الفصل الثالث :-
-عشق بلا مأؤي-
والقلوب على نواياها وعلى صدق ما فيها تلتقي !!
مبستحملش أشوف حد بحبه ف حالة ضعف او متضايق اللي هو طب خد من فرحتي بس إضحك !!
فارس بلامبالاه :-
_وايه هو !!
_تتجوز !!
وفي لحظة **ت ص*رت شهقة استنكار من اغلب الجالسين وما كان من فارس الذي ظل علي **ته وبعدها قام من مكانه وهب وقفا وبغضب قائلا ..!!
_نعممم .. لا طبعاا .. الموضوع يتقفل تمام انا مش هكرر نفس الحوار ده لاي سبب وابني انا هقدر اخلي بالي منه ..!!
الجد بسخريه :-
_خلصت اسمع للاخر الاول اكيد مش دلوقتي بس مع الوقت هتحتاج ام لابنك قبل ما تكون زوجة
ليك عشان كده اهدا وبلاش طبع الهواري ده وخالص
ل يتداخل اباه حمزة في حوار وهو يتعجب من قرر والده ..!!
_ايه السبب يا حاج لكل ده اكيد مفيش
واحدة هتراضي ب ده وكمان كفاية اوي
علي فارس
شغل المجموعة والشركات هو ورامي ..!!
الجد بصرامة :-
_وانا اعرف مصلحة كل واحد يا حمزة واكيد مش هضر حفيدى حتي لو ايه ما كان ..!!
ل يفرغ صبر تلك الحورية ذات العيون الرمادية وبداخلها عاصفة سوف تأخد الاخضر واليابس ..!!
_ازاى يعني يتجوز مفيش واحدة هتدخل البيت ده وتكون ام لحمزة غير حبيبة استحالة ..!!
الجد بهدوء :-
_اهدي يا حور الكلام ده لسه بدري انا بقول لسه اقدم الكل عشان لما يحصل الكل يكون عارف ب الحوار ..!!
حور باستنكار وهي تردف بغضب من ذلك الحديث لتردد قائلة :-
_لا طبعا ..!!
وتقطعها جنة سريعا خوفا من انزعاج الجد الكبير من ذلك ..!!
_ اكيد يا جدي اوامرك سيف علي الكل يا هواري !!
لت**ت بعدما رأت نظرة ابنة عمها وصديقتها وهي تتوسل ان تتوقف الي بعض من الوقت ..!!
لذلك انفض الحديث وسط العائله وسوف يقرر في وقت لاحق الكلام بذلك ..!!
الجد بهدوء :-
_الكل يروح عشان ينام .. اللي حصل ما بين يوم وليلة وجع قلوبنا وهيسيب اثر ليه علي الزمن لان فراق اللي يعز علي قلبك مش سهل ولا ب هين !!
يقال ان فاقد الشيء يعطه لكن ماذا يفعل من رحل عن حياته عزيز علي قلب لقد مات وماتت معه كل الحياة لا ياخذ فقط جسده ويرحل بل ياخذ ضحكته من كان يشاركهم وكل اوقات التعب والفرح ياخذ معاه كل شيء .. كل شيء لا يترك غير بعض الا الذكريات ويا ليتها تنفع ب شيء لكن ابدا ..!!
انصراف الجميع بـ **ت ك **ت ذلك الليل ولكن ما بداخلهم لا يستقر ابدا علي مرسي الراحة ..!!
اتجاه الجد الي غرفته حيث بها يحكي جميع ذكرياته مع مفقودته و زوجته المتوفي ويتذكر كيف عاني فراق تلك ال حبيبة ايضا يظن ان كل من سميت بذلك الاسم في تلك العائلة ل ربما ترحل ..!!
وبدخل تلك الغرفة اخذ ينظر لها وهو صامت حتي قطع ذلك ال**ت واردف ب وجع كانها فراقته ب الامس ليس مضي علي ذلك عشر اعوام ..!!
_شوفتي يا حبيبة حتي هى كمان راحت ليكي وبقت معاكي اعوض ازاي خسارة اتنين كانوا اساس لـ فرحة عائله ب حالها صعب انا عارفة انك فـ مكان اجمل بس يا ترى حاسة بيا و بفراقك علي قلبي !!
واخذ يتذكر كل ما عاشوا به هما الاثنين منذ اللحظة الاولي لاول طفل وسحر عينيها ورقة قلبها ..!!
يحتلني الحنين ولكن دائماً ما اتذكر من انه لما مفر من ظروف القدر احيانا ..!!
الحبُ هو شخصانِ مليئانِ بالأضرار، يتركان العالم جانِباً، و يحاولان ترميم بعضِهما البعض، بهدوءٍ
ورِقة ..!!
اما حور فقد اخذتها جنة الي غرفتها وحدثتها ان تسترياح وان الكلام ب الصبح سـيكون اكثر فائدة من الان .. وهي تشرد ب ذهنها وتبحث عن افكار وحيث تريد ترتيب الافكار واجد حل اليهم جميعا ومن بعدها وجدت يد تجذبها في ذلك الممر وصوت يقول ب استنكار ..!!
_اتمني انك دلوقتي مستريحه مع كل المشاكل دي !!
كان ذلك صوت رامي وهو غاضب من تجاهل جنة اليه وعدم الحديث مع بعضهم ل وجود مشاكل وتص*ر جنة ب صوت غاضب لكن منخفض ..!!
_اوعي يا رامي وكفاية فعلا مشاكل لحد كده وعندك حق يا سيدى انا طفلة علي رأيك ومش هعرف او احاول افهم وجه نظرك في موضوع فرق السن اللي ما بينا واللي احنا فيه و مش عايزة اعرفك تاني يا ابن عمي ..!!
تحدثت بذلك ف دفعة واحدة وهي تشعر ب قلبها يخرج من مكانه كيف تطلب من اصبح القلب مقيد بـ عشقه الرحيل كيف تطلب منه الا يحبه وان يلجأ اليه وهو الملاذي والعشق الاول والاخير وهي يراها طفلة في العشرين من عمرها وهو يكبرها اثنان عشر لكن لا يهم هي الاهم لديها من كل شيء ..!!
رامي بهدوء :-
_جنة !! الحوار ده خلص لحد كده بس انتي لازم تعرفي انك حقي واوعي تفكرى انك تهربي ..!!
جنة بغضب :-
_في الحلم انا مش من حق حد وانا بنفسي هعيش حياتي !!
ليقوم ب محاصرتها بكل خبرة وحب گ عاشق ل معشوقُته ..!!
رامي بمكر:-
_هنشوف بس وقتها هتكوني ف حضني ي جنتي ..
لحد ما الدنيا ترجع زي ما كانت مش عايزة اي تصرف منك لحد انا اما اقرر ..!!
جنة باستنكار:-
_معلش يا حفيد الهواري ..!!
رامي بسخريه :-
_ماشي يا جنة انا وانتي والزمن طويل !!
لتتحدث بعدما رحل بعدت خطوات وتقول هي بلامبالاه وسخريه ..!!
_طويل لحد فين يا ابن عمي !!
رامي في نفسه عن عشقه الي تلك الصغيرة ذات ا****ن السليط ..!!
_لحد حضني يا جنتي لحد حضني يا جنة الحياة !!
لاَ تهملَ منَ تحبَ فَ ربماَ. يظنَ. أنكَ. لاَ تريدهَ. َ فَ َيـرحل !!
ليدخل الي تلك الغرفة وبخطوات بطيئة يقف امام سرير ذلك الصغير ليردد بتعب قائلا ..!!
_انت اللي فاضل ليا منها حتي لو كان مفيش حاجه بينا مشاعر او حب بس انت كل ما ليا يا حمزة ..!!
"يارب أمور ميسرة .. ودروب مسهلة .. ونفس راضية مطمئنة ..!!
♕♕
لا أستطيع أن أُغير العالم مثلكِ، أنتِ تفعلين ذلك بمُنتهى السهولة عندما تضحكين ..!!
"ذو الأصل الطيّب؛ يَفصل بين خلافاته مع الشخص وبين الأسرار التي يعرفها عنه ..!!
الفصل الرابع :-
-فارس الهواري-
ولو داريت عنك حبي تفضحني عيني في هواايا ..!!
جميل انه يكون العلاقة اللي بينك وبين اللي ب تحبه وي حبك تكون سهلة ومريحة وضحك وهزار وفرحة وسعادة المهم تكون مستريح ..!!
جهِلَت عُيونُ النّاسِ ما في داخلي
فوَجَدتُ ربّي بالفُؤادِ بصيــــــــــــــرا
يا أيّها الحُزنُ المُســــــافرُ في دَمي
دعني, فقلبي لن يكون أسيـــــــرا
ربّي معي, فمَنْ الذي أخشى إذن
مــــادام ربّي يُحسِنُ التدبيـــــــــرا
وهو الذي قد قــــــــــــــال في قرآنه
وكفى بِرَبّك هـــاديًا ونَصيـــــــــــــــرا
لـ يدخل الي تلك الغرفة وبـ خطوات بطيئة ويقف امام سرير ذلك الصغير ..!!
فارس بنتهيده :-
_انت يا حمزة انت اللي فاضل ليا منها حتي لو كان مفيش بينا مشاعر انت كل ما ليا يا حمزة ..!!
_سامحني انا كنت عارف من الاول اني مش هقدر احب والدتك مش لا سبب ..!!
_اساسي بس ازاي احب وانا مقالتش اللي تعرف تاخدني من كل الدنيا دي ل دنيتها ..!!
_من عالم فارس الهوارى وكيل النيابة سابقا
ل فارس الاقتصاد الانسان الالي اقصد العملي
وتاخد ايد ل عالم كله عشق وحب ذي ما الكل
بيقول عليه ..!!
_اسف يا حمزة اسف من كل قلبي ليك و ليها بس اوعدك اكون اب كويس وحنين عليك وهفضل علي طول جمبك مش هسيبك او افرط في حق ان اخليك في امان علي طول يا حبيبي انا سندك بعد ربنا هفضل معاك واحميك بكل قلبي ..!!
لـ ياخذ الصغير بين احضانه ويشعر ب*عور لاول مره هو الامان جوار ذلك الصغير اجل لما لا ان يكون ذلك الامان اختيار بذلك الصغير الذي من دمه وروحه ..!!
اعلم ان الهدور والراحة والسعادة والامان يمكن ان تكون في اوقات كثيرا صغيرا والدفء ايضا ليست
ب الضرورة ان تكون كبيرة كعرض السماء ربما تكون ك قطفة ورده لا اكثر انظر حوالك جيدا ستري ذلك الا انه لا يكفي ان تكون انت امان نفسك ..!!
يُعَرف العقل على أنهُ :
الجهاز الاكثر اهمية و الاكثر تعقيداً في جسمِ الإنسان ،
يعمل ٢٤ ساعة في اليوم، و ٧ ايام في الاسبوع ،
من الولادة حتى الوقوع في الحب ..!!
فلاش باك ..!!
بـ دخل تلك الغرفة حتي مع اصوات الفرح بالخارج كان يجلس دون ملامح تذكر وتقف تلك العروس علي انتظر ليقطع ذلك ال**ت ب قوله الجاف ..
فارس ببرود :-
_الف مب**ك يا حبيبة انتي بقيتي مراتي وانا اوعدك اخلي بالي منك ..!!
حبيبة بسعادة :-
_بس انا مش عايزة بس تخلي بالك مني انا عايزة حبك يا فارس ..!!
فارس بتنهيده :-
_سيبها مع الوقت يا حبيبة متعرفيش بكره فيه ايه ..!!
حبيبة بياس :-
_زي ما تحب يا فارس باشا !!
بااك ....!!
فارس بالالم :-
_والوقت خلص ب انك تروحي يا حبيبة سامحني صدقيني معرفتش احبك فعلا انا غلطان في حقك وهحاول اني اعوض ابننا عن ذنبي ده .. اسف .. اسف جدا !!
ماذا يفعل الاسف بعد حدوث ما حدث لا يفيد ب شيء .. ف سلاما علي قلوب ب رغم الالم الذي بداخلها تستطيع الضحك ب وجهه الاخرين ..!!
هنآك موآقف أيقظتنآ وصنعتنآ من جديد !!
وهنآك علآقآت توقعنآ منهآ الكثير ووجدنآ منهآ القليل .. وهنآك دروس لم تكن بالحسبآن لكنها
علمتنآ الآنتباهه ..!!
كانت تجلس في غرفتها هي وشقيقتها السابقة عادت بعد اربع سنوات وماذا وجدت في البيت الذي دائم ما كان هو اساس الفرح .. وجدت عزاء وحزن وليس ب اي شخص كانت تؤامها .. تموت هي ب كل دقيقه تمر عليها ودموعها لا تتوقف ابدا ..!!
تري الجميع وهي ايضا يحاولوا ان يدعوا القوة
حتي لا ينهار الاخر .. لكن حتي ينفرد كل شخص بنفسه يبدا جلد الذات وانه السبب في ذلك
الحادث فـ الحمدلله علي كل ما يحدث ..!!
حور ببكاء :-
_اهون عليكي كده يا حبيبة .. قدر قلبك يخليكي تخبيء عليا تعبك .. طب وانا اعمل ايه من غيرك .. ده انا كنت هرجع وهفضل معاكي عشان نربي حمزة سوي ويكبر قدام عيونا ويبقي راجل .. **ر فراقك اي فرحة وجع قلبي عليكي مش هين ابدا .. ارجعي يا حبيبة ولو ثانية واحدة بس احضنك فيها .. طب كنتي استني شوية عشان اشوفك فيها حتي ارجعي يا حبيبة .. عشاني ارجعي .. هتوحشيني !!
وقد غفت بعد كل تلك الدموع التي لا تتوقف ماذا سـوف تفعل سوف تظل الحياة في نظرها غير عادلـة .. لانها غير قادرة علي ان تعطي عمرها ولو كاملا وتستطيع ان تتمني ان يعود شخص تحبه
لكن لا فائـدة من ذلك !!
شعرت بقلبي ثقيلا ، شعرت أنه ممتلئ إلى درجة الانفجار ، وشعرت بالحزن، أردت البكاء ، حتى تتساقط عيناي ..!!
أنا قوتك حين ضعفك أُمك حين تختبئ وتتكور كالطفل في حُضني سكينتك طمأنينتك راحتك أنا ضحكتك المرتسمه في ثغرك دفئك سندك ظلك حين حرك ونجمك في عُتمتك أنا من تعلمت على يديها الحُب وبلغت رجولتك على إعوجاج أنوثتها أنا من غضت بصرها عن عيوبك عن أخطائك وأنا تلك التي شعرت بجانبها بشموخِ رجولتك ..!!
هو يُقبل رأسها حناناً واهتمام .. وهي لا تشعر بالأمان إلا في رحابه .. إنها أخلاق الملوك ومهوس العشق !!
خارج عن المنزل كله ينظر الي تلك السماء مليئة ب النجوم ووسط ذلك السكون سقطت دمعة كان تأب النزول ولكن الي متي سـوف يظل ال**ود ..!!
رامي بدموع :-
_كده يا حبيبة هان عليكي الكل .. ده انتي كنتي ضحكة البيت .. فراقك مش سهل ولا هيكون سهل ابدا .. هفتفدك ..!!
_اقولك سر زي ما كنت دايما ب قولك اني بحب .. ايوا .. وعارفه مين .. هي اللي في بالك .. جنتي .. فكرت الفا مره قبل
اما اعمل الخطوة دي بس لقيت اني ممكن هي كمان تروح مني .. كان كفاية عليا انتي .. يا اختي وصاحبتي تقفي جمبي .. لو هي راحت .. بس مش هتنزل عن حقي فيها .. هي حقي .. هفضل فكرك وادعليك .. بس اوعي تنسي اخوكي ابدا ..!!
"مشكلة المحادثات الكتابية أنّك تكتب بناءً على حالتك النفسية والطرف الآخر يقرأ بناءً على
حالته هوَ .. فالكلمة التي تكتبها على سبيل المزاح مثلًا ربما أصابت الآخر في منتصفِ قلبه تمامًا ..!!
"الجمال يسكن الأرواح المُدركة أن خلف كل عسر يسر آت لا محالة وأن ما بقي أكثر مما أُخذ وأن ما عند الله خير وأبقى ..!!
♕♕
أحياناً بيوصل فيك شعور عميق عبارة عن :
يا ريت ما عندي قلب و ياريت ما فيني شعور ..!!
أعتقد بأني قد عشت داخل رأسي أكثر من ما عشت يوماً خارجه ..!!
أُريد أن أُحبّ، لكن تنبعث من شَعري رائحة الحرب مع وقع الراء في الفخ ..!!
قوية ك الحرب .. جميلة وفاتنة كالسلام !!
"العلاقاتِ لا يُبقيها الحُب ، ما يُبقيها هُو الأماَن وعَدم الخَوف من الغدر وتقلُب الرأي ، ف حيثُما كان الأمَان، وُجد الاستِقرار و الاطمَّئنان ❤️❤!!
"و ما الحُب إلا لمن أختارنا في وسط الزحام، لمن جعلنا استثناءاً،لمن كانَ سنداً لنا في عثراتنا، لمن
شدّ على أيدينا كُلما أوشكنا على السقوط، و تقبلنا بنقصنا وأحبنا بعيوبنا، لمن رأى الجمال فينا حتى ونحن في أسوأ حال، لمن تحمّل مزاجيتنا المفرطة وشاركنا مشاكلنا و أحزاننا التافهة أحياناً ..!!