الفصل الثامن (الجزء الاول) :-
- المديرة القانونيّة -
"اعرف انك اول اما توصل لـ حاجةّ انت بتحبها
ربنا هيفرحك بيهّا ومش بس كده
وكمان هتكون بتروح علي مًال قلبك ليها
"..
" مبستحملش اشوف حد بحبهّ في حالةّ صغف
او متضايق اللي طب خِد من
فرحتي بس افرح من كل قلبك "..
" لا تتٌرك يدي ابدأ .. فإني لا استطيع المقُاومة بدونك "..
رامي بترحيب :-
_صباح الخير يا فارس باشا !! احب
اقدم ليك المديرةالقانونيّة ل الهواري
جروب !!
(حور هانم الهواري ) ..!!
..
ظلت اثناء طريق الذهاب تفكر كيف ستكون اول مقابلة ومواجهةّ بينهم .. بداخلها شعور كأنهم اعداء ولا يوجد اي وافق في شخصية كل منهم .. هو بارد لا يشعر قاسي الملامح .. اما عنها فهي لا تٌبالي بكل ما يحاول جذب انتباها .. فهي حوٌرية مثيرة لمشاكل والكوارث منذ صغرها !!
ولكن ستحاول ان تكتفي بانهاء ذلك الجدل الذي لا اساس له وتحاول فض تلك المشاكل مع ذلك الهواري .. ف ربما كانت مخطئة ب حقه .. اظن ان تلك العائلة جميع من بهم لديه صفة العناد وهي حق مكتسب لديهم بلا شُك ..!!
"الروٌح محتاج روح ترد تردٍ فيها الروٌح "..!!
ان العناد وبروٌدة الأعصاب ايضا من كبيرهم حتي صغيرها وربما ايضا صغيري حمزة هو الاخر .. وبذلك الوقت كان رامي يطلع شيء امامه مما اخذ من انتباها وما كان الا شركة الهواري التي بها الان ذلك القاسي اقصد الفارس .. كان بداخلها بعض الخوف والتوتر لكن تغلبت علي ذلك ب ثقة ..!!
اعجبها كل شيء بالخارج وعند دخولها احست ببعض المشاعر لكن لم تستطع تفسيرها ..!!
وعندما توجه بها 'رامي' وهي معه الي مكتب 'فارس' كانت دقات قلبها تكاد تتوقف من فرط التوتر ولكن ..!!
فارس بلامبالاه :-
_اتفضلوا !! نورتوا شركة الهواري يعني !!
رامي بمكر :-
_احلي حاجة فيك يا فارس باشا ذكائك وخفة دمك !!
فارس بلامبالاه :-
_اخلص يا رامي خلينا نعٌرف (حور هانم) الشغل بدل اما تزهق وتغور .. sorry .. وتمشي واحنا منقدرش علي كده يعني !!
ليردف اغلب كلماته في سخرية علي تلك المدللة في نظره ..!!
"متعجرف" تلك الكلمة هي انسب لقب لذلك المغرور ذو المشاعر الباردة .. كانت علي صواب وايضا كانت بغير حالتها ان ت**ت الي تلك الاهانة .. لكن كما قلت سابقاً تلك العائلة لا تبالي وان احترق من امامهم بـِ
نار الكلمات ..!!
حور بابتسامه صفراء :-
_دمك البارد .. sorry .. خفة دمك يا فارس باشا مش عند حد .. ودلوقتي ممكن اشوف ايه هيكون الشغل بتاعي لو ينفع !! يعني !!
الكلمات من سهام بالفعل ردت اليه نفس الإساءة وهي بكل ثقة .. اما هو ف لم يعير الي كل تلك التفاهات معني يذكر لان "اللعبةّ" لم تبدأ بعد كما المتوقع في قانون ذلك الفارس !!
ان العين بالعين و السن بالسن والذي يأتي علي كرامته .. ميتٌ لا محالة !!
فارس بثقة :-
_ تمام !!
"أحياناً نقسو بدافع الحب، وليس بدافع الكراهية، وأحياناً نأخذ مسافة عن من
نحب من اجل بـِقـاء الود ليس الهجر "..!!
" عندما يدق باب الحب القلب يستطيع ان يلغي كل القرارات ويمسح بنود الاتفاق
ويجبر الأشخاص بالقيام بما كانوا لا يحبونه
في الماضي وبكامل ارداتهم وهم سعداء "..!!
"اجبرني القدر عليك في البدايةّ ولكن لم يجبرني علي حبك فهو الوحيد الذي كان
بارادة من قلبي يا كل قلبي "..!!
لما تكن تعلم انها ستنبهر بذلك الشكل ف الشركة بفعل كل شيء بها علي اكثر من نظام رائع هي ذات نظرة يكفي انها تبدو من الخارج اوربية الطراز ولكن ايضا جميع من بها يعمل بشكل منظُم ربما تتغير من نظرتها بذلك المتعجرف في ادارة الامور بذلك الاتقان والنظام ..!!
قرر كل من 'فارس' و ' رامي' انه لابد من اجتماع لكي يعلم الجميع بكل التطورات بالشركة وب وجود 'حور' ايضا معاهم ..!!
السكرتير :-
_فارس باشا .. الاجتماعٌ جاهز وكل مدير خاص بالقسم بتاعه موجود .. اتفضلَ حضرتك ..!!
فارس :-
_تمام جدا .. اتفضلوا معايا !!
رامي وحور :-
_تمام !!
توجهوا حيث القاعة الخاصة بالاجتماعات حيَث كان 'فارس' يجلس بالوسط وك نائب رئيس مجلس الاداره وعن يمينه كان'رامي' وك مدير للقسم المالية بالشركة ومسئول بكل شيء .. اما عن الجهة المقابلة ل'رامي' كانت 'حور' والتي كانت ذات شخصية ولم تتوتر علي الاطلاق من بعد تلك النوبة الاولي ف كانت علامة استفهام للحضور ويقطع ذلك ال**ت 'فارس' قائلا بجدية ..
فارس بثقة :-
_احب ارحب بوجود الجميع وكمان عشان اوضح سبب الاجتماعٌ النهارده .. يعتبر عشان عندنا مدير جديد او اوضح المديرة المسئولة عن الامور القانونيّة ل شركة ( حور هانم الهواري) .. وهي هتكون اليد الثالثة ل عائلة الهواري في الشركة وياريت ان والكل يكون عند حسن الظن ليها وبردو لينا .. شكرا !!
لما احست ان اغلب كلماته لم تكن غير تهديد غير صريح .. كيف ولا والجميع
يسير بتلك الشركة ك خلية النحلة دون الخروج عن القواعد !!
رامي بجدية :-
_'حور هانم' خلصت دراستها للقانون من فترة وهي علي خبرة في مجالها والكل
مطلوب منه الانِضباط وبشكل اساسي .. شكراا !!
مدير للقسم :-
_طبعا يا افندم وحضرتك متأكد من شغلنا وعمره ما يكون فيها اي غلط عشان احنا ايد واحد هنا في الشركة !!
رامي بثقة :-
_تمام جداا .. حور تقدري تعرفي عن نفسك للحضور !!
حور بجدية :-
_شكرا يا مستر رامي !! تمام !! انا حور امجد الهواري (درست قانون في ايطاليا ) وخلصت من شهرين بس عند خبرة بسيطة في المجال الخاص بالشركات واتمني اكون عند الثقة اللي هتكون مطلوبه مني في شغلي !!
فارس بثقة :-
_تمام يا سادة !! دلوقتي علي شغلنا واي تقارير او اي جديد تخص الشغل تخلص علي طول !!
وبعد الترحيب قرر الجميع الانصراف الي مكتبه لان الكل يعلم ان ذلك الفارس القاسي ليس لديه هراء او تهون بالعمل ..
"بس الاهم من انك تكون بتحب هو انك تكون مبسوط في حياتك مع الا بتحبوا "..
..
في مكتب 'فارس' حيث قد تعجب هو كثيرا من تلك الثقة التي كانت تتحدث
بها .. فهو توقع فتاة مدللة .. جاءت فقط
للتسلية لكن فاقت كل توقع لديه لكن لازال
لم يأتي الوقت الذي يقرر به ذلك .. لكن
لاحق سوف تكون التسلية بينهما ولا يحدث
شيء مع قليل من الانتظار بعض الوقت ..!!
"ولا تغيب ك يوسف ف قلبي ليس ك قلب يعقوب ف انتظارك "..
فارس بلامبالاه :-
_النهاردة بس كان مجرد معرفة بسيطة كل الاقسام ومدير كل قسم مثلا .. الامكن بكل شخص فيهم وك بداية رامي هيعرفك الباقي .. ونشوف بقي هيكون شغلك معانا ف النهاية !!
وهي تستقيم في وقفتها وتعدل من بذلتها وتبدو هي امراة شديدة الأ***ةّ ..
حور بلامبالاه :-
_وانا دلوقتي هروح وهعرف باقي الشغل اي اوامر تاني يا فارس باشا !!
ال**ت هو كان الرد علي كلامها مما جعلها تقرر ان ..
حور :-
_مفيش .. تمام .. يلا يا استاذ رامي !!
"وجالس جميل الروح عسي ان تصيبك لعنه في حبه "..
" فـِ حاجات إنت عارف إنها مُش ليك، بس ٱنت عايز تتمسك بيها لأنك من غير ماتُقصد حبتها ..!!
♕♕
" مشاعر البشر هشّة جدًا، لدرجة أنّ كلمة قد تغير معالم يومهم بأكمله، بعض سعادة النّاس وتعاستهم في نبرة صوت، وبعض أحزانهم وأفراحهم في نظرة، من هنا جعل الله لذلك البذل النفسيّ مقابلًا ؛
فكان " تبسّمك في وجهك أخيك صدقة "..
"ان بك مختصر الحياة ف الباء بحًبك وب الكاف كثرة وشدة "..
الفصل الثامن (الجزء الثاني) :-
-مجهول-
" مِن الغريب أن تكون مُمزق بين ألف شخصية،كلماتكَ قاسية، وعينيكَ بريئة،
تُفكر بطريقة شيطانية،وتتصرف بعفوية
تلقائية،كئيب حد السَوداوية،ومَرحٌ حد
التفاهة "..
-من حال الدنيا الغريبة مستعجب اصلها
بتغر ..
-مره قريبة وحبيبة وبعدين تسقي كاسات
المر ..
-مش عارف سر التركيبة الخير اكتر ولا
الشر ..
-طب هيا الايام الحلوة بتجري بسرعة
ليه ..
-جايز اكون غلطان مش فاهم او جايز
جدا اكون صح ..
-جايز من كتر اللي بشوفه وانا بخرج
من فرح لجرح ..
-ويا عالم تاني هيجرا دلوقتي او بكره
الصبح ..
-وازاي هتخلص من خوفي واتغلب
عليه ..
-يا سنين واخدني وكمان واخده من
بعده ..
-بعاني اكبر معاناة حكاياته معايا انا
منستهاش ..
المرأة دائما ما تحتاج الي رجلاً يَعنفها
ويقومها حينما تخطيء ك طفلته ..
ويحتويها بحنانه حينما تحتاجه ك
مراهقة .. ويروي انوثتها بشغفه وعشقه
الدفين ك امرأته ومعشوقته "..
" أحد العبارات كُتبت داخل مبنى مهجور، تقول”كل ما أكتبه هو لكِ، أرجوكِ عودي "..
كان كل منهما يطلع الي هيئة الاخر فكان هو في كامل هيئته ..بدءا من شعره الاسود
الغزير وسمار بشرته قليلاً وهو ذو الملامح الرجولية الحادة وذلك بالنسبة لرجل في منتصف الثلاثينات من عمره وقوته و ..
ثم قال في نبرة عملية جافة وحادة بعض الشيء اليها محافظا علي جفاف ملامحه من شتي التعبيرات ..
فارس بجمود :-
_مفيش يا استاذة حور .. شغلك وبس اللي يكون ليكي اهتمام بيه .. اتفضلوا !!
كانت صامته تنظر اليه بنظرة خالية من
اي مشاعر تذكر وادفت في نبرة بها بعض
السخرية قائلة ..
حور بجدية :-
_تمام جدا يا فارس باشا .. يلا بينا يا مستر رامي علي شغلي !!
عنيدة متمردة تحتاج الي ترويض بشتي الطرق لان بذلك الشكل لما يتفق كلاهما
بذلك الشأن في العمل ..
-فجأة افترقنا وفراقنا سرقنا من حضن
-بعض بعد اتفاقنا وفاقنا القرب اتغير ل
-بعد سافر نصيبي لحبيبي ..
..
" الشخص الذي يحاول إسعاد الكُل ويساعدهم ويسعى دائماً لإخراجهم
من الحزن غالباً لا أحد يهتم لحُزنه "..
وٌصل 'رامي' امام المكتب الذي سوف يكون ل 'حور' وعند دلفوا الإثنين كان المكتب رائع مما جعل 'حور' تنبهر بكل شيء ف كان من النظام الكلاسيكيّ والالوان هادئة وهي ما كانت دائما تهوي العفوية ..
رامي بحماس :-
_ايه رايك يا حوريتي !!
حور بسعادة :-
_حلو اوي يا حبيبي .. وتحفة كمان .. يلا عرفني الشغل ازاي !!؟؟
رامي بضحك :-
_تمام جدا يا استاذة حور !!
واخذ رامي يشرح لها كل شيء وبعد مضي ساعتين كان 'رامي' معجب بتفكير حور ف
هي علي الرغم من صغر عمرها لكن لديها خبرة بذلك المجال بالفعل وليس هراء ..
رامي بانبهار :-
_برافو يا حوريتي .. لا شاطرة بجد تنفعي مستشارة يا بيبي !!
حور بضحك :-
_ميرسي يا مارو .. بس انا مش اوي كده .. انا بس مع الوقت هيكون كله تمام جدا يا
رامي !!
رامي بحماس :-
وانا موافق !!
لينتهي ذلك اليوم بكل الجيد والسيء به حيث كان حديث اغلب من في الشركة الهواري علي تلك الحورية التي وعلي الرغم من جديتها في البداية لكن تبدو ايضا فاتنة والايام القادمة بها كثيرا من التطورات اليهم ..
..
"اقول دائما لا بأس ، وكل البأس في قلبي"..
عٌاد كل من 'حور' و'رامي' بعد الانتهاء اما عن ذلك العنيد ف ظل بالشركة يهلك حاله كما اعتاد هو وكان ..
مع تجمع العائلة والاطمئنان ان 'حور' قد سعدت بذلك اليوم وكان سؤال الجد اليها ذو مغزي ..
الجد ثروت :-
_يا تري ارتاحتي في الشغل في الشركة ولا في حاجة وقفت معاكي يا حور !!
هزت راسها نافية :-
_خالص يا جدو .. الشغل تمام ولو حصل حاجة رامي .. موجود معايا الحمدلله يعني !!
الجد ثروت بمكر :-
_او فارس او اقصد يعني وانا كمان ووالدك وعمك .. كلنا موجودين !!
حور بنظرة ثاقبة وهي تقترب وبهمس خفي عن الجميع ل الهواري الكبيروذلك من مغزي كلماته التي لا تستريح لها أبداً ..
حور بصرامة :-
_من عيني بس وقتها هتكون محتاج تقرا الفاتحه علي روحه من اللي ممكن اعمله
فيه !!
حور بابتسامه مصطنعة :-
_طب يا جماعة انا هطلع اقعد
مع حمزة الصغير بقي شوية وبعدها استرياح
عشان الشغل بكره .. يلا محتاجين
حاجة .. تصبحوا علي خير !!
ل تهرول من امامه بعيد عن تلك النظرة من الجد ف كانت بها معني ولكن تجعل الذي امامك قتيل أفعاله بلا شك ..
" جزءٌ كَبير من الرَّاحه النفسيَّة تجدها في المصالحه مع نفسك .. أن تَتَقبل وَضعك أياً كان ، و أن تتعامل مع ظُروفك بواقعية ، و أنْ تُؤمن أنَّ الدُنيا ليست جَنة ، لكنَّها ليست جَحيماً .. فلا تقسو علىَ ذاتك واصنع التغيير قدر المستطاع "..
" اشد الخذلان ان يخذِلك الشخص ذلك الذي لطالما حكيتٌ له عن خذلان الآخرين
لك "..
..
" واشدُد على ضَعفي، وداوِ محجّتي، مَن لي سِـواك يقيلُني عثر الدّروب "..
دخلت غرفة الصغير بابتسامه مشرقة عندما تكون معاه ف تنسي كل الهموم التي بداخل اعماق قلبها من شدة الوجع الذي يلحق بروحه ..
حور بسعادة :-
_مساء الخير !! علي عيونك يا حمزة باشا !!
لتأخذ الصغير من سريره وتقبله بحرارة من شدة حبها الحقيقي النبع من قلبها اليه ..
حور بابتسامه وضحك :-
_قمر ياناس وبخدود كمان يا تري انت حلو لمين ل ماما او انا او استغفر الله يعني بابا
مستر بارد ..
لتتعالي ضحكت الصغير علي تعبير وجهها عند ذكرت والده لو تعلم تلك الحورية ما الذي سيفعله بها ذلك الفارس ل ارتجفت
من اعماق قلبها علي ذلك الانهيار علي حصون وجيوش في العشق ..
حور بضحك :-
_ب تضحك يا شقي ماشي يا حبيبي انت !!
لتّأخذه وتجلس بذلك الكرسي في منتصف الغرفة وتبدأ في سرد احداث اليوم عليه
وهو باحضانها قائلة بعد بنتهيده ..
حور بحماس :-
_شوف يا سيدي انا كنت ايه مزه النهاردة ..
لتنظر اليه في استنكار وضحك :-
_صعبة مزه دي عليك ممكن نقول
حلوة .. جميلة الكلمة دي .. افضل
من الاول !!
_والشغل بردو كان جميل اوي وحتي رامي كان مبهور بيا ..
_عارف شوفت ده في عينه ما انت عارف او لسه هتعرف ان عائلة دي بتكتم جواها
_وحتي مكتبي جميل جدا كمان وكل حاجة كل حاجة .... تعرف انا وحشاني اوي حضن حبيبة !!
لت**ت ثواني تتذكر ملامح والده فجاة وهي تقول بتنهيده ..
حور بابتسامه مصطنعة :-
_ما عدا باباك بصراحة كان ارخم حاجة في اليوم وكمان كلام جدك تحس العائلة دي عندها عقد مع الدبش والاكتئاب ..
_بس تعرف قلبي وجعني اوي لما قال كلامه صعب يا حمزة يكون جوانا
مشاعر للاشخاص هما مش عايزين بس
للاسف قلوبنا بتكون هي اللي عايزهم
بش فين احنا وفين كرامتنا ..
_اقولك انسي .. انسي وخلينا بس منعرفش حاجة غير ان احنا نحب .. ويكون جوانا
الحب والعشق وبس !!
_اقولك سر حضنك جميل زي جمال حبيبة بالضبط !!
ل تقرر تغير الموضوع وتقص عليه احد القصص وكانت (الجميلة والوحش) ..
"بعض الكلمات تدخل للقلب دون استئذان، كأن يخبرك أحدهم بأن روحك جميله ، ملابسك أنيقة، ضحكتك مميزة، أُحب طريقة تفكيرك، اشتقت لسماع صوتك، هذا اللون فيك اعشقك ويناسبك، أنا بجانبك مهما حدث، كان لك نصيب من دعائي .. إنها مجرد كلمات بسيطة، لكنها قادرة على أن ترمم روحًا، تُطيّب جرحًا، وتخلق شعورًا من الفرحة لا مثيل له، فلا تبخلوا بحروفكم، كونوا أولياء للحب، كونوا ملاذ اللُطف، فالعالم سيئ بما يكفي "..
..
" يارب لقد عشقت أحداً من عبادك ،
فأسالك يارب أن تريح قلبه ليرتاح
قلبي دائماً ، وتجمعناً سوياً في حلالك "..
كان في احد الدول الأوربية ذات البرودة كان هناك ذلك المنزل الفاحش الثراء
وكان هناك يجلس ذلك الشخص بكل ثقة وهو يدخن سيجاره وكان يقوم باتصال ..
الشخص المجهول ١:-
_مرحبا يا سيدي !! كيف هي احوالك ..!!
الشخص المجهول ٢:-
_بخير .. لكن احوالي غير جيدة الي متي يا ما** .. اريد رقبته بين يدي !!
الشخص المجهول ١:-
_قريبا .. يا سيدي لا تقلق ستنتقم كما تريد ويهدي روحك !!
الشخص المجهول ٢:-
_اتمني ذلك !!
-وكأن مفيش بينا وعد واللي انا رتبته وبنيته ..
-ما تهنتش بيه قلبي اتخلبط في حساباته ..
"رغم إيماني التام بأن الأفعال أبلغ وأعمق من الأقوال، إلا أنني من أنصار القول اللين، والأخذ بالخاطر، وجبر النفوس بالكلام الحسن ..
أتعجّب؛ كيف يستهين البعض بالكلمة وقد بلغ من أمرها ما بلغ؛ إنّها لتؤرق مضجعًا، وتُعكّر مزاجًا، وتُبدِّلُ حالًا، وتُريق دمعًا، وتُوحِشُ أنسًا، وتُميتُ شعورًا، وتُورث ضغينةً، وتُفزع سكينةً، وتأتي بما قد لا تقدر حوادث الأيام وخطوب الزمان على المجيء بمثله "..
♕♕
" مشاعر البشر هشّة جدًا، لدرجة أنّ كلمة قد تغير معالم يومهم بأكمله، بعض سعادة النّاس وتعاستهم في نبرة صوت، وبعض أحزانهم وأفراحهم في نظرة، من هنا جعل الله لذلك البذل النفسيّ مقابلًا؛ فكان "تبسّمك في وجهك أخيك صدقة" فلا تكن من المحرومين وما أكثرهم "..
" انت عين وشين و ياء وما بين شين وياء قاف "..