البارت الرابع و الثلاثون.

2181 Words
حنان و هي ترد علي سريعا من المطبخ و هي تقوم بارتداء حجابها و قد كانت ترتدي عباءه منزليه: انا في المطبخ يا حبيبي تعال على طول ما فيش احد حمزه بصوت منخفض: الحد هنا اصلا يا ستي مش عندك ثم يردف بصوت مرتفع: حاضر جاي لك اهو لينظر لهمس التى كانت تقف بجانبه ضاحكه: ما تدخلي تغيرت تنيلي بقى علشان ما ازعلكيش همس و هي تستمتع بأغاظته لترد بدلع : تؤ تؤ حمزه و هو يقترب منها بنظره ماكره : تمام علي و على اعدائي بقى لتهروا همس من امامه سريعا: خلاص و الله هاروح البس الاسدال اهو لتتوجه الى غرفتها سريعه و يتوجه هو الي المطبخ ضاحكا و هو يحمل اكياس الطعام التي قد اتى بها من الخارج اما هي فتوجهت الى غرفه نومها لتجد مروه خلف الباب و تنظر لها برفعة حاجب قائله : هو دي كانت محاوله اغراء و لا ده بيتهيالي بس علشان ان بعض الظن اثم و كده همس ضاحكه و هي تغلق الباب خلفها:: لا و الله العظيم ابدا مش كده خالص مروه : امال ايه همس: هو اولا انا كنت عايزه اعود حمزه ان هو يشوفني بطبيعتي و كده في البيت علشاناتخنقت من قعده الاسدال في البيت 24 ساعه قدامه وكده كده يعني احنا خلاص كتبنا الكتاب يعني بقى حلال ان هو يشوفني باي حاجه لكن هو اعترض و بصراحه عجبني شكله و هو خائف علي كده مروه: ايوه عاجبك شكل و هو خائف عليك و مش عايز الراجل يعمل اي حاجه تغضب ربنا انت بتعملي في كده ليه يا حرام عليك همس: انت هتعملي زي وهو حرام علي انا عملت ايه بس يا ناس مروه :يا بنتي انت كنت بتغريه انت بتدعيه للرذ*له فعلا همس ضاحكه: لا و الله ابدا ما كنتش بدعي لك اي حاجه و بعدين انا عارفه حمزه كويس عارفه ان هو بيعرف يتحكم في نفسه كويس و عارفه ان هو مستحيل هيعمل اي حاجه و انا لسه مش في بيته علشان هو اصلا عايز يحافظ على مروه : تقومي تعملي في كده يا جبروتك يا شيخه همس ضاحكه: بصراحه شكله فظيع و هو مش على بعضه كده مروه: هو فين ال**وف معلش هو فين الخجل و فين الحياه اللي كانوا عندك راحوا فين يعني انا اعرف مثلا واحده تتغير بعد ما اتجوزت عادي علشان خلاص بقى كل حاجه مباحه بالنسبه لها لكن واحده تتغير من قبل الجواز كده غريبه بصراحه همسه و هي تبحث عن اسدال صلاتها: و الله يا بنتي مش اتغيرت و لا حاجه بس زي ما تقولي كده انا ضامنه حمزه و عارفه و متاكده كويس ان هو مستحيل يعمل حاجه و بعدين انا مراته اصلا يعني فعادي يعني انا ما عملتش حاجه حرام و بعدين كلها شهرين و هنكون في بيت واحد و لا اقول لك في اوضه واحده علشان احنا اصلا كده كده في بيت واحد فما فيش داعي لك كل الكلام ده يعني مروه: غريبه جدا نظرياتك دي يا همس همس : صدقيني مش نظريات و لا حاجه انا بتصرف بتلقائيا مش اكثر و زي ما تقولي كده ما بقتش اخاف من حمزه او ات**ف منه و اخذت عليه بسرعه مروه : حالتك صعبه فعلاربنا يهد*كي يا صاحبتي و خف شويه على الراجل مش كده حرام عليك ده انسان برده و ممكن يغلط مش معصوم يعني عن الغلط همس : مع انه مش هيغلط و مش يعملها و انا واثقه من كده مليون في المئه لكن حاضر يا ستي مش هاعمل كده ثاني انا اصلا بادور على اسدالي اهو مروه : ايوه جدعه كده ربنا يهد*كي همس: يا رب يا اختي البسيها فوق العبايه بتاعتك طلامه مش هتاخدي شاور هنا و انا ها لبس الاسدال بتاعي و اخرج اشوف ماما خلصت غداء و لا لا علشان ناكل بسرعه و انا هاخذ شاور قبل ما نتعب من الهدوم المبلوله اللي احنا قاعدين فيها دي مروه : ماشي يا اختي يلا بس لو ما كانتش خلصت انا هامشي همس : لا هي خلاص خلصت لتخرج لتخرجها مس منال غرفه بعد ارتداء اسدال الصلاه الخاص بها لتجد حمزه يساعد والدتها في وضع الطعام على الطاوله همس و هي تتوجه اليه : عنك انت يا حمزه انت لسه راجع من الشغل استريح حته تعالي يا بنت يا مروه ساعدينا حمزه و هو يقوم بترك الاطباق لها: ماشي ثم يقوم بالقاء السلام على مروه و يخرج من غرفه الطعام متوجها الى غرفه التلفاز مش هي تروح لهم على راحتهم لينضم اليه عبد العزيز بعد قليل ويبقى و جالسين معا حتى انتهاء النساء من تحضير طعام الغداء لتاتي هناء لكي تدعوهم لتناول طعام الغداء ليذهبوا مع متوجهين الى طاوله الغداء جميعا عبد العزيز: عامله ايه يا مروه يا بنتي مروه : الحمد لله و الله يا عم ابقى احسن حال عبد العزيز : يا رب دائما اخبار والدك ايه مروه : كويس الحمد لله يا عمي بيسلم عليك همس: انتم ما جبتليش شيكولاته معكم عبد العزيز: لا ماجبناش هيبقى شوكولاته بالليل و بالنهار همس: و انت يا حمزه حمزه : و الله ما اعرفش ان انت عايزه ما كلمتنيش ليه قلت لي علاء اللي انت عايزاه و انا اجيبه لك معي وانا راجع بس مش مشكله هاروح اجيب لك اللي انت عايزاه بعد الغداء حاضر همس: ما انا قلت لبابا قبل مايخرج بس الظاهر كده يبقى هو طنش علشان ما تجيبليش دلوقتي ويجيب لي بالليل ثاني عبد العزيز : ايوه مضبوط كده اصلا كثر الشيكولاته ده غلط عليك همس : ماشي يا زيرو ماشي بس عموما في شيكولاته في الثلاجه من بتاعه الخطوبه هنخلص عليها انا و مروه بعد الغداء علشان انا وعدتها بالشيكولاته و بالليل حمزه هيجيب لي ثاني حمزه : عيوني همس: تسلم عيونك يا رب حمزه : تسلمي لي من كل شر همس : و انت كمان ليكملوا جميعهم تناول طعام الغداء معا ثم يتوجه الى غرفه التلفاز و معهم مروه التي رفضت همس تركها ان تذهب الى منزلها دون تناول الشاي و الشيكولاته التي قد وعدتها مروه : حرام عليك يا بنتي هدومي كلها ميه من تحت خليني اروح هابقى اجي لك ثاني بالليل همس: لا ما ليش دعوه انت من الصبح تعبانه معي و من الصبح بتنظفي و تغسلي سجاد و تمسحي مش هاسيبك تتحركي غير لما تشربي شاي معانا و تاكلي شيكولاته اللي انا وعدتك بها مروه و هي تجلس بقله حيله لانها تعرف جيدا ان همس عندما ت**م على شيء لا يستطيع احد تغييره : طيب يلا يا همس عشان بعدين ها تعب بسببك همس : حاضر و الله هاروح اجيبهم بسرعه بس متتحركيش ما تخلوهاش تمشي يا جماعه هناء : خليكي قاعده يا مروه انت عايزه تمشي ليه اصلا لسه الوقت بدري يا حبيبتي مروه: ارجع البيت و الله يا خالتي علشان اغير هدومي المبلوله القهوه دي من الغسيل و المسيح دي هناء باحراج: هيا همس خليتك تلبسي العبايه على الهدوم المبلوله و لا ايه مروه: لا و الله يا خالتي هي قالت لي ادخل اخذ شاور و البس هدوم من عندها و كده بس انا اللي رفضت قلت لما اروح البيت بالمره و كده يعني هناء بعتاب: طيب ليه كده بس يا بنتي مش ده بيتك و ده بيتك ايه الفرق يعني مروه مفيش فرق و الله اود ان انا اصلا كنت مروحه و بعدين همس خليتني اقعد غصب عني انا كنت فاكره ان انا ارجع اغير في البيت و كده همس و هي تدخل الغرفه في هذه اللحظه: الشيكولاته يا مروتي مروه و هي تأخذ الشيكولاته منها: تسلمي يا قلب مروتك لتجلس همس بجانبها ابتسامه قائله : طلعت لكم عين مروه النهارده ياجماعه بجد هديتها لها ماسبتنيش غير لما خلصنا عبد العزيز : تسلم يا بنتي كثر خيرك معلش دائما تعبينك معنا ان شاء الله تتعب لك هي كمان في الافراح مروه بابتسامه: تسلم يا عم ربنا يخليك ما فيش تعب و لا حاجه و الله لتبقى مروه معهم لوقت القصير ثم تذهب الى منزلهابعد قضائها اغلب اليوم مع صديقتها في مساعدتها فى التنظيف اما همس فقط بقت جالسه مع عائلتها الصغيره حتى استاذنا حمزه بالهبوط الى الاسفل لكي يستريح بعد عودته من الباقه الذي يعمل به لا تاخذ فى الساعه الثامنه كالعاده لكن هذه المره كانت همس ياما تيقظه ليس والدها حمزه و: هو يقوم بفتح باب الشقه لها بنعاس: انت مش معك مفتاح يا بنتي بتخبطي اللي هي و ترن الجرس حرام عليك همس: عشان اصحيك بابا بيقول لك ايه الجهاز علشان تمشوا حمزه و هو يتوجها الى الداخل: تعالى طيب همس: ما انت هتدخل تجهز انا هاجي اعمل ايه حمزه : خلاص براحتك يمشي طيب و خد الباب في ايدك همس و هي تتوجه الى داخل الشقه: في ايه ما لك يا حمزه حمزه و هو يجلس على الاريكه في الردهة الداخليه للشقه : مفيش يا همسه ما انا باقول لك تعالى وانت مش راضيه تيجي وانا مش قادره اقف صاحي من النوم همسه و هي تجلس بجانبه بقلق و تنظر اليه بتفحص شديد: و ده على اساس اني ما اعرفكش حمزه مالك شكلك تعبان و لا في حاجه مضايقاك طيب زعلان مني في حاجه حمزه بنفي سريعا: لا ابدا يا حبيبتي ما فيش اي حاجه انا كويس ومش زعلان منك في حاجه هو انت عاوزه حاجه اصلا عشان ازعل منك يا بنتي صاحي من النوم بس همس و هي تحرك راسها من اليمين الى اليسار؛ لا يا حمزه في حاجه انا كده ان في حاجه انت مش طبيعي حمزه لا والله يا حبيبتي مش اي حاجه بس حاسس بشويه صداقه مش اكثر ولا عشان ما لحقتش ايام كويس يعني بس همس: طيب حاسس بالوجع فين بالضبط حمزه و هو يضع يده على موضع جبهته: هنا كده. لتقف همسه سريع و تتوجه الى حمزه و تقف امامه و تبدا في تدليك راسه بحركات دائريه باناملها قائلة : ارجع شويه براسك يا حمزه حمزه ما هو يعود بظهره الى ظهر الأريكة : اهو لتبقى همس لتقوم بتدليك راسه لوقت طويل حتى بدات ملامحها تلين بين يديها همس: بقيت كويس دلوقتي حمزه و هو يعتدل و يقبل يدها و يجعلها تجلس بجانبه : تسلم ايد*ك يا حبيبتي بقيت احسن بكثير همس بالخجل و التوتر و هي تبتعد عنه سريعا: طيب يا حبيبي الف سلامه عليك انا هطلع بقى حمزه و هو يجلسها بجانبها من جديد : اقعدي طيب رائحه فين همس: هطلع فوق حمزه : أنتِ خايفه من اي في أي مالك يا همس انا جوزك يا ماما همس: عارفه انك جوزي انا بس عايزه اطلع علشان اسيبك تجهز علشان تنزل حمزه : همس بلاش كدب و متخفيش مني علشان انا عمري ما هعمل حاجه تخوفك مني همس : حاضر حمزه: يحضرلك الخير يا روحي عملتوا اي النهارده همس : مفيش نضفنا البيت و غسلنا السجاد ونظفنا الشقه مكان الخطوبه امبارح ويا بس ماما كانت تجهز الاكل طبعا علشان تيجوا تلاقوا جاهز و انا ومروه اعمل لك كل حاجه سوا ماسبتنيش بصراحه فضلت معي طول اليوم لحد ما رجعتوا حمزه: طيب كويس و الله ما انت حلال مروه دينا ربنا يكرمها هي كمان ان شاء الله قريب همس: ان شاء الله يا رب حمزه: طيب مش عايزه تقولي لي حاجه همس باستغراب من هذه الاسئله: حاجه ايه مثلا حمزه : زي ان انت مثلا رحت بيت مره من غير ما اكون موجود همس باستغراب : بس انا ما رحتش بيت مروه و انت مش موجوده حمزه: امال جبتيها ازاي علشان تعمل معك الحاجات اللي هي عملتها معك النهارده همس : و هي تنظر الى هاتفها بالتليفون حمزه : امممم طيب همس: هو في ايه انت مش مصدقني و الله العظيم ما روحت حمزه: خلاص يا حبيبتي طالما قلت لها رحتش يبقى مره احتاج من غير ما تحلفي او تعملي حاجه همس : بس انا حاسه ان انت مش مصدقني واصلا بعدين ايه السؤال ده انت عرفت ازاي ان انا اللي جبت مروه اصلا حمزه بصدق: ما فيش و الله بس عمو لما جاء الشغل الصبح هل القهوه و كده قلت له هو انت مش كنت واخذ اجازه النهارده علشان تستريح في البيت و الكلام ده فقالان هو مش عارف يقعد في البيت و كده علشان انت و ماما هناء بتنظف و كمان كنت لسه هتروحي تريدي مروه علشان تساعدكم في التنظيف و الحاجات دي انا بصراحه زعلت علشان انا كنت اتكلم معك في موضوع مروه ده وكده و احنا اتفقنا على حاجه معينه فبصراحه يعني نزلت و كده و كنت مستني ان انت مثلا تكلميني او كده او على الاقل لما ارجع مثلا تقولي لي ان انت مثل القطط ريت تروحي تناديها علشان تيجي تساعدكم في التنظيف او مامتك الطلبه الطلب ده منك وما عرفتيش مثلا تقولي لا كده لكن انت ما فتحتيش معي الموضوع او جبت سيرته فعلشان كده سالت همس له والله يا حبيبي علشان انا اصلا ما رحتش عشان كده ما كلمتش و لا جبت سيره الموضوع اصل ماما فعلا طلبت مني اروح النادي مروه من بيتها و انا قلت لها ان انت اصلا قلت لي ان هو مش هينفع ان انا اروح عندها البيت ثاني و فهمتها الموقف يعني و ان انت بتغير على علشان حازم و علشان هو بصاص و عينه زايغه و الكلام ده كله و قالت لي ان حمزه عنده حق و هو بيخاف عليك و ما تردش او حاجه و بعدين انا اصلا عمري ما هات**ف ان انا اقول حاجه زي دي لامي مثلا او احراج ان انا اقول لها كده في اروح مثلا مكان انت طلبت مني ما راحوش لا طبعا انا اللي باعمل حاجه و لا عيب و لا حرام علشان ات**ف منها و اخبيها ان كنت انا اصلا مروه نفسها قلت لها ان انا مش بروح عندهم من غير ما تكون معي او على التليفون من وقت ما اتخطبنا و شاف*ني و انا بشاورلك من الشباك اني انا خلاص طلعت و كده هات**ف من ماما يعني
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD