البارت الثالث.

2047 Words
حمزه بابتسامه و هو يومئ برأسه : شكرا من كل قلبي يا همس همس: ما فيش بيننا شكرا يا حمزه يلا بينا حمزه و هو ينظر الى الامام: يلا بينا هي صاحبتك فين صحيح همس : هربت علشان ما حدش يشوفها و هي ماشيه معك حمزه : طيب ما تعملي زيها انت كمان همس: اعمل زيها ازاي مش فاهمه حمزه: يعني امشي و انا هبقى امشي وراك و اعرف العنوان و اجي لوحدي همس و كادت انت تنطق بالموافقه لكن تراجعت في اللحظه الاخيره لكي لا تسبب له الاحراج و قد شككت انه يريد التراجع و العوده عن هذا الطريق : لا لا ما فيش مشكله بالنسبه لي انا اصلا ما بفكرش في كلام الناس عند الناس كده كده هتتكلم لو مشيت ورايا عيال ولا في واحد جاي وراها لو مشيت معها هيقولوا في واحد جاي معها فمش هتفرق كثير بالنسبه لي اصلا انا من النوع اللي طالما ما عملتش حاجه تغضب ربنا خلاص ما بفكرش في حاجه ثانيه الناس كده كده هتتكلم فكلام الناس بالنسبه لي مش مقياس لاي حاجه يعني و زيه زي عدمه فعلا لا بيقدم و لا بياخر زي ما بيقولوا وكمان لو انا مشيت مش هنكمل ان انت هتيجي ممكن تحس ان الموضوع محرج او ثقيل وكده وتمشي فانا مش عايزه ده يحصل بس يلا بينا علشان انا متاخره اصلا و اهلي اكيد قلقانين علي دلوقت علشان هم عارفين مواعيدي حمزه: و هو يسير بجانبها شخصيتك جميله قويه همس همس بخجل و هي تخفيض راسي على: شكرا يا حمزه ممكن ما فيش كرش في ثاني علشان ما تعرفش كل حاجه غير شكرا و ربنا يخليك حمزه: مبيشكرش فيك و الله باقول الحقيقه فعلا انت شخصيه جميله جدا مش عارف شفت كده في حياتي قبل كده و لا لا بس من بعد الغيبوبه اكيد ما شفتش زيك همس ضاحكه : معلش بكره تعيش و تشوف احسن مني ميه مره بس ما تبقاش تنسى الكلمتين دول بقى وقتها حمزه : اكيد مش هنسى غير لو فقدت الذاكره مره ثانيه بقى عشان الواحد ميضمنش ظروفه همس: لا خير ان شاء الله حمزه ان شاء الله ربنا يقدم اللي فيه الخير لسيرو معا حتى وصلوا الى منزل همس همس: اهلا و سهلا بك يعني حمزه في بيتنا المتواضع عارفه ان هو مش قد المقام بس معلش هو ده الموجود حمزه: لا و الله ابدا خالص المكان هنا جميل قوي و راحه و براحه نفسيه مجرد ما دخل الباب هو بجد عيب قوي لما اعض الايد اللي اتمدتلي و اقول ان مكانك مش كويس و قد كان منزلا متواضعا في حاره شعبيه مكون من طابقين الطابق الاول عباره عن مدخل للمنزل و درج و شقه مغلقه ثم الطابق الثاني همس و هي تشير الى ان شقه التي بالطابق الاول : دي الشقه اللي تقعد فيها ان شاء الله و احنا في الشقه اللي فوقك على طول حمزه: خير ان شاء الله همس: خير ما تقلقش يلا بينا ليصعدوا معا الي المبنى و تقوم همس بدق جرس الباب فيها صوت امها المرتفع من الداخل و هي تفتح الباب: كنت فين يا ستي عادي مش كل ده قلقتيني عليك و مبترديش على تليفونك ليه ثم ما تتفاجئ ب ظهور حمزه من خلفها تشير اليها باستفهام و مين ده همس باحراج : ده حمزه اللي حكيت لك عنه يا ماما انت نسيتي و لا ايه وبعدين انت هتسيب نوقف فين كده على الباب يا ست الكل و لا ايه ولدت همس و قد اغرورقت عيناها بالدموع: الف حمد لله على سلامتك يا ابني بجد انا مش مصدقه عيني ان انا شايفاك واقف قدامي ثم تبتعد عن الباب و تشير لهم بالدخول في ترحيب بهم : اتفضلوا اتفضلوا يا ابني بيتك و مطرحك تفضلوا الف حمد لله على سلامتك حمزه باستغراب من رد فعل السيده: الله يسلمك يا طنط و الدت همس: لا يا حبيبي طنط ايه بقى قل لي يا ماما ده انت زي حمزه ابني بالضبط او قولي لي يا ماما هناء حمزه بابتسامه : حاضر يا ماما لتشير لهم والدت همس الى غرفه الضيوف لكي توجه اليها و هي ترحب بها اتفضل يا حبيبي تفضل نورتنا نورت البيت هو انت فوق ثاني انت انت ما قلتيش ليه يا بنت ان حمزه فيها علشان كنا نروح نزور في المستشفى و نعمل الواجب معاه همس : هو فاق النهارده يا ماما و الدكتور كتبله على خروجه على طول والدت همس: طب كويس الحمد لله علشان ما تكليش دماغنا كل شويه حمزه حمزه ثاني مره بس عارف يا حمزه انت شكلك في الطبيعه احلى من الصور بكثير حمزه باستغراب : صور اي يا طنط هناء : الصور اللي .... همس و هي تغير الموضوع : اي يا ماما اي يا حبيبتي هو فين بابا و فين ضيافه حمزه أنتِ هتقعدي تحكي و لا ايه احنا جايين من المشوار بعيد و الراجل على لحم بطنه بقى على ستة شهور عايش على المحاليل عايزين عشاء محترم كده هناء: يقطعني يا ابنى ما تاخذني و الله من فرحتي بيك و فرحتي بقومتك بالسلامه و الله العظيم الواحد مش عارف يعمل ايه عايز يشيلك من على الأرض انا هاروح اجيب لكم حاجه اشربها و انادي ابو حمزه ده هيفرح قوي بيكم لتخرج والدتهم و تتركها في الغرفه بمفردها حمزه: و الدتك ست طيبه جدا زي ما قلتي بصراحه ما كنتش متوقع رد الفعل ده منها همس: انا قلت لك يا حمزه ما كنتش هجيبك هنا و الا و انا واثقه أنهم هيستقبلوك احسن استقبال و يعاملوك احسن معامله و كانك ابنهم بالضبط و هتشوف ده كمان لما تتعرف على بابا ليدخل والد همس في هذه اللحظه و على وجه ابتسامه بشوشه يقترب من حمزه وويعانقه سريعه و هو يربت على ظهره : الف حمد لله على السلامه يا ابني نورت الدنيا من جديد بقومتك حمد لله على سلامتك حمزه : الله يسلمك يا اونكل والده همس : ممكن ايه بقى احنا هنا في حاره يا اما تقول لي يا عمي عبد العزيز او يا عمي حمزه : حاضر يا عمي والد همس : يحضر لك الخير يا ابني انت فقوق امتى انا لسه كنت عندك امبارح حمزه باستغراب: انا فوقت النهارده يا عم بس انت كنت عندي ليه همس: احمي زي ما قلت لك يا حمزه اهلي عارفين كل حاجه عنك من كلامي عليك في بابا كان بيزور كان و هو بيوصلني لحد الشغل زي كل يوم حمزه: اه فهمت شكرا بجد و الله العظيم مش عارف اودي جمايلك دي كلها فين والدت همس و هي تتوجه الى الداخل و تحمل اكواب العصير : انا عملت لكم عصير فراوله باللبن من اللي بتحبه خالص تفتحه نفسكم بقى لحد ما اجهز الغداء و منها يفيدك يا حمزه علشان ما تدخلش الاكل بعد اذنك على طول علشان ما تتعبش حمزه: بجد شكرا يا امي تعبتك معي والددت همس: ما فيش تعب و الله يا ابني و لا اي حاجه بلاش كل شويه شكرا دي ما فيش شكر بين الاهل انت زي حمزه ابني الله يرحمه بالضبط هو انت اسمك ايه صحيح حمزه : مش عارف و الله يا امي عبد العزيز: مش عارف ازاي يا ابني بس همس بحزن : حمزه فقد الذاكره يا بابا هناء و هي تض*ب بكفيها على ص*رها: يا لهوي يا ضنايا يعني انت دلوقت مش فاكر اسمك و لا فاكر اي حاجه كان مستخبي لنا فين ده يا ربي حمزه : للاسف يا امي عبد العزيز: بس يا ست انت بلاش تفولي على الولد مهو زي الفل قدامك ما تخلقش يا حبيبي خير ان شاء الله ربنا يقومك بالسلامه و ذاكرتك ترجع لك قريب جدا حمزه: الدكتور قال ان هو فقدان مؤقت بس انا لازما مره بحاجات كنت بامر بها قبله الحادثه وده صعب جدا و ا نا مش فاكر اي حاجه و مش معي اى متعلقات شخصيه تعرفني انا مين او ابني يمين او كنت ساكن فين او اي حاجه عن حياتي قبل الحادثه عبد العزيز : خير ان شاء الله اللي عند ربنا مش بعيد يا ابني سلمها لربنا و هي هتمشي زي ما انت عايز. و احسن حمزه : و الله انا عملت كده فعلا يا عمي وكلت امري لربنا قلت ان هو مش هيضيع يعني وان شاء الله مش هيضيعني عبد العزيز : ان شاء الله يا ابني ونعم بالله ربنا يعينك على اللي انت فيه و يشفيك باذن الله طبعا يا حمزه انا مش محتاج اقول لك ان بيتي هو بيتك ومفتوح لك لحد ما ربنا يتم شفاك على خير الشقه اللي تحت فاضيه بعد ما ناكل لقمه سوا هتنزلهم و امها ينظف و يهوها و يفتحوها و هتبقى بتاعتك لحد ما تسيبها براحتك وقت ما ربنا يتم شفاك على خير ولو محتاج اي حاجه اطلبها مني من غير ما تت**ف انا و الله العظيم بعتبرك زي حمزه ابني الله يرحمه بالضبط من يوم ما انت دخلت المستشفى و همس شافتك و جات حكت لنا عنك همس :و ادي يا سيدي بابا اللي انت كنت خائف منه قلت لك ان اهلي طيبين و اولاد اصول وما صدقتش شفت يا حمزه زي ما قلت لك بالضبط و من غير ما نطلب كمان ثم توجه حديثها الى والدها الذي ينظر اليها بدون فهم: حمزه ما كانش عايز يجي معي يا بابا كان خائف من رد فعل كم لما اجيب راجل غريب معي البيت قلت له ان انا قائله لكم على كل حاجه و انكم عارفين انا كنت بافضل جنبها الفتره اللي فاتت و اراعيه و الكلام ده عبد العزيز : اخص عليك يا ابني و الله حرام عليك اللي انت بتقوله ده هتروح فين و انت في حالتك دي وبيتي مفتوح لك حمزه : هو انا فعلا فاقد الذاكره بس ما اعتقدش ان الناس كانت كده قبل الحادثه في حاجه غريبه قوي في البيت ده وفي كم انتم الثلاثه بالذات فيكم حاجه مختلفه عن كل البشر اللي شفتهم في حياتي قبل كده انتم ازاي طيبين كده و لا انتم في ايه بالضبط انا مش فاهم حاجه رد فعل لكم بالنسبه لي غريب حاسس ان في حاجه غلط هو انتم تعرفوني يا جماعه من قبل الحادث طيب عبد العزيز و هو يشير الى زوجته : هناء هو انت هتفضلي واقفه كده الغداء المحافظه يلا هناء: حاضر يا ابو حمزه حاضر ربع ساعه بالضبط و الغداء يكون على السفره تعالي يا بنت يا همس ساعديني همس : حاضر يا ماما بعد اذنكم يا جماعه بعد اذنك يا حمزه زي ما قلت لك البيت بيتك و اعتبر الحاج عبد العزيز باباك حمزه : بجد انا مش عارفه اشكركم ازاي و الله يا جماعه شكرا لكم كلكم على التعب اللي انا بتعبئه لكم ده هناء : يا ابني قلت لك ما فيش شكر بين الاهل ثم تخرج هي و ابنتها من الغرفه و يتركوا حمزه مع والد همس عبد العزيز: نورتنا يا حمزه و الله حمزه : ده نور حضرتك يا عمي بس انا عايزه اعرف فعلا هو انتم كنتم تعرفوني من قبل الحادثه اكيد يعني دي مش اول مره تشوفني فيها صح عبد العزيز : ايوه انا مش اول مره اشوفك انا دورت كثير قوي في المستشفى الفترات اللي فاتت دي حمزه : يعني انت كنت تعرفني مثلا قبل الحادثه و بعدين كنت بتزورني عشان انا تعبان و لا ايهمعلش انا عارف ان انا بسال اسئله كثيره بس زي ما انت عارف ان انا واحد فقد الذاكره في عايزه افهم وتائه قوي و الله علشان كده بحاول اوصل الامور ببعضها عبد العزيز: اسال براحتك يا حبيبي و انا هجاوبك على اللي انت بتسال عليه و ايوه لا انا ما كنتش اعرفك قبل الحادثه احنا نعرفك من يوم ما انت عملت حادثه و دخلت المستشفى يومها همس جات قاعدت تعيط لنا علشان خالتك كانت بين الحياه و الموت و هي حضرت معك العمليه الاولى اللي كانت في الدماغ اللي هي اصعب حاجه و قالت انك في العمليه قلبك وقف و اسعفوك و بعدين قالت انك انت في وقت خطر و لازم يمر ما هو ال 24 ساعه على خير علشان يتاكدوا ان انت هتعيش و بعدين انا و مامتها بقينا نتابع معها حالتك من كلامها عنك حمزه : كلام ايه عبد العزيز: همس بنتي من النوع اللي ما بيعرفش يخبي اي حاجه عني انا او مامتها كل يوم بعد ما ترجع من الشغل بعد الغداء كده بتقعد تحكي لنا على اللي حصل و ايه حصل معها في المستشفى و مين كان تعبان و مين دخل عمليات و كده بس ثاني يوم بعد العمليه فضلك مرافق لك 24 ساعه لحد ما الفتره دي عدت على خير ولقيتها بتتصل بيا تطمني عليك و تقول لي حمزه عدى مرحله الخطر يا بابا بقى احسن و المعدلات الحيويه عنده بقت كويسه جدا و بعدين كل يوم كانت بتيجي تحكي لنا عنك و ان لحد دلوقتي ما فيش حد جاء و أسأل عليك و كل حاجه بتحكيهالنا ما كانش معها سيره غيرك بس يا سيدي لحد ما احنا كلنا حبيناك من سيرتك و بقيت اجي ازورك في المستشفى.
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD