البارت الاول
زهور الهوى ح 1
في بيت من البيوت المصريه بيت
متوسط لا هو ثري ولافقير
لكنه مليان بناس طيبين بيحبو العشره واللمه
تعلو تكبيرات عيد الاضحى المبارك
في انحاء المدينه والكل مشغول بالتهاني والبركات
كانو الاخوات قاعدين مع بعض
وبيحالو يقنعو اختهم تيجي معاهم صلاه العيد
حياه يابنتي تعالي فكي عن نفسك شويه دا مافيش احلى من صلاه العيد وفرحتها وسط اهل وحبايبك وصحابك
سميره قالت يابنتي قومي بقا
البسي فاضل يادوب عشر دقايق
مش ناقصه جري وفرهده على الصبح
منى قالت هههههه بكبوظه مش عاوزت تتأخر علشان متجريش وتقعد تعرق ههههههههه
سميره حدفتها بالمخده ف وشها
والله انتي رخمه وابقي قابليني لو
فلحتي
منى قالت ههههههههه هفلح يا اختي متقلقيش يالا بقي يا هاجر احنا كدا هنتأخر سيكا
هاجر قالت ياجماعه مقدرش امشي واسيب امي لوحدها روحو انتو وكأني انا روحت والله
حياه قالت ياحببتي متقلقيش عليها دي كلها ربع ساعه ونرجع مش هنتأخر خالص يالا بقى
هاجر قالت معلش يا حياه سامحيني بجد مش هقدر خدي
منى وبكبوظه وروحو انا هفضل هنا
دخل الجوهري ولقى البنات جاهزين لصلاه العيد الا هاجر
قال صباح الخير يابنات كل سنه وانتو طيبين
الكل قال وانت طيب
الجوهري ايه مالكم زعلانين ليه دا حتى النهارده العيد يوم مبارك
حياه قالت احنا مش زعلانين ولا حاجه يا عم جوهري بس هاجر مش عايزه تيجي معانا وم**مه تفضل هنا
مع مرات عمي ذينب واحنا عايزنها تيجي معانا عايزين نبقى مع بعض كلنا
الجوهري طب ايه لسه قاعده يالا ياهاجر يابنتي روحي معاهم
افرحي شويه بدال ما انتي قاعده 24 ساعه جنب امك
هاجر قالت لا يابا امي عيانه وانا لازم افضل جمبها
الجوهريمتخافيش انا هفضل هنا معاها بس انتو روحو وانبسطو
هاجر لا يابا شكرا متتعبش نفسك
دخلت زينات قالت ايه يابنات انتو لسه هنا يالا ياحبيبي الصلاه
خلاص قربت يادوب تخدوها جري
بكبوظه ايه. جري
حياه قالت تعالي احضرينا يامه
شوفي النكديه اللي مش عاوزه تيجي معانا دي قال ايه عايزه تقعد مع خالتي زينب
زينات قالت الله اومال انا هنا بعمل ايه يالا ياهاجر يالا ياحببتي
روحي اتبسطي مع اخواتك وبنت خالتك وانا هاخد بالي من زينب
واخيرا هاجر اقتنعت وراحت مع البنات صلاه العيد
زينات قعدت جنب ذينب
كل سنه وانتي طيبه ياحببتي
وان شاء الله السنه الجايه كدا تبقي على جبل عرفات ان شاء الله
ذينب قالت يارب يا زينات
ياعالم هاعيش، للسنه الجايه ولا ربك مش هيأذن
زينات لا ياحببتي متقوليش، كدة
ربنا يد*كي الصحه اومال مين اللي هيجهز ولادك وهايجوزهم ويفرح بيهم
انتي يا اختي بطلي دلع كدة بس وانتي هتبقي ميت فل وعشره
ذينب قالت اسمعي يا زينات
زي ما انا حفظت سرك السنين دي كلها ومقولتش مين هو ابو بنتك
الحقيقي انتي كمان لازم تحفظي سري
زينات مالك يا اختي بتتكلمي كدا ليه وسر ايه اللي انتي بتقولي عنه
في ايه يا اختي احكيلي
ذينب قالت الكنز اللي ابويا لقاه من زمان انا شايله حصه لبناتي
علشان عارفه ان الجوهري ابوهم طماع ولو جرالي حاجه خدي بالك من بناتي يا زينات
انتي الوحيده اللي عارفه السر
احفظيه زي ماحفظت سرك كل السنين دي لما البنات يكبرو شويه ويشدو عروقهم ابقي قوللهم عالسر
واحميهم من ابوهم اخوكي راجل واطي ممكن يبيعهم ف سوق الدلاله
انا عارفاه دا عبد للقرش
زينات قالت انتي هتقوليلي عليه
عارفه يا اختي بس متقوليش كدا
ان شاء الله هتبقي كويسه
المهم بقولك ايه سيبك بقى من الكلام دا وتعالي نكبر تكبيرات العيد
زينات بدأت تكبر هي وذينب وفجأه تلفونها رن
الووووو ايوا ياراضي
راضي يازينات فين السبحه والدفيه
انا بحب البسهم ف العيد
زينات ياخويه دفيه ايه بس الجو حر وبعدين هو لازم السبحه ال*قيق
ما انت عندك الكريستال خدها وخلاص
راضي لا يا زينات انا مبحبش، كدا انتي تتصرفي وتيجي دلوقتي
تجبيلي حاجتي يلا بسرعه قبل الصلاه مايبدأ
زينات يوووه عليك ياراضي
لا مؤاخذه يا ذينب يا اختي هاروح اشوفله الحجات اللي عايزها دي واجيلك هوا البيت اخر الشارع ماهواش بعيد
زينات مشيت وذينب بدأت تكح
الجوهري دخل وقالها
ايه ياوليه هاتموتي ولا ايه
طب قبل ماتموتي بقا
مات**بي فيا ثواب وتقوليلي فين مكان الكنز
ذينب قالت بعينك يا جوهري
دا مالي ومال عيالي وانت مالكش اي حق فيه انت فاهم
حرام عليك يا اخي اتقي الله بقا
بقالك سنين مجوع البنات وحارمهم من حجات كتيير عشرين سنه وانا الاب والام الراجل والست
انا كل حاجه وانت ولا حاجه
عايش، كدا عاله علينا عالفاضي
يا اخي اتقي الله بقى
الجوهري قال ياوليه اتقي الله انتي وانتي ف سكرات الموت كدا
اعملي حاجه لاخرتك
ولادك هيكونو ف رقبتي انا وانا اللي هاخد بالي منهم دول عيالي
قوليلي بس فين مكان الكنز وانا اوعدك مش هجوعهم تاني اوعدك
قوليلي بس قوليلي مش هتندمي
ذينب قالت مش هقولك يا جوهري واعلى ما ف خيلك اركبه
الجوهري قال انتي بتتزرزي عليا كدا ليه، مش كفايه جايبالي 3 بنات
، 3 علل هاجهزهم منين انا
انا راجل على قد حالي لا بعرف اشتغل ولا اروح ولا اجي
على الله حكايتي
ذينب قالت يا اخي ربنا ياخدك ادام انت عال عالدنيا كدا انا مش عارفه كان ايه اللي عرفني بيك دة كان يوم اسود
الجوهري قال طب يالا قوليلي بقا فين الكنز
الجوهري مهمهوش مرضها وقعد يقرب منها ويضغط عليها انها تقول
فضل يقولها قولي قولي
ويسألها والست تقوله لأ وتقاومه بكل مافيها ولكن دا انسان معندوش قلب اصلا علشان يرق
فجأه زينب سكتت ومالت بوشها
الجهه التانيه
الجوهري فكر انها نامت وزهقت منه
قالها خلاص انا مش، هضغط عليكي النهارده اكتر من كدا
بس راجعلك وقت تاني
واه كل سنه وانتي طيبه يا ام البنات
وسابها ومشي ومفكرش حتى يطمن عليها يشوفها نامت ولا
جت زينات من تاني لقت الجوهري قاعد ف الصاله قالتله
وانت بقا امتى ربنا هايهد*ك وتصلي العيد
الجوهري قال ببرود ف العيد ان شاء الله
زينات قالت لا حول ولا قوة الابالله
انا مش عارفه واحد زيك عايش ف الدنيا ليه ايه لزمته اصلا يالا
الحمد لله
الجوهري قال ذينب نامت سبيها مرتاحه يمكن تنام متقومش، المرادي
ولا حاجه ويطلع وراها ورث نورثه بدال سرير الموت اللي نايمه عليه اربعه وعشرين ساعه دا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد شويه كان الكل صلى العيد ومروحين على بيوتهم
والبنات كمان صلو العيد وف طريقهم للرجوع
حياه قالت يالا بينا سيلفي بقا
يابنات
اعملي بوز البطه يابكبوظه بيطلع عليكي قمر
الكل ضحك وخدو الصوره وكانت جميله جدا بيوم مميز زي العيد
حياه لمحت عربيه من بعيد واقفه
راحت عليها وعملت نفسها بتظبط الطرحه،،، وفجأه ازاز العربيه اتفتح
وظهر بيه لابس بدله وشعره ابيض
وباين عليه كبير ف السن والمنصب
وقاله بإبتسامه
كل سنه وانت طيب يا صغنون
حياه ضحكت وقالت وانت طيب
يا قلب الصغنون
البنات وقفو مستغربين مين دا اللي
حياه واقفه معاه ومبسوطه
ياترى مين دا فعلا؟؟؟
وياترى ايه حكايه الكنز
الاربع بنات هيكون ليهم اربع حكايات
هتعرفوها معايا انا وبس
تحياتي الكاتبه صابرين علاء.