الفصل الخامس
في صباح يوم جديد
استيقظ قيس علي رنين هاتفه فمسكه وهو يتثائب ثم فتحه
قيس بنوم
=ايه يا زفت حد يرن نص الليل
حسام بجديه
=في معلومات جديدة تعالي المكتب حالا
قيس وهو يفرك عينه
=طيب نص ساعه وهاجي
واغلق السكه وجدها تندس بحضنه اكثر فابتسم وهو ينفخ بهدوء وجهها فابتعدت انحني وقبل رأسها ثم وقف اتجه للحمام واخذ شاور ليفيق ثم ارتدي ملابس كاجول عبارة عن تيشيرت بنصف كم اسود وبنطون اسود ضيق والتقت جاكته
ليالي بنوم
=انت رايح فين
قيس وهو يرتدي جاكته
=شغل
فتحت عيناها ثم ضيقتها ووقفت اتجهت له مردفه
=شغل ايه اللي يخليك متشيك كدة كأنك عريس
قيس بتأفف
=اجتماع يا ليالي
رفعت يداها للياقة الجاكت ومسكتها ثم شدته ليقترب قائله
=ومالك متضايق ليه
قيس بضيق
=بكرة ان حد يسألني رايح فين وجاي منين
رفعت يداها لشعره و***بت بخصلاته مردفه
=من اليوم ورايح ليالي تعرف يا قيس مفهوم
جاء ليعترض اقتربت وقبلته من شفايفه برقه وحين ابتعدت
ليالي بهمس
=مفهوم
ابتسم علي تلك المخادعه وهو يومأ برأسه وقبل جبينها ثم التفت وذهب بينما هي جلست وهي تنظر للساعه الان الساعة الثانيه بعد منتصف الليل اي شغل هذا
في مبني مكافحه الم**رات
دخل قيس مكتب حسام فوجده هو وشخص يجلسوا سويا سلم علي كلاهما وجلس
قيس بضيق
=ايه السبب اللي يخليني اجي من بيتي الوقتي
حسام بسخريه
=محسسني اني جبتك من جنب مراتك اتنيل طيب يعمل ايه
نظر قيس للأخر ثم لحسام واردف
=في ايه
اخرج الاخر فونه ورن علي احدهم ففتح
=كله موجود
قيس بإستغراب
=انت مين
كمال بسرعه
=انا كمال..... المهمه اتأجلت شهر يعني هتكون بعد شهرين واي قالوا في حي***ورجعوا قالوا في حي*** مش عارف يمكن يغيروه والمشترك مع فريدة واحد اسمه حسن الاحمادي والتاني اسمه فتحي سيداحمد والتالت اسمه....... ايوه جمال بيومي
دون حسام اسماء ما قال مردفا
=هنبعت جواسيس ليهم
كمال بسخريه
=اثبتوا انكم شرطه وبتيجوا في اخر لحظه انا عملت كدة قبلكم
قيس باعجاب
=لا ذكي يا نجيب عصرك
=هو اي حد ولا ايه دا دكترة
كمال بضحك
=تسلمولي يا حبايبي واللهي دا من ذوقكم
ضحك ثلاثتهم علي طريقته
كمال بجديه
=ليليان انتم عارفين انها عايشه مش كدة
الكل بجديه
=ايوه
واردف الاخر
=وقيس عين عليها حراسه خاصه
كمال بجديه
=انا ادتها عنوانك انت وقيس وقولتلها تجيلك في وقت معين لان انا مش ضامن نفسي وانهم مش هيكشفوني
=تمام وانا هستناها
كمال بابتسامه
=عايز اعرفك لي لي كريستال رقيقه اوي يا آسد انا بوصيك عليها
آسد بجديه
=عيب كدة يا كمال في عيني
كمال بتنهيد
=في شاب هنا اسمه حمدي دا يطلع من المولد لانه ملوش دعوة هو مجرد عبد مأمور بيوصل كلام يعني لا ليه في قتل ولا غيره
حسام بجديه
=تمام بس بطل افورة ووصايا الام دي
كمال بابتسامه
=حاضر بس الملكه ماتت ومفيش حد هيحافظ علي حياتي غيرها
آسد بإستغراب
=انا واللهي مستغرب ازاي بتحبها كدة وهي منهم
كمال بحزن
=هي منهم بس مش زيهم ربنا يسامح السبب في موتها اقسم بربي لو عرفته ما هيكفيني فيه موته المهم يلا سلام انا خايف حد يشك
الكل بتفهم
=سلام
وقفلوا معه فوقف قيس وآسد
آسد بتنهيد
=همشي انا بقي
حسام بغيظ مصطنع
=يا بختك يا عم عندك واحدة تسألك هتيجي امته وتروح فين وابن يستني الحكايه
آسد بغيظ
=يخربيت نقك
قيس بإستغراب
=تصدق احنا اصحاب من سنين ولا مرة شوفت ابنك ولا حتي والدتك ومراتك
آسد بابتسامه
=ايوه وفاتك كتير انك متشوفهمش في يوم اكيد هعزمكم
حسام بمرح
=بعد اما نطلع من ام القضيه الفقر دي
ضحكوا ثم ذهبوا كل واحد لمنزله
(آسد السيوفي 32 سنه شاب وسيم جدا مقدم بمكافحه الم**رات ذو اعين سوداء كاليل وشعر اسود وبشرة قمحيه طويل القامه مفتول العضلات متزوج من سارة ولديه طفل يدعي سيف هم وامه كل حياته)
في قصر قيس
كانت تجلس وتضع بحضنها طبق فشار كبير وتأكل وهي تشاهد فيلم اجنبي رومانسي حتي تنسي ذهابه في ذلك الوقت فجاء من خلفها وجلس بجانبها
قيس بإستغراب
=بتتف*جي علي ايه
ليالي بإندماج
=هششش
قيس بقلق
=في ايه
ليالي بأعين مرتكزة
=استني شكله هيبوس البطله اهو
قيس بزهول
=يعني انتي بتسمعيه عشان هيبوس البطله
ليالي بلامباله
=ايوه
شد ذراعها وادار وجهها له واردف بغضب
=الله يخربيت الكفره م***ع الحاجات دي
ليالي وكأنها لم تسمع شئ نفضت يده ونظرت للشاشه لتصرخ وتبدأ بالبكاء
قيس بقلق
=مالك
ليالي ببكاء وشهقات
=باسها وانا مشفتوش اهئ اهئ
اتسعت عيناه بزهول وهي تضع الطبق علي المنضدة بعنف ووقفت فشدها لتقع بحضنه
ليالي بشهقات
=سيبني هروح انام
مسح دموعها المتساقطه واردف
=انا قولت م***ع الحاجات دي بس مش م***ع اوريهالك عملي
ليالي بعدم فهم
=يعني ايه
انحني والتقط شفايفها في قبله شغوفه لتنسي كل شئ حولها ولفت يداها حول رقبته وبعد وقت ابتعد ونام علي الاريكه وهي بحضنه
ليالي بخجل
=بس انا مش بحب عملي بحب اتفرج
قيس بضحك
=هخليكي تحبي عملي يا قلبي
ليالي بغيظ وتوتر
=انت قليل الادب
كان يريد ان يجازيها علي هذا لكنه وجدها تدفن وجهه بص*رة فحاوطها وقفل الشاشه ليستلما لسلطان النوم مكانهم
فتح عينه وتأملها بحضنه واقسم انه سيبعدها عن كل شئ لن يسمح لأحد بأخذها منه ولا حتي امها اعاد خصله متمردة خلف اذنها وقبل عيناها ففتحت عيناها بهدوء
ليالي وهي تتثائب
=صباح الخير
قبل ذقنها واردف
=صباحي انتي
ابتسمت ولفت يدها حول خصرة واغمضت عيناها
قيس بضحك
=انتي بتهزري ورايا شغل كفايه فاتني الفجر بسبب تكتفتك دي
فتحت عيناها وضحكت بكل صوتها فتأملها لوقت ثم وقف
قيس بمرح
=اه يا ضهري كأن القصر كله مفهوش سرير عشان ننام هنا
ليالي بضحك
=ايه رأيك هنام هنا كل يوم
قيس بلامباله
=مع نفسك نامي براحتك سلام
ليالي وهي تجري خلفه
=استني بس اسمعني
لم يعيرها انتباه ودخل الحمام وهي تضحك عليه ثم اتجهت لحمام اخر واخذت شاور لكنها لم تجده خرج استغربت فوقفت تمشط شعرها شعرت به يحضنها من الخلف ويحاوط خصرة بمنشفه جمع شعرها جنبا
ليالي بخجل
=قيس
قيس بهمس
=عيون قيس
ليالي بهمس
=اتأخرت ع الشغل
قيس بحب
=ليالي
نظرت له في المرآه تمنت ان يتوقف الوقت وتظل تنظر لتلك العيون التفتت له واحتضنته
ليالي بهمس
=يمكن مش فاكراك ولا قعدت معاك من زمان بس اللي اعرفه اني حبيتك...... انا بحبك يا قيس
لف يده حول خصرها ولم يجب فهو في الاساس وجودها معه مجرد تملك لا اكثر رغبه لانها ملئت عليه حياته الفارغه
في الصحراء
حمدي بتأفف
=انا بجد اتخنقت منك يا كمال انت ايه
كمال بضيق
=انا ايه في ايه
حمدي بصوت منخفض
=بتكلم مين يا كمال وايه اللي بيخليك تمشي نحية الجبل وتدخل في النفق
كمال بجديه
=هتعرف كل حاجة في الوقت المناسب
حمدي بعصبيه
=امته رد امته لما انت تموت ذي ليالي وليليان
لمح كمال رجل يأتي باتجاههم فكتم فمه حتي جاء الرجل لهم فبعد يده عن حمدي
الرجل بغرور
=عايز اشوف المعلمه
حمدي وهو ينظر لكمال
=تعالي
واتجهوا حيث المعلمه فشك كمال بهم لذلك اتجه خلفهم ودخل لكنه تخفي ليسمع الرجل
فريدة بإستغراب
=انت ايه اللي جابك
الرجل وهو يضع قدم علي الاخري
=المعلم حسن باعتني يسألك سؤال
فريدة بضيق
=ايه هو
الرجل وهو ينظر حوله
=جثة ليالي جاتلك
فريدة بإستغراب
=لا
الرجل بفحيح
=ايه اللي ضامنك انها مش عايشه
فريدة بثقه
=عشان دي ليالي وشرف النمور كلهم لو عايشه ما هتتخلي عننا ولا هتخدعنا
الرجل وهو يقف
=اتأكدي قبل الثقه دي ان كانت ميته اصلا وبعدين عايزين قيس الجارحي يخلص قبل المهمه
فريدة بفحيح
=انا مش راضيه اتحرك عشان موضوع ليالي لسه متنساش لكن اكيد مش هنساه ولا هنسي انه لازم ينتهي
اومأ وهو يخرج ويتركها بينما كان كمال يفكر في كلامه حقا اين جثة ليالي استدار واتجه حيث حمدي وهو يفكر مرارا وتكرارا
في منزل ليليان
=ههههههههه ش.شوفي ي.يا ل.ليلتي ب.بيعمل ا.ازاي
كان تجلس وتشاهد التلفاز وبحضنها دميه تطلق عليها ليالي وتعاملها كأنها اختها
فجأه عادت ذاكرتها ليوم تركها لأختها فتمردت دموعها وهي تتذكر دائما ضعفها وفي المقابل قوة ليالي وحمايتها لها قاطعها رنين فونها من رقم سارة تلك التي تبادلوا الارقام سويا
ليليان بفرحة
=س.سارة و.وحشتيني
سارة بفرحة
=وانتي كمان يا قلب سارة اخبارك
ليليان بابتسامه
=ت.تمام م.متجيلي ا.انا ع.عايشه ل.لوحدي
سارة بحنيه
=بس كدة عنيا اديلي العنوان وانا مسافة السكة هكون عندك
ليليان بسرعة
=ف.في *****
سارة بابتسامه
=هو بعيد شويه بس مسافة السكة يا حبيبتي عايزة حاجة
ليليان بابتسامه
=ل.لا ي.يا ق.قلبي س.سلام
=قولت لا منتش راحه
سارة برجاء
=عشان خاطري يا اسد
اسد بحدة
=قولت لا بطلي زن
سارة بدموع
=مش هتأخر عشان خاطري
آسد بعصبيه
=عايزة تروحي المنطقه دي تاني ويشوفك مش كدة او قولي انك حنيتي ليه
تمردت دموعها واردفت
=دا ظنك فيا تشكر يا آسد مش عايزة اروح
شد يدها ولف يده حولها يحتضنها فحاوطت خصرة تبكي بشدة
آسد بحنيه
=اسف يا سرسورتي
وقبل شعرها ثم اوصلها لذلك المكان حيث ليليان واخبرها انه سيتركها لوقت ويعود في المساء وكانت صدمتها انها تعلم هذه العمارة التي امامها جيدا فصعدت مسرعة لشقة ليليان وطرقت الباب وفتحت ليليان الذي احتضنوا بعض
ليليان وهي تغلق الباب
=و.وحشتيني
سارة وهي تشعر بقلق
=وانتي اكتر
ودخلوا جلسوا سويا يتحدثوا بأمور عديدة
سارة بإستفسار
=انتي قاعدة هنا من امته
ليليان بلامباله
=م.مش م.من ك.كتير
واكملت بتنهيد
=م.من ح.حوالي س.سنه ك.كان ع.عندي ح.حوالي ت.تمنتاشر س.سنه ا.اختي ع.عملت ن.نفسها ب.بتتمرن ب.بمسدس و.ووهمتهم ا.انها ق.قتلتني و.وبعتتني ه.هنا ا.الله ي.يرحمها
وتمردت دموعها فزهلت سارة مما قالت واردفت
=ليه يحصل كل ده
ليليان وهي تمسح دموعها
=ت.تسمعي ع.عن ن.نمور ا.الصحرا
سارة بتمعن
=ايوه جوزي اصلا بيحاول يقبض عل......
ليليان بجديه
=ا.انا ب.بنت م.معلمتهم
وقفت سارة وهي تضع يدها علي فمها ايمكن ان تكون هذه تستدرجها لانه زوجة اسد
ليليان ببكاء
=و.واللهي م.ماعرف ا.انك م.مرات ا.الظابط ص.صدقيني
جلست سارة مرة اخري ونظرت لها بإستعطاف
سارة بحرج
=مش قصدي
ليليان بخنفه
=و.ولا ا.اصدك
ووقفت اتجهت للبلكونه وخلفها سارة التي احتضنتها واعتذرت فابتسمت ليليان ثم لمحت سارة شقه امامها وسرحت
ليليان وهي تقطعها من شرودها
=ح.حلوة م.مش ك.كدة
سارة بحمحمه
=ايوه هو في حد ساكن فيها
ليليان بإبتسامه
=ل.لا ص.صاحب ا.العمارة م.مش ر.رادي ي.يسكن ح.حد ف.فيها و.وبيجي ي.يقعد ب.بالساعات ي.يطفي ا.النور و.ويقعد ي.يحضن ب.برواز و.وايام د.دموعه ت.تخونه
نزلت دموع سارة سرعان ما مسحتها وفي المساء ودعت ليليان ونزلت لآسد وذهبوا
**************"**
كدة الفصل الخامس خلص
بقلمي / سماء أحمد
**************