الفصل الخامس والسادس

2535 Words
الفصل الخامس :- -معاناة عاآشق- واصلتني حتى ملكت حشاشتي ورجعتَ من بعد الوصال هجرتني لما ملكت قياد سري في الهوى وعلمت أني عاشقٌ لك خُنتني فلأقعدنَّ على الطريق وأشتكي وأقولُ مظلومٌ وأنت ظلمتني ولأشكينك عند سلطان الهوى ليعذّبنّكَ مثل ما عذبتنـــي !! اعشقها جميلا" وخصرها منحوت بصخور وآهات وليتني وشاحا والمس الاآم ..!! كان يسير علي تلك الاعشاب الخضراء ب وجهه يعلوه ابتسامة عاشق ازهر قلبه بعد عمرا ويري تلك الملاك التي سرقت قلبه وجعلته يزهر حبا وعشقا بها هي ويحيط من حولها اطفال كثيرة ويلعبوا واخذ يقترب منهم حتي انه كان ..!! يسمع صوت صراخ الطفل جعله يستيقظ ب رعب فـ ماذا يحدث ..!! فارس بتوتر :- _اهدي يا حمزة .. انا مش عارف اعمل ايه بس .. اهدي عشان خاطري يا حبيبي !! اخذ يهدا في الصغير بين احضانه حتي يشعره ببعض من الامان مع ذلك البكاء شديد ..!! ومع بعض محاولات كلها فاشلة اخذ يدعو ان ينقذه احد من تلك الورطة التي لا يعلم عنها شيء في قلبه يتمزق من اجل صغيره وهو غير قادر علي فعل شيء اليه ..!! كقطعتا أحجية كان مقدرٌ لنا اللقاء كتوأما روح كان مقدرٌ لنا البقاء كأنت و أنا كان مقدرٌ لنا الحب ??!! استيقظت هي بفزع من ذلك الصوت فهي لما تنام من الاساس فكان كل حواسها موجودة عند حدوث اي حادث مرة اخرى ولكن اخذت تجمع شتات نفسها وخرجت من غرفتها سريعا عندما ازداد صوت البكاء وعملت من مص*ره انه الصغير حمزة وتوجهت بسرعة الي غرفته حيث وجدت ذلك ..!! حور وهي تفتح الغرفة وبقلق واردف قائلة عندما وجدت فارس امامها لا يفقه شيء بما يحدث لتردد بتوتر ..!! _حصل ايه .. ماله حمزة !! فارس بتوتر اكبر ب وجودها وهو الصغير بين يده غير قادر علي التصرف معه :-‏ _مش عارف .. هو بيعيط كده لوحده !! حور باستنكار :- _ازاي يعني .. هات الولد كده وانا هعرف فيه ايه !! فارس :- _اتفضلي .. بس خلي بالك عليه !! اخذت الصغير منه واخذت تهدا به لكن ما خاطر علي بالها من ذلك الوقف امامها كلمة واحدة متعجرف .. شرعت في تهدا الصغير وعلمت ما به فقد ابدلت له ثيابه واخذ في تجهيز بعض الطعام اليه وقد بدا يهدا ويشعر ب نوم بعد كل تلك المعاملة اللطيفة التي لابد ان تكون محبب الي اي شخص كيف ولا انه هو ذلك الاهتمام الذي وان كان ذلك الشخص لا يدرك ذلك يجعله سعيدا ..!! حور بتامل وحب ل صغير لتردد بحنان قائلة :- _اه يا حمزة .. تقريبا بشوف حبيبة فيك يا حبيبي بس متخفش انا معاك دايما يا حبيبي ..!! واخذت تضم الصغير اليها ب حنان وحب وتشم ب رائحته المسكرة وتدعو من **يم قلبها ان يكون بخير وسلام ..!! اما عن ذلك الوقف ب غير اي شعور بداخله كان يتمني ان يجد احد يهتم به لو مجرد جزء من اهتمام الصغير ولكن بتهكم لا احد وعاد النظر مرة اخري اليهم ان الاهتمام هو نابع من حنان ودفء حقيقي فـ حمدا الله ان طفله اصبح لديه من يكون ب جانبه حتي لا يكون وحيدا ك مثله ..!! فارس بهدوء :- _طب تمام .. هروح انا اشوف اللي ورايا ب ما انك هنا !! حور بلامبالاه :- _اتفضل .. وعلي العموم طبيعي اني هخلي بالي ان ابني .. مش هستني اوامرك !! الي هنا ويكفي يا فتاة لقد اخرجت ذلك المارد القاسي من جحره ..!! فارس بنبرة شديدة :- _بلاش تتعدي حدودك يا حور .. انتي فاهمه .. عن اذنك !! اردف ب تلك الكلمات التي تعتبر قاسية الي حد ما وايضا ارتجفت اوصل تلك المسكينه لكن تظل حواء حتي النهاية والتي مهما من كان امامها سوف ينتهي به الامر لا محالة ..!! سـٱبقـى طفلة مهما مضـى العمـر، طفلـة بٱحـلامهٱ ببرائتـهآ بابتسـامتهـآ بغـرورهـآ بـكوني أنا ..!! بعد ان تاكدت ان الصغير بخير ومعه المربية الخاصة به التي اتات بعد خروج ذلك المتعجرف وذلك ب نسبة لها اخذت تنزل إدراج السلالم بذهن شارد عما هو قادم ل تاخذها اقدامها حيث الجميع علي مائدة الطعام مجبر كل منهم علي ذلك والقت ب سلامها مع الرد الجميع عليها ..!! حور بابتسامه :- _صباح الخير الجميع :- _صباح النور الجد ثروت :- _اخبارك يا حور دلوقتى !! حور بهدوء :- _الحمدلله يا جدو انا تمام بس مع الوقت هحاول اتعود .. بس ممكن طلب يعني !! الجد :- _طبعا .. قولي !! حور :- _كانت عايزة مكتب خاصة بيا في الشركة عشان مجال شغلي وعايزة ابدا من الاسبوع الجاي عشان حضرتك وعدني بكده !! الجد بتأكيد :- _وانا لسه عند وعدي ليكي يا حور وهيكون جاهز حتي تساعدي والدك وعمك واخوكي وفارس ..!! وكانه ب مجرد سمع اسمه يصبح الهواء غير موجود ب مكان من حولها .. لو تعلمين يا حواء .. اي أنتِ يا حورية من الجنة ان قدرك سيكون هو سجن ذلك الفارس وانك سجينة اليها لا محالة لما قولتي اي حرف ليس كلمة ب حقه ولكن الصبر ..!! حور بجدية:- _شكرا مها والدتها :- _وليه التعب يا حور يا بنتي بس خليكي معايا ..!! حور وهي تقبل راسها :- _ يا ست الكل ما انتي عارفه بنتك شعلة نشاط ومبقاش حور لو معملتش غير كده ..!! واحلام والدة فارس :- _ربنا معاكي يا حور !! حور :- _شكرا ليكي يا طنط !! جنة وب محاولة ل تخفيف الجو بمرح خفيف لتردد بابتسامة قائلة :- _طب وانا ماليش في الحب ده يعني انا عايزة زي حور بقي !! الجد بابتسامه :- _خلصي بس جامعتك وانا اجيب ليكي مكتب زيها يا جنة هانم !! جنة بضحك :- _احلي جدو هواري مثلا !! حمزة بابتسامه :- _ماشي يا ست جنة الحياة هانم خدي جدك في صفك ليكي حقك مش اصغر احفاده ..!! جنة بسعادة :- _يا بابا يا حبيبي انت اللي في قلب حتي لو ايه ..!! ل توجه نظرها ل شخص يري كل تصرف يص*ر منها وهي لا تعطي فقط اليه غير الامبالاه .. اما هو ف ياخذ منه كل كيانه وروحه من تصرفات صغيرته الرائعة بكل شيء يحدث منها فهي بالفعل جنة الحياة ..!! ليقطع ذلك ال**ت حور ب سؤال والدها عن قررها وعدم مشاركته الحديث معاهم ..!! حور :- _بابا حضرتك .. موافق .. او زعلان من قرري !! امجد بابتسامه خفيفة :- _لا يا حبيبتي انا بخير .. المهم فرحتك يا حبيبة !! حور بنظرة الي والدها وابتسم وحزن الجميع علي ذلك الاب :- _انا حور يا حبيبي بس انا فرحانه انك موافق وانم مش زعلان واكيد هتشجعني وتقف جمبي وكمان موافقة يكون ليا اسم كمان مش اسم واحد ما انا وهي واحد اكيد ..!! لياخذها امجد في احضانه ويربت علي ظهرها من وجع قلبه علي فراق ابنته الغالية واعز ما في قلبه ولكن يحمد الله من **يم قلبه ان اولاده باقين بخير ولا يوجد بهم سوء او ضرر ل يعفو الله علي قلوبهم ويطيب قريبا ..!! غــسل الله قلوبـكم بَ ماء اليقيـن ..!! ينظر امامه ب شرود وانزعاج من تلك المتمردة رحل سريعا من المكان الذي تتواجد به لم يكن ل ينتظر دقيقة معاها في نفس المكان ..!! يشعر من تعاملها معه وكانه قتل لها احد من عائلتها او ليسوا عائلة لم يكن هناك اي تعامل من قبل بينهم والان اصبح مجبر علي ذلك التعامل معها ف تحترق هي ب نار انتقامه !! فارس بغضب :- _انا هخليها تقول حقي برقبتي ست حور هانم بس الصبر ..!! يا ابن ادم احظر من مكر حواء في ان كنت لد*ك المكر و الخادع فـ هي اشد واقسي منك ولكن يا مسكين ف قلبك سـ يتمني لو نظرة منها اليك او كلمة ل ترفع بك و ب قلبك الي سماء العاشقين حد النخاع ف سلاما علي قلبك حتي ذلك الحب الي ما لا نهاية ..!! صلوا على من كان يحافظ على حياة الروح بذكر الله في كل وعلى كل حال ..!! ‏مش مطلوب منك تفضل متمسك بشخص وهو دماغه ضايعه ومش مستوعب حجم تعبك معاه، مش مطلوب تفضل تشرح وتبرر وتاخد من صحتك ونفسيتك ومفيش خطوه جد أساسا من اللى قصادك، مش مطلوب ده يحصل علشان تبقى قصاده بتعمل مجهود و تراضيه وهو مبيعملش ربع الجهد ده ..!! ♕♕ بس الاكيد لو كنت أقرب ليا مني أو ما بينا سنين فراق، روحك هتفضل طيف ملازم سكتي، غنوايه ساكنه في وحدتي، عمري اللي لسه ما عيشتهوش !! ‏حاستك السادسة، وشعورك بوجوب الابتعاد، رغبتك بال**ت وتراجعك عن الكلام .. إحساسك الغريب بأنه ليس عليك فعل هذا أو ذاك .. هذه الأشياء لم توجد عبثاً ، اتبعها بعقلك !! الفصل السادس :- -حرب بدون الراء- انا كنت بحلم تجمعنا صدفة انا كنت خايفة من الدنيا عارفة دلوقتي خالص شايفه عينيا ..!! و إنْ رأيتُك لِلمرة الف لن تتغير تلك النظرة حين آراك ..!!?? ‏الدعم بنحتاجه لما بنعمل حاجه جديده بنحتاج اللي ينبهر بالحاجه دي ويبين قد اي ان الحاجه اللي عملناها عظيمه حتى لو الحاجه دي مش حلوه مينافقناش بس ميقولهاش فوشنا انها وحشه واحنا مبهورين بيها واما نزعل بنحتاج اللي يقول انا جنبك حاسس بايه سامعك حتى لو مضايق مفهاش حاجه لما نعيط مع بعض ‏وبعدها نضحك ضحكه تنسينا كنا بنعيط ليه نحس ان حد جنبنا حد بيحبنا بجد واما نفرح بنحتاج حد يبان فعينه لمعة الفرح ان احنا مبسوطين حد يكون فخور بينا علشان مبسوطين ويتبسط معانا ..!! كان ينظر امامه ب شرود وانزعاج من تلك المتمردة رحل سريعا من المكان الذي تتواجد به لم يكن ل ينتظر دقيقة معاها في نفس المكان ..!! يشعر من تعاملها معه وكانه قتل لها احد من عائلتها او ليسوا عائلة لم يكن هناك اي تعامل من قبل بينهم والان اصبح مجبر علي ذلك التعامل معها ف تحترق نار انتقامه ..!! فارس بغضب :- _انا هخليها تقول حقي برقبتي ست حور هانم بس الصبر ..!! يا ابن ادم احظر من مكر حواء في ان كنت لد*ك المكر والخادع فـ هي اشد واقسي منك ولكن يا مسكين ف قلبك سـ يتمني لو نظرة منها اليك او كلمة ل ترفع بك و ب قلبك الي سماء العاشقين حد النخاع ف سلاما علي قلبك حتي ذلك الحب الي ما لا نهاية ..!! ل يتن*د بداخله ويخرج من شروده بعض الطرقات ويعود الي وضعه بلامبالاه ويسمح الي ذلك الشخص بالدخول ..!! _اتفضل !! رامي بتعجب :- _ايه ده انت هنا من بدري ولا ايه !! فارس بهدوء :- _لسه .. فاكر تسأل !! رامي وهو يجلس امامه ويردد في مكر قائلا :- _عشان محدش شافك الصبح .. زي اللي ابتخر في ثانية .. والهواري ال كبير سأل عليك !! فارس وهو يتعدل وينظر اليها ويتحدث ببرود قائلا :- _متخفش .. انا مش حمزة الصغير .. عشان الكل يخاف عليا كده ..!! رامي بهدوء :- _يا فارس .. انسي بقي .. و !! فارس بغضب :- محدش يقول .. انسي .. محدش يقول .. كمل حياتك عادي .. ابدا يا رامي .. انا عمري ما هنسي وهفضل كده لحد ما اوصل علي اللي في بالي تمام ..!! رامي بهدوء :- _الكل ابتداء يعيش حياته .. انت ليه مش كده .. وعندك حق في كل حاجه .. بس لو حياتك ملهاش تمن .. في حياة ابنك بردو ..!! فارس بشرسة :- انا بس اللي يفكر يرش ابني بالمياه ارشه بالدم .. ده اغلي ما ليا في حياتي .. وابن حبيبة .. عشان كده اللي هيفكر بس يقرب منه هيموت ومش بسهولة ب نار هتحترق فيه طول حياته حتي بعد اما يموت !! رامي بتنهيده:- _ده مش يوم ولا اتنين انتقام دول سنتين يا فارس !! فارس بلا مبالاه :- _ولو حتي الف لحد اما اوصل ليه واخليه يدوق من مجرد تفكير وصله ان يعمل كده بس في عائله الهواري ..!! رامي باستنكار :- _اكتر من اللي عملته فيه !! فارس بثقة :- _طبعاا .. بس سيبك وخلينا في شغلنا !! رامي بيأس :- _ماشي يا صاحبي .. وعلي سيرة الشغل الهواري قرر .. ان حور .. هتكون المسئول القانوني عشان الشركة .. وهتبدا من اول الاسبوع الجاي !! فارس بلا مبالاه:- _مفيش مش .. نععععم حور مين دي كمان اللي هتيجي الشركة !! رامي بتعجب:- _وهو في كام حور عندنا .. حور اختي يعني يا فارس .. انت نسيت انها دراسة قانون وكانت في ايطاليا اربع سنين عشان كده !! فارس بتوعد :- _نهارك اسود وزفت علي دماغك يا ست حور !! فارس بابتسامه صفراء :- _تنور الشركة والمكان كله ..!! رامي بخوف مصطنع :- _مش عارف ليه انا حاسس من جوايا اني خايف منك انت بذات يا ابو حمزه !! وعلي سيرة حمزة ذلك الذي اخذ قلبه وقلب جميع افراد العائله جميعها وعلي رغم من ولادته منذ يومين فقط لكن اخذ قلبه وهو فقط من يجعله يشعر بانه ايضا طفل معه ..!! فارس بابتسامه :- _حمزة .. ده قلبي وروحي .. بس عشان خاطره هو هعدي الموضوع بس مش كل مرة علي كده !! رامي بضحك:- _حبيب خاله طبعا .. واخد قلب الكل ربنا يخليه ليك يا صاحبي !! فارس بابتسامة :- _يارب !! الحبُ هو شخصانِ مليئانِ بالأضرار، يتركان العالم جانِباً، و يحاولان ترميم بعضِهما البعض، بهدوءٍ ورِقة ..!! _تقدري بقي تقولي ليا ازاي هنقدر نعدي الازمة دي بعد كلام جدك امبارح ..!! تلك الكلمات اردف بها حور ب قليل من الغضب وهي تحمل الصغير حمزة بيدها وهو ينظر اليهم بدون معرفة والي جانبه جنة الحياة التي توجه اليها الكلام من اجل ايجاد حل في مشكلتهم ..!! جنة بعبوس :- _يعني انا كلن في ايدي حاجه انا كمان يا حورية وقولت لا يعني !! لتض*بها علي راسها بخفة وب انزعاج من تكرر لقب حورية ..!! _اقولت مية مرة .. مية مرة .. بلاش حورية دي بتض*بي وتزعلي في الاخر ماشي .. بس هقول ايه اخوكي بالظبط !! جنة باستنكار :- _طب انا مالي يا لمبي .. سوري يا حور .. اقصد يا حور هانم امجد الهوارى .. حلو كده !! حور بضحك :- _حلو ماشي بس شايف يا حمزة عمتك دي .. عاوزه يتولع فيها عشان ل**نها .. بس ماشي انا هعديها المرة دي .. وركزي معايا !! جنة بضحك :- _حااضر يا افندم !! و بعد ان فكرت حور قليل كانت قد تحدثت بما سيحدث اذا تحدث من الجد او احد عن ذلك الموضوع وينتهي قبل ان يبدا ..!! جنة بانبهار :- _صح .. ده انتي عليكي دماغ طبعا تمام جدا .. وانا معاكي !! جنة بضحك :- _شكلي هحب جو العصابات ده وهنعمل احلي شغل جامد !! حور بضحك وتحذير:- _ماشي يا عصابة هانم .. بس محدش يعرف تمام !! جنة بغمزة :- _تمام جدا !! تتمني من داخلها ان تمر الامور علي خير و لا يحدث ما يشتت العائلة ..!! حور :- _خير .. خير .. ان شاء الله !! الجمال يسكن الأرواح المُدركة أن خلف كل عسر يسر آت لا محالة وأن ما بقي أكثر مما أُخذ وأن ما عند الله خير وأبقى ..!! بعد حلول الليل وذهاب الجميع الي النوم قرر ان يعود ف وقت متاخر فهو لا يريد ان يرى او يتكلم مع احد .. يكفي ما به من تلك الايام اصبح يرهق نفسه بالعمل ويعود بعد حلول الظلام حتي يستريح قليل وفي الصبح الباكر يهرب الي شركته .. حتي لا يسأله احد ب ماذا سيفعل مع تلك الحياة التي لما يعود يتمني بها اي شيء غير بعض الراحة ..!! دخل الي غرفته ببطيء و وقع علي الفراش دون حرك وما هي الا ثواني وكان يغط في نوم عميق وبعدها كان !! كان يسير مرة اخري علي بعض الاعشاب الخضراء ولكن الان هو ب حديقة بها ازهار وورود من مختلفة الاشكال والالوان وصوت اطفال يلعبوا وامراة تجلس علي ذلك المقعد وباحضانها طفلة صغيرة وكان ..!! قنوع بِكُلّ شيء إلّا بك، أنانيّ ..!! ‏"لم تكن مشكلتي في التعثرات ، أعرف نفسي جيدًا وأثق كل الثقة انني أستطيع تجاوز اي شيء مهما كان صعبًا ، ما يقلقني إنني فقدت الشغف حتى في النهوض مرة أخرى ..!! ♕♕ - الامور غدت متشابهه لم اعد اكترث بـ عطرك ان مررت بجانبي ، لا اهتم ان اميز صوتك من بين الجميع لم تعد من اهتماماتي ..!! -و ما الحُب ..؟؟ أن تنسى كل الناس وتسرح في شخص واحد ..!!
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD