قاسيه عشقت مجنون
الفصل ٣
قبل ٢٠ سنة
كانت عشق تلعب مع ميرنا و تجلس امهم قمر تضحك علي ما يفعلونه لتقول عشق بمرح مامي هو فين فهد
قمر بحنان وهي تشير علي فتي : اهو جه يا حبيبتي
ليقترب فتي نفس شكل عشق لكن اكبر منها فهد ايه يا عشقي بتدوري عليا عشق طبعا تعالي العب معايا انا و ميرنا و جلست قمر تشاهد اطفالها الثلاثة يلعبون و ظلت تضحك عليهم لكن قلبها فرح من حب ابنائها لبعض
ستوووووب فهد الشرقاوي: اخ عشق الكبير لديه نفس عيون و شعر عشق مرح و يحب اختيه بشده عشق تظن انه ميت لكن القدر يكتب شئ اخر
ماجد والد عشق يلا يا ولاد تيته جدت ليذهب الثلاثة الي اساس العيون الرماديه جدتهم زهرة الاسيوطي
زهرة بحنان عاملين ايه يا حبايبي عشق و وميرنا كويسين زهرة و انت يا فهد فهد بخير يا تيتة انت ايه اخبارك زهرة الحمد لله بس تعبانة قمر ليه بس يا ماما زهرة من يوم موت ابوكي و انا حسه اني هحصلوا ليقول الجميع بعد الشر عليكي زهرة بحب حبايبي يلا بقي نتغدي قمر يلا يا ماما و ذهب الجميع و كان يوم ملئ بالضحك و الحب و كل هذه الذكريات كانت في عقل عشق الذي تريد البكاء لكنها تحملت ثم تذكرت جدتها و انها تعيش في مصر لتقرر الذهاب اليها
في الاسفل
عشق بصوت عالي ماهي ماهي بركض نعم يا عشق
عشق قولي ل**ندي تجهز العربية ماهي حاضر عن اذنك و رحلت ماهي و دخلت ميرنا و قالت هو في ايه عشق ميرنا في شغل النهارده ميرنا لا صوفيا اجلت الاجتمعات لغيت ما نرجع عشق بارتياح تمام طب يلا جهزي نفسك و كذلك وعد ميرنا ليه هنروح فين عشق ملكيش دعوة نفذي و بس ميرنا بطاعه حاضر عن اذنك و بعد قليل اصبحوا في السيارة عشق في سيارة و ماهي و ساندي معها و في سيارة اخري ميرنا و وعد وسام تقود السيارة و الحراس خلفهم بالسيارات
في سيارة ميرنا و وعد
وعد هو احنا رايحين فين ميرنا بقلق و الله معرف انا لقيت عشق بتقولي جهزوا نفسكوا وعد طب مسألتهاش احنا هنروح فين ميرنا سألت لكن هي مردتش تقول و فجاء تقف السيارة امام فيلا من التراز القديم لكنها جميلة وعد و هي تنزل واو جميلة اوي عشق عجبتك يا وعد وعد طبعا حلوة اوي عشق ميرنا انت عارفة احنا فين صح ميرنا بدموع احنا عند تيتة عشق ببتسامة لتذكرها اه وعد بفرحة بجد ده بيت جدتكوا عشق اه يلا بينا و عندما دخلوا وجودا المنزل اكثر جمالا و هدوء و اتت لهم الخادمة
الخادمة حضرتكوا عايزين زهرة هانم عشق اه الخادمة اتفضلوا يا هانم و انا هناديها اقولها مين
عشق قوللها عشق الاسيوطي الخادمة بصدمه حاضر و ذهبت وعد انا متشوقة اوي اشوف جدتكم ميرنا بفرحة اطفال و انا اكتر عشق عندما نظرت اليهم و فرحت من داخلها انهم سعداء و بعد وقت نزلت امراة علي الدرج تبلغ من العمر 60 و تشبه عشق بشده و ايضا مازلت جميله لكن الفرق بينها و بين عشق ان زهرة شعرها اصبح به بعد الخصل البيضاء
زهرة بفرحة انا مش مصدقة بعد كل السنين ديه اشوفكم تاني يا حبايبي و اخذت عشق و ميرنا في حضنها و بعدها قالت اكيد انت ميرنا شبه امك الله يرحمها ميرنا بحزن الله يرحمها زهرة بابتسامة و انت حبيبتي تؤامتي عشق عشق بابتسامة فعلا انا طلعت شبهك جامد اوي زهرة بس قمامير ربنا يحميكم عشق زهرة هانم احب اعرفك بوعد بنتي زهرة بحزن هو انت مش هتتغيري يا بنتي عشق دي طبعيتي و مش هتتغير زهرة خلاص تعالي يا وعد في حضني وعد بفرحة و هي تركض حاضر و عانقت زهرة بحب و زهرة بادلتها و بعد وقت كانوا يجلسون يتناولون الطعام زهرة انا مبسوطة اوي ان انتم جيتم و شوفتوني ميرنا و احنا اكتر يا تيتة ماهي و هي تميل علي ميرنا جدتكوا سكر و الله ميرنا متتأمليش كثير لانها شبه عشق و يمكن اسوء ماهي برعب و هي تنظر الي زهرة بجد لتقاطعهم عشق زهرة هانم هحضرتك هتيجي تعيشي معانا زهرة بتكبر لكن ده بيتي و مش هسيبوا عشق بتكبر اكبر احنا في مصر وهتيجي معانا زهرة بس عشق مقاطعة انا قلت الي عندي زهرة بقلة حيلة فهي لا تقدر علي عشق حاضر
لتبتسم عشق ابتسامة انتصار زهرة بدرية جهزي شنطي عشان انا هروح مع حفيدتي بدرية حاضر يا هانم بس انا وعد بلطف عادي هتيجي تشتغلي معانا
عشق شطرة يا وعد ثم نظرت الي بدرية و قالت زي ما سمعتي تنفذي بدرية بابتسامة شكرا شكرا بجد عن اذنكوا زهرة و عشق اتفضلي و رحلت و اكملوا هم طعامهم
*******************************
في المساء
في منزل البنهاوي
طارق بقيت احسن دلوقتي عدي اه الحمد لله طارق بارتياح طب الحمد لله عدي طارق في حاجة انت مخبيها طارق بتوتر لا هكون مخبي اية عدي حبيبي لو في حاجة قولي و متخفش طارق بصراحة زهران الجارحي عزمنا علي حفلة عندوا بعد بكرة عدي بصدمة نعم طارق دي الحقيقة عدي مين الي قلك الكلام ده طارق احمد عدي طب روح نام و انا هكلموا
طارق باستغراب ماشي و رحل طارق و ذهب عدي الي مكتبه عدي الو يا احمد احمد الو يا عدي عامل ايه دلوقتي عدي تمام بس كنت عايزك في موضوع
احمد زهران الجارحي عدي بضحك ههههه بتفهمني علي طول يا صاحبي احمد حبيبي احنا عشرة عمر و مفيش غيري هيفهمك عدي ماشي يا عم ايه بقي موضوع الحفلة احمد بيقول ان في مفاجأة و هو عايز يشاركها مع الكل عدي طب عشق هتيجي احمد بضحك اه يا عم دي اول وحدة وافقت عدي بصدمه يا راجل احمد بضحك اه و الله عدي و انت عرفت منين احمد من وعد عدي هو انت معاك رقم وعد احمد لا ده هي الي جبتوا و كلمتني بتسألني جايين و لا لأ عدي بفرحة طب تصدق البنت ديه طيبه اوي
احمد و عسل و الله ربنا يحميها عدي يا رب احمد طب يلا ارتاح انت و انا هروح الشركة بكرة عدي و انا كمان هاجي احمد لا لا لا خليك عشان ترتاح عدي بقولك هروح انا مش برتاح في البيت احمد خلاص برحتك عدي سلام احمد سلام و بعدها جلس عدي يفكر في هذه الفتاه الذي اسرته بجمالها و شخصيتها الشرسة
*******************************
في الصباح
في منزل الاسيوطي
كان الجميع جالس علي طاولة الافطار تترأسها عشق و بجانبها زهرة و ميرنا و بجانبها الاخر وعد و ماهي
وعد عشق انا عايزة اروح نادي عشان انا هموت من الزهق عشق ماهي ايه هي النوادي الي مشهورة ماهي في نادي قريب هنا هو نادي ستة اكتوبر و في نادي شباب الجزيرة و نادي الاهلي و نادي الزمالك
عشق تمام خليها تروح ستة اكتوبر وعد بفرحة بجد يا عشق عشق اه بجد يلا اطلعي اجهزي وعد طب تيتة ينفع تيجي معايا زهرة بصدمه اناا عشق مفيش مشكلة زهرة خلاص تعالي نجهز يا حبيبتي و بعدها صعدوا و تركوا الباقي لتقول عشق بممل انا زهقانة
ميرنا طب تحبي نروح اي حتة عشق بتفكير عايزه اروح شركة البنهاوي ماهي بصدمه بجد عشق اه قولي ل**ندي تجهز العربية ماهي و وعد هتروح مع مين عشق مع سام و انت ماهي تمام عن اذنك و رحلت ميرنا انا هروح اجهز عشق ميرنا البسي هدوم عادية ميرنا حاضر عن اذنك و بعد وقت نزلت وعد الذي كانت ترتدي هدوم رياضية و تحمل شنطة رياضيه و معها زهرة الذي كانت ترتدي فستان طويل يليق بسنها و رابطه شعرها كحكة ماهي يلا هوانم
وعد يلا و ذهب الثلاثة و بعدها كانت ميرنا واقفه تنتظر عشق و كانت ترتدي بنطلون جينز كحلي فوقه تيشرت اسود و كانت تصفف شعرها للخلف فكانت تشبه الاولاد نوعا ما و بعدها نزلت عشق الذي كانت ترتدي بنطلون اسود وتيشرت اسود و فوقه جاكت جينز كت و شعرها الطويل تركت له العنان لتقول عشق العربيه جاهزة ميرنا اه جاهزة ابلغ سكرتيتهم بقدومك عشق لأ ميرنا حاضر يلا عشق يلا و ذهبوا
*******************************
في شركة البنهاوي
دخلت عشق بكل كبرياء و خلفها ميرنا فكان الشباب ينظرون لعشق بأعجاب رهيب و الفتيات بغيرة قاتلة لكنها لم تعتيهم اي اهتمام وعندما ذهبت الي مكتب عدي اوقفتها سها قبل ان تدخل قائلة ايه يا بتاعة انتي محدش علمك ان في اذن ميرنا لنفسها يالهوي حكمتي علي نفسك بالموت سها ايه يا بتاعة انا بكلمك عشق بكبرياء اصل الكلام الي مبيعجبنيش مش برد عليه سها هههههه بس انا بحب ارد و مسكت عشق من ياقة الجاكت ميرنا بصدمه لنفسها يالهوي دي هتموت رسمي عشق بشر شيلي ايدك سها لا يا روح امك مش هشلها عشق بغضب اوعي و لقد دفعت سها لتسقط علي الارض سها وهي تقوم الي انت عملتيه ده و حجمت علي عشق ليقعوا هم الاثنين علي الارض و يخرج عدي و احمد من المكتب و ينصدموا من وجودهم عشق بغضب وهي تمسك شعرها و الله لهربيكي يا بنت ***** سها : لا انا الي هوريكي و بعد القليل كان الكل واقف خائف من عشق الذي تقف علي حافة سور الشركة في الدور الاخير و تمسك بيد سها الذي في الهواء لتقول سها بدموع والنبي سيبيني انا اسفة عشق بنظرات قاتلة معنديش مشكلة اني اسيبك بس انت كده هتموتي
سها لاااااا و الله اسفة اسفة ميرنا خلاص يا عشق و النبي طلعيها عدي قوليلي هي عملت اية و انا هرفضها فورا عشق دي مش عايزة الرفض دي عايزة الموت سها لااااااااااااااااا عشق بغضب اخرسي عدي طب سيبها و النبي حرام فتضايقت عشق من خوفه عليها و هي لا تعرف لماذا و كانت علي وشك ترك سها حتي تكلم احمد و قال و النبي يا عشق اوعي تعملي كده عدي يا عشق متوسخيش ايدك بواحدة زبالة زيها في هذه اللحظه ادخلت عشق سها ليركض لها بعد الموظفين و تذهب لعدي و تقول عندي امر هيتنفذ في الشركة احمد بأمرة ايه عشق بأن انا هبقي شريكة ليكم عدي بجد عشق اه ميرنا جهزي العقود ميرنا بصدمه ح....حاضر احمد و ايه هو شرطك عشق بكبرياء كل البنات الي هنا هيمشوا
عدي ليه ان شاء الله عشق مزاجي احمد بس كده الموظفين هيقلوا عشق علي كده متخفوش انا هجيب بنات من عندي تثقوا فيهم و انتم مغمضين عدي بس لازم خبرة عشق متقلقش عندهم خبرة عليا احمد علي كده بقي انت هتفضلي في مصر عشق لا طبعا ميرنا هتبقي المسئولة نيابة في غيابي احمد تمام
ميرنا عشق اتفضلي العقود لتأخذها عشق و تمضي عليها ثم طعتيها لعدي ليمدي هو الاخر ليقول خد يا احمد امضي احمد تمام عشق بابتسامه جعلتها تسحر عدي كده يبقي شركات الاسيوطي و البنهاوي و الانصاري واحد احمد و ده يشرفنا عشق الشرف ليا عن اذنكوا لترحل عشق و يأخذ احمد عدي و يا دخلوا المكتب ليقول عدي انا مش مصدق اني هشوفها علي الطول احمد شكلك بتعشقها مهما عملت
عدي انا عديت مرحلة العشق يا صاحبي فابتسم احمد و اومئ له
*******************************
في النادي
كانت وعد تركض بسرعة لتصتدم بشخص و تقع علي الارض ليقول الشخص اسف بس انت كنتي بتجري بسرعة و مد يده اليها وعد وهي تبعد يده متشكرة و اسفة علي الخبطه و هبت للرحيل لكن يمسكها الشخص من يدها وعد ابعد عني الشخص لأ الصراحة باين عليكي جامده لا تعرف كيف اتتها الشاجعة لتض*به كف يسقط به علي الارض وعد بغضب ده عشان تحترم نفسك بعد كده و ركضت لبعيد الشخص و الله لهوريكي والا مكنش فهد الشرقاوي
عند زهرة
اتت وعد و هي تبكي و اترمت في احضان زهرة
زهرة بخوف مالك يا ضناية الي حصل وعد بدموع كل الرجالة وحشة يا تيتة كلها وحشه زهرة ليه بس ايه الي حصل وعد الي حصل و روت ما حدث زهرة طب ما انتي شجاعة اهو و ض*بتيه وعد عشان هو مش محترم زهرة بصي يا حبيبتي مش كل الرجالة وحشة وعد لأ كلها ابويا الي رماني و انا طفله متمتش شهر و عشق هي الي ربتني هي مامتي يا تيته انت عارفة هي زيي ابوها اتخلي عنها و بدات في البكاء من جديد زهرة بدموع علي هذه الصغيرة بصي يا حبيبتي انت عندك حق لكن انت عارفة عشق اسمها الحقيقي عشق الشرقاوي مش عشق الاسيوطي وعد باستغراب ازاي زهرة هحكيلك اليوم المشوئم الي كلنا بنكرهه
فلاش باااك
قبل عشرين سنة
في غرفة ماجد و قمر
ماجد بغضب بقولك هاتي فلوس عشان تعبان قمر بدموع تعبان من الم**رات الي بتتعاتها يا اخي ارحمني بقي احنا عندنا ثلاث اولاد حرام ماجد و هو يمسكها من يدها بقوه هقتلك يا قمر لو مدتنيش الفلوس و رماها علي الارض و ذهب الي الخذانه ليحضر سلاحه و يلتف لا يجد قمر و يجد الباب مفتوح
في الاسفل
قمر بخوف يلا يا ولاد بسرعة فهد ماما انا مش فاهم حاجة قمر اجروا بس ليخرجوا الاربعة الي السيارة وتقودها قمر بخوف ماجد بصراخ هقتلك و اعد يض*ب رصاص علي العربية لطتر قمر بأنزال البنات و السيارة تتحرك ليقعوا ويصابوا ببعد الخدوش ماجد هقتلك و ض*ب بسلاحه ناحيه البنزين لتنفجر السيارة امام عشق و ميرنا و لتاتي زهرة من الخارج تصرخ
زهرة بنتي لاااااااااااا ماجد هههههه اخيرا ارتحت اخيرا زهرة و هي تركض الي البنات فين فهد يا بنات
ميرنا بدموع كان مع ماما لتصرخ زهرة مرة اخري علي ابنتها و حفيدها الذي داع هباء
بااااااك
زهرة بدموع و بعدها عشق فضلت سنتين خارسة و بعد كده اتغيرت 180 درجة بقيت صعبه و ناشفه و امرتني ان اغير اسمها هي و ميرنا بدل ما يكون عشق ماجد الشرقاوي يبقي عشق رعد الاسيوطي وعد بدموع يعني عشق كان ليها اخ اكبر منها زهرة اه المفروض هيتم ال30 الشهر الجاي وعد الله يرحمه زهرة ايه رايك يا حبيبتي نروح وعد بابتسامة ماشي و رحل الاثنين غافلين عن العيون الرمادية الذي كانت تراقبهم فهد من بعيد شكلها بتعرف تمثل الحزن كويس بس متخفيش انا هخلي الحزن عليكي حقيقة و ذهب
*******************************
في المساء
في منزل البحيري
رنا بنت سامر والنبي يا بابا اجي معاكوا الحفلة سامر و انت من امتي بتحبي حفلات الشغل يا رنا رنا بقلق اصل بزهق و النبي سامر بقلة حيلة حاضر اطلعي بقي نامي رنا و هي تطلع بحبك
ستوووووب رنا البحيري : فتاه تبلغ من العمر 22 لديها عيون خضر و قصيره لكنها ترتدي كعب دائما قمحية البشرة حاقدة علي اي فتاة غيرها تعشق عدي و لا تريده لغيرها
في غرفة رنا
رنا لنفسها لو موقعتكش يا عدي في شباكي مكنش رنا البحيري لتخرج من خذانتها فستان احمر يصل الي الفخذ لتقول بضحك هههههههههه و هنبدا بي ده و ظلت تضحك كالمجنونة