يدها بسرعة التي كانت تض*بها بها فسحبتها بخجل و نظرت إلى الناحية الأخرى.. ماهى بإبتسامة خجلة:مجنون والله ضحك غيث ضحكة رجولية هزت قلبها فنظرت له بتأمل و ابتسامتها تزين ثغرها.. اما بالنسبة لسالى فكانت تشعر بالضيق من جلوسها بجانب ذاك الحقير (طبعا عارفين مين الحقير فهودى حبيبى??) ، زفرت بضيق و شعرت بالوحدة وهى ترى فجر تتحدث مع رعد و عيونها تكاد تخرج قلوب و رعد كذلك ابتسمت و نقلت نظرها إلى ماهى و غيث فيبدوا انهم سيكونوا ثنائى رائع فهم يليقوا ببعضهم كثيراً و ضحكاتهم و مرحهم هذا يسعد قلبها ، نقلت نظرها إلى ليلى و عدى فرأت كل منهم ينظر إلى الاخر بنظرات تحمل الكثير و الكثير ولكن كبريائهم مسيطر على احاسيسهم.. سالى بأبتسامة:loli are you okay ليلى:اه يا حبيبتى ارسلت لها قبلة ثم جاء الجرسون و بدأ بوضع الطعام.. رعد:يلا يا جماعة بسم الله الرحمن الرحيم بدأوا بتناول الطعام و كل منهم عاد للحديث حاولت سالى ان تأكل ولكن يدها اليمنى مجبسة فزفرت بضيق و هى تضور جوعاً فنظرت حولها وجدت الجميع مشغول فأمسكت المل*قة بيدها اليسرى و حاولت أن تأكل ولكن فشلت فألقت المل*قة فوق الطاولة بعصبية.. سالى:اوف بجد هى خروجة زفت اصلا فجأة شعرت بأحد يدس المل*قة بفمها بعنف فظلت تسعل بحدة وهى ترى فهد يبتسم لها بسماجة... دمتم سالمين ?
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD