بعد انتهاء عبدالقادر في السرد عليهم ما حدث لاسيم من والدها وعمها الاصغر والجميع رأي الدموع تسقط من عايده ..
عبدالغفور: مالك يا حبيبة العين ..
عايده ببكاء: أصلوا اسيم مالهاش ذنب في الي حصلها دي طفله دا ربنا خلقها مش هما ربنا الي قمر انها تيجي علي الدنيا مش هما ..
عبدالقادر: اما مش عارف اعمل ايه يا خيتي اسيم دي نور عنيا وبنتي وبنت ابني مش عارف اعمل ايه..
عايده: انا هقولك اسيم هتفضل قاعده هنا لغايت ما ابوها يحس إن الله حق انه يشتقلها وانه ليه بنت ومتقلقش هتتشال في عيني من جوا لانها هتكون حفيدتي ...
عبدالغفور: أنا عايز اشوفها ..
عبدالقادر: تعالي انا اصلا زهقت من قاعدة المكتب ...
خرجوا من المكتب واخذتهم عايده لمكان جلوس ندا واسيم تقدموا للداخل وجدوا ندا جالسه تنظر في هاتفها اما اسيم جالسه فقط تنظر امامها بهدوء ..
عبدالقادر: ندا اسيم..
وقفوا ونظروا لهم..
عبدالقادر: دي يا عبدالغفور ندا بنت عدنان الصغير اما دي بقا اسيم بنت عمر ...
عبدالغفور لندا: أزيك يابنتي عامله ايه...
ندا: الحمدلله يا جدو..
اقترب عبدالغفور من اسيم وقال..
عبدالغفور: بسم الله ماشاء مثل القمر في ليله والعيون عسل نحل والخدود حمرا الفراولة..
اسيم: تسلم يا جدوا ...
عبدالغفور: واااه كل دا والاكل لسه مجهز دا زمنهم جعانين ...
تقدم اياس لهم وخلفه نيروز..
اياس: استنوا بقا شويه ...
عايده : ليه يابني ..
اياس: اصل يا جدوا رسيم البيه وصل وانا رايح اجيبه...
عايده: مش مفروض هيجي بكرا ...
اياس: ازاي بقا لازم يدينا صدمات كدا دا بابا لو عرف هيعلقوا..
اقترب من خلفه صوت رجولي يظهر عليه الكبر...
....: مين دا الي هيتعلق..
اياس: بابا اصل يعني...
حسن: اصل ايه في ايه..
اياس: يعني اصل رسيم...
نظر له حسن بنفاذ صبر ...
حسن: بردوا عملها وجه طب مجاش معانا ليه الصبح دا غاوي يعكر دماغي انا مش عارف الواد دا طالع لمين دا مش دماغي ولا دماغ امه امال مين دا...
أطلقت عايده ضحكه وقالت...
عايده بضحك: انا كدا عرفت طالع لمين ...
حسن: قوليلي يا امي لمين اصل خلاص...
عايده بضحك: طالع لجده عبدالغفور اصله كان بيعمل كدا دماغ لوحدها بيعمل الي هو عيزه...
حسن: لا لو كدا انا هسكت احسن ...
عبدالغفور: يكون احسن بردواههههه....
حسن: والله يا امي انا نفسي اجوزه واخلص بس مش اي وحده يجوز وحده تجننه زي ما بيجننا ...
عايده ببسمه هيحصل وهتشوف...
حسن: اياس انت لسه واقف روح جيب اخوك بدل ما هتلاقي الدنيا والعه وانت الي هتتعلق لو مر حتش جبته يلا..
اياس: حاضر يابابا...
نظر حسن خلف عايده ...
حسن: مش تعرفينا يا امي مين القمر دول...
عايده: صح نسيت دي ندا ودي اسيم احفاد عمك عبدالقادر..
حسن: اسيم ...
اسيم: نعم...
حسن: لا ابدا اصل غريبه جدا اسمك اسيم....
اسيم: انا اسفه بس مش عارفه ايه الي غريب...
حسن: لا ابدا اصل ابني اسمه رسيم يعني تشابه الاسماء ماعدا اول حرف يعني سبحان الله ..
عايده: صدق انا اول مرا الاحظ دا من ساعت ما اسيم جت صح يا عبدالقادر انتوا سميتوا اسيم علي اسم مين...
عبدالقادر: الحقيقه لما كنت هنا من كام سنه وحسن كان هنا كان معاه رسيم بعد كدا ربنا كرمنا باسيم فكنت مش لاقي اسم مختلف فلما افتكرت رسيم قررت اسميها اسيم علي اسمه بس ...
حسن: دا احسن حاجه عملتها ...
عايده : امال فين فاطمه يا حسن ..
حسن: فاطمه زمنها نازله دلوقتي...
اتاهم صوت من الاعلي صوت انثوي يظهر عليها الكبر قليلا ....
فاطمة: مين بيسأل عني...
حسن: تعالي يا فاطمة دا الكل بيسأل عنك...
فاطمة: نازله اهو..
هبطت اليهم وقفت امامهم...
اقترب حسن منها...
حسن بغيرة: شعرك خارج برا الطرحه اعدليها...
تمالكت فاطمة نفسها وعدلت من حجابها ففهمت عايده ما تحدث عنه حسن لابنتها فهو بعد مرور هذه السنين مازال يحبها ويغار عليها ويعشقها ...
عايده: تعالي يابنتي سلمي علي خالك عبدالقادر وحفيداته ندي واسيم...
فاطمة: ازيك يا خالو اخبارك ايه ..
عبدالقادر: انا بخير يابنتي والله ليكي وحشه اتمني تقعدي هنا اكتر ...
فاطمة: ان شاء الله يا خالو ....
عبدالقادر: يارب ديما يابنتي..
فاطمة:امال فين اياس...
جسن: رايح يجيب ابنك المجنون..
فاطمة: اوعي تقولي ان رسيم جه ..
حسن: للأسف ...
فاطمة: ياربي عليه ...
حسن: ماما امال فين نيروز ..
عيده: كانت هنا مش عارفه راحت فين ممكن تكون مشيت مع اياس ...
حسن: ممكن..
.
في السيارة كان جالس وبجانبه هي تجلس وخديها مازالت حمراء من حديثه فهي لم تنسي كلامه وحديثه اما الان فهي تراه وهو غاضب من أخيه فهو ليس علي كلمته فهو يقول قادم الان يأتي في الغد أو قادم الغد ياتي في اليوم فهو طفح الكيل من أخيه فهو بكلمة فقط ..
نيروز: اياس...
أوقف السيارة ونظر لها وقال..
اياس بهيام: قولي تاني اسمي...
نيروز: اياس انا مش فهمه حاجه...
اياس: لو سمحت متنطقيش طول الطريق لغايت ما اجيب البيه الي هناك دا ..
ثم أكمل بصراخ خفيف...
اياس بصراخ: لأني لو ممشيتش دلوقتي انا ممكن ارجع دلوقتي وأخليهم يجيبوا مأذون ويكتبوا كتابي عليكي ..
لم تتمالك نيروز نفسها فضحكت بقوة فهو لم يتحمل ضحكتها أمامه يريد ان يفعل شئ خاطئ لاكن لن يحصل لانها ليست زوجته ...
اياس برجاء: ارجوكي كفاية الي بتعملية في قلبي انا لو فضلت كدا مش هنتحرك وهفضل باصص علي عنيكي وضحكتك الي بتشدني وقلبك الي بيحبني ...
نيروزببسمة: حاضر حاضر خلاص هسكت...
صعد رنين هاتف هاتف اياس اخرج هاتفه ونظر له ...
اياس: يادي النيله ادي اهو البيه وصل وزمانه شايط نار لاني موصلتش ودا بسببك...
نيروز: طب وانا مالي عملت ايه....
اياس: ياريتني كنت مجبتك معايا يادي النيله بقا يا بنتي ارحميني هو عشان حبيتك تعملي كدا....
نيروز: خلاص اهو سكت ...
ظل هاتف اياس يومض من مكلمات اخيه التي لا تتوقف فأسرع بسيارته للمطار ......
بعد وقت ليس بكثير وقف اياس بالسيارة امام المطار وتمني ان لا يحدث شئ فهو اتاه فقط مائة مكالمة من اخيه وتمني ان لا يحدث شئ...
هبط من السياره واقترب من بوابة المطار ويدعو الله أن لا يحدث شئ من أخيه...
أخرج هاتفه فهذه المكالمة رقم مأئة وواحد اخرج هاتفه واجاب عليه..
اياس بتوتر: ر.. رسيم ...
اتاه صوته الغاضب والصوت الهادئ الغاضب ...
رسيم: ادعي ربك اني معملش فيك حاجه ...
اياس: سامحني لما تركب العربيه هتفهم...
رسيم: طب أخلص انت فيين...
اياس: انا في المطار اهو انت فين...
رسيم: تمام بص وراك كدا....
التفت اياس خلفه ونظر لأخيه...
اياس: رسيم...
واقف امامه عينيه الخضراء شعره الاسود الناعم واقف بطوله الهادئ ...
ااياس: حمدالله علي السلامه يا اخويا يا كبير...
رسيم: انت هتستعبط يلا عايز امشي...
اياس: بس انت الي غلطان انت الي جيت فجاه اصل انت قلت هتيجي بكرا فجاه تتصل وتقول انك وصلت فجاه اتخيل ماما وبابا..
كان ينظر له بهدوء شديد...
رسيم: خلصت ولا لسه ...
اياس بياس: تمام يلا بينا ...
خرجوا من المطار اقترب ياس من السياره...
رسيم: امشي انت أنا هبقي اجي بليل...
لم يتمالك اياس نفسه وقال....
اياس: صدق انت بنادم مستفز يااخي ...
رسيم: اياس...
اياس: بلا اياس بلا زفت يعني ايه تجبني طول الطريق دا وفي الاخر تقولي امشي انت ماكنت قلتلي متجيش احسن دا انت ايه ..
رسيم: اياس احترم نفسك بدل ما اعلقك..
اياس: يا سيدي بقا غور يعني ايه تعلقني دا انت زي عمود النور كدا كفاية انك راجع من السفر مبهدلني في الطريق وفي الاخر تقلي روح انت يا اياس دا انت مستفز...
اقترب منه رسيم ووقف امامه وعينيه غامضة لا يظهر بها سوا الغضب من اخيه وضع يديه الاثنتين علي كتفي اياس وقال....
رسيم بغموض: هعد لثلاثه لو متحركتش من هنا ومشيت ماما وبابا هيصلوا عليك جنازع الجايه سمعني ولا....
لم ينتظر اياس قليلا وصعد للسيارة وبدا في تدويرها....
نظرت له نيروز باستغراب فلم يصعد رسيم معهم...
نيروزباستغراب: رسيم يا اياس مركبش..
اياس: عنه ما ركب يلا بينا احنا يبقي يقبلني مين هيجي ياخده...
بدأ في التحرك ليعود للبيت ....
اياس: بس يبقي يقبلني لو لقي أكل في اليت دا عقابه ...
ينظر لاخيه وهو يسير بسيارته تاركا اياه ظل واقف مكانه ابتسم نصف ابتسامه أخرج هاتفه ونظر لصورة فتاه ترتدي نقاب ولكنه جعل الصورة تكبر ليصل لعينيها نظر لعينيها وتمني أن يجدها...
هنا توقف اياس وتحدث بصوت وقال...
اياس: انا عارف هخليه يجي ازاي...
اخرج هاتفه وبدأ في الاتصال بأخيه انتظر حتي اتاه رده...
رسيم: تاني ..
اياس: استني هقولك اقولك علي حاجه وهقفل...
رسيم: اتزفت قول...
اياس: اصل البنت المنقبه الي في الصورة الي بتسهر بالليالي عليها موجوده في بيت جده ان...
انصدم اياس عندما اغلق اخيه المكالمه في وجه..
اياس: دا مجنون...
ينظر لهاتفه بصدمة هل هي عند جدته هل سيراها منذ ان رأها من خمس سنين في بيت جده عبدالقادر وراي عينهيا وهو يريد أن يقابلها يتكلم معها اي شئ نظر لعينيها بدأ الاتصال بأخيه..
نيروز: اتحرك يلا يا اياس...
اياس: لا هو هيتصل بيا دلوقتي استني ...
نيروز: مين د...
قطع حديثها رنين هاتف اياس..
اياس: مش قلتلك...
فتح الخط ووضعه علي اذنيه...
اياس: يا نعم...
رسيم: ارجع خدني ...
اياس: جاي..
اغلق هاتفه وعاد بسيارته لرسيم...
صعد رسيم بسيارت اياس وبدأه في التحرك...
رسيم: نيروز ازيك عامله ايه...
نيروز: بخير الحمدلله يا رسيم انت اخبارك ايه..
رسيم: الحمدلله ..
اياس: خلصته سلامات ..
رسيم: اتحرك يا عم انت...
اياس: حاضر...
.
عبدالقادر: والله ليك وحشه يا حسن عمرك ما جيت عندي في البيت مفيش غير الواد رسيم بس الي جه من خمس سنين ياربي ساعت خطوبه اياس ونيروز...
حسن: والله وانت كمان وحشتني خلاص اهو اشبع مننا الايام دي بس في حاجه في دماغي ممكن تيجي تخلينا نقعد كتير هنا...
عبدالقادر: ايه هيا...
حسن: دي بقا مفجأه لما الكل يجمع ...
عبدالقادر: امال فين محاسن وسعيد انا من ساعت ما جيت مشفتهمش...
حسن: محاسن عند اختها زمنها جايه وسعيد انت عارف عاداته ربنا يهديه...
عبدالقادر: ربنا يهديه يارب خسارة فيه محاسن وخسارة فيه بنته نيروز ز الورده ...
حسن: عشان كدا اخدت القرار دا...
عبدالقادر: قرار ايه...
حسن: هتعرف كل حاجه قريب..
عايده: يلا يا جماعه الاكل جهز...
عبدالغفور: وااه يا عايده مش جلتي نستنا علي اياس ورسيم..
عايده: واااه يا راجل انا الجوع راح يموتني وعيزا اكل بلاش وبعدين زمنهم عل وصول ...
فاطمة: سيبها يابابا اصل انا عرفه ولادي كويس ..
جائهم صوت اياس ورسيم وهم يتضاربون مثل الاطفال نظروا لمكان الصوت وجدوا نيروز قادمة من الخارج ووجها في الارض والاحمرار علي وجهها ...
فاطمة: نيروز حمدالله علي اسلامه يابنتي ...
اقتربت نيروز منها واحتضنتها ..
نيروز: الله يسلمك يا ماما...
فاطمة: مالهم ولادي المعاتيه...
نيروز: لا مفيش عن اذنك يا ماما هغير هدومي من ساعت ما رجعت مغيرتش..
فاطمة: ماشي ياحبيبتي..
نيروز: صح يا ماما هي ماما رجعت ولا لسه..
فاطمة: كلمتها هي جايه في الطريق..
نيروز: طب وخلاص عن اذنك يا ماما..
نظرت لها فاطمة بحزن ثم ابتسمت عندما رأت اياس قادم لها لانها لا تريد ان تخبره عن سعيد والد نيروز حتي لا يحدث شئ هي تعلم ان ابنها يبتسم ويضحك ولاكن عندما يأتي شئ عند شخص عزيز عليه سينقلب لشخص اخر ليس اياس فقط لاكن رسيم اشد منه بكل شئ لا بالكثير...
ابتسمت لهم فاطمة وقالت....
فاطمة: ولادي مالهم ...
اياس: الاحقيني يا ست فاطمة ابنك عايز يموتني قلبي هيقف منه...
فاطمه: ههههههههههه بعد الشر عليك من قلبك يا حبيبي...
اقترب حسن منهم...
حسن : حبيب مين دا الي حبيبك يا فاطمة مش قلتلك كذا مرا ان ولادك دول خط احمر ملكيش دعوة بيهم انتي ليكي دعوة بيا انا بس ولادك لا...
اياس: يااااه علي الحب ياجدعان...
حسن: وانت يا ولد ايه فاطمة دي دي تكون مامتك اسمها ياماما مش يا فاطمة انا بس اقول يا فاطمه...
اقترب رسيم من والدته فهو يعلم ان والده يغار عليها حتي من اولادها ...
رسيم: زي طمطم النهارده اصلها وحشتني...
حسن: طمطم في عينك امتي تيجي البت الي تلمك مننا ...
تذكر رسيم عيونها ظل يبحث عنها اقترب من اخاه...
رسيم: هي فين ..
اياس بغباء: هي مين...
رسيم: متستعبطش هي فين ...
اياس: ااااااه قصدك ...
رسيم: اااااه قصدي ...
اياس: مجتش ...
رسيم: ياخويا صدق انت لازم تتعلق...
اياس: بهزر والله بهزر بص هقولك هتعرفها انت..
رسيم: مش فاهم..
اياس: اصلك قلت انها منتقبه وهي منتقبه هي محجبه بس مش منتقبه...
دق قلب رسيم لانه سيري وجهها اخيرا...
رسيم: فين هي ...
اياس: استني هقولك هي اسمها قريب من اسمك بمعني اسمها زي اسمك ماعدا حرف واحد
ابتسم رسيم بخبث وقال
اسيم بخبث: انت اكتر واحد عارف اني مش بحب الالغاز...
اياس: حاضر يا اخي هجبهالك بدل ما تاكل في نفسك كدا ...
عايده: اهي محاسن جت واااه ومعاه محمد كمان...
فاطمة: حمدالله علي السلامه...
محاسن: الله يسلمك ياخيتي ...
محمد: ازيك ياخيتي كيف احوالك...
فاطمة: والله وبخير يا خوي...
محمد: لساتك متذكره حديتنا عايد...
فاطمة: وكيف انسي الصعيد والي منها دي قطعه من جلبي ...
ابتسم محمد علي اخته فهي كثرة البعد منستهمش الصعيد ولا غيرتها ....
محاسن: خالو عبدالقادر حمدالله علي السلامه جيت امتا مفيش حد كلمني ليه....
عبدالقادر: الله يسلمك يابنتي وصلنا علي الصبح كدا انا وندا واسيم...
محاسن: بجد ندا واسيم هنا هما فين نديهم...
عايده: كنت معاهم جوا نديهم شكلهم م**وفين ...
فاