الحلقة الثالثة

1902 Words
الجنة الحلقة الثالثة €€€€€€€€€€€ فلاش باك €€€€€€€€€ اخذ عمار الفلاشة و ذهب لمقابلة المقدم شادي شادي : شكرا عمار بيه بصراحة انت بتعاون البلد عمار : اهم حاجة محدش من عيلتي يتاذي و لا حد يعرف اني بتعامل معاك شادي : متخفش عمار بيه حضرتك في امان عمار : تمام ديه كل المعلومات المطلوبة عاوز حاجة تاني مني شادي : شكرا عمار بيه عمار : بعد اذنك لازم امشي شادي : مع السلامة عاد عمار إلى السيارة و وجد صوت جنة يتحدث جنة : انت واثق فيه عمار : بلاش تقلقي جنتي جنة : الفا ودينا البيت عمار بضحك : و الله مش عارفة الفا بتعمل ايه و لا ايه الفا : انا اعمل اي و كل شي تطلبة جنتنا جنة : حبيبتي يا الفا يالا بسرعة رجعي دودي الفا : سمعا و طاعة جنتنا بعد مرور وقت عاد عمار و ستقبلته جنة بالاحضان و القبولات كما تعودت و فى لحظة كانت على الارض و وردة تحتضن عمار بتملك جنة بصراخ : ظلمة ظلمة وردة و هى ترفع الشبشب ?? : بتقولي حاجة يا جنة جنة بسرعة : لا يا روحي انا بكلم الفا جريت جنة تحت ضحكاتهم مر باقي اليوم في الصباح €€€€€€€€ جاء الصباح و ستيقظت جنة على صوت رسالة على الإيميل فاسرعت له وجدت رسالة من الجامعة الملكية البريطانية جامعة كامبريدج توافق على التحاقها للدراسة فصرخت بشدة خرجت جنة تضرخ بصوت عالي فخرج عمار و خلفة وردة بخضة و فريد عمار بخوف : مالك جنتي فيكي ايه وردة برعب : مالك يا روحي ايه بيوجعك فريد بخوف : مالك يا أميرتي جنة بنفس سريع : انا قبلت في الجامعة الملكية البريطانية جامعة كامبريدج يا هووووووووووووووووو عمار بغباء : مش فاهم معلش جنة بفرحة : الجامعة قبلت الطلب و هسافر خلال اسبوعين عمار بسعادة : و نبي بجد مب**ك يا قلبي وردة بغيظ : يا بنت الهبلة لازم تصرخي كده جنة بضحك : معلش بقي اصل امي هبلة عوزة بنتها تطلع ايه فريد بضحك : و نبي عندك حق الهبلة هتجيب ايه ورده : حتي انت يا عمي ما انا من نفس عيلتك بنت اخوك هطلع هبلة لمين اكيد لابنك عمار بذهول : يعني انا اهبل جنة بجدية : المهم و رانا حاجات كتير لازم نعملها يعني البيت و الأجهزة و الكتب و الهدوم و تذاكر السفر عمار : كل حاجة هتجهز بلاش تقلقي فريد : و انا هكلم منصور يجهز البيت بس قوليلي المواصفات جنة : انا شفت كذا بيت و عجبني واحد هطلبة اون لاين فريد : ليه بس يا قلبي مهو منصور هناك و يشتري البيت و يفرشة كمان وردة : تمام عمي عمار بفخر : و انتى جنتي اكتبي كل حاجة عوزاها علشان نعرف نجهزها جنة : اشطا دودي أسرعت جنة إلى غرفتها و اخذت تملي لالفا كل شي جنة : دودي الطلبات اهي وردة : ماشي اديها الفيزا عمار و تنزل تشتري اللي هي عوزاه جنة : الفا اجمعي الكتب و و الحاجات التانية الفا : امرك جنة نزلت الفا الي الاسفل حتى تجمع كل شي و في المساء توجهت إلى احدي أصدقائها لقضاء بعض الوقت معها في القصر €€€€€€€€ كان الجميع يجلس يشاهد إحدى المسلسلات و في لحظة تم اختراق جهاز الحماية فأص*ر صوت عالي عمار بسرعة : وردة خدي بابا و نزلو تحت بسرعة وردة بدموع : مش هسيبك صوت من خلفهم : و لا احنا كمان مدام عمار: انتم مين الرجل : معقولة متعرفش احنا مين توتوتوتوتوتو عيب في حقك فريد : انتم مين الرجل وهو يجلس : انا العقرب عمار : عاوز ايه مننا العقرب : روحكم علشان ادخلتم في شغلي و حياتي و بسببكم خسرت فلوس كتير وردة : و حنا مالنا بشغلك العقرب : لا يا حلوة شغلك ما البيه جوزك هو اللى ادخل في شغلي و علشان كده هنهي حياتكم عمار : الموت و الحياة بأيد ربنا العقرب : مليش انا فى الشعارات ديه وةأمر الحرس بانهاء حياتهم بدم بارد و تركو القصر و غادرو عمار بصعوبة فى التنفس : سامحينا جنة و تشهد على حياته وةصعدت روحة إلى السماء لملقاه زوجته و ابيه عند جنة شعرت بشي غريب يحدث في النظام فغادرت بسرعة وةعندما وةصلت الى القصر و جدته يشتعل و رجال الشرطة و المطافي و وسائل الاعلام كان رجال المطافي يحاولون اخماد النيران و لكن لم يعرفو جريت جنة إلى الداخل حاول رجال الشرطة اعتراض طريقها و لكن لم تهتم جنة بصراخ : الفا شغلي الماية في لحظة واحدة كان القصر بالكامل ينطلق من أسفله مضغاط مياة عالية و فى لحظة واحدة كان الحريق يخمد و اسرعت جنة إلى الداخل وجدت امها و ابوها و جدها ملقين على الارض جنة : بابا ماما جدو قومو و نبي الضابط : اهدي يا بنتي جنة بصراخ : لااااااااا انا عوزاهم يقومو باباااااااااا مامااااااا جدوووووووو ضابط اخر : هنعمل ايه يا فندم الضابط : يعني هنعمل ايه هيتنقلو المشرحة جنة بغضب : الكل برا اهلي عايشين الضابط : يالا دخلو الاسعاف مش فاضين للهم ده و بالفعل تم اخذ الجثث و توجهو إلى المستشفى و تركو جنة تجلس في وسط القصر بعد أن تأكدت جنة من مغادرة الجميع أمرت الفا بفرض الحماية و شاهدت كل شي حدث مع عائلتها و أقسمت على الانتقام مر اسبوع و جهزة جنة مراسم الدفن وجاء منصور للوقوف بجوارها و بعد انتهاء كل شي & أمرت جنة المحامي ببيع كل شي خاص بعائلتها & حصلت جنة على المال مباشرا عن طريق التحول السريع & جهزت جنة كل شي لمغادرتها البلاد & علمت جنة بمقتل المقدم شادي و عند البحث و التدقيق علمت بمن سرب المعلومات فاقسمت على قتلة بأب*ع الطرق منصور : جنة انتي كده جهزتي كل حاجة ناقص حاجة تاني جنة بحزن : لا جدو كل حاجة تمام منصور : بردو م**مه تقعدي في البيت لوحدك جنة : معلش جدو كده انا هستريح اكتر منصور : الطيارة هتكون جاهزة بكرا و نسافر جنة : لا جدو حضرتك هتسافر و انا هحصلك بعدها بكام يوم منصور : ليه هتروحي فين جنة بابتسامة : بلاش تقلق انا عارفة بعمل ايه بس الرجالة خدو كل حاجة منصور : ايوة جنة : بعد اذنك تخليهم يبعتو الحاجة للبيت على طول منصور : بردو م**مه جنة: اطلع نام جدو بكرا يوم طويل هز منصور راسة بياس و صعدت إلى غرفته و توجهت جنة إلى غرفتها الخاصة تحت الأرض و انهت كل شي باك €€€€ كيان : مامي مامي اصحي بقي انتفضت جنة من النوم على ايد كيان جنة : في ايه حبيبي كيان بحنان : يالا جنتي اصحي بقالك كتير نايمة جنة بابتسامة : امرك اميري الوسيم يالا غسلت جنة وشها و خرجت و توجهت إلى غرفة السيدة و ساعدتها على الجلوس على الكرسي المتحرك و تتوجهو إلى الخارج جلسو ياكلو و يهزرو و يلعبو و مر الوقت و توجهت جنة إلى غرفة الأجهزة الإلكترونية الموجوده خلف احدي الجدران باشرت جنة الكثير من الأعمال و جهزت البرنامج الحديثة التى كانت حديث عالم التكنولوجيا ابتسمت جنة بفخر وثقة لانها و اخيرا استطاعت أن تنهي أصغر و ادق جهاز مراقبة في العالم بعد فترة خرجت جنة و توجهت إلى صغارها و اخذتهم إلى المطبخ لعمل الكيك و لعبت مع صغارها و بعد ذلك توجهت جنة و ساعدت السيدة على النوم فمسكت اديها السيدة : سامحيني يا جنة جنة بخوف : مالك يا امي حاسه بحاجة اطلب الدكتور السيدة : لا يا بنتي انا كويسة بس انتى لسه صغرية على الهم ده كله جنة : يعني اعمل ايه السيدة : تتجوزي جنة بصدمة : اتجوز اتجوز إللى هو اتجوز فرح و راجل و علاقة و عيال ووكده السيدة : ايوة جنة بسخرية : و هقول ايه للعريس على الاطفال هقولة دول ولادي و لما يسأل فين ابوهم