الفصل العاشر

2035 Words
الفصل العاشر :- - بداية الفارس - - ‏" نحن لا نقع فى الحب بالصدفه ، بل نبقى فى الحب باختيارنا ⁦!!.. ‏" فكيف تكفُّ الروحُ عَن الروحِ والروحُ في الروحِ تُقيم ..!! " ‏وإن عاد بي الزمن ألف مره سأختارك فـِ كُل مره ..!! ‏" أحبي رجُلاً يخاف أن يسأله الله عن أذى تركهُ في قلبك ..!! ‏" ويحدث أن تجد شخص يجعلك تُحب الحياة مرة أُخري ..!! ‏" يهاب الناس من المرأة القوية فماذا لو كانت فوق كل ذلك قويـة و مُحــامية ..!! كانت تصرخ في غضب واستنكار في ما هما فيه الان وعينيها المتحجرة لا روح فيها ..!! _انا هقولك !! كان ذلك الصوت من فارس الذي اردف ذلك وهو يحاول ان يسيطر علي غضبه بعد ان تحولت تلك الليله الي اسوء مما هو كان متوقع ان يكون لهم ..!! فارس بلا مبالاه :- _انا هقولك علي كل حاجة يا حور لاني وقتها مش عايز يكون في اسرار ولا عايز نفضل فـ خوف وقلق لاي سبب .. بس هيكون ليا شرط واحد عايزه اجابته منك بعد اما اقولك علي كل حاجة يا بنت عمي !! اخذت تنظر اليه بضع ثواني ل معرفة ما يريد واردفت في تعجب من امرها !! حور بتعجب :- _ايه هو يا فارس !! فارس بهدوء :- _نتجوز !!!! .. ‏" آمنت أن العلاقات بين البشر لا تقاس بالحب بقدر ما تقاس بالأمان .. الأمان الدائم ، أن تستأمن أحدهم على عيوبك وزلاتك حتى على تلك الأمور التي تخاف قولها لنفسك ، أن لا تشعر بضرورة إخفاء بعض الأحاديث خشية أن تش*ه صورتك .. قبل اربعة سنوات ..!! كان عالم ذلك الفُارس يعتبر افضل قليّلا عما هوُ الان كما هو يقول لكن ان دوُام الحال من المحال فـ يأتي على كل منا يوم يتغير فيه اما للأفضل او للاسوء لذلك اسعي في درب تلك الحياة حتي تصبح افضل كما تريد انت ..!! فُي صباح يوم جديد كان يسير بخطيء واثقة في مكان عماله بـ تلك المديرية وهو الرائد "فارس الهواري" حيث الجميع كان يعلم بـ شجاعته وقوته وايضا انه الاول دائما في مجاله ولكن كان لديه منافس وحيد له وذلك دائما ومنذ دراسته هو "شوقي النبهاوي" فكان ليس بـ صديق ولكن كان عدو واكثر من عدو ايضا ..!! _المدير لو سمحت !! العسكريّ بتحية :- _ثواني يا باشا ..!! ليدخل بعدها الي مكتب رئيسه وقدوته في الحياة من بعد والده وجده هاتفا بتحية مرددا بهدوء وابتسامة ..!! _ صباح الخير يا حضرة اللواء رافت !! اللواء رافت بهدوء :- _صباح الخير يا ابو الفوارس .. اسمع اخر الاخبار يا حضرة الرائد !! فارس بتركيز :- _حصل جديد في المهمة يا افندم !! اللواء رافت وهو يخبره بكل ما سوف يكون في المهمة اليه وبالفريق الذي سوف يكون معاه ..!! _ايوا؛ وللأسف المعاد اتحدد وهيكون بعد يومين .. المهمة دي صعبة جدا والشحنة للتهريب اكبر وفي خطر كبير علي الكل !! فارس باقتضاب من تلك الاخبار لكل ظل علي نفس الهدوء ..!! _والمطلوب يا حضرة اللواء !! اللواء رافت بتركيز وشرح للمعلومات في هدوء ليردد ببعض الرسمية قائلا ..!! _الفريق بتاعك يا حضرة الرائد والتنفيد فورا !! فارس بتساؤل :- _مين هيكون معايا بالظبط !! اللواء رافت بمكر :- _القناص والعنيد والفهد والثعلب وانت القائد في المهمة دي !! كان ينظر بنفاذ صبر واقتضاب من وجود اخر شخص يدعي دائما عدم وجوده في تلك المهمة لكن حدث ليردف في حسرة قائلا ..!! _طب كل دول انا موافق يكون معايا لكن بلاش شوقي يا افندم؛ ممكن الصياد يكون معانا !! اللواء رافت بضحك :- _للأسف الصياد مش موجود حاليا يا فارس هو الفترة دي في تركيا وكنت نفسي يكون معانا بس تعمل ايه يا اسد الدخليّة !! فارس بضحك :- _يبقي هحاول اني اكون الفترة دي في هدوء في اعصابي علي قد اما اقدر عليه يا حضرة اللواء عشان محدش يموت مننا وكمان كفاية ان حضرتك اللي كان اختيارك لينا بنفسك يعني وان انا وهما اللي نبقي موجودين تحت اشراف حضرتك ده وُسام !! اللواء رافت بفخر من تلميذه الذي يظل دائما عند ثقته ..!! _يبقي تمام يا فارس فريقك هيكونوا معاك ويكونوا عندك خلال دقايق !! فارس بتحية :- _تمام يا افندم !! لينصرف الي مكتبه حيث ذلك الفريق الذي سيكون معاه في تلك المهمة وما الذي سوف ترسله تلك الرياح من عاصفُة علي الفُارس ..!! "أحياناً يجب عليك التخطي مهما كلفك ذلك ، ومهما كان الأمر صعباً ، يجب عليك أن تمضي قدماً ، وإلا ستبقى عالقاً في حزنك حتى وإن مرّت عقود ، توقّف عن تدمير ما تبقّى من قلبك بالتفكير ، ستنضج حين تَستوعب أن سعادتك تكمُن في التخلي والاكتفاء لا الحصول على المزيد ، ستصل لمرحلة التصَالُح مع الذات وستُحقق سلاماً داخلياً ، سَتُصبح بخير .. بلا شك أفضل مما أنت عليه الآن ..!! ليدخل بكل هيبة وكان هناك القناص وهو (رعد الصاوي) ، والعنيد وهو (ريان السيوفي) ، والفهد وهو (فهد الصياد)؛ والثلعب وهو العدو لذلك الاسد (شوقي البنهاوي ..!! فارس بتحية :- _صباح الخير .. جاهزين عشان المهمة !! رعد بثقة فهو القناص ودائما اما يعلم اما هو هدفه ..!! _اكيد يا فارس باشا !! ريان بتأكيد فهو علي الرغم من انه العنيد لكن حكيم بـ جميع افعاله واي قرر ..!! _طبعا !! فهد بجدية فهو دائما الصعب الوصول اليه ولكن تكفي تلك الثقة والقوي التي لديها حتي يفعل ما هو في مصلحة الآخرين ..!! _احنا دايما في خدمة بلدنا يا فارس باشا !! شوقي البنهاوي بكل لامبالاه وحقد علي ذلك الاسد ..!! _ياريت نخلص بس في اسرع وقت عشان مش فاضي !! فارس وهو ينظر علي بعث فوق راس من مصيبة عليه ليردد لنفسه بحسرة ..!! _انا قولت بلاش هو محدش سمع كلامي .. يارب صبرني !! ليتوجه الي مكتبه ويأخذ بعض الملفات ويقوم بتوزيع علي كل واحد من الفريق ويستند علي طرف مكتبه من الامام ليردف في جدية قائلاً ..!! _دلوقتي مع كل واحد فيكم ملف فيه تفاصيل المهمة بس في حاجة انا محتاج ملحوظة من كل واحد لو في اي شك في اي حاجة ..!! وكل واحد هيكون ليه مهمة يعني "ريان" و "فهد" الفريق الخاص بـ الهجوم علي الأسلحة اما "شوقي" معايا والجزء الخاص بـ الهجوم علي التجار واي حاجة هتحصل غريبة !! وبالنسبة "لـ رعد" في بجد شكرا انك معانا وعشان نقدر نستفيد من خبرة الباشا !! رعد بامتنان ومكر :- _يا باشا ده احنا اخوات قبل اما نبقي اصحاب؛ وكمان مب**ك عليك القفص يا اسد الدخليّة !! ريان بضحك :- _يا باشا اهدي عليه بس ده هيشوف ايام ما مفيش اسود من كده زي الايام اللي انا بشوفها علي ايد سمر اسكت انت !! فارس بضحك :- _خليك في حالك انت يا قناص عشان انا اللي فيهم انا ومازن باشا نعرف اللي في الـ قلب ..!! رعد بضحك :- _لا شكرا .... اني اسف !! ريان وفهد بضحك :- _خاين يا اسد .. بقي تكون عارف حاجة عن القناص واحنا لا فين الصحاب فين الشغل فين اللي الـ قلب ده !! كانوا يضحكوا في جو من المرح هؤلاء الاصدقاء ولكن كان ذلك لا يعجب الذي ينظر اليهم بسخرية قائلاً ..!! _ممكن نخلص عشان انا عندي مواعيد ومش فاضي !! رعد بمكر :- _اكيد يا شوقي باشا .. بس مش تقول الاول لـ "فارس" باشا مب**ك اصلا خلاص هيدخل عش الزوجية ومش علي اي حد ده حفيدة الهواري .. بنت عمه الصغيرة الانسة "حبيبة" واكيد هو هيقول للكل وقتها علي المعاد ولازم تنورنا ولا ايه يا ثلعب ..!! شوقي باستنكار :- _ايه .. اقصد الف مب**ك واكيد يعني هبقا موجود يا رعد باشا !! فارس بهدوء :- _طب يا جماعة نركز بقي في الشغل ونرجع لبعض في اي ملحوظه او اي حاجة .. والاتفاق هيكون ان انا هبقي علي راس المجموعة "القائدُ" عشان لو حصل اي مشكلة.. وعلي العموم "رعد" باشا حضرتك القضيّة هتكون عندك علي طول عشان يكون الشغل فيها بسرعة؛ ريان وفهد وشوقي معايا ولا في اي حاجة جديدة تمام بس الاهم ان عدد الخساير مش لازم يكون كبير مننا عشان دي ارواح الناس اللي في رقبتنا .. اي استفسار !! كان كل منهم يستمع وبتركيز علي كل نقطة وليأكد علي كلامه الجميع في صوت واحد!! _تمام يا افندم !! " ‏سأعيش على أمل أن كل شيء سيصبح جميلاً بإذن الله، ما دام لنا رب يقول للشيء :- "كن فيكون "!! بعد انصراف الجميع ماعدا فارس ورعد وكان ..!! فارس يفكر ولبعض ثواني ومن بعدها كان ينظر الي رعد قائلاً ..!! _شوقي كان مش لازم انه يعرف وانت عارف انه كان عايز يتقدم لـ "حبيبة" وان الهواري رفض بنفسه ووقتها كان علي ت**يم واحد ان انا اللي اتقدم عشان كده مكنتش هفكر اصلا بس هو شايف ان الكل في حمايتي وده اللي لازم يعمله حفيد الهواري !! رعد باستنكار :- _فارس اسمع كويس عشان مش هكرر الكلام تاني شوقي وانت عارف الشر اللي جواه من ناحيك؛ بس دي حياتك يا فارس انت اخويا؛ وهو لو عند حاجة يعملها يحاول بس واحنا في ظهرك يا اسد الدخليّة ومفيش خوف منه هو تحت المراقبة عشان اي غلط هيطلع منه مش هتطلع عليه شمس وقتها وهتكون النهاية بتاعته علي طول يعني !! فارس بامتنان لذلك الصديق كان دائما متواجد فـ هما كانوا اصدقاء من ايام الجامعة واصبحوا في نفس مجال العمل هو ورعد وريان علي الدوام ولكن كل يعيش بعيد ع الآخر بسبب انشغال الآخر بـ امور عائلته والان هما من وقت الي الآخر يكونوا بنفس المهمة ليردد بابتسامة قائلاً ..!! _شكرا يا صاحبي والسلام لـ "سليم باشا" (الإمبراطور) ..!! رعد بضحك :- _من العين دي قبل العين دي يا اسد باشا.. امشي انا عشان عندي حاجات مهمه لازم تخلص بس خلينا نتابع اخر الأخبار لو في اي جديد في القضية تمام ..!! فارس بهدوء :- _تمام !! "يَا رَب أنت أكبرُ مِن صَغائر الدُّنيا التِي تُبعثرني ..!! أنت أرحم ، أنت أقرب ، أنت أحنُّ وَألطف ..!! أنت حَسبي وَمَا خَاب مَن كُنتَ حَسبه ..!! "قالولي هان الود عليه ونسيك وفات قلبك وحداني؛ رديت و قولت بتشمتوا ليه هو افتكرني علشان ينساني ..!! "كيف أُخبرك بأني اشتقتُ إليك، بالطريقة التي تجعلك لاترى من الدروب إلا طريقـًا يأتي بكَ إليَّ، كيف ؟؟ " عندما تُحب أحَد .. فَ إنك حَتماً ستَعتَني به إلاَّ " الله " .. عندما تُحبه هو مَن سَيَعتَني بك ..!! كان يقف ويصرخ بـ هستيرية واضحة ويكفي ما هو به من غضب ليردد ..!! _كل حاجة ليه هو القائد هو الاول علي الكل هو اللي يتجوز اكثر واحدة كان نفسي ادمرها من بعد الحب اللي كان في قلبي ليها من بعد ما عرفت انها بنت عمه لا ابدا؛ لا انا هولع فيه وفي قلبه وهخليه يقول حقي برقبتي ابن الهواري ..!! كان شوقي يردد تلك الكلمات في صياح مستمر لا ينتهي فـ غضب لا نهاية له عن الحقد والكره علي فارس ورغبة الانتقام امامه تتجسد في صورة علي ذلك الجسم للمصارعة في كان يخرج كل طاقته به وهو يفكر بانها النهاية ولكن لمن ستكون تلك النهاية "الاسدُ" اما "الثّعلب" ..!! لياخذ هاتفه ويتصل بإحدهم عن مهمة جديد لذلك هاتفا بحقد وغضب ..!! _اسمع اللي هقولك عليه بالضبط المهمة كمان يومين وهو القائد ؛ رصاصة واحدة والموضوع يخلص .. محصليش يبقي ولع في قلبه .. فاهم ..!! المجهول بخوف :- _تمام يا بااشا ..!! ليغلق الهاتف وهو ينظر في نقطة معينة ليردد لنفسه بتأكيد ..!! _النهاية .. النهاية .. ابن الهواري !! "فـ ليس كل من يري ان نهاية تكون هي النهاية في اغلب الاوقات لكن هناك ايضا تلك النهاية التي تكون البداية ..!! لَا أحَد يَمْتَلك حَياة كَامِلَة ، ولَا قلَبا خَاليَا ولَا رأسَا خفَيْفَا منْ الَاعبَا؛ ولَكُن هُـنَاكَ منْ يَدْعُو اللهُ ثَمّ يتوكلُ وَيبْتسمُ ..!! كانت تجلس في شرفة غرفتها تنتظر عودته بكل صبر حتي تتحدث معه بشأن ذلك الزواج الذي قرره الجد انه بـ ارادته اما هو اجبار من العائلة؛ فـ كان الوقت في منتصف الليل ولم تمضي الدقائق حتي وقف بـ سيارته امام بوابة القصر وهبط في تعب وفي وقت دخوله وكان يصعد السلالم وجدها تقف بـ جوار باب غرفته هاتفا في تساؤل من اليها قائلاً ..!! _خير يا حبيبة في حاجة ولا ايه !! ‏" واختر لنفسك شخصًا إذا قَست عليك الأيام يكن لكَ فيه عشمٌ لا يخيب ..!! "ليسَت كل المشَاعر تحتاج إلى حبيبّ !! بعض المشاعرّ تحتاج إلى رفيق لا يخذل لا يوجع يبقى معكَ للابدّ ..!! ♕♕ " لا تجعلو ساعة الخصومة تهدم سنوات المودة؛ ‏قال الله تعالى:" ولا تنسوا الفضل بينكم " "صحيح أن كلَّ مرٍّ سيمرّ ، لكنهُ لن يمرّ دون أن ينتزع جزء منك ، سيمرّ بعد أن يشظي روحك و يقتل الحياةَ بداخلك ، أجل أقول لك بأنه سيمرّ لكن مروره سيكلفك ضريبةً باهظةً ، لدرجة أنك ستغدو شخصاً آخر غير الذي كنته من قبل !! "اللهم قلباً يليق بلقائك وبقلبك ..!! "منذُ أحببتُكَ و أنا أضِيء كَأنّي ابتلعتُ القمَرَ في قلبِي ..!!
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD