اتمني الروايه تعجب كل القراء ♥️♥️♥️
ويارب البارت ينال اعجابكو وياريت تسبيلو كومنتات كتير لان دا الي بيشجعني اكمل كل يوم واكتب اكتر وابتشجعكو بقدر انزل الروايه يومي
ويارب الكل يتواصل معايا ويسيبلي كومنتات كتير برأيكم وتوقعكو عن الروايه وتحبو انزل معاها روايه ارهقني عشقكك الجزء التاني
ولا ان شاءالله اول ماروايه دي تخلص نبدء ننزل الجزء التاني من روايه ارهقني عشقكك ونكمل حكايه ابطالنا الي وحشونا ???
لو ف اي انتقاد للروايه دي ياريت تقولولي وتقولو توقعاتكو
وحبيتو مين اكتر ف الكابلز
فرح ودياب
ولا قمر وفراس
للعلم لسه عندنا ابطال وكابلز هتظر اكتر وواثقه انها هتعجبكو
............................ ...........................
محمد : لاء يا حنيفة حفيدتي تعرف الاصول .. بس تعرف كمان خجل البنات ولا انتي ماتعرفهوش .. ليكمل حديثه .. متفضلو يا رجال
................. .............. ................. ......................... ................. ..............................
ف حجره فرح
فرح : اخيرا وصلتو انا خوفت ما تعرفوش تيجوا
قمر : عامله ايه يافرح هنا الاول طمنينا عليكي
فرح : انا بخير .. انتو عاملين ايه
سمر : وهي تضمها .. واحنا بخير يا بتي مش تقلقي علينا
هند : التي تنظر لشمس .. فهي تريد الحديث مع فرح عن خطتهم للهروب .. لتنظر لفرح مره اخري
فرح : ما تقلقيش ياطنط هند .. دي شمس وانا حكيتلها كل حاجه وهي عندها استعداد تساعدنا
قمر : انتي شمس ؟؟
شمس : بخجل .. ايوة وهي تظن انها تسال عنها لمعرفه جميع القبائل بالحادثة التي مرت بها وهي صغيره وأدت لوفاه ابيها .. وبالرغم من جمال وجهها وروحها الا ان يوجد حروق ف ذراعها الايسر وايضا قدمها ولا تستطيع السير بطريقه صحيحه فهي تعرج اثناء المشي وهذا سبب خجلها الدائم وايضا عدم خروجها امام اي احد
قمر : بضحكه .. معاها حق ماما علي كدا انتي احلي مني فعلا
شمس : بضحكه خافته .. شكرا
قمر : انتي مش عارفاني
شمس : هو انا شوفتك قبل كدا
قمر : احنا جينا الدنيا سوا وف نفس اليوم وف نفس الوقت .. وعلشان اهلنا بيغيروا من بعض لما ابوكي سماكي شمس سموني قمر
شمس : انا ماكنتش اعرف
قمر : التي ضمتها .. بس انا مبسوطة اوي اني قابلتك
شمس : والتي خرجت قليلا من خجلها لتبتسم من قلبها .. وانا كمان مبسوطة اني عرفتك
هند : طيب خلونا نشوف هنعمل ايه دلوقت يابنات بقا
فرح : هنعمل ايه ف ايه ياطنط .. مش قولتلي هتمشيني من هنا
هند : ايوة يافرح وانا عند وعدي واتفقت مع العربيه الي هاتخدك وتوصلك لحد المطار بكره انتي وفهد واخدت الورق بتاعكو من ورا دياب وكله جاهز .. وبكره انتي هتجي القصر علشان عرسك وقتها انا ههربك وهم بيقدموا الشبكه لقمر
فرح : وهي تقبلها .. بجد شكراا علي كل الي بتعمليه علشاني
هند : انا عاوزاكي دلوقت تلبسي وانزلي كان كل حاجه عادي وتاخدي شبكتك وتعدي اليوم لحد بكره بس
فرح : يعني لازم البس الشبكه
هند : ايوة يابنتي ويلا اتاخرنا عليهم تحت
فرح : والتي بدءت ف تجهيز لبسها وبعد فتره .. انا جهزه يلا ننزل
شمس : بس يافرح مش هينفع تنزلي كدا
فرح : باستغراب .. ليه
قمر : والتي فهمت نظرات شمس جيدا .. فرح ماينفعش تنزلي ب*عرك قدام الرجاله كدا
فرح : بس انا مش محجبه
شمس : حطي الطرحه علي راس بس قدام الرجاله علشان ماحدش يتكلم
قمر : خصوصا ان حنيفه تحت وماهتصدق تقوم دياب واحنا عاوزينها تعدي علي خير علشان بكره
فرح : باستسلام خلاص هحط الطرحه وامري لله
قمر : زي القمر يافرح .. انا هزرغطلك وانتي نازله حتي لو كذب بس مش قادره امسك نفسي .. لتقوم بفعلها
فرح : انتي مجنونه يابنتي .. يلا ننزل
شمس : باحراج طيب انزلوا انتو وانا هنزل وراكو
قمر : ورانا ايه .. انتي هتنزلي معايا ياقمر انتي
شمس : بضحكه خجله .. دا انتي الي قمر
قمر : وهي تقوم بوضع يدها بيد شمس وتسير معها حتي تخلصها من خجلها .. بالمناسبه عاوزاكي ف نقطه هامه ف الموضوع دا
شمس : موضوع ايه
قمر : ايه رأيك نبدل الاسماء . . الصراحه عجبني شمس عن قمر
شمس : بضحكه .. وماله ياشمس .. انا موافقه
.................. ................. .......................... ..................................................
ف الاسفل ف المضيفه
محمد : باعجاب .. ماشاءالله يابنتي .. ادخلي
دياب : والذي اعجب بحجابها وانبهر بجمالها ولكنه ازاح بصره سريعا عنها
ليبدؤ سريعا ف تقديم شبكه العروسه والتي بدءت حنيفه بهديتها لفرح
حنيفه : وهي تقدم الهديه لفرح .. مب**ك ياعروسه .. لتضع اسورتين ف يدها بعنف
فرح : بوجع مكتوم .. الله يبارك ف حضرتك
ثم غالب عمها وزوجته : الف مب**ك يابنيتي .. ودي حاجه بسيطه مني يارب تعجبك .. ليقوم باخراج سلسله جميله ومعها خاتم وتبدوا انها من اختيار قمر
فرح : وهي تحضن عمها وزوجته .. شكرا ياعمي .. جميله اووي الهديه
حنيفه : باستهجان .. مش بقولك ماعرفتش تعلمها عادتنا بس احنا هنعرف نعلمها كويس
لياتي دور دياب اخيرا : ويقوم بامساك يد فرح تحت الانظار الحاقده والفرحه حتي وان كان كذبا
دياب : الف مب**ك يابنت عمي .. ويقوم بالبسها الدبله ثم بعض الاساور وكردان
هند : وهي كانت الاخيره .. لتقوم باحتضان فرح .. الف مب**ك يابنتي انا لو ف يوم هتمني عروسه لابني مش هتبقي الا انتي .. داا خاتم غالي علياا يارب يعجبك
فرح : والتي احست بصدق كلامها .. لتاخذ الخاتم وتري اسم ولدتها علي الخاتم .. مما جعلها تبكي وتحضتنها سريعا ..
هند ماتبكيش يافرح .. ويعدين لسه ف هديه تانيه
فرح : بس الحاحات دي كتير اوي والله
هند : كتير ايه يابنيتي .. انتي تستاهلي وزنك دهب .. لتقوم باخراج خلخال من الدهب يبدوا جميلا وغريبا لفرح .. هند والتي قامت بمد يدها لفرح حتي تقبلها .. وكانها تنبها جيدا لتلكي الخطوه
فرخ : باستغراب .. لتنظر لوجههم ثم لهند .. لتفهم مايحدث .. لتقوم بتقبيل يدها .. ثم تقبيل يد حنيفه وجدهاا وجدتها
محمد : بكره ان شاءالله هنبقا ف ضيافتكم ياشيخ دياب
دياب : البيت بيتك ياشيخ محمد .. لتبدء طلق النار والاصوات تتعالي والمباركه الزائفه .. حتي وقت انصرافهم
عزام شيخ العرب : يلا بينا ياشيوخنا علشان نلحق الي ورانا
محمد : لسه بدري ياشيخنا .. لسه هنشرب الساقع ونحلي
عزام : بكره ف العرس هنشرب ونحلي ياشيخ محمد
حنيفه التي قامت من مجلسها وتستعد للذهاب .. لتري كريمه زوجه محمد تجلس علي كرسيها المتحرك وتبدوا ملامحها حزينه
حنيفه لنفسها وهي توجه نظرتها لكريمه : فاكراني ياكريمه وفاكره الي عملتيه وعشته بسببك زمان .. جيه اليوم الي اعيشهولك ولسه
كريمه : والتي بدلتها النظرات .. وكانها تشعر بحديثها لترد ف نفسها .. لسه زي مانتي ياحنيفه الشر ماليكي والطمع والخقد كالو قلبك
محمد : وهو يلاحظ نظرات حنيفه وكريمه .. ليقوم بوضع يده علي كتف زوجته .. ويقوم باخذها تحت انظار حنيفه الحاقده ..
محمد : موجها كلامه لزوجته .. ماكنش ف داعي انزلك تحت ياكريمه وتشوفيها .. حقك علياا
كريمه : وهي تحرك راسها رافضه حديثه .. لتضع يدها علي يده وتقوم بالطبطبه علي كفه والابتسام له
محمد : والذي قبل جبينها .. ربنا يخليكي لياا ..
لتجاوبه بابتسامه حانيه
وفي الناحيه الاخري
جواد : الذي لمح شمس وهو ذاهب .. فهو لم يراها منذ سنين
جواد : ف نفسه .. زي ماهي ماتغيرش اي حاجه فيها .. وشمس لا تنتبه ولا تري تلك النظرات الي تاكلها بخبث دون علم احد ..
اما عن فراس هو الاخر يتطلع علي قمر التي تقف مع شمس وتضع غطاء علي وجهها
فراس : ف نفسه .. ودي عامله كدا ليه بقا .. اكيد هو الي قالولها علشان ماشوفش وشها
في بداية يوم جديد وهو اليوم المنتظر حتي يحقق كلا من ابطالنا رغباته سواء كانت الوصول لما يريد او الانتقام للماضي.
في قصر دياب:_ بدأت تجهيزات العرس من الصبح الباكر الذي اتي بالفرح علي البعض وبالحزن والقلق علي البعض الاخر.
دياب: ايه التهريج ده يا سلطانه كل ده تأخير مش ده معاد وصولهم عشان يقدموا الشبكه لقمر مفيش اي التزام بمواعيد.
حنيفة: مهو ده طبعهم عيله قليله الذوق
في الجهه الاخري في قصر الشيخ محمد
الشيخ محمد: يلا يابنيتي نحنا اتأخرنا الناس عم تنتظر
فرح: منا عايزه شمس معايا مش هروح من غيرها وهي مش راضيه تطلع من البيت
سلوي بعصبيه: شمس مش هتروح القصر ده انتي فاهمه ولا انتي عايزه تذليها قدام الناس متقولي
فرح بخوف: والله يا طنط ابدا انا بس برتاح بوجودها وتفسي تبقي معايا
استمع فراس لحديثهم بدخوله للمنزل فقال بنبره صارمه فلا يوجد مجال للنقاش: شمس لازم تكون موجوده فكتب كتابي وقال بنبره عاليه:شاامس
سلوي: وانا بقول كده ليه يعني منا خايفه عليها وع مشاعرها لوحد ذلها بكلمها هناك هنبقي نعملها ايه
فراس بغضب: محدش يقدر يفتح بوقه بكلمه علي اختي ..اختي زينه البنات..شمس جايه معانا خلص الكلام
وبعد بعض الوقت دقت الطبول والمزامير لتعلن عن وصول الشيخ محمد وعائلته... دياب يرحب بهم فتلفته فرح بفستانها الجميل المشابه لملابسهم وبحاجبها البسيط فيثير فنفسه شئ من الاعجاب فيفوق من ذلك ويأخذهم الي المضيفه ليجدوا حنيفه جالسه هناك.
وبعد مرور فتره وجيزه علي انتظار نزول قمر ها قد أتت تبدو مثل الملاك بفستناها الازرق السماوي المشابه لعينها الساحرتان بحجاب رقيق يغطي شعرها الذهبي واخيرا يراها فراس ويري مدي جمالها وخجالها فكم اعجبته رغم بساطتها.
هند قامت باستغلال هذه الفرصه بانشغالهم بوصول قمر فاسرعت بأخذ فرح وفهد حتي تصعد بهم الي اعلي المنزل وتقوم بوضع السلم خلف المنزل حتي ينزلو ويجدوا السياره منتظره وامامها رجل ينتظر وتقوم باعطائها جوزات السفر والتذاكر وتودعهما فى حراره وحب ثم تعود سريعه لتغطي علي غيابهما.... وهنا تأخذ فرح فهد لتركب السياره وفي داخلها امل لحياه جديده دون كل ذلك.......... وفي المطار تتفاجئ بوجود ياسر بهيبته ونظراته التي تخافها والتي تمتلئ بالحقد
ياسر في نفسه: اديني عرفت انت فين يا فرح وجتلك لما نشوف مفاجئتي ليكي هتحبيها اد ايه
...