اسكريبت بائعه الفُل
بقلمي دنيا صابر
داليا : اتكلمي يا سهي قولي مخبيه عني اي
سهي بتوتر : كريم طلع مسيحي
داليا بصدمه :مسيحي!؟، يعني اي يطلع مسيحي، انا بحبه من زمان، ازاي يطلع مسيحي بعد كل ده مينفعش يكون مسيحي.
سهي :معلش يا داليا، انا اول ما عرفت عرفتك، مكنش ينفع تتعلقي بيه اكتر من كده، كنت خايفة إنك تغرقي ف حب مش هيكمل.
داليا :اغرق؟ هو انا لسا، هغرق، انا خلاص غرقت،بقالي اكتر من سنه بحبه ومعجبه بيه وبدعي يكون من نصيبي، ازاي يطلع مسيحي بعد كل ده، أنا لازم انساه، لازم احاول انساه، لازم اتخطى وجوده ف حياتي.
سهي : صدقيني كل ده هيحصل، قومي طبع ركعتين لربنا، أنتِ لما بتكوني متضايقة بتعملي كده وبترتاحي، وإن شاء الله هتنسي وترتاحي.
داليا وهي بتدعي في الصلاه : يارب انت اعلم بحالي وبحال قلبي انا بحبه يارب ابعد حبه من قلبي يارب وجع قلبي صعب ومش قادره استحمله خليني انساه بسرعه يااارب، يارب انا غلبانه ومليش غيرك انت قادر علي كل شئ طلع حبه من قلبي يارب.
________________
صحت من النوم علي صوت سهي بتنادي عليها : داليا يا داليا كل دا نوم اي مش هتنزلي الشغل النهارده ولا اي
داليا وبتبص حواليها : اي دا يا سهي هو انا كنت نايمه اوعي تقولي اني كنت بحلم!
سهي باستغراب : بتحلمي باي ومستغربه ليه انك كنتي نايمه !؟
داليا بفرح: ايوا انا كنت بحلم لان اخر حاجه كانت في الحلم اني كنت بصلي وعماله ادعي منمتش في الحلم خالص يعني مطلعش مسيحي ولا انتي تعرفي دا
سهي باستغراب : هو مين دا الي طلع مسيحي انا مش فاهمه حاجه خااالص
داليا وهي قايمه من علي السرير وبتحضر هدومها : حلم وحش اوي والحمد الله انه مش حقيقي يلا بقا سبيني الحق البس عشان اروح الشغل
لبست وحضرت الورد والفل الي هتبيعه زي كل يوم وماشيه والابتسامه مرسومه علي وشها وصلت الكورنيش وبدات تبيع الورد وهي فرحانه ومقرره انها هتبدا تتجراء ولازم يقع في غرامها زي ما هي بتحبه من زمان
جي معاد خروجه من الشغل وزي عادته راح الكورنيش بس المره دي مقعدش في مكانه لا قرب من داليا وهي بتبيع الورد وقال
كريم : ازيك يا داليا عامله اي
داليا : انا كويسه
كريم : طب تمام تعالي عاوز اتكلم معاكي
داليا باستغراب : خير
كريم : خير خير تعالي يلا نقعد
كريم اتحرك متوجه لكرسي من الي بيبقوا علي الكورنيش وقعد وشارو علي مكان جنبه عشان دابيا تقعد قعدت داليا باستغراب وعدم فهم وسالت : خير يا استاذ كريم
كريم : بصي يا ستي كنت بدات اعمل جدول واضبط ورق وحاجات كدا عشان هبدا اشتغل لوحدي في مشروع صغير وكنت محتاج ناس تساعدني عشان اقف علي رجلي في السوق وكنت حابب انك تشتغلي معايا وانا متاكد انك اكتر حد مناسب وقادر ان هو يساعدني
داليا : انا مش فاهمه حاجه مشروع اي واساعدك ازاي
كريم : بصي انا هشرحلك المشروع عباره عن محل ورد وفل والذي منه بس انا هبدا بمجموعه محلات كدا او نقول مشتل هفتح كام محل في القاهره ونواحيها وحابب انك تشتغلي معايا بما انك بتفهمي في الورد ها اي رايك ومتقلقيش هديلك مرتب كويس
داليا بابتسامه وهي مش مصدقه ان ربنا ف*جها من عنده وبيتعرض عليها شغل وكمان هتبقي فرصه كويسه انها تبقي قريبه من كريم ابتسمت ابتسامه وسعه : طيب انا معنديش مشكله خااالص
كريم بابتسامه : حلو حيث كدا بقا هاتيلي ورده
داليا بضحكه : اي دا هو احنا هنبداها استغلال ولا اي
كريم وهو مركز في ملامحها : اقولك علي سر وتديني ورده
داليا بفضول : قول
كريم : انا شكلي كدا هبدا ادي ورد لحد تاني غير امي
داليا بعدم فهم : مش فاهمه
كريم بضحكه وبياخد من قدامها ورده وبدا يتحرك وماشي : قريب هتفهمي، هاجي هنا بكره في نفس المعاد اقولك علي التفاصيل
بصت علي طيفه وهو بيبعد ومبسوطه ان جيت ليها فرصه انها تبقي قريبه منه
____________$
روحت البيت وهي عماله تنادي علي صاحبتها
داليا : سهي يا سهي انتي فين
سهي وخارجه من المطبخ : في اي يا بنتي مالك
داليا : جي النهارده وكلمني من نفسه مستناش اني اروح له وعرض عليا اشتغل معاه في المشروع الجديد
سهي : مشروع اي وهتشتغلي معاه اي
داليا : عرض عليا اني اشتغل معاه في محل ورد هيفتحه وهيحي بكرا يقولي علي التفاصيل، انا فرحانه اوي يا سهي اني هكون قريبه منه ويفدر يتعامل معايا وممكن يحبني
سهي : خير ان شاء الله بس اهدي ومتحلميش اوي لانه ممكن يكون بيحب او مرتبط
داليا بتكشيره : بت روحي كملي الغداء انتي غلي طول بتحبطيني كداا
_______________
تاني يوم راحت الكورنيش في معاد خروجه وقعدت في نفس مكانه الي بيقعد فيه دايما وافتكرت من ٦ شهور من يوم ما بدات تشتغل في بيع الفل وهي بتابعه قاعد لوحده في نفس المكان شكل وملامحه وهو سرحانه عمرها ما فكرت تقرب منه او تتكلم معاه او تبيع له ورد كان عندها فضول تراقبه من بعيد وبس بدات تعرف انه بيحي دايما في معاد معين وضبطة نفسها علي انها تبقي فاضيه في الوقت دا عشان تشوفه وتراقب تفاصيله من بعيد غصب عنها حبته ووقعت في تفاصيله عرفت عنه كام معلومه من بياع الدره الي بياكل من عنده عرفت ان اسمه كريم وحيد مامته بيشتغل في شركه في وظيفه ماشي حالها وانه كان بيحب بنت وانفصلوا لسبب غير معروف فضلت تحبه من بعيد لبعيد لحد من اسبوع قررت انها تتكلم معاه وتبيع له ورد المهم يشوفها ويعرف انها موجوده معاه علي الكوكب تعبت من حبه من بعيد حبت تقرب من بحر حبه وطمعانه في الغرق فيه بس هو يديها اشاره بانه هيبدلها نفس الحب وهي ترمي نفسها في بحره بدون اي مقاومه قطع تفكيرها صوته وهو بيتكلم وقاعد جمبها
كريم : كل دا سرحان في اي
داليا : انت هنا من امتي
كريم : بقالي ربع ساعه وانتي ةلا هناا ها قوليلي سرحانه في اي
داليا : ولا حاجه
كريم : طيب قومي معايا هوريك المحل واعرفك علي تفاصيل الشغل
داليا بتوتر : ها
كريم بضحك : اوعي تقولي انك خايفه، متخافيش مش هاكلك، وبعدين انا قاصد خير والله
داليا : انا مش خايفه
كريم : انا عارف انا عارف يلا بس المحل مش بعيد اصلا قريب من هنا هنروحه مشي
فضلوا يتمشوا لحد ما وصلوا لمحل يافطته مكتوب عليا بائعه الفُل وكريم فتح باب المحل ودخل وبيشاور لها تدخل
دخلت وهي متوتره انها هتبقي معاه في مكان لوحدهم رغم ان باب المحل مفتوح
كريم : ادخلي وقوليلي رايك في المحل وتنظيم الورد
داليا وهي بتتف*ج : حلو اوي
كريم وبيجيب ورده من علي المكتب والظاهر انها كانت محطوطه علي المكتب قصد وبيمدها لداليا
كريم : خدي الورده دي مني المره دي
داليا : انا مش معايا فلوس حقها
كريم : انا مش عايز حقها فلوس داليا انا بحبك
داليا بصت له بصدمه
كريم وهو بيبتسم علي ملامح وشها : متستغربيش انا بحبك من زمان
داليا عقدت حواجبها : من زمان ازاي
كريم ضحك : من زمان من وقت ما كنتي بترقبيني علي الكورنيش
داليا نزلت راسها ب**وف
كريم رفع وشها وكمل كلامه : كنت في الاول باجي الكورنيش عشان اشكي للبحر عن وجع قلبي بعد ما لمحتك وانا باجي الكورنيش عشان اشوفك مكنتيش لوحدك الي بترقبي يا داليا انا كمان كنت باجي اراقبك وارقب تفاصيلك الناعمه حبيتك بس مكنش عندي القدره ولا الشجاعه اني اقرب منك كنت خايف يطلع حب من طرف واحد بس الوقتي وبعد ما اتكلمت معامي وشوفت لمعت الحب في عنيكي وانتي بتكلميني احب اقول لك اني بحبك وجدا كمان وعايز اتجوزك ونبيع الفل سوا يا احلا ورده في الكون
داليا بفرحه : انت بتتكلم جد يعني انت بتحبني
كريم : بحبك
داليا : انا مش مصدقه
كريم : بحبك
داليا : طب...
كريم : بحبك ها وانتي
داليا : وانا كمان بحبك.
تمت ? هستني رايكوا
#دنيا_صابر