( الجزء الرابع )
استيقظ ادم من نومه وجد نفسه ينام علي الارض
ادم : اي دا انا نايم كدا لي
ثم تذكر ادم أن آخر شيء أنه تعاطي الم**رات
ادم : مبسوط بحالك كدا شاطر
وقف ادم وطلب الفندق
ادم : ابعتيلي فطار
الموظفه : تحب تفطر حاجه معينه يا فندم
ادم : لا اي حاجه
الموظفه : تحت امرك يا ادم بيه
اغلق ادم الهاتف ودخل الحمام ليريح جسده بالماء الدافئ
««««««بقلم الاء ابو العز«««««««
عند صقر
كان يجلس مع احمد يتحدثون في أمور عديده
صقر : بس انت ازاي متخرج من هندسه وفاتح ورشه
احمد : انا دخلة هندسه عشان الورشه دي يا باشا دي ورشة ابويا وانا حبيت الصنعه من صغري ودخلة هندسه عشان اكمل المشوار
صقر : انت قليلين اوي اللي زيك يا احمد
احمد : الله يخليك يا باشا
صقر : لا باشا اي احنا زي بعض انت مهندس وانا مهندس
احمد : العين متعلاش عن الحاجب
صقر : لا مبتعلاش بس العين بالعين متقللش من نفسك انت انسان عظيم كان ممكن تكتفي بالثانوي وانت كدا كدا استاذ في الصنعه لكن انت اخترت تكمل دراستك وتبقي دكتور مش استاذ بس
احمد : والله ربنا يخليك لكلامك دا وانت مهندس اي
صقر : انا مهندس معماري وادم د*كور وليا أختين كمان هندسه بص احنا بيت كلو هندسه
ضحك احمد : ربنا يخليكوا لبعض ويهدي ادم اخوك
صقر : ايوا ادعيله انت شكلك قريب من ربنا
احمد : وانت مش قريب
صقر : مظنش أن قريب أو اي حد فينا قريب
احمد : استغفر الله اي كدا
صقر : طول عمرنا من واحنا صغيرين بيعلمونا الاتيكيت والأخلاق وأسلوب الكلام ونسوا يقربونا من ربنا فبنكبر بعاد اصلا وبنعمل غلط كتير ولما تفوق تحس ان الوقت فات
احمد : بس الوقت ما فاتش طول ما الشمس بتشرق من المشرق يبقا الوقت ما فاتش
صقر : مش فاهم
احمد : ياااااه دا انت شكلك بعيد اوي انت اخر مره صليت امتا
صقر بخجل : مش فاكر
احمد : طب انت عارف ان اللي مش ليصلي يبقا كافر
صدم صقر من كلامه
احمد : اها والله ومعني أن بقولك طول ما الشمس بتشرق من المشرق يبقا في وقت معناها أن من علامات يوم القيامه أن الشمس تشرق من المغرب وقتها باب التوبه بيتقفل والله اعلي واعلم
صقر : انا حاسس ان تايه
احمد : انت في غفله بس
صقر : طب خد بايدي علمني
احمد : حاضر اهو اللي مستنيه اجه اهو
جاء شخص عليهم يظهر عليه البلطجه
احمد : اي يا سيد
سيد : طلبتني يا احمد ويلا قبل ما المعلمه تلاحظ أن اتاخرة
احمد : عايزك في سؤال وترد بس
سيد : خير ومين دا
قال سيد الاخيره وهو يشير لصقر
احمد : دا واحد صحبي المهم في واحد اسمه ادم كان عند المعلمه امبارح
سيد : ماله
احمد : عايز اعرف اخد قد ايه
سيد : ليه انت اشتغلت مع الحكومه
احمد : بطل خفت دم ورد عليا
سيد : اخدة الضعف
احمد : يعني اي
سيد : يعني اخد اللي يكفيه شهر قدام
احمد : طب دفع كام
سيد : 30
احمد : لي
سيد : اخد حشيش وبدره الاتنين هو في اي يا احمد
احمد : مفيش بس عايزك لو جه تاني تعرفني
سيد : طيب انا ماشي
مشي سيد وجلس احمد مكانه
صقر : هو يقصد 30 اي
احمد : 30 الف
صقر : كدا ادم بيستخبي من حاجه بس هو مستخبي فين ولي
احمد : دور عليه كويس وهتوصل أن شاء الله
شكر صقر احمد ووعده بزياره ثانيه لكي يعلمه كل شيء وذهب إلي الشركه
««««««بقلم الاء ابو العز«««««««
أما عند جميله
كانت جميلة تقضي اليوم كله مع الطلاب في امتحانات إلي أن أنهت وقت عملها
جميله : انا ماشيه يا مستر زياد
زياد : ماشي يا جميله مع السلامه
استغربت جميله أن هذه اول مره تقول له بأنها ذاهبه ولم يعرض عليها أن يوصلها أو يقول شيء
جميله : ربنا يهدي
خرجة جميلة من السنتر وهي تنوي الاتجاه الي الفندق للقاء ادم
جميله : لما اكلم البت مريم اقولها واتسلي معاها في الطريق
اخرجة جميله هاتفها وقامت بالاتصال علي مريم
مريم : الو
جميله : اي يختي جميله قتلتك
مريم : هههه لا انا اللي قتلتها
جميله : قتلتي مين يا بت دا انا اجي اموتك فيها
مريم : انت فين كدا
جميله : رايحه فندق
مريم : فندق النار ولا العار يا هريدي رايحه لشوباب
جميله : اها
مريم : طب متخديني معاكي
ضحك الفتاتان بقوه
مريم : راحه فين بجد
جميله : راحه فندق من مجمع فنداق عز الدين
مريم : لي
قصت جميله لمريم ما رأت في الصباح وأنها ذاهبه لتعطيهم لادم
مريم : مش لازم تديهوله بنفسك سبيه في الاوتيل وخلاص
جميله : انت شايفه كدا
مريم : اها
جميله : طيب يلا روحي عشان وصلت
مريم : خلصي وكلميني
جميله : ماشي باي
دخلت جميلة الفندق وهي بداخلها شيء يخبرها بأن تطلب أن تري ادم
موظفة الاستقبال : اهلا يا فندم اساعدك ازاي
جميله : احم كنت عايزه أقابل ادم كمال
الموظفة : أقوله مين حضرتك
جميله : لا مفيش داعي انا هطلت ليه بس ممكن تعرفيني منين
الموظفه : تحت امرك
إشارة الموظفه لتحدي الموظفين من خلف جميله
الموظف : نعم
الموظفه : وصل الاهانم لسويت ادم بيه
الموظف : اتفضلي يا هانم
سارت جميله خلف الموظف وهي مبهوره بت**يم المكان والد*كور
جميلة : مين المحترف اللي **م الجمال دا كله
««««««بقلم الاء ابو العز«««««««
عند صقر
انهي صقر عمله وهو يشعر أنه متعب فهو لم ينم منذ أول يوم اختفي به ادم
رن هاتفه وكانت والدته
أخذ صقر نفسا عميقا ثم رد عليها
صقر : الو
الفت : ايه يا صقر بيه مش ناوي تيجي القصر ولا هربت مع ابن اسيا
صقر : ماما اولا اسمه ادم مش ابن اسيا ثانيا أنا باجي بس باجي متاخر ويمشي بدري
الفت : عايزه اشوفك يا صقر
صقر : انا نص ساعه وهموم القصر سلام
انهي صقر جملته واغلق الهاتف
صقر : يارب صبرني عايزه اي يا ماما مش كفايه اللي انا فيه
««««««بقلم الاء ابو العز«««««««
عند ادم
كان ادم يجلس في التراس ينظر للسماء
ادم بدموع : انت لي مش تحيتي تاني زعلانه مني صح انا عارف انك زعلانه بس مش بايدي حاجه الوقتي يا امي حاسس ان تايه دليني الطريق صح انا عارف انك جنبي
قطع كلام ادم دق الباب
مسح ادم دموعه واقترب من الباب
ادم : ايوا
جميله : احم انا جميله
ادم : جميله مين
جميله في نفسها : مالو دا بيتكلم من ورا الباب كدا لي
جميله : انا جميله اللي كانت بتتكلم معاك امبارح في الشارع
ادم : عايزه اي
جميله : هو انت مبتتكشفش علي ستات يعني ولا اي ما تفتح الباب دا
فتح ادم الباب وهو ينظر إليها بشك
جميله : انت بتبصلي كدا لي
ادم : انت عرفتي مكاني ازاي انت مين
أخرجت جميله يدها من جيبها وهي تحمل اشياء ادم
ادم : اي دا
جميله : دول وقعوا منك امبارح وانا لقيتهم الصبح وعرفت انك في الاوتيل هنا وجبتهم بس كدا
ادم : شكرا انا اصلا مخدتش بالي أن هما ضاعوا
جميله : طبعا ما انت مش فايق لنفسك امبارح تخبط فيا وتوقع حاجتك والنهارده تقولي مخدتش بالي أن هما وقعوا انت مالك بالظبط وحكايتك اي
ابتسم ادم علي عفويتها وأنها تلقائيه وابتعد عن الباب وافسح لها الطريق لتدخل
وقفت جميله مكانها ولم تجروء علي الدخول
ادم : ادخلي
جميله : مينفعش دي اوضه وانا بنت ومعرفكش
ضحك ادم بشده فهو لم يضحك منذ مده
ادم : طب ما انت يا بنت جايه لحد اوضتي
جميله : انا غلطانه أن جيت اجيب ليك حاجاتك
ادم : لا مش غلطانه يستي وشكرا ليكي
خرج ادم من الغرفه واغلق الباب
ادم : تعالي اعزمك علي اي حاجه تحت
جميله : وتقولي زعلان لي
ادم : انا مش زعلان
جميله بتلقائية : كذاب انت عيونك كلها حزن جرب تحكيلي مش هيحصل حاجه
ابتسم ادم : بس انا معرفكيش
جميله : ومالو اعرفك علي نفسي هيحصل اي هتعزمني علي اي بقا
يتبع……….
بقلم الاء ابو العز ❤️