الجزء الخامس

1439 Words
( الجزء الخامس ) عند صقر وصل صقر القصر ودخل وهو يدعي الله بأن يلهمه الصبر وجد صقر والدته تجلس في الصالون وتشرب القهوه بهدوء وأخوته بجوارها صقر : مساء الخير وقفت ريناد وركضت عليه وضمته ريناد : وحشتني اوي صقر : انت وحشتني اكتر وقفت لميس واقتربت منه بهدوء وحزن وضمته لميس : اذيك يا صقر صقر : مش كويس يا روح صقر مالك زعلانه لي لميس : مفيش حاجه يا صقر كويسه جلس صقر وجلس اختيه بجانبه كل واحده تمسك في ذراع صقر : خير يا ماما الفت : مفيش ازيك يا ماما وحضن بردو صقر : لا ازاي ازيك يا ماما بس اخواتي مالهم الفت : انا هاخد اخواتك واسافر امريكا تاني صقر : عند مين الكلام دا الفت : عندي يا صقر صقر : طب ريناد ولو هي موافقه ماشي لكن لميس متجوزه واظن جوزها مش هيوافق أن هي تسافر وهو مش موجود الفت : جوزها دا مين عشان يوافق أو لا انا اعمل اللي انا عيزاه وشيفاه انا اصلا هطلقها منه لأن الجوازه من الاول مش عجباني ومش من مستوانا صقر وقد احمرة عيونه من الغضب : بصي بقا انا بحاول ارضي ربنا واعاملك كويس وانت اللي فيكي فيكي لميس بتحب جوزها ومش هتطلق غير علي موتي لان لا هي عايزه تسيبه ولا هو هيسيبها انا لسفر ريناد فلو هي عايزه تسافر تتفسح مفيش مشاكل تسافر وترجع كمان اسبوع عشان الشغل محتاجها أما انت فلو عايزه تسافري سافري انت كدا أو كدا سبتينا من زمان الفت : متتحدانيش يا صقر صقر : انا مش بتحداكي لأن انت امي في الاول والاخر لكن انا بعرفك اللي هيحصل وبلاش انت تتحديني انهي صقر كلامه ووقف وأخذ إخوته معه وصعد إلي جناحه ««««««بقلم الاء ابو العز««««««« عند ادم و جميله كانوا يجلسون في مطعم الفندق ادم : تشربي اي جميله : قهوه زياده اشار ادم لشاب وجاء إليه ادم : 2 قهوه زياده جميله : ها احكيلي بقا ادم : لا احكيلي عندك انت الاول جميله : بتساومني بس ماشي انا جميلة احمد بدر 20 سنه بدرس في كلية تربيه ادم : انا ادم كامل عز الدين 23 سنه مهندس د*كور جميله : امممم فرق سن مش كبير يعني هفهمك احكيلي بقا جاء موظف مسرع لادم : ادم بيه ادم : في اي الموظف : في ناس هنا في الفندق بتدور عليك وشكلها مش يبشر انا قولت اجي ابلغ حضرتك تحب ابلغ صقر بيه وقف ادم مسرعا : لا خرجني من هنا بس الموظف : اتفضل معايا ادم : جميله يلا وقفت جميله وهي لم تفهم شيء هي فقت شعرة بخوفه ««««««بقلم الاء ابو العز««««««« عند صقر كان يجلس علي سريره وينظر لاختيه صقر : ايه اللي حصل يا لميس لميس : كنت قاعده بتكلم انا واكرم في التلفون وبنهزر وبيقولي أن هو هيجي علي الشهر الجاي وهيستقر جنبي ومش هيسافر وانا كنت فرحانه اوي بكدا بس ماما دخلت وبوظت الدنيا ……………….فلاش باك…………………… كانت لميس تجلس في غرفتها تتحدث مع زوجها وكانت الفت متجها إليها وسمعتها وهي تتحدث مع اكرم لميس : بجد يعني خلاص مفيش سفر تاني اكرم : لا كفايه كدا انا زهقت وانا بعيد عنك هرجه واستقر في مصر ولو لسه ليا مكان مع صقر هشتغل معاه فتره وبعد كدا هبدا بشركتي الخاصه لميس : مش هتروح في شركة باباك اكرم : لا لأن هو عايز أن انا اللي اسافر واخلص وانا مش عايز اسافر تاني انت وحشتيني اوي لميس : وانت كمان يا حبيبي وحشتني اوي فتحت الباب ودخلت الفت فجاه لميس : ماما في حاجه أخذت الفت الهاتف من يد لميس بقوه الفت : ايوا قول بقا كدا من يوم ما شوفتك وانا عارفه انك عايز تخش الشركه عشان تسرق زي ما انت عاوز لميس : ماما ميصحش كدا الفت : اخرسي انت هتطلق بنتي وفورا انت فاهم قالتها الفت وأغلقت الخط دون أن تسمع كلمه اخري من اكرم لميس ببكاء : عملتي كدا لي أنا مش هطلق صفعه قويه نزلت علي وجه لميس الفت : اخرسي من هنا ورائحة انا اللي همشي كل حاجه كفايه كدا خراب نزلتونا لمستوي منحدر بتعاملكوا مع اشكال أقل مننا انا الفت هانم اقعد اسمع محاضر من فخر عز الدين عشان ولادي خرجوا من تحت ايدي لميس : هنشوف صقر هيقولك اي في كلامك دا أنهت لميس جملتها وخرجة من غرفتها تاركه الفت تشيط غضبا ……………….انتهي الفلاش باك……………….. صقر : ض*بتك بالقلم لميس بدموع : اها يا صقر انا عايزه أكرم انا خايفه يسيبني بجد مش عايزه أطلق صقر : متخفيش اكرم مش خفيف عشان كلامها يهزه أما بقا الفت هانم وفخر بيه فدول ليهم حساب تاني معايا قطع كلام صقر صوت هاتفه من رقم الفندق التابع له صقر : الو موظف : صقر بيه هي صقر : ايوا خير موظف : صقر بيه ادم بيه في ناس في الاوتيل بتدور عليه وانا هربته وهو طلب مني مش ابلغك بس الموضوع شكله خطير صقر بصراخ : هو ادم كان قاعد في الاوتيل الموظف بخوف : ايوا يا فندم وهو اللي أمر أن محدش يبلغك بوجوده صقر : اقفل يا غ*ي انا جاي حالا اغلق صقر الخط ووقف ريناد : في اي يا صقر صقر مفيش حاجه بس عايزكوا متخرجوش من الأوضه واقفلوا عليكوا كويس تمام انا ساعه وراجع انهي صقر حديثه وخرج من القصر كله ««««««بقلم الاء ابو العز««««««« عند ادم وجميله ظل ادم وجميله يركضون بعد أن أخرجهم الموظف من باب الموظفين إلي أن ابتعدو عن الفندق جميله وهي تقف تلتقط أنفاسها : كفايه مش قادره وقف ادم يلتقط أنفاسه ادم : هنروح فين الوقتي جميله : بيتي اكيد ميعرفوش بيتي أوقف ادم تا** ادم : تركيب وروحي يلا جميله : وانت ادم : ملكيش دعوه امشي وقفت جميله و وضعت يدها في خصرها جميله : بعد الجري دا كله وتقولي ملكيش دعوه اركب معايا ادم : لا السائق : هتركبوا ولا امشي جميله : اركب معايا يا آدم ادم : خطر عليكي جميله : ملكش دعوه اركب بس ركب ادم مع جميله التا**ي وقالت له عنوان بيتها ظل ال**ت سيد الموقف وكل شخص يفكر في حاله جميله في نفسها : انا لي **مت أن هو سبب يركب معايا واخده دا غلط يا جميله مينفعش بس هو صعبان عليا حسه أن هو تايه و لوحده زي ادم في نفسه : لي مرتاح ليها افرض كل دا كمين ليك بس هي شكلها طيبه وبريئه طب اعمل اي مينفعش اضرها هي كمان اروح فين الوقتي قطع تفكير الاثنين صوت السائق : وصلنا دفعت جميله له المال ونزلت ونزل معها ادم ووقفوا أمام المنزل ادم : بتقولي لأهلك اي جميله : انا اهلي متوفين متقلقش ادم : لا بصي انا عارف ان هو غلط ان جيت معاكي بس كمان انت اهلك متوفين انا بس محتاج منك بطانيه وانا هقعد علي السلم للصبح كدا وبعد كدا همشي جميله : لا مينفعش طبعا طب بص انا عندي فكره الشقه اللي جنب شقتي بتاعت اخويا اقعد فيها هي مفروشه وجاهزه محتاجه بس شوية تنضيف ادم : اخوكي مش هيضايق جميله بحزن : ما قولت ليك هما متوفين يلا نطلع صعد ادم مع جميله الي بيتها جميله : معلش استني بس هدخل بيتي اجيب المفتاح واجي ادم : ماشي غابت جميله دقائق وعادة وهي تحمل مفتاح به مادليه دبله فتحت جميله الباب وعيونها تملائها الدموع وهي تتذكر ……………….فلاش باك…………………… جميله وهي تفتح باب الشقه وأسر يحمل اشياء جميله : بكرا يا واد يا اسر تبقا شايل اكياس طماطم وخيار بقا وواقف مش عارف تفتح الباب و تيجي تدخلي تقولي تعالي افتحيلي الباب اصلا العيال نايمين ومش هخبط اسر : عياااال عيال اي انا مش هجيب عيال الوقتي انا عايز اعيش شويه جميله : تعيش ادي ضقني لو مخلفتش في اول سنه يا اسر يا ابن ام اسر اسر : طب بطلي لماضه وخشي يلا عشان انزل الحاجه دي دخل اسر و جميله الشقه واخذة جميله ترقص هنا وهناك جميله : الشقه تحفه اوي لولا العيبه كنت اخدتها انا اسر : عيبه ليه خديها جميله : لا كفايه عليا الأوضاع دي وإشارة الي أحدي الاوض اسر : دي اوضة ال**ب انا عاملها جميله بخبث : اها ما انا هاخدها واعيش معاكوا اسر : لا كدا كتير امشي اطلعي برا جميله : انا اصلا طلعه برا ضحك أسر عليها وهي تخرج من الشقه ……………….انتهي الفلاش باك……………….. أفاقت جميله من زكرياتها علي يد ادم وهي تمسح دموعها ادم : لو وجودي هنا هي…. جميله : متكملش يا آدم الفكره بس أن مدخلتش هنا من يوم وفاته يلا ادخل هي بس محتاجه شوية تنضيف وتكون زي الفل متقلقش هساعدك قالت الاخيره وهي تبتسم له ادم : شكرا جميله : لا متبصليش كدا انت لسه هتحكيلي كل حاجه بس لما اغير واجي واجبلك هدوم عشان نبداء تنضيف يلا تيكير ابتسم ادم لها وتركته جميله واتجهت لبيتها ««««««بقلم الاء ابو العز««««««« أما عند صقر وصل صقر الفندق وجد شاكر الموظف الذي أخبره موجود صقر بحده : انت ازاي متبلغنيش بوجود ادم هنا شاكر : والله يا فندم هو اللي أمر بكدا صقر : ايه اللي حصل شاكر : انا هقول لحضرتك يتبع……… بقلم الاء ابو العز ❤️
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD