( الجزء التاسع )
استيقظ صقر علي احد يلمس وجهه
فتح صقر عيونه
صقر : بسم الله انت مقرب كدا لي
رعد وهو يضحك : شكلك مسخره
صقر : اعوذ بالله دي خلقه حد يصحي عليها
رعد : مالي ما انا قمر اهو ياخويا
صقر : قمر بالسعر لسه فاكر تيجي
رعد : مش لما ظبط الشغل هو انا عارف هقعد هنا قد ايه
صقر : طب اوعي خليني اقوم
رعد : وعيت ياخويا خلصني
صقر : اطلع برا يا رعد
رعد : لا قاعد لحد متخلص ولا م**وفه مني يا بيضه
صقر : لا وانا هت**ف من اي
قالها صقر وهو يتناول زجاجة الماء وسكبها علي رعد مما جعله ينتفض ويركض خارج الغرفه
رعد من الخارج : دا انت محدش بهزر معاك ابدا
( رعد الناصري 35 سنه صديق صقر واكرم مهندس اتصالات وتكنولوجيا لديه شريكات عديده تخصص تكنولوجيا ساعده صقر في تأسيسها رعد طويل شعره يميل الي البني الغامق وعيونه بني بشره قمحيه جسد مفتول العضلات )
««««««بقلم الاء ابو العز«««««««
جلس ادم وجميله يتناولون الفطار سويا
ادم : جميله هو انت مش خايفه مني
جميله : اخاف منك لي أنا بحس فيك من أسر اخويا وبعدين انت شكلك طيب ومحترم وابن ناس
ادم : والله انا مستغربك اوي فتحتي ليا بيتك وعيشتيني في شقته اخوكي و بتساعديني وبتعامليني كويس
جميله : بابا علمني ان طول ما حد محتاج حاجه وانا في أيدي اقدمهاله اقدمها واحتسب دا عند ربنا وربنا مش بيضيع حاجه انت عملتها لنفسك او لحد
ادم : الله جميل اوي اللي انت قولتي عليه دا
جميله : كل يا آدم كل
ادم : باكل اهو
جميله : هتعمل اي النهارده
ادم : في هدوم جوا عايزه تتحط في دولاب وفي هدوم هتتغسل وكدا وانا مش عارف اعمل اي
ضحكت جميله : سهله هعلمك
ادم : ماشي
جميله : انا هرص الهدوم وانت تغسل وتنشر
ادم : ادم بيه هينشر تعالي يا صقر اتف*ج عليا
ضحكت جميله بشده وضحك ادم معاها
ادم : ضحكتك حلوه تصدقي
جميله : عارفه يلا هقوم اصلي وانت كمان صلي لحد ما اجيلك أعلمك الغساله بتشتغل ازاي
ادم : احم ماشي
جميله : هو انت مبتصليش
ادم باحراج : هااا لا بصلي
جميله بشك : ادم
ادم : بصراحه لا
جميله : نهار اسوح خالص
نظر ادم للأرض
جميله : طب بتعرف ولا أعلمك
ادم : لا مش بعرف
جميله : دا انت ضايع يبني
قوم تعالي ورايا
وقف ادم وحمل مع جميله الاطباق ودخل خلفها البيت
««««««بقلم الاء ابو العز«««««««
في القصر
كان صقر يجلس هو ورعد علي السفرا يفطرون
صقر : اكرم جه امبارح
رعد : اها منا كلمته الصبح وعرفت
صقر : قاعد قد ايه
رعد : لحد ما نوصل لادم
صقر : ادم كلمني ومش هيرجع يا رعد ارجع شغلك
رعد : لا معلش مش فاهم يعني ايه مش هيرجع وانت هتسكت
صقر : اها مش هو عايز كدا سيبه يتعلم شويه من قرارته الغ*يه
رعد بصدمه : صقر انت بتتكلم جد
صقر : اها يا رعد بتكلم جد
رعد : لا دا انت شكلك اتجننت خالص انا ماشي
قالها رعد ووقف وترك صقر وذهب
صقر في نفسه : غ*ي يا رعد ومش بتفهم غ*ي
««««««بقلم الاء ابو العز«««««««
عند ادم وجميله
كانت جميله تجلس بجوار ادم و أمامهم فيديو لتعليم الوضوء والصلاه إلي أن انتهي الفيديو
جميله : شوفت الموضوع سهل ازاي
ادم : اها
جميله : هتعرف تعمله صح
ادم : بس قراءة القرآن
جميله : هجبلك مصحف اقراء منه لحد ما تحفظ حتي لو الصور الصغيره
ادم : تفتكري ينفع اصلي واقف بين اديه
جميله : طبعا مش انت بتعبده يبقا ينفع
ادم : جميله انا بعمل حاجات كتير غلط
جميله : بالصلاه هتصلحها
ادم : طب انا هقوم اتوضي واصلي
جميله : اتوضي وتعامله انا هصلي وانت صلي جنبي عشان متنساش حاجه
ادم : تمام
بعد 10 دقائق تقريبا
كان ادم يقف بجانب جميله
جميله : ادم متنساش بتبداء بالفاتحه وبعد كدا صوره قصيره
ادم : حاضر
جميله : ركز بس في الركعات معايا
هز ادم رأسه وبدأت جميلة الصلاه وادم يمسك المصحف ويقراء به إلي أن انهو الصلاه
جميله : حاسس بايه
ادم : حاسس ان مرتاح
جميله : هو انا ممكن اسالك سؤال
ادم : طبعا
جميله : هو انتو مكنش في حد في البيت بيصلي
ادم : ماما وبابا كانوا بيصلوا انا كنت بشوفهم بس مفكرتش أن أصلي قبل كدا
جميله : الصلاه فرض ولازم تاديه في وقته عشان لما تقابل ربنا هيسالك عليها
ادم : هتعلميني صح
جميله بابتسامه هعلمك يلا بقا أعلمك الغسيل والنشير يا بيه
««««««بقلم الاء ابو العز«««««««
عند لميس واكرم
كان اكرم يجلس هو ولميس يتناولون الفطار
اكرم : تسلم ايدك يا عيوني الوقتي هنروح عند بابا وشوفي تحبي تجيبي مين هنا تساعدك
لميس : هو ممكن اجيب سندس اللي في قصر صقر
اكرم : اللي انت عايزاه
دق باب الفيلا الداخلي
اكرم : دا اكيد صقر
ذهبت لميس لكي تفتح الباب ولكن وجدة رعد
لميس : رعد حمدالله على السلامه
رعد باقتضاب : الله يسلمك
اكرم : رعد اومال فين صقر مش قولت هتروح ليه
رعد : متجبش سيرته دا غ*ي و مجنون كمان
لميس : في ايه يا رعد
رعد بحده : مفيش
اكرم : رعد اتكلم مع لميس براحه و فهمني حصل اي
لميس : انا هروح اعمل القهوه يا اكرم
دق الباب وذهبت لميس وفتحت
دخل صقر وقبل رأسها
صقر : حبيبي مبوذ ليه اكرم زعلك ولا اي
لميس : لا رعد
صقر : مغلطتش لما قولت غ*ي
ريناد : عدي يا صقر خليني ادخل ازيك يا ليمو ازيك يا كركر
اغتاظ رعد أكثر من هذه العائلة بسبب تجاهل ريناد له
اكرم : حد يفهمني ايه اللي حصل
صقر : انا هقولك
جلس صقر ووضع قدم علي اخري
رعد : يخربيت برودك
صقر : اقعد يا رعد عشان كمان خمس دقائق هخليك تقول انا غ*ي وحمار
ضحكت ريناد علي قول صقر
رعد : عجبتك اوي يختي
صقر : ملكش دعوه بيها اضحكي يا حبيبتي براحتك
جلس رعد وهو يشعر بأنه علي وشك قتل صقر
قص صقر علي اكرم ما حدث
رعد : شوفت وبيقولها تاني قدامي
صقر : يا بني ادم الشغاله الخاصه ب فخر كانت واقفه بتسمع احنا بنقول اي كان لازم اعمل كدا
رعد : نعم ليه
صقر : فخر عايز يبعدني عن الشريكان والعيله الفتره دي انا معرفش هو بيفكر في اي فعايز انا أثبت ليه أن شيلت ايدي من حوار ادم وان مركز في شغلي وبس
اكرم : وانت عرفت منين
صقر بكدب : سمعته بيتكلم في التلفون مع حد وبيقول كدا
كذب صقر عليهم فهو سمع حديث الفت وفخر أمس ولكن لا يريد أن يعلم أحد ذالك الان
صقر : فهمت يا غ*ي
رعد : ايوا كنت حاول تقولي بطريقه غير مباشره
صقر : والله غمزة وبصيت الاتجاه التاني أن انت تبص وتلاحظ لكن انت حمار كل همك أن تمسك في خناقي
اكرم : هنعمل ايه الوقتي
صقر : لا رعد بيه يقول انا غ*ي وحمار وبعد كدة نشوف هنعمل اي
رعد : انت هتهزر يا صقر
ريناد وهي تضحك: استني اصور وانت بتقول دي هتبقى حلوه اوي
رعد : بس يا شاطره
صقر : صوري يا حبيبتي صوري
رعد : بس يا جدع واخلص هنهبب اي
اكرم : اهدي بس يا رعد وبراحه والأول اعتزر للميس انت زعقتلها وانت داخل وانا لولا أن عارفك في وقت عصبيتك كنت ض*بتك
رعد : في دي عندك حق انا اسف يا ليمو
اكرم : اسمها مدام لميس يا رعد بدل اقتلك
رعد : شطشط انت يا كركر
صقر : ها خلصتو
لميس وهي تضحك : لا لسه شويه دول حلوين وهما كدا يا صقر
صقر : لميس هلاقيها منك ولا من ريناد اقعدوا عشان اقول الدنيا هامشي ازاي
جلس الجميع وهم يسمعون كلام صقر بدقه حتي ينفذون كلامه
««««««بقلم الاء ابو العز«««««««
عند ادم وجميله
انهي ادم وجميله تنظيف بيت جميله وبيت ادم
جميله : كدا فاضل الطبيه ودا لسه هنزل اشتري ليه حاجات وان هدومك تتحط في الدولاب
ادم : قولي عايزه ايه وانا اشتريه متنزليش انت
جميله : هتعرف تشتري الخضار ولا نوفر الفلوس وانزل انا
ادم : متقلقيش هعرف وهتعلم
جميله : طيب
وقف ادم يسمع طالبات جميله كلها والتي كانت الكثير من الأشياء
ادم : كل دا يا جميله
جميله : بص خد دي الورقه اللي فيها الطلبات ودي طلبات الاسبوع واستني هجيب الفلوس
ادم : لا انت عليكي اسبوع وانا اسبوع بما اننا بتاكل سوا وكدا
جميله : ماشي ياعم
نزل ادم لكي يأتي بالطلبات أما جميله فدخلت بيت ادم لتنظم له ملابسه
وقفت جميله أمام الشنطه وكانت تخرج الهدوم وتضعها في الدولاب إلي أن وصلت لنهاية الحقيبه و وجدة كيس بلاستيك استغربت جميله منه وفتحته وصدمة مما وجدة به
جميله : م**رات
يتبع……….
بقلم الاء ابو العز ❤️