الفصل التاسع (الجزء الاول) :-
-عدوٌ ام حبيَب-
إِلَهِي وَٱلْفُؤَادُ بِهِ حَدِيثٌ
يُعَذِّبُنِي وَتَعتَذِرُ ٱلْحُرُوفُ
فَدَاوِ ٱلْقَلْبَ مِمَّا فِيهِ رَبِّي
فَأَنْتَ ٱلْقَادِرُ ٱلْبَرُّ ٱلرَّؤُوف
" احتفظ بابتسامةّ الجذابة على وجهك .. حتى وإن لم تكن تشعر أنك تريد أن تبتسم، فُتظاهر بالابتسامة .. فإن العقل الباطن لا يستطيع أن يفرق بين الابتسامة الحقيقية من غير الحقيقية .. قرر فقط أن تبتسم من الآن، وسترى النتيجة بالنهايةّ "..
" آلَبًآرعٌوٌنِ فُيَ مًوٌآسِآةّ آلَآخِريَنِ ، غُآلَبًآً مًآ يَفُشُلَوٌنِ فُيَ مًوٌآسِآةّ أنِفُسِهّمً "..
" تٌمًسِکْ بًآلَعٌلَآقُةّ آلَتٌيَ لَآ تٌجّدٍ فُيَهّآ کْلَمًةّ (أحًبًکْ)، لَکْنِکْ تٌجّدٍ فُيَهّآ کْلَ شُيَء يَثًبًتٌهّآ "..
ليلاً ..
كان قد عاد متأخر كما المعتاد في يومين السابقين يهلك روحه ونفسه بالعمل حتي يستريح من الالم ومن وجع التفكير ..
لكن كان لديه شعور من داخلهّ ان كل تلك الازمات سيكون هناك يوما وتنتهي الي
الابد .. ويصبح قلبه ينبض بما يهوي ويعشق كما يتمني ويرجو من **يم فؤاده !!
كان يصعد الدرجات بـِ خطوات متعبة وعندما كان متواجهه الي غرفته ..لكن اخذاته خطواته الي غرفة الصغير ..وعندما دلف اليها وجد ما اخذ من روحه
كانت حور نائمة علي الكرسي متواجد بالغرفة وبين احضانها الصغير فاخذ
يقترب منهم بحذر حتي لا ينزعجّ الصغير في نومه ..
-ياْ غائبِيْنَ وَ فيْ صَدْرِيْ مَنَازِلُهُمْ
-وكلّما غادرُوا قلبِيْ بِهِ اتّصَلُوا ..
-فارقْتُمُوْنِيْ وَرُوحِي لمْ تفارِقْكُمْ ..
-يا مَنْ مَلَكْتُمْ فؤادِي أَقْبِلُوا وَ صِلُوا ..
-في داخلِي وطنٌ يَرجُو اللِّقاءَ بِكُمْ
-هلْ تَهنأُ الأرضُ إنْ سُكَّانُها رَحلُوا ..
-ما أسعدَ العيْنَ إنْ فازَتْ برُؤيَتِهِمْ
-ويا سعادةَ قلبٍ فيْهِ قدْ نزلوا ..
لكن اخذ يحدق في ملامح تلك النائمة بتركيز لم يكن ليفعلها من قبل وباحضانها الصغير ..
وكما كانوا يبدو كالوحة (ل دافنشي) رائعة وجميلة وبشدة يكفي تلك الملامح التي كالاطفال لكن في عينيه هو فقط فاتنة وتجعلك اسير لها وخصلات شعرها البنية من سلسله كالمرجان ..
ل تستفيق هي من غفوتها وتنظر بتعجب ليجعله قلبه مأخوذ من تلك الرمادٍيةّ وتلك لم يمضى ثواني حتي ..
انتفضت هي من مكانها وصرخت صرخة مكتومة علي ذلك الذي كان يحدق بها وكان ..
حور بفزع :-
_بسم الله .. هو انت بتطلع امتي يا اسمك ايه !!؟؟
فارس بتوتر :-
_في ايه .. لكل ده انا كل الحكاية جيت عشان اشوف حمزة .. لقيته نايم وكنت
هاخده علي السرير بتاعه لكن انتي اللي
صرختي فجأة !!
حور بتوتر :-
_انا بيان نمت من غير اما احس بـُ حاجة بعد اليوم وطبيعي .. يطلع مني رد فعل
كده لما اصحي علي وش حضرتك .. كأنك
عفريت !!
اردفت تلك الكلمات في حرج من الموقف وخجل ايضا من وجودها معه بنفس المكان
فارس باستنكار :-
_عفريت .. انتي متأكدة انك كنت بتدرسي
(في ايطاليا) .. بعد اذنك اصلا العفريت هينام ..!!
ليردف اخر كلماته في سخرية ويغادر سريعاً قبل ان تنهار مقاومته اكثر من
ذلك مع تلك المجنّونة في نظره .. اما
عنها فكانت تذم شفتيها في تذمر و
استنكار من ذلك المعتوه ..
حور بتذمر :-
_باباك .. عايز يتولع فيها يا حمزة ميعرفش حاجة عن الذوق إطلاقا !! بكلمك بصدق يا حبيبي !!
لتنهض وتضع الصغير في سريره وتقرر الذهاب الي النوم لترتاح بعد كل تلك
الأحداث ..
اسرع الي غرفته وعندما داخلها اغلق الباب واستنادعليه في تعب من تلك المشاعر التي كا يكتمها بشق الانفس وهي تندلع بين اضلاعه .. فابتلع ريقه بتوتر يحاول قمع تلك الثورة من المشاعر والعاطفة الحارقة !!
فارس بتوتر :-
_مفيش حاجة .. مفيش حاجة .. انا تمام انا بس تعبان شوية من الشغل .. ولما انام هرتاح وكله هيكون تمام متاكد من كده !!
اخذ يردد تلك الكلمات ومن بعدها قرر ان يغفو بعيدا عن عالم الواقع الي عالم الأحلام حيث الملجأ والملاذ الذي سوف يسعٌ في تحقيقه ولكن بعيدا ايضا عن تلك الدوامة من المشاعر التي تاخذه الي عالم لا يريد ان يطاه ب اي شكل من الاشكال .. ذلك العالم الذي يجعلنا نتصرف بعفوية وجنون ويجعلنا اشخاصا اخرين هو عالم الحب !!
" انك الالف وحاء وكاف وما بين الحاء والكاف باء .. بداخل قلبي وعقلي يا
عشقي "..
" وَلَمّا قَسا قَلبي وَضاقَت مَذاهِبي
جَعَلتُ الرَجا مِنّي لِعَفوِكَ سُلَّما
تَعاظَمَني ذَنبي فَلَمّا قَرَنتُهُ
بِعَفوِكَ رَبّي كانَ عَفوُكَ أَعظَما
فَما زِلتَ ذا عَفوٍ عَنِ الذَنبِ لَم تَزَل
تَجودُ وَتَعفو مِنَّةً وَتَكَرُّما ".. ??
..
" بداخل كل منا قصة قد بدلته من وقتها الي شخص اخر ولما يستطع الرجوع كما
كان "..
" ف ليس من العدل أن تكُون من أقرب الأرواح ل قلبِي، ولا نلتقِي كثيرًا "..
بعد مضي ٦ ايام .. منذ ذلك اليوم وكان فارس يود ان يتجنب حور بشتي الطرق
لكن عندما كانوا بالعمل كان اغلب الاوقات
يتجمع الاثنين ومع تعجب هو من نفسه
قليلا لكن عندما حدث بعض المشاكل كان لابد له ان يتداخل بنفسه فكان هناك فتاة من العملاء اثرت علي كرامة حور مما جعله يتصرف علي الفور في الامر وكانت تتوقع ان بمجيء فارس انه لن يقف بصفها ويكون بجانب تلك الفتاة المغرورة ولن ت**ت وقتها عن الاهانة ولكن ..
فارس باستنكار :-
_اقدر اعرف في ايه بالظبط !!
الفتاة بغرور :-
_اهلا يا فارس باشا .. اقدر اقولك انا .. الانسة بتفرض عليا شغلها وانا قولتها ان
كل شغلي هنا معاك او مستر رامي وهي
مش فاهمة ده .. اتصرف لو سمحت !!
فارس :-
_تمام !! حصل ايه يا استاذ حور اقدر عرف بردو !!
حور باستنكار :-
_الانسة رفضت التعامل معايا مع اني المسئول القانونيّ .. لكن قالت انها عايزة
يا انت يا استاذ رامي بس ....!!
ليوقفها فارس عن تكملت باقي الحديث وتوقعت بعض من كلماته القاسية امام
تلك الو**ة ولكن تعجبت مما حدث وقتها وكان ..
فارس بلامبالاه :-
_اعتذاري .. يا انسة روز ل (حور هانم الهواري) بنت صاحب الشركة اللي انتي
رفضتي تتعاملي معاها وعلي فكرة دي
مش اول مره .. انا كل مره كنت بحاول
اعدي المشكلة بهدوء عشان والدك .. لكن
انا اسف الوضْوح ان سكوتي كل مره
وصلنا لكده عشان محاولتش اضيع كرامة ولو موظف عندي .. ودلوقتي ياما الإعتذار ياما حضرتك هتبلغي والدك ان التعامل مع شركة الهواري بقي مالوش لازمة معانا عشان مش بنت (امجد باشا الهواري) اللي واحدة اي مين ما كان ابوها او هي مين ما كانت تقلل منها مهما حصل فاهمة !!
صدمة من 'حور' علي تصرف فارس
الذي كان في نظرها جيدا وصدمة
الي تلك الفتاة الو**ة ..
روز بتوتر :-
_بس يا مستر فارس انا مش ....!!
فارس بغضب :-
_يبقي تمام اي تعامل خالص خلص انتهاء انسة حور تقدري تخلصي الشغل مع الانسة وتتفضل هي في هدوء !!
روز بخوف من اباها عند معرفته بما حدث وانه لن يمر بسهولة ..
روز بابتسامه مزيفة :-
_خالص .. sorry .. يا انسة حور .. واكيد لو كنت اعرف مكنش حصل سوء التفاهم
اللي ما بينا من شوية وتقديري لحضرتك وتقبلي الإعتذار بتاعي لو ينفع !!
كانت تقف في دهشة منها علي تصرفه
ولم تكن تنظر الي تلك المغرورة او
تعطي لها انتباها حتي اخرجها من شرودها صوته وكان ..
فارس بهدوء :-
_حور انتي كويسة معايا .. لو قبلتي اعتذارها تمام .. مش كده يبقي
خالص !!
حور بتوتر :-
_لا خالص .... حصل خير يا مستر فارس بس اتمني .. تاخد هي بالها في المرة
الجاية عشان مش تكون الاخيرة معانا !!
ونظر الي تلك التي كانت تحدق في حور بحقد كان ظاهر لكن اردف قائلا ..
فارس بلامبالاه :-
_كويس انها قبلت الإعتذار بتاعك ودلوقتي تتفضلي معايا علي الشغل الخاص بيكي اخلصه بنفسي عشان والدك يا انسة روز ويطمن عليكي بدل التاخير ونخلص بسرعة
روز بقلق :-
_تمام يا مستر فارس !!
وبعدها اخذت تحدق في اثاره كثيرا من موقفه وتصرفه لكن لاتعلم بما حدث الي
تلك الصفة من (البرودة) وكلماته القاسية
معاها ولكن يبقي الحال علي ما هو عليه
كما قال القانون وعلي المتضرر اللجوء الي
ال**ت ..
عاد من شروده وهو في مكتبه لا يعلم
لما فعل ذلك يومها لكن الايام القادمة
بها اليه كل عجيب ..
..
"يبقي حال قلبي متبعثر في وجودك .. وعند عدم وجودك لايفعل قلبي شيء
غير اللجوء الي الإشتياق اليك يا عزيزي "..
" وَقِيل في الصَبر: هُو القبوُل الهادِئ بَأن الأموُر يُمكِن أنّ تتحقَق بترتيِب يختلِف عَن الّذي تظُنه فِي عقلك، بتدبيرٍ عظيمٍ مِن الله "..
قرر الجد الاجتماع بالعائلة سوياً بعد اسبوعين كانوا العناء بذاته لكن بعد
مضي بعض الوقت علي ترميم قلوبهم
قرر الجد الكبير (ثروت) ان تكون العائلة
متواجدة مع بعضهم البعض في ليلة
(راس السنة) ..
والتحدث ولكن بدون احتفال كما كان المعتاد واهداء الهدايا للشعور بالسعادة
التي غابت عنهم وكان ..
الجد ثروت :-
_مبسوط ان احنا رجعنا نتجمع ولو حتي يوم بس علي الاقل اقدر اطمئن علي الكل
شارك كل من حمزة وزوجته احلام وابنتهم جنة الابتسامه في حين كان فارس ينظر بملل الي جده الذي اصر عليه بالحضور علي الرغم عنه فيكفي هروب ..
وكان ايضا امجد وزوجته مها وابنهم رامي بابتسامه لم تصل الي الابتسامه حقا يعلم الجد ما داخل قلوبهم من حزن لكن هو القدر في حين كان هناك فرد كان مختفي
حيث لم يمر بعض الدقائق وصوت تلك الفاتنة وهي تحمل بين احضانها الصغير في طالة جميلة منها بفستان من اللون الاسود وعقد مكتوب عليه حروف اسمها والصغير بذلة صغيرة علي حجمه من اللون
الابيض و كان ..
" أعظم عِوض لُكل شئ .. أن تعلم أن لكَ ربًا يرى ويعلم ويجبر ويلطف ويُسلم أمورك
من كُل سوء ..
لا تبتئس بما كانوا يفعلون ..تجد خيرًا مما تظن .. ابقي على قلبك سليمًا ما استطعت"
"اتربينا قوي .. اتربينا لدرجة أن احنا مش نعيش !! عارفين
ما اتعلمناش اللف ولا الدوران ولا الملاوعة ولا المظاهر الكدابه ولا التزييف .. اتعلمنا الكلمة الواحدة و الصدق و الأمانة والوعود الصادقه !!
اتعلمنا نراعي ربنا قبل اي حد ، ما نعرفش نقول كلمة و نعمل عکسها ونخذل حد ونبخر وعود .. من كتر ما اتربينا بقينا نصدق كل حاجة ، و ما بنشوفش اي حاجة وحشة في حد .. اي حد ممكن بكلمتين حلوين ممكن نصدقه، و بعدين نكتشف حقيقته المرة .. يا ما اتخدعنا لاننا شايفين كل الناس نقية .. عمرنا ما صدقنا أن فيه كدابين و نصابين و اندال .. بنعامل الكل علي نياتنا البيضا !!
من كتر ما عشنا الأخلاق ما بنصدقش أن فيه ناس ما عندهاش ريحة الأخلاق ولا تربت علي الاصول !! و علشان كده يا ما اتصدمنا كتير !!
د. احمد خالد توفيق ..
♕♕
"لا يُكلّفُ اللهُ نفسًا إلا وسعَها "..
" الله لا يضع ثماراً على غصن لا يستطيع حملها كل مسؤولية ألقاها الله على
عاتقكأنتَ لها كل معركة ألقاكَ في غمارها
أنت لها كل ثغرٍ كلّفك حراسته فهذا ثغرك فالزمه كل هم وغم وحزن أصابك أنت بحجمه وقادر على حمله المصاعب و المصائب تقويك فلا تترك موقعك "..
" وكٌمّ مَن شَوْقٍ إليها يأسرني
وفيض مَن حنينٍ ماعدتُ أقواهُ "...

فستان حور .. ??
الفصل التاسع (الجزء الثاني) :-
-نار الانتقُام-
" إذا أعتَنيت وأهتَميت بالأشيَاء، فَهي تَبقى للنهَاية والي جانبك "..
" كلَّما نظرتُ إليها قلَّ إحباطي، أتعرفُ معنَى أن تشعرَ بأنّكَ مُنتصرًا على العالمِ بسببِ عينان "..
"ما أصابني سوء إلا قلت خيراً
وما مرني يوم كئيب إلا قلت غداً أجمل ،
وما فقدت شيئاً إلا قلت من الله العوض .. فالحمد لله دائماً وابدا "..
"أخبِروا قلوبكم الَّتِي طَالَ صَبرُها؛ بأنَّ
اللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ ”..
"مُمتَن للأشخاص الذين فضلّوا الفن عن اي شيء؛ الذين ينتمون إلى عالم الكُتب و الموسيقا و الألوان ..
يجمعنا سوياً شعار لا مزايدات به؛ لا فائز هُنا و لا خاسر ..
شِعارنا الإنسانية و التجرد من الهوية، لا مانع أنْ أكتُبَ عن ارضٍ لم ازرها و اجعلها المدينة الفاضلة و فخور أيضاً بطفلٍ عربي يرسم الوطن العربي بلا حدود و بلا اعلام مُختلِفة ..
مُمتَن لِأنهم لن تشدهم الكرة التي تُمرر و لا المحتوى الفارغ؛ بين قلمٍ بيدِ كاتبٍ يكتب و بيدِ فنانٍ يرسم و موسيقيٍ ينقرُ به يولد الحُب "..
-بتحلوي وطول الوقت بتزيد جمال كأنك شيء نازل ..
-من فوق كأنك حته من الجنة ولو كل الكلام اتقال ..
-عينيكي في غربتي موال هخلق منه معني جديد ..
-معني فوق كل الخيال انا عندي لـ عينيكي كلام ..
-محدش غيري في الدنيا يقوله في يوم من الأيام ليكي او لناس تانية ..
الجد ثروت بابتسامة :-
_مبسوط ان احنا رجعنا نتجمع ولو حتي يوم بس علي الاقل اقدر اطمئن علي الكل
شارك كل من حمزة وزوجته احلام وابنتهم جنة الإبتسامة في حين كان فارس ينظر بملل الي جده الذي اصر عليه بالحضور علي الرغم عنه فيكفي هروبا ..
وكان ايضا امجد وزوجته مها وابنهم رامي بإبتسامة لم تصل الي الإبتسامة
حقا يعلم الجد ما داخل قلوبهم من حزن لكن هو القدر في حين كان هناك فرد كان مختفي ..
حيث لم يمر بعض الدقائق وصوت تلك الفاتنة وهي تحمل بين احضانها الصغير
في طالة جميلة منها بفستان من اللون
الاسود وعقد مكتوب عليه حروف اسمها وال
صغير يرتدي بذلة صغيرة علي حجمه من اللون الابيض ..
وكانت تضع بعض من الزينة الرقيقة علي وجههاا الملاك مع إبتسامة رقيقة منها الي الجميع وتجلس بجوار اخاها ومن بعدها كان ..
حور بإبتسامة :-
_مساء الخير .. معلش اتاخرت شوية انا حموزي الصغير القمر ده !!
رامي بإبتسامة :-
_الحورية بتاعتنا .. واميرها الصغير ايه الجمال ده !!
حور بضحك :-
_ده اقل حاجة عندنا علي فكرة انا وحمزة باشا حبيبي ده !!
الجد ثروت بضحك :-
_يا سيدي يا سيدي علي الدلع بتاع جمزة باشا !!
حور بإبتسامة :-
_طبعا ده حبيبي عمري يعني !!
جنة بضحك :-
_يابخته حمزة باشا بالدلع ده !!
حور بفخر :-
_طبعا يا روحي لازم يدلع هو ده اي حفيد ده ابني الغالية وحفيد الهواري !!
امجد بابتسامة :-
_خليكي في الدلع ده وخليه يطلع محدش يعرف يكلمه نص كلمة بعد
كده ..
حمزة الكبير بضحك :-
_طبعا لازم يدلع ده كفاية انه علي اسمي حبيبي جدو ده !!
حور بضحك :-
_يا نهاري لا طبعاا حبيبي الصغير ده بيسمع الكلام وهيكون قمر وكمان
ولد شاطر ويكون ظابط ولا مهندس
ولا دكتور كمان ..
احلام ومها بإبتسامة :-
_ماشي يا ست حور من لقي الدلع وقال ميدلعش !!
اخذ الجميع يتحدث في مرح وضحك ولكن كانت عيون الفارس على تلك الحوريه لايعلم اساس ذلك الشعور ب اعماقه من ذلك الاهتمام الذي يحوز به ابن الصغير يود لو ينال من ذلك الحب والاهتمام لو القليل لا غير ..
جنة بضحك :-
_حمزة ده هيشوف دلع اي حد في مكانه يتمني شوية منه !!
الجد ثروت بإبتسامة :-
_ مبسوط ان الكل هنا وقدرنا نتجمع من تاني وكل واحد بقى ياخد الهديه بتاعته ويبقى يشوف فيها ايه بعدين !!
حمزة بـ سعادة :-
_ربنا يخليك يا حج ويخليك ل احفادك !!
احلام بإبتسامة :-
_ويفرحك بـ احفادك كمان يارب يا عمي !!
لياخذ كل شخص منهم في تبادل الهدايا وسط جو من العائله الذي يدخل السرور الى القلب لانه ان كانت عائلتك سند لك لن تستطيع ان تاتي تلك الحياه ضدك
واما ان كانت هي التي ضدك سيكون الخوف وعدم الثقه وعدم الاستقرار والخوف الشديد واللامبالاه اساس انهيارك لا محاله فكن على حذر مين ذلك واسعي دائما الى تحقيق الامان والاستقرار في حياتك ..
ويظنون أنَّكَ مُنطفىء ، وأنتَ جمرٌ إذا اشتدّت الرّيحُ ؛ أحرقتَ ظنَّهم ??
فأنا الحريق بأكمله من أي نار أخاف ..
ليخرج العائله من جو الاحتفال جرس الباب الذي اعلن عن حضور شخص ما لكن لم تمر الثواني حتى كانت احد الخادمات تحمل باقه من الورود الحمراء وبها كارت وقالت انها مرسله الى حور والجد فاستقامت فورا لتاخذ تلقي الباقه في تعجب منها والجد ايضا والحضور جميعهم وعندما قرات ما كان مكتوب على ذلك الكارت وقعت منها تلك الباقه وكان ..
احد الخدامات :-
_ انا اسفه يا افندم بس في عامل التوصيل وصل من شويه وقالي ان
الورد ده ل'حور' هانم والباشا الكبير وقالي اوصلوا بنفسي ل'حور' هانم وبعضها راح على طول ..
حور بتعجب :-
_طب تمام .. شكرا ليكي اتفضلي انتي وانا هشوف بنفسي الورد ده ..!!
الجد ثروت بهدوء :-
_في ايه .. ايه ده يا حور !!
حور باستنكار :-
_مش عارفه يا جدو بس هنعرف دلوقتي يعني !!
فقد بدات في قراءة كل تلك الحروف المكتوبه وكانت الكلمات بالدماء ولكن
لم تكن فقط كذلك وايضا كل كلمة بـ
تلك الورقة جعلت من تلك المسكينة الدماء تهرب من اوردتها وتقع منها
تلك الباقه منها وبداخلها شعور بعدم الاطمئنان وعدم الراحة وكان ..
من ال**ت الذي اصبحت هي به والاخرين ايضا قرر رامي التحدث ..
رامي بتعجب :-
_مالك !! يا حور .. وفي ايه الكارت
ده .. وساكتة كده ليه !!
جنة بتعجب :-
_حور .. مالك .. انتي كويسة .. في ايه !!
ليقرر فارس ان يرى بنفسه من الذي بعث بـ تلك الباقه بعد شعوره بالغضب من ذلك لكن عندما قرر اخذا الكارت منها واقرا ما به من كل ما جعلته هي صامتة مذهولة مما جعل الشك لا يتوقف ولا يطاق بداخله ولكن هو الاخر كان على نفس موقفه لكن ليصبح اكثر غضبا وكان ..
فارس بغضب :-
_ نهار ابوك اسود يا شوقي انا خلاص نهايته هتكون على يدي مش **** اللي يفكر يلعب بيه كده كفاية يعيش لحد
كده وخلاص دي النهايه ليه معايا ..
ليذهب فارس حتي يري ذلك الشخص ويعرف نهاية الي تلك الحكايه لانها اصبحت مجرد حكايه لا معنى لها وكان ذلك مع غضب سيأخذ كل ما علي الارض من الأخضر واليابس ..
ل يحاول رامي ان يعرف منه ما حدث مع تكرار نداء عليه لكن قرر ان يري ما بداخل ذلك الكارت بنفسه ..
رامي بتعجب :-
_فارس يا فارس .. هو راح فين !! خلينا اشوف ايه الموضوع الكارت اللي جنان الكل كده ..
لياخذ ذلك الكارت الذي اوقعه فارس وذهب دون ان يفهم اي احد شيء
ويبدا ويقرأ فيه بصوت امام الجميع
مما جعلهم يص*ر من اغلبهم شهقة استنكار واستهجان وذلك كان ..
"
سنه جديده سعيده على عائله الهواري مساء الخير على الهواري باشا وعلي حفيدته جميله بصراحه ماكنتش اعرف انك عندك جوهره بالشكل ده بس مش مشكله اصلا لازم طبعا ده كفاية ان اختها كانت جميله زيها واكتر كمان بس تعرف كل الكلام ده مالوش لازمه اصلا الاهم النار اللي خدت القصر ده احتمال زمان ترجع تاني وتاخذه بس برده خلي فارس باشا يعرف انه بعد اللي عمله معايا اني رجعت تاني والمره دي يا قاتل يا قاتل سلام مؤقت ..
"الثعلب"
"شوقي البنهاوي"
"
رامي بغضب :-
_طب وحياة اختي اللي فاكر نفسه انه قدر يهرب مني انا اللي هولع فيه بنفسي وكل مرة كنت بقول خالص !! يرجع ****
من الاول بس فارس كان عنده حق مش لازم يفضل عايش لحد كده وانا مش هسكت ..!!
ليصير نفاذ الجد من كل ما يحدث اسيعود تلك الأيام من معاناة مرة
اخري لايمكن ليردف بغضب بعد
كلمات رامي قائلا ..
الجد ثروت بغضب :-
_اسكت وروح شوف فارس فين وانا ليا كلام تاني معاه .. انا مش عارف نهاية كل ده ايه !!
ليظل محدقا به ومن بعدها ليؤمي براسه وهو يكاد يكون ان ينفاذ صبرا من كل تلك الحروب ليرحل رامي سريعا وراء ذلك الغاضب وايضا ذلك الغضب والثورة التي بداخله التي لن ولا تهدأ أبداً ومن المحال
لتنظر حور ب عيون غائمة من شدة القلق مما حدث منذ ثواني وتردف قائلة ..
حور بقلق وتوتر :-
_حضرتك يا جدو ممكن تقول ليا ايه الكلام ده وقصر اي اللي النار وكانت فيه وماله بيا وبـ حبيبة .. ايه كان عفريت وعايش معانا وعارف كل ده يعني ..
كان يحاول ان يرد عليها ب كلمات تصبح بها هادئة ولكن كان ع** ذلك ..
الجد ثروت بهدوء :-
_اهدي يا حور .. اهدي وانا هبقي اقولك علي كل حاجة بعدين !!
حور بغضب واسنتكار :-
_ مش هاعمل كده غير لما افهم في ايه بالضبط يا جدو او اقول يا الهواري باشا او يا كبير عائلة .. وبابا وماما قول حاجه عمي انت وطنط وجنة ايه تعرفوا وانا ما اعرفش عنه اي حاجه اصلا .. وحبيبة اختي راحت ليه وبسبب مين حد يرد عليا !!
_لو هي فعلاً ماتت لـ سبب المروض اكون انا لوحدي اللي اعرفوا زي اما اقالت ليا ..
_وفارس ورامي ايه الحكاية اللي هما فيها ونار الانتقام ايه اللي يخلي واحد
زي ده يفكر يعمل كده معانا ليه اصلا !!
كانت تصرخ في غضب واستنكار في ما هما فيه الان وعينيها المتحجرة لا روح
فيها ..
_انا هقولك !!
كان ذلك الصوت من فارس الذي اردف ذلك وهو يحاول ان يسيطر علي غضبه بعد ان تحولت تلك الليله الي اسوء مما هو كان متوقع ان يكون لهم ..!!
فارس بلامبالاه :-
_انا هقولك علي كل حاجة يا حور لاني وقتها مش عايز يكون في اسرار ولا عايز نفضل فـ
خوف وقلق لاي سبب .. بس هيكون
ليا شرط واحد عايزه اجابته منك بعد
اما اقولك علي كل حاجة يا بنت عمي !!
اخذت تنظر اليه بضع ثواني ل معرفة ما يريد واردفت في تعجب من امرها !!
حور بتعجب :-
_ايه هو يا فارس !!
فارس بهدوء :-
_نتجوز !!!!
"تسير بقلب مرتجف طيلة اليوم حتى أنك ترغب في إدخال يدك إلى تجويف ص*رك والإمساك به لفترة حتى يهدأ"..
" انا هُنا بالمُنتصف مابين قلّة حيلتي وثباتي،هوِّن هذا الثقل الذي يملأ قلبي يارب "..
" أحدهم يحفظ كلِماتك التي تظن أنها ليست مُهمّة ويُحب صَوتك الذي لا تحبه أحدهم يُحبك "..
..
" عندما تقوم مجموعة من الأشخاص بالضحك ، فكل شخص سينظر مباشرة إلي شخص الذي يحبه أكثر "..
" اتمني ان كل اللي عدي يكون فات بكل الوجع اللي كان موجود" .. ??
" اﻧﻚ ﺗﻜﻮﻥ ﻣﻜﺘﻔﻰ ﺑﺤﺪ ﺭﻏﻢ ﺍﻟﺒﻌﺪ ﺍﻟﻰ ﺑﻴﻨﻜﻮﺍ ﺩﺍ ﻑ حد ﺫﺍﺗـﻪ ﻋﺸﻖ "..
_هقتلك يا فارس يا هواري هقتلك يا فارس ..!!
كان يصرخ بـ تلك الكلمات ذلك الوحش مع ندبة في جزء من وجهه وفي غضب عارم علي رجاله وهو بعدما استمع الي الاحداث بذلك التوقيت حيث كانت تلك الباقة بها جهاز ل تصنت وبعدها اصبح كالثور الهائج وكل من حوله كاللون الأحمر القاتم وبعدها قد هدأ بعض الشيء وكان
شوقي البنهاوي بغضب علي كل الرجال الذين يعملوا لديه ..
_عايز رقبته عندي اتصرف انت وهو باي شكل لازم يموت .. مش هفضل مستني لحد ما هي كمان ياخدها مني .. لازم يموت فاهم ..لازم يموت !!
احد الرجال بخوف :-
_حاضر يا باشا !!
بعدها اخذ يردد كلماته بـ هستيريه واضحة وما كان من رجاله غير التنفيذ او الموت لا محالة ..!!
" كل مِنّا يُناضل في الحرب خاصته، وكل منّا خُلق ليكون محاربًا "..
لأقعدن علي الطريق واشتكي واقول مظلوماً وانت ظلمتني"..
♕♕
بمرور السنوات ستتغير نفسياً : لن تبالي إذا غادر أحدهم حياتك ، ولن تُحارب لأجل بقاء أحد ، ستتصرّف بعقلانية ولن تنصدم في شئ ..
وانت بتدور على نُصك التانى أوعى تختار النُص
اللى عايز تعيش معاه ,اختار اللى ماتقدرش تعيش من غيره ..
“أشعر دائماً بأنني أغرق،أغرق فيما لا أعلمه
أنا أغرق وبشكل يومي ..
حين التقيتك عاد قلبي نابضاً ..!!