(الجزء الثالث)
كانت جميلة في طريقها للبيت وتشعر بالختناق فهي لا ترتاح لزياد ولا تحبه ولكنها تحاول الحفاظ علي وظيفتها حتي تجد وظيفه اخري
كانت جميله تسير وهي علي وجهها تعبير الغضب كانت تشبه الاطفال
جميله : الاقي بس شغل احسن وانا أولع فيك يا زياد واسيب ليك الشغل بتاعك دا اه مش تحاسب
قالت جميلة الاخيره بعد أن خبطت في شخص
ادم : مش تفتحي انت
جميله : انا اللي افتح
ادم : يستي خلاص انا اللي افتح ارتحتي بعد اذنك
ترك ادم جميله وأكمل سيره
كانت جميله علي وشك السير ثانيا ولكن توقفت فهي تذكرته وتذكرة مكالمة السائق
ركضت جميله خلفه
جميله : لو سمحت يا استاذ ادم
وقف ادم عندما سمعها تنادي باسمه
ادم : انت تعرفيني
جميله : لا
ادم : اومال عرفتي اسمي منين
جميله : هو انت سايب اهلك
ادم بشك : نعم
جميله : متبصليش كدا انا البنت اللي انت وقفتها من يومين واتكلمت من تليفونها
ادم : اها عايزه اي يعني
جميله : اي قلة الزوق دي هعوز منك اي يعني
ادم : يا صبر ايوب أما انت مش عايزه حاجه موقفاني لي
جميله : عشان اقولك أن السواق بتاعك كلمني
ادم : نعم
جميله : اها كلمني الصبح فكرني اعرفك
ادم : هو الواد دا غ*ي طب قالك اي
جميله : قالي أن هما قلبين الدنيا عليك بس وانا قولت أن معرفكش
ادم : طب تمام ومتقوليش ليه انك شوفتيني لو كلمك تاني
جميله : احسن بردو انا اصلا نسيتك امشي انت مين اصلا عشان يقلقوا عليك أوي كدا ويقلبوا الدنيا
ادم بحزن : علي رايك انا مين
شعرة جميلة بحزن ادم
جميله : انا اسفه مقصدش
ادم : لا عادي يلا روحي سلام
قالها ادم وذهب وترك جميله في حيراتها
جميله : كان لازم تتسحبي من ل**نك وترمي دبش يعني
««««««بقلم الاء ابو العز«««««««
عند صقر
محسن : في حاجه يا ولدي
قص صقر عليه ما أخبره به احمد
محسن : قوم ارجع القاهر واسال عن اللي حصل انا قلبي بيقولي اخوك فيه حاجه
صقر : مش قلبك بس يا عم محسن
محسن : توكل علي الله واول ما توصله كلمني وانا هجيله
صقر : حاضر
اتجه صقر الي السياره لكي يعود إلي القاهره
محسن : صقر
التفت صقر له : نعم
محسن : براحه علي اخوك وبالهداوه وانا اللي هتكلم معاه
صقر : حاضر يا حاج
محسن : مع السلامه يا ولدي
ركب صقر سيارته واتجه الي القاهره في محاوله جديده للوصول لأخوه
««««««بقلم الاء ابو العز«««««««
في احد القصور المهجوره
كان يجلس مجموعه من الرجال
مجهول1 : يا ابن الايه جبت المكان دا ازاي
مجهول2 : المكان دا ورث العيله بس مفيش حد بيجي هنا بيقولوا القصر دا كان زمان خرافه
مجهول3 : وايه اللي حصل
مجهول2: بيقولوا جدي الكبير اللي هو اصلا السبب في كل الثروه دي اكتشف أن جدتي مش بتحبه قام مولع في القصر ومات جواه ومن وقتها والكل بيقول روحه عايشه في القصر دا ومفيش حد بيجي هنا
مجهول1 : طب خلونا في المهم هنعمل اي مع ابن عز الدين
مجهول4: دا كتير اوي اللي عايزين يخلصوا منوا
مجهول2 : افهم متبقاش حمار ادم لو مات صقر هيبقا ضعيف لان هو بيحب ادم وقتها سهل تخلص عليه عشان كدا عايزين يبدأوا بادم
مجهول3 : بس نعرف مكانه الاول وبعد كدا نخلص بقا
مجهول2 : هانت و هفوق لولاد فخر عز الدين كلهم
««««««بقلم الاء ابو العز«««««««
عند جميلة
وصلت جميلة بيتها وهي تفكر في ادم وماذا به يا تري
جميله : هو حزين دا كان هيعيط من كلمتي يتري هو زعل من كلمتي ولا هو اصلا زعلان
انت هبله يا جميله دا سائب أهله يبقا اكيد زعلان
يووووه طب انا اعمل اي هو مشي والله اعلم بقا هشوفه تاني ولا لا خليكي في نفسك بقا يا جميله
أنهت جميله جملتها وبدأت في تبديل ملابسها وتحضير العشاء لنفسها ولكن قاطعها هاتفها ولم تكن سوا مريم
ردت جميله : الو
مريم : انت يا بت لو مكلمتكيش متكلمنيش مش تسالي عني مش ممكن تكون جميله شلتني ولا حاجه
جميله : براحه علي نفسك يا مريم مش كدا وبعدين دي جميله نسمه محدش بيحس بوجودها
مريم : اها اوي زيك بالظبط بس انت مالك كدا حسه صوتك مليان حكاوي
جميله : فهمتني كدا ديما
مريم : اها يختي احكي بس انت بتعملي اي كدا
جميله : داخله احضر العشا
وبدأت جميله في قص ما حدث من زياد وادم لمريم
جميله : بس وانا بقا هموت واقلي زياد زي ما بقلي الفراخ دي كدا
ضحكت مريم بشده : تحبي اقول لشريف وهو يتصرف
جميله : لا لو عمل حاجه تاني هقول لشريف
مريم : وسي ادم دا كمان
جميله : ماله
مريم : مش شايفه انك بتدي ليه تفكير اكتر ما هو محتاج
جميله : مش عارفه يا مريم بس حسه أن هو حزين ووحيد اوي ودا مخليني زعلانه عليه
مريم : جميله انت بتقولي هربان من أهله يعني انت مش ضمنه هو عامل اي ولا أخلاقه ازاي افرضي مجرم ابعدي عنه حتي لو شوفتيه تاني
جميله : ماشي يا مريم حاضر سديتي نفسي
مريم : احسن
ظلت مريم وجميله يتحدثون لفتره ثم أغلقت جميله وذهبت للنوم
««««««بقلم الاء ابو العز«««««««
عند ادم
وصل ادم الفندق وبداء في تعاطي الم**رات كالعاده إلي أن شعر وأنه في عالم اخر و لم يعد يشعر بما يدور حوله في هذا العالم وبدأ بالتكلم مع نفسه
ادم : هههههههه ياااااه الواحد مش حاسس بحاجه خالص لاوجع ولا حزن ولا فرح ولا اشتياق ولا اي حاجه يااااه لو الواحد يفضل عايش كدا طول العمر من غير بقا ما يحس بحزن ولا اي حاجه
بداء ادم بالضحك بهستيريه إلي أن وصل ضحكه الي البكاء والصراخ
ادم : اااااااااااااااه لي بيحصل فيا كدا لي أنا مش كدا ماما انت عارفه أن مش كدا بابا انا مليش ذنب في كل دا حاسس ان موجوع مش قادر اداوي نفسي ولا حتي لاقي حد يداويني انا تعباااااان
كان ادم يتكلم بصراخ ودموعه لم تتوقف
ظل يشهق ويبكي وهو ينام في مكانه إلي أن غفي من كثرة البكاء كالاطفال
««««««بقلم الاء ابو العز«««««««
عند صقر
وصل صقر القصر وهو يشعر بأنه غير قادر علي الدخول وادم ليس موجود فالساعه 3 صباحا وكان دائما يعود في هذا الوقت ويكون صقر في انتظاره للاطمئنان عليه اولا ثم توبيخه للتأخير
صقر في نفسه : ارجع يا آدم وانا مش تخلي حد يقرب منك تاني حتي لو بنظره
-مساء الخير يا فندم
صقر : مساء النور ها طمني
رئيس الحرس : للاسف ملوش اثر عند أهل والدته ولا اي حد من أصحابه بس في حاجه غريبه
صقر : خير
رئيس الحرس : في بنت اسمها كارما البنت دي كانت ديما بتكون معاها اجت وسالت عليه النهارده و انا فضلت اجاريها في الكلام لحد ما عرفة أن ادم بيه كان عندها اول ليله غابها بس هي نزلت تسهر ولما رجعت مكنش موجود ودخلة عليا بقا أن هي بتحبه وعايزه تطمن عليه بس انا معرفتهاش حاجه وكل اللي قولته أن ادم بيه كويس وهبلغه انك سألني عليه
صقر : ادم مش بيحب حد وإلا كنت عرفت طب بص انا عايز البت دي الصبح عندي قولها اي حاجه المهم تكون عندي
رئيس الحرس : ومن غير ما اقول هتكون عندك يا باشا
هز صقر رأسه وهو دخل القصر وجده هادء وكان لم يسكن به أحد
اتجه صقر لغرف إخوته للاطمئنان عليهم ثم إلي غرفة ادم دخل الغرفه وجلس علي السرير وكان ادم ينام عليه كما يعملون اغلب الاوقات يدخل صقر ويجلس بجانب ادم ويتحدثون
صقر : وحشتني انت مش موجود بس متاكد انك هتحس بيها
قالها صقر ووقف اتجه إلي جناحه لكي يستريحه فغدا لديه يوم شاق آخر وهو يحاول الوصول إلي ادم
««««««بقلم الاء ابو العز«««««««
في الصباح
استيقظت جميله من نومها ونظرة للصوره الموجوده بجانب سريرها والتي تضم أسرتها الصغير
جميله : صباح الخير يا احلي ناس في الدنيا
وقفت جميلة واتجهت للحمام توضات وخرجة أدت فريضتها وحضرة الفطار وتناولته وارتدة ملابسها للذهاب الي عملها
خرجة جميلة من المنزل وكانت تسير في الشارع إلي أن وصلت للمكان الذي كانت تقف به أمس مع ادم
جميله : يتري هو كويس
نظرة جميله علي الارض وجدة بطاقه الائتمان ومفتاح غرفه في فندق يقعون علي الارض
التقتتهم جميله ونظرة إليهم وجدة بطاقة الائتمان مكتوب عليها ادم كمال ونظرة إلي المفتاح وجدة مكتوب عليه اسم الفندق
جميله : شكلهم وقعوا منه امبارح واحنا بنتكلم انا اخلص شغل واوديهم ليه
««««««بقلم الاء ابو العز«««««««
عند صقر
خرج صقر من القصر مبكرا لكي يذهب الي احمد ولكي لا يري أحد حتي لا يسألون عن ادم
وصل صقر المنطقه ونزل من سيارته أمام محل احمد
احمد وهو يخرج : اهلا وسهلا يا باشا صباحك فل
صقر : اهلا بيك مفيش جديد
احمد : لا يا باشا مظهرش من امبارح تاني
صقر : طب احكيلي كان عامل ازاي امبارح
قص احمد علي صقر مظهر ادم وطريقة حديثه مع بليه
صقر : ادم مش هيعمل كدا غير لو بيتداري من حد
انهي صقر جملته ثم **ت ونظر لاحمد
احمد : قول الأنت عايزه يا باشا متفكرش
صقر : انا عايز اعرف ادم اخد م**رات قد اي امبارح
احمد : صعبه دي بس هحاول اعرفلك بس اقعد استني معايا
صقر : ماشي
يتبع……..
بقلم الاء ابو العز ❤️