اقوله معلش اصله اغتصبني و انا عايشة بعاري السيدة بدموع : يا بنتي هنا غير مصر و الشرق محدش هيسال جبتي العيال اذاي و اذاي حملتي جنة بدموع : انسي ماما يستحيل ادخل راجل حياتي كفاية العار اللي عايشة فيه تصبحي على خير السيدة : تلاقي الخير حبيبتي غادرت جنة الغرفة و توجهت إلى غرفتها وجدت وردة و كيان فى انتظارها فصعدت و نامت في المنتصف ورده : احكي لينا حكاية جنة بابتسامة : امرك أميرتي كيان بحنان : لا خلي الفا تحكي جنة بابتسامة : الفا احكي حكاية حلوة لينا الفا : أوامر امراءنا نافذه حكت الفا لهم الحكاية و بعد فترة كان الاطفال ينامون بين أحضان امهم فبتسمت لهم و ضمتهم و شكرت الفا ونامت €€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€ في قصر السيوفي €€€€€€€€€€€€€€ جلس يزن مثل كل يوم ينظر إلى السماء و هو تايه في عالم غير عالمه و دموعة تنزل بهدوء و لكن هل الدموع تريح الإنسان ام تزيد في المه أكثر يزن بدموع : لو فضلت اعتذر عمري كله مش هقدر اوفيكي حقك و لا ارجع كرامتك و شرفك سامحيني جنة بسبب غبائي دمرتك و دمرت نفسي من اليوم المشؤم و مفيش حاجة كويسة حاسس ان حياتي بقت سودة طلبتي مني الرحمة و انا مسمعتش ياريت الزمن يرجع تاني يارب ارحمني و سامحني انا عارف اني ظالم و **رت طفلة صغيرة بدل محميها من الخطر لا انا اللي رمتها فيه بنفسي يا رب ارحمني برحمتك هي عندك دلوقتي خليها تسامحني انا عارف اني بطلب المستحيل بس مفيش حاجة كبيرة عليك يا رب منصور بحزن : ارحم نفسك يزن ارحم نفسك يزن بدموع : ارحم نفسي بسبب انسانة مريضة غيرانة من امي خلتني ادمرها و دمر جنتي عارف يعني ايه ارفع ايدي عليها واذيها حتى الإنسانة الوحيدة النظيفة دمرتها و موتت نفسها بسببي قولي جدو ارحم نفسي اذاي بدل محافظ على جنة و حتويها و حافظ على شرفها لغاية متكبر و تجوزها و لبسها الفستان الأبيض و عملها فرح يحكي عليه الناس و ربنا يرزقنا بالأطفال الحلوين بسبب غبائي دمرت كل حاجة منصور بحزن : انت معزور يا يزن كانت معمي عن الحقيقة يزن بدموع : كنت معمي القلب و البصيرة ربنا يصبري يا ياخدني عنده كده احسن منصور : حرام عليك يا بني كفاية **رة في نفسك ربنا رب قلوب وعالم بحالك يزن بابتسامة م**ورة : سيبك مني انت اخبارك ايه كويس مالك بصدمة : جدي و يزن مع بعض ليه بقى الخيانة منصور بغيظ : عاوز ايه يا زفت مالك : اممممممم عوزين نجدد السيستم للمجموعة يزن : اعمل اللي انت عوزة مالك : شركة G . K . W منصور : مالها الشركة ديه مالك : أحسن شركة برمجة فى العالم و لازم يزن يسافر يتعاقد معاهم بنفسه يزن : ابعت اي حد مالك : مينفعش لازم صاحب الشركة بنفسه ديه الطلبات منصور : خلاص يسافر من بكرا لو حابب مالك : للأسف مش قبل شهر من دلوقتي معادة اتحدد يزن : شهر ليه يعني مالك : ديه مواعيد و نظام يزن : اللي فيه الخير يقدمة رب العباد انا طالع انام تصبحو على خير وغادر مالك بحزن : لسه مش قادر ينسي منصور : و لا عمره هينسي اللي فيه عمره مهيرحمة مالك : سلمها لربنا تعالي اساعدك تنام منصور بارف : يالا ياض تساعد مين انا اصبي منك م الك بضحك : بتحبني اوي انت يا منص منصور بغيظ : منص فى عينك يا حيوان صعد منصور إلى جناحة و هو يدعي لاصلاح الحال لكل احفادة €€€€€€€€€€€€€€€€€€ مر اسبوع و كانت جنة لا تفكر غير فى الأنظمة الجديدة و سلمت لعملاء كثيرون السيستم الخاص بشركاتهم أو منازلهم او مصانعهم €€€€€€€€€€€€€€€€ يتبع الي لقاء جديد في الحلقة القادمة
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD