الجزء الثاني

1862 Words
(الجزء الثاني) كان صقر يقف يشعر أنه أخذ لكمه قويه فاخيه الصغير الذي يحاول بكل الطرق أن يحافظ عليه من كل سوء يتعاطي الم**رات صقر : انت متاكد من كلامك بليه : الا متاكد يا بيه هي الناس النضيفه دي انا أتوه عنها صقر : طيب كان بيجي لواحده ولا معاه حد بليه : اول مره اجه وكان معاه واحده كدا اسمها كارما هي كمان بتيجي تقضي من هنا أخرج صقر من جيبه مبلغ كبير صقر : عايزك لو شوفت ادم أو اللي اسمها كارما دي تكلمني فورا دا الكرت اوعي تنسي بليه : لا انسي ايه يا بيه انت تؤمر التفت صقر واتجه الي سيارته احمد : يا باشا هما العيال دي عملة فيك حاجه ولا ايه صقر : لا دا اخويا احمد : لا حول ولا قوة الا بالله طب مش تخلي بالك منه صقر : مش عارف انا علطول عيني عليه امتا دا حصل احمد : أن شاء الله هتبقى طيش شباب عادي ومش هتكون وصلت للادمان صقر : هو انت واثق من بليه دا احمد : بدل عطيته فلوس يبقا هيخدمك وانت مشاء الله عطيته كتير أخرج صقر من جيبه مبلغ من المال وجاء لاعطاءه لاحمد صقر : اتفضل تعبتك معايا احمد : لا يا باشا انا ساعدتك لوجه الله انا مش محتاج فلوس اعطيهم لحد محتاجهم ولو عوزة اي حاجه ورشتي هناك اهي صقر : انت اللي زيك مش موجود الوقتي يا احمد احمد : ربنا يطمنك علي الباشا ركب صقر سيارته واتجه الي الشركه لكي لا يعلم أحد ماذا يحدث ««««««بقلم الاء ابو العز««««««« عند جميله كانت جميلة جالسة تتابع عملها من تصحيح أوراق الطلاب و الحديث معهم فجميله محبوبه في عملها من قبل الطلاب فهي تتعامل مع طلاب في الثانويه وهذا يجعل عمرهم متقارب و بسبب معاملتها الحنونه معهم فهي تعاملهم كاخوتها -مس جميله جميلة : نعم يا خالد خالد أحد طلاب جميله : ممكن اتكلم مع حضرتك شويه جميله : اكيد يا خالد اتفضل اقعد خالد : بصي انا عايز اقول لحضرتك حاجه بس مش عارف صح أن اقول لحضرتك ولا لا جميله : قول يا خالد وانا احدد خالد : حضرتك الاسبوع الفائت بعد ما حضرتك مشيتي في واحد اجه هنا لمستر زياد وسمعتهم …… زياد من بعيد : خالد تعالي عايزك خالد : هكملك بعدين بعد اذنك انهي خالد حديثه وترك جميله وذهب لزياد أما جميلة فجلست تفكر في ماذا حدث ياتري عند زياد زياد : كنت قاعد مع مس جميله لي يا خالد خالد : كنت بسالها عن حاجه في المذاكره يا مستر زياد بحده : لا ابقي اسالني انا متسالهاش خالد : حاضر بعد اذنك زياد : اتفضل خرج خالد من السنتر والتفت زياد نظر لجميله وهي تجلس ومندمجه في عملها ««««««بقلم الاء ابو العز««««««« عند صقر كان صقر يجلس في مكتبه وهو حائر فهو لا يستطيع الوصول لأخيه وايضا غير قادر علي العمل دق الباب ودخلت السكرتيره الخاصه بصقر سهام : صقر بيه رعد بيه علي التلفون احوله لحضرتك صقر : حوليه يا سهام خرجة سهام وبعد دقيقه رن هاتف مكتب صقر رفع صقر الهاتف صقر : رعد رعد : انت مش بترد عليا لي يا بني ادم انت هاااا خطيبتك مثلا فبطنشها صقر : شششششش وطي صوتك مش قادر من الصداع رعد : في ايه يالا مالك صقر : قولي انت بترن من امبارح لي رعد : ادم الغ*ي فين صقر : لي رعد : الغ*ي الفروض كان عايزني في حاجه من كام يوم وانا كنت مشغول معرفتش اتكلم معاه برن عليه من امبارح تلفونه مقفول صقر : مقالكش حاجه اي ولا اداك فكره رعد : لا هو في اي صقر بضعف : انا مش لاقي ادم ولا عارف أوصله يا رعد حاسس ان مخنوق و متكتف رعد : لا استني براحه كدا عشان افهم يعني اي مش لاقيه صقر : انا هحكيلك قص صقر ما حدث في الشركه أمس واختفاء ادم رعد : يا اخي قولت ليك من زمان سيبني علي العيله دي محدش سمع كلامي صقر : مش عارف اتصرف ازاي حاسس ان بابا واقف قدامي بيقولي هي دي الامانه يا صقر رعد : اهدي يا صقر انت مفيش ليك ذنب انا هاجي مصر واكيد هتلاقي حل صقر : خلاص مستنيك في اقرب فرصه اغلق صقر الخط وهو يتن*د فهو يشعر بالاختناق أخذ صقر هاتفه و مفتاح سيارته وخرج من المكتب صقر : سهام اي مواعيد الغيها و اي ورق هيتمضي اجليه ولو حصل حاجه مهمه بس ابقي كلميني انهي كلامه وخرج صقر من الشركه كلها وهو يعلم أين سوف يتوجه ««««««بقلم الاء ابو العز««««««« عند ادم كان ادم ينام علي السرير وهو شارد يتذكر ما حدث أمس وكيف نجي بمعجزه ……………….فلاش باك…………………… كان ادم ينام علي السرير بعد أن ذهبت كارما واخذت الفلوس التي تريدها لم يستطيع ادم النوم من حزنه علي ما يحدث إليه وقف ادم في التراس يملاء رئتيه بالهواء ويخرجه بهدوء محاولا أن يسترخي نظر ادم للسماء راي القمر بدر ظل ينظر إليه فتره ثم ابتسم ادم بدموع : فاكره لما كنتي بتخديني نقعد علي البحر في الليالي القمريه وبابا كمان كان بيجي معانا كنتي بتحبي القمر اوي وديما تقوليلي لما تحب تحس بيا جنبك بص للقمر يا آدم انا حاسس بيكي جانبي وعارف انك سمعاني انت وحشتيني اوي وحشني صوتك وحضنك وكلامك انا لوحدي يا ماما محدش بيحبني ولا عايزني عارف انك هتقولي اخواتك بيحبوك بس انا كنت سبب في كل المشاكل ليهم يا ماما مفيش حاجه بعملها معاهم الا وباقي العيله بتسمعهم كلام وحش بسببي انا كبرة يا امي بس لسه محتاج حضنك لسه عايزك تضميني وتقوليلي انت كويس انت مش كده محتاج ايدك تشدني من الطريق اللي انا مشيت فيه دا وحشتيني يا امي وحشتيني اوي انهي ادم كلامه وبكي بشده وجلس علي الارض يبكي شعر ادم بأن أحد يضمه فتح ادم عيونه وجد والدته تضمه ادم : ماما اسيا : حبيبي انت اقوي من كدا ادم بدموع : هو انت هنا بجد اسيا : حبيبي انا هنا علطول انا جنبك واخده بايدك يا آدم إشارة اسيا لقلب ادم ادم : ازاي انا شايفك كل دا خيال صح ولا حقيقه اسيا : هو خيال بس ميمنعش أن هو حقيقي ادم : مش فاهم اسيا : ادم عيزاك تقوم تمشي من هنا الوقتي ادم : ليه اسيا : حبيبي اسمع الكلام يلا مفيش وقت ادم : هشوفك تاني اسيا : قولت لك انا ديما هنا قالتها اسيا وقبلت موضع قلب ادم واختفت نظر ادم حوله و بكي بشده أكثر ثم تذكر طلبها بأن يذهب من هنا وقف ادم وجمع اشياءه وخرج من المنزل كان ادم ينتظر صعود الاسانسير سمع اصوات ارجل تصعد علي السلالم بخفه نظر ادم وجد 6 أشخاص يرتدون مسكات تخفي وجوههم شخص 1 : هو احنا هنخ*فه ولا هنخلص عليه شخص 2 : الأوامر أن احنا نخ*فه ولو عصلج نخلص علطول شخص 3 : صقر عز الدين لو عرف أن قتلنا اخوه هيصفينا كلنا شخص 2 : ميبقاش قلبك خفيف كدا كان الاسانسير وصل ركض ادم له و ركبه ونزل ادم : مين دول وعايزين يقتلوني لي تعرفوا مكاني منين خرج ادم من العماره وهو ينظر للأرض محاولا اخفاء وجهه إلي أن أبتعد عن المنطقه و ركب ت** واتجه الي أحد الفنادق التابعه لأخيه وصل ادم الفندق وأمر كل العاملين بعدم اخبار صقر أو اي احد من العائله بوجوده هناك ……………….انتهي الفلاش باك……………….. ادم : مين دول وعايزين يقتلوني لي ولي خايفين من صقر اوي كدا ««««««بقلم الاء ابو العز««««««« في المساء وصل صقر أحدي القري الريفيه في المنصوره دخل صقر منزل يظهر عليه توسط الحال صقر : يا حاج محسن يا حاج محسن خرج شخص يلبس جلباب في ال60 من عمره يظهر عليه الطيبه والقوه معا محسن : اهلا اهلا بابن الغالي صقر : اهلا بيك يا حاج محسن : تعالي يا ولدي ادخل صقر : لا معلش انا بس عايزك في كلمتين برا بعيد عن البيت محسن : تعالي نتمشي شويه شكلك عندك كلام كتير أخذ محسن صقر وبداء يسيرون في اراضي زراعيه محسن : سامعك صقر : طول عُمر بابا بيعاملك انك انت اللي اخوه حتي قبل ما يموت وصاني عليك انت وادم محسن : الله يرحمه خيرة الناس صقر : وانا بعتبرك مكانه وجاي تنورني محسن : في ايه يا غالي قولي أخذ صقر نفسا عميقا وتن*د صقر : ادم محسن : مالهم اخوك قص صقر علي محسن ما حدث من اختفاء ادم وما علمه بأنه يتعاطي الم**رات محسن : لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ليه يعمل كدا صقر : اتصرف ازاي محسن : الاول لازم نوصل لاخوك ونطمن أن هو بخير وبعد كدا هتعرف إن كان مدمن هنعالجه وان كان بيشرب بس بسيط وخلاص يبقا نفهمه غلطه ونبعده صقر : انا متاكد ان هو مدمن لأن اللي قالي قالي أن هو بيروح هناك كتير محسن : نطمن بس عليه الأول يا ولدي وبعد كدا كل دا هيتحل ««««««بقلم الاء ابو العز««««««« عند جميله أنهت جميله عملها وجاء موعد ذهابها جميله : مستر زياد انا همشي زياد : خليكي يا جميله لما اخلص ونروح سوا و اوصلك جميله : لا شكرا انا هروح بعد اذنك امسك زياد يدها ليمنعها من الذهاب زياد : جميله استني بس انا مش عارف انت بتعاملني كدا لي افلتت جميله يدها من يد زياد جميله : بعد اذن حضرتك متلمسنيش تاني وانا بعامل حضرتك عادي جدا بعد اذنك مشت جميله خطوتين ثم توقفت والتفتت لزياد جميله : اها وياريت كلامنا يكون في حدود الشغل وبس أنهت جميله جملتها وخرجة من السنتر زياد : شايفه نفسك عليا انا ماشي يا جميله ادلعي واتقلي عليا براحتك ««««««بقلم الاء ابو العز««««««« عند ادم وصل ادم منطقه شعبيه ودخل وهو يرتدي كاب لكي يخفي معظم وجهه إلي أن وصل لبيت ودخله احمد : ولا يا بليه بليه : نعم يا ابو حميد احمد : انت شوفت الواد اللي دخل الحاره من شويه مش دا اللي الباشا بيدور عليه بليه : لا مش هو التاني بيجي بعربيه اوبها كدا احمد : طب روح ولما ينزل اتاكد بردو داخل البيت ادم : عايز الضعف المره دي زينب : لا كتير عليك انت هتوزع ولا اي يا باشا ادم : ملكيش فيه انا عايز الضعف انا مش بتحرك كتير الفتره دي زينب : خلاص اهدي مالك عصبي كدا لي تحب اجبلك حاجه تروق دمك ادم : لا خلصي بس اللي طلبته منك زينب : جهز خلاص ادم : فلوسك اهي قالها ادم وهو يضع المال علي الطاوله أمام زينب وخرج في الشارع خرج ادم من بيت زينب ووقف ينظر حوله ثم أكمل طريقه لخارج الحاره ولكن وقف عندما وقف أمامه بليه بليه : اي يا بيه كدا جاي وماشي من غير سلام ولا كلام ادم : اذيك يا بليه بليه : نحمدو يا باشا مش هتيجي تشرب القهوه كان أحمد سمع بليه واخرج هاتفه للاتصال بصقر ادم : مره تانيه انهي ادم كلامه وذهب مسرعا ««««««بقلم الاء ابو العز««««««« عند صقر كان صقر مازال يجلس مع محسن عندما رن هاتفه صقر : معلش يا حاج ثواني محسن : اتفضل يا ابني رد صقر علي الهاتف صقر : الو احمد : صقر بيه صقر : ايوا مين احمد : انا احمد يا بيه اللي انت قولتله لو شاف اخوك يكلمك صقر بلهفه : اها افتكرتك اي ظهر احمد : ايوا يا بيه هو اجه عندنا المنطقه بس اجه متخفي والولد بليه عرفه وحاول يعطله لكن مشي بسرعه صقر : متخفي احمد : ايوا يا باشا صقر : ماشي يا احمد انا هبقا اعدي عليك افهم اللي حصل احمد : تنور يا بيه اغلق صقر الهاتف وفي عقله الف سؤال لماذا ادم ذهب متخفيا علي غير عادته لماذا لم يجلس يشرب القهوه كما قال بليه لماذا غادر سريعا صقر : يارب اي اللي بيحصل معاك يا آدم؟ يتبع…….. بقلم الاء ابو العز ❤️
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD