( الجزء الثامن )
في القصر
-ازيك يا لميس
لميس بدموع : اكرم
ركضت لميس إليه وهي تضمه لها وتبكي من فرحتها
اكرم : شششششش متعيطيش يا روح أكرم انا موجود اهو
لميس من وسط بكائها : كنت خايفه
اكرم : انت هبله يا بت خايفه من اي وبعدين انا جيت اخدك ونمشي يلا
صقر : اي اخدك ونمشي دي مش تقول لاخوها الاول
اكرم : صقر بيه احنا اسفين هاخد لميس هانم وامشي دا بعد اذن حضرتك يا باشا
صقر : لا
ريناد وهي تضحك : والله كنت عارفه أن هو هيعمل كدا
اكرم : كدا يا ريناد ومش تقولي
الفت من الخلف : انت بتعمل اي هنا هو مش انا قولت تطلقها
لميس : ماما….
قطع كلام لميس اكرم
اكرم : ثواني يا حبيبتي طبعا أنا مش ناسي أن حضرتك امها وخايفه عليها بس اللي مجوزهالي هو كامل بيه الله يرحمه وصقر بنفسه ودا طبعا بعد معاناه وتعب اما لشغلي مع صقر فأنا كنت هتدرب تحت أيده لحد ما اجهز شركتي وبدون مرتب يعني مش طمعان في فلوس بالنسبه بقا لموضوع أن أطلق بنتك فدا مستحيل لأن دي روحي وحياتي وبنتي قبل ما تكون مراتي فمع احترامي ليكي ياريت متتدخليش تاني بنا عشان بسببك دموعها نزلت وانا مش بحب اشوف دموعها
نظر صقر لأمه بتحدي أن تحاول الايقاع بينهم ثانيا
الفت : لميس تعالي هنا جنبي احنا هنسافر
لميس : لا يا ماما انا مش هسيبك اكرم
الفت : لو مشيتي من هنا معاه هعتبرك ميته يا لميس
لميس : زمان حضرتك سبتينا واختفيتي عشان نفسك واحنا مش كنا في دماغك وانا الوقتي همشي عشان جوزي ونفسي
ثم نظرة لميس لصقر
لميس : صقر انا ماشيه
صقر : دا بيتك ومش كل مره هقولك كدا دا بيتك انت مش بيت حد تاني تعالي هنا في اي وقت واللي مش عاجبه يمشي هو
اكرم : يلا يا ليمو لسه في مفاجاه وسهره بعد اذنك يا صقر
فخر : انا مامتش لسه يا اكرم
نظر اكرم لصقر ثم نظر إلي فخر
اكرم : لا بعد الشر عنك يا فخر بيه من الموت
فخر : المفروض انا اللي احدد أن كانت تكمل معاك ولا لا مش صقر انا الكبير وانا شايف انك تطلقها احسن
لميس بدموع وهمس : صقر
وقف صقر في وجه فخر وجعل إخوته واكرم خلفه صقر بحده وتحدي : فكر بس تقرب منهم أو تفرقهم وانا اللي هقف ليك مش هما بلاش تتحداني يا فخر بيه
انهي صقر جملته ونظر لامه وأفخر ثانيا
صقر : اللي مش عاجبه كلامي يمشي من قصري
ثم أكمل
اكرم خد مراتك وروح وريهام مفجاءتها وارتاح يومين وبعد كدا هستناك في الشركه يا شريكي
قال الاخير وهو بينظر لفخر و الفت بتحدي ثم التفت وقبل راس لميس وتركها تذهب مع زوجها وأخذ ريناد وصعد إلي جناحه
««««««بقلم الاء ابو العز«««««««
في سيارة اكرم
كان اكرم ولميس يجلسون في الخلف وأكرم ممسك بيد لميس
اكرم : انت الوقتي بتعيطي لي
لميس : عشان لا ماما ولا جدو هيسكتوا يا اكرم خايفه اوي
اكرم : متخفيش محدش هيقدر يبعدني عنك دا صقر نفسه معرفش يعملها
ابتسمت لميس عندما تذكرة ما فعله صقر بالكرم عندك طلبها للزواج
……………….فلاش باك……………………
كانت لميس تعمل في الشركه منذ أن كانت طالبه في الكليه فهي ذكية وتحب العمل وساعدها صقر في أن تكون من امهر المهندسين في الشركه
أما اكرم فهو كان صديق لصقر وكان يعمل مع والده في الشركه الخاصه به
في احدي الايام كان اكرم في شركة صقر لديه معاد عمل مع مهندس معماري ليتفق معه علي صفقهوقد رشح صقر لميس بأن تقوم بهذا العمل بدلا عنه
في مكتب صقر
اكرم : يعني مش انت اللي هتنفذ المشروع
صقر : لا حد احسن مني كمان اللي هينفذه
اكرم باستغراب : صقر عز الدين بيشكر في حد غير
صقر : طبعا لان دي مش اي حد دي ….
قطع كلام صقر دخول لميس المكتب
لميس : صباح الخير يا مستر صقر
صقر بابتسامه : صباح الخير يا لميس
لميس : حضرتك طلبتني
صقر : اها اتفضلي اقعدي
جلست لميس أمام اكرم الذي لم ينزل عيونه من عليها منذ دخولها
صقر : احم دا اكرم الاحمدي صاحب شركة ومعارض الاحمدي للسيارات
لميس بعمليه : اهلا يا فندم
اكرم : دا اهلا وسهلا
صقر : اكرم البشمهندسه لميس هي اللي هتنفذ ليك المشروع
اكرم : طب والله احسن منك بجد
صقر : اكرم
اكرم : اهو هسكت
صقر : لميس خدي اكرم علي مكتبك وهو هيفهمك المشروع وكل حاجه
لميس : حاضر اتفضل معايا
صقر : لميس اكرم صديقي لو ضايقك في اي حاجه متتردديش انك تض*بيه
اكرم : نعم
صقر : منا ملحقتش اقولك لميس اختي يا اكرم
اكرم : اختك لا يعم مش لاعب
صقر وهو يضحك : كنت عارف انك هتلعب عشان كدا لحقتك
لميس : يلعب اي انا مش فاهمه
صقر : لا متاخديش في بالك يلا روحي لشغلك وخدي اكرم معاكي
ذهبت لميس ومعها اكرم ونظر في أثرهم صقر وابتسم
مرة ايام قليله وكان اكرم يتحدث مع لميس ويأتي لها كثيرا بحجة المشروع
وفي يوم دخل اكرم علي صقر المكتب في القصر
اكرم : صقر
صقر : فيه باب تخبط في شغاله تبلغني
اكرم : مش مهم كل دا انا عايزك في حاجه مهمه
صقر : في اي
اكرم : لميس اختك
صقر بلهفه : في ايه حصلها حاجه
اكرم : اهدي يا صقر بس مفيش فيها حاجه
صقر : اومال مالها
اكرم : هو هيحصل حاجه لو انا قولت أن بحب لميس اختك
صقر : لا ابد…..
لم يكمل صقر جملته فاستوعب عقله كلمات اكرم
أما اكرم فعقله بعث له رسالة أنظار من مظهر صقر بان يركض ويهرب من أمامه
صقر بغضب : انت ايه
اكرم : والله عايز اخطبها
صقر : وانت تعرفها منين عشان تحبها وتخطبها هاااا
اكرم : يا صقر اهدي انت ناسي أن هي يتنفذ المشروع بتاعي
صقر بغضب : وتحبها لي
اكرم : هو ايه اللي ليه يا صقر بقولك جاي اخطبها واتجوزها
صقر : لا
اكرم : هو ايه اللي لا
صقر : معنديش بنات للجواز
اكرم : انت هتهزر يصقر
صقر : وهو انا ههزر معاك
اكرم : طب هتجوزها يا صقر و وريني هتمنعني ازاي
خرج اكرم من مكتب صقر بغضب
نظر صقر في أثره وابتسم فهو كان يتابع صديقه واخته من بعيد وكان يريد كيف يتحجج ويأتي لها
صعد صقر الي لميس وأخبارها بما حدث ولاحظ فرحة وخجل لميس وعلم أنها تحبه أيضا وأمرها بأن لا تتكلم معه أو تقا**ه هذه الفتره وان اعترض طريقها تقول له بأن هذه أوامر صقر
مرة ايام واكرم غير قادر علي التواصل مع لميس
إلي أن جاء يوم وذهب اكرم الي والد لميس وطلبها منه وقال إنه إن لم يتزوجها سوف يخ*فها منهم
وافق كامل وصقر فصقر كان يريد التأكد من حبه فقط
……………….انتهي الفلاش باك………………..
ضحكت لميس : كل ما افتكر انك هدتت بابا وصقر بخ*في اضحك اوي
اكرم : والله لو مكانوا وافقوا كنت خ*فتك بجد
لميس : هو احنا رايحين فين
اكرم : احنا وصلنا انزلي
نزلت لميس من السياره وهي مبهوره بالمنزل الذي تقف أمامه
لميس : الله بيت مين دا
اكرم : دا بيتنا الخاص دا اللي هنعيش فيه من النهارده وهنملاه عيالنا إن شاء الله
لميس : بجد يا اكرم
اكرم : طبعا يا روح أكرم انا وعدك من زمان أن احنا هنعيش لواحدنا بس صقر وادم و ريناد طلعوا عيني في ت**يم البيت والد*كور وكل حاجه عشان يكون حاجه مميزه روح قلبي
لميس بدموع : انا بحبك اوي يا اكرم
اكرم بشقاوه : لا انا مش هرد هنا انا هرد فوق
ضحكت لميس وحملها اكرم ودخل بها للبيت
( اكرم الاحمدي 35 سنه صديق صقر من الدراسه هو ورعد لكن اكرم مهندس ميكانيكا سيارات ليه شركه خاصه بوالده وهو بشتغل معاه لكن حلمه يعمل امبراطورية زي صقر بس هو في السيارات اكرم طويل يمتلك جسد رياضي وعيون رمادي وشعر اسود وابيض البشره )
««««««بقلم الاء ابو العز«««««««
في القصر
كانت الفت تجلس في الحديقه مع فخر
الفت : انا متاكده أن صقر يعرف حاجه انت مش شوفت هو كان بيبص لينا ازاي
فخر : صقر لو يعرف كان اتكلم
الفت : صقر مش بيتكلم غير في الوقت المناسب دا بقا بيعاملني بجفاف اكتر من الاول وماما دي بحسه بيقولها من تحت درسه كدا
فخر : اهدي يا الفت ومتوتريش نفسك صقر ميعرفش حاجه وانا هحاول أبعده عن طريقنا الفتره دي
الفت : ازاي يا فخر
فخر : بعدين هتعرفي
««««««بقلم الاء ابو العز«««««««
في الصباح
استيقظت جميله مبكرا فهي تشعر بألم في رأسها ولم تستطيع النوم
وقفت من سريرها واتجهت الي المطبخ قامت بعمل فنجان قهوه وخرجة الي التراس لتتامل في الجو الهادئ وتشرب قهوتها
جلست جميله في التراس علي الرئيس وهي تنظر إلي السيارات القليله التي تمر بشرود
-الحلوه صاحيه بدري لي
ما كان المتحدث سوا ادم
فتراس جميله وتراس ادم متجاورين لا يفصلهم سوا حائط رفيع
جميله بفزع : خضتني يا اخي
ادم : لا سلامتك من الخضه يا حلوه
وقفت جميله واقتربت من السور
جميله : صاحي بدري ليه
ادم : لا انا مليش مواعيد عادي قهوه زياده دي
جميله : اها
اخذها ادم من يدها
ادم : اعملي لنفسك تاني بقا
جميله : قهوتي يا رخم
ادم : معلش ما انا مفيش عندي هنا حاجه اعمل فيها
جميله : هروح احضر فطار
ادم : يلا وانا مستنيكي
جميله : هو انت مزاجك حلو ولا انا بتهايقلي
ادم بارتباك : لا دا العادي بتاعي انت بس اللي شوفتيني في يومين مش مظبطين
جميله : يلا لف تعاله ساعدني اعمل بلقمتك
ادم : بتعاملني معاملة الشحاتين بس ماشي
ضحكت جميله ودخلة فتحت له الباب وتركوا أبوابهم مفتوحه مثل أمس ووقفوا يحضرون الفطار سويا
يتبع …….
بقلم الاء ابو العز ❤️