الفصل الاول ♞
روايه قوه و جبروت امرأه(الجزء الثانى)♥♥♥
-بقلم / نورهان القربي♥♥♥
-الفصل الاول" الجزء الثاني" ♥♥
-التفاعل كومنت و ڤوت ★♥
اضغطوا متابعه
♛♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♛
في حاره تعتبر وكر لكل ما بتنافي مع القانون ،،،،
اصوات متداخله مع بعضها تستطيع ان تميزها....صراخ اطفال اصوات عاليه للباعه في الاسواق.......مشاجره شبابيه تجمع حولها عدد من الشباب الذين اضاعوا شبابهم في شرب المخدارات و غيرها من الانواع الم**رة.... منهم من يحاول ان يظهر رجولته و يحاول ان يفض بينهم و منهم من يدعي مساعده الاخر و ان يكون له يد بيد و لكنه في الواقع يفتعل ذلك فقط لانه من قام باشعال هذه المشاجره .......
صراخ سيدات تداخل معهم عندما وجدوا ان الامر سيخرج عن السيطره و ظهرت الاسلحه البيضاء و الجنازير و احضر بعض الشباب زجاجات الملتوف......
علي اسطح احدي البنايات المتهالكه داخل هذه حاره،،،،،،
هذا السطح مقسم الي اربع غرف......و حمام مشترك للساكني السطح........
احدي الجيران بصوت مرتفع و هي تتحدث مع جارتها من السطوح المقابل لسطوحها / كان يوم فقر من وقت مسكانوا في الحاره.......... جاتجهم شوطه تاخدهم كلهم صيع في بعض.....
جارتها بتزمر / يا اختي ق*ف شبهوا الحاره..... برشام و م**رات عيني عينك في النهار و حاجه ق*ف و لموا علينا صيع و ندرجيه الحارات الجنبنا....
الجاره / يا اختي ناس ق*ف مش عارفه ايه الجبهم حتتنا دا غير خناقتهم الكل يوم و الفاظ انا مش عارفه رجاله الحته سكته علي الق*ف دا كله ازاي......
الجاره بق*ف / خايفين.....كل متكلمي راجل منهم يقولك احنا ملناش دعوه بالاشكال دي و احنا مش قدهم....واحد مبرشم مش دريان بنفسه يغزني بالمطوه و اموت كلهم خايفين علي نفسهم رجاله عررر.... يقوليلكم كلهم رد سجون.....
سمعوا صراااااااخ احدي جيرانهم....نظروا الي الاسفل......
السيده بصراااخ / يا لههههههوي يا لهووووووي شيلوا اكل عشكم بسرعه و ادخلوا البيوت..... شباب الحاره الجنبنا جايين بسيوف و شكل فيها دم النهارده.....اقفل محلك يا ابو جورج.......... استرها علي وليانا يارب.......
نظروا السيداتين علي اول الحاره و جدوا صيع من الحارات الجنبهم جاين عليهم و معاهم سيوف و سكاكين و جنازير.......
ض*بت السيده علي ص*رها بحركه شعبيه و بخوف / يا لههههههوي البت في الدرس و لسه مرجعتش استرها يارب انا هنزل استناها.....
جارتها / تستني فين انتي جري في مخك حاجه يا وليه...انتي شايفه الدنيا تحت قايده نار هتنزلي فين و كمان صيع الحواري الجمبينا اتلموا و كله هيوجب مع اليخصه.....يعني هتبقي مدعكه و بحر دم .....
جارتها بخوف / يعني اسيب البت تحت و تموت في النص.....
جارتها / اهدي يام نرمين البت هتكون كويسه اتصلي بيها خليها تروح عند امي عقبال منشوف اللبش دا هيخلص ازاي و انا هكلم امي و أعرفها و هخليها تاخد بالها منها.....
ام نرمين بلهفه/ اه صح محمولها هتصل عليها ربنا يكرمك يا ثرايا يارب........
ثرايا / ردت علييكي.....
ام نرمين بقلق / لا محمولها مقفول....
ثرايا / خير يا اختشي هتلاقي مفيش مش عارفه ابصر ايه......... اه شبكه......
ام نرمين / ربنا يسترها علييكي يا بنت بطني يارب....قلبي متوغوش عليها....مليش غيرها....احرصهالي يارب.....
اما في الاسفل،،،،
كانت مشاجره كبيره...بين احد قاطني المنطقه و شاب اخر من خارجهااااا............
حظو و هو ممسك الشاب من مقدمه ملابسه....
بقولك ايه يا روح امك ملكش دعوه بالمنطقه دي تاني التوزيع انا مسؤول عنه اشم خبر انك وزعت حته واحده فاهم و رفعه قرن الغزال دي عليا ليها عندي تمن و هيوصلك قريب مش حظو اليترفع عليه قرن غزال يا جن ......
الشاب و هو ايضا ممسك حظو من ملابسه.....و مش الجن اليتأمر و يتاخد منه حاجه غصب عنه....انا كبير الحتتين .......... ومعروف انهم تبع الجن من سنتين و انت الخت حاجه مش بتاعتك و الكلام دا من الكبير انا مش عارف هو سيبك انت و اخوك ليه ........
بعض الشباب اهدوا يا كبار مينفعش كدا......
شاب بزعيق / الحق يا حظو الجن بعت جاب شباب المناطق التبعه و جاين بسلاحهم.....
حظو و هو يشده اليه و يفتح مطوته عليه.....انت الجبته لنفسك يا جن و انا هوريك الانت عملته دا اخررته ايه علشان تعمل الااااااااخ...
ض*به من قدم جن اصابته في قدمه تالم بسببها و لكن سيطر علي المه و ض*به بقدمه في ص*ره ف*جع علي الفور الي الخلف.....
و من هنا بدأ الض*ب يشتد بين رجاله حظو و بين رجاله الجن.......
بدأت مشاجره كلاميه بين شخصين علي شيء يضيع شبابهم و يغيب عقولهم و تفاقم الوضع بينهم حتي اصبح قتال عنيف كأنهم في حرب حقيقيه.......مشاجره قد تنتهي في بعض الاحيان بموت احد الشباب مما قاموا بالتدخل بالمشاجره و الوقوف مع احد طرفيها او قتل احدي الاطفال الذين كانوا يشاهدون هذه المشاجره او أصابه احد قاطني المنطقه و قد تكون عاهه مستديمه............
صراخ من السيدات..... و رمي زجاجات من الزجاج علي بعضهم.......اصوات السيوف و السكاكين تتراطم مع بعضها.......اللفاظ بذئيه تخرج من افواهم اثناء مشاجرتهم......و الافظع من ذلك تسمع بعض الاشخاص يقومون بسب النبي و الدين.......
ماذا تريد من اشخاص كل ما يهمهم في الحياه جمع الاموال من تجاره الم***عات...التي تسلب ال*قول....و تضيع شباب في عمر الزهو......لا يبحثون عن العمل الحلال و الم**ب الحلال.......لا يهمه صحته و لا الحفاظ علي صحه الاخرين.....لا يحترمون كبير في السن......و لا فتاه تعبر الشارع تحرش بها سوا لفظيا او جسديا......مغيب عن الوعي و يكون هذا عذره عندما يفوق او يحاسب علي ذلك" لم اكن في وعي"......و اهم من كل ذلك لم يحترم نبيه و لا دينه..........
معركه دائره علي اشدها دماء تناثرت علي الارض..... اهالي تشاهد من بلكونات بيوتها علي ما يحدث في الاسفل اكنه عرض سنمائي حي....... و من بين كل ذلك........
فتاه في السابع عشر من عمرها و صلت لمنطقتها التي تسكن بها بعد ان انهت درسها فإنها في مرحله الثانويه العامه كل حلمها ان تصبح معلمه و تحقق حلمها و حلم والدها الذي توفي من قبل ثلاث سنوات في حادث سير ....... و صلت علي اول شارعها و جدت تجمع قرب منزلها و ان هناك مشاجره فوقفت امام مدخل احدي البيوت المغلق بابها حتي تنتهي هذه المشاجره و لا يصيبها شئ.....دقائق مرت عليها و هي تنظر الي المشاجره بملل من مسافه بعيده فكل يومين يحدث ذلك.....و لكن يحدث لم يكن في الحسبان......القي احدهم زجاجه زجاج عشوائيه ليقفزها علي احد اشخاص المشاجره لتمر الزجاجه من بينهم دون ان تصيب احد منهم......و لكن تصيب هذه الفتاه في رأسها فتسقط في التو ممدده علي الارض و الدماء تخرج من رأسها...........
صراخ من النساء الذين شاهدون الفتاه و هي تقع علي الارض و الدماء متناثره من حولها اشتد و علي صويتهم و هم يصيحون في اصوات مختلفه ان هناك فتاه اصابتها احد الزجاجات الطائره في المشاجره و البنت توفت............توقفت المشاجره و التفوا يشاهدون ماذا حدث و ما سبب الصراخ و العويل الذي ارتفع مره واحده.........
اول ما شهدوا فتاه ساقطه في الارض و الدماء حولها هرب عدد كبير ممن كانوا يتشاجرون.......
كان اول من تحرك اليها هو حظو و خلفه الجن.......
اما في الاعلي كانت ثرايا تطمن ام نرمين ان بنتها ستكون بخير......
توقفت اصوات المشاجره.....في الاسفل فظنوا انها انتهت.....
ثرايا / اهدي خلاص خلصت الخناقااااااا
قاطعها عويل النساء في الاسفل.....نظروا مازاي حدث.......
سمعت صوت احدي السيدات من تقف في بلكونتها و هي تلطم علي وجهها .......
البت ماتتت يا خراااابي....يا لهووووووي....
انقبض قلب ام نرمين و صرخت بكلمه واحده.....نرمين
قبل ان تنادي سيده اخري.......الحقي يا ام نرمين بنت غرقانه في دمهااااا
صوتت و نزلت تجري الي الاسفل و هي تدعو الله ان يحفظ بنتها فهي ما تبقي لها من الدنيا من بعد وفاه زوجها....
اول فصل من الجزء التاني للقوه و جبروت امرأه (و كشف المستور) يارب يعجبكم عاوزه رأيكم في كل جزء...... ♥♥♥♥
و ايه رايكم في بدايه الفصل تتوقعوا ايه الهيحصل مع ابطلنا....... ??
تتوقعوا مين نرمين و حظو الجن و ممكن يكون ليهم احداث في الروايه...... و ايه الحصل لنرمين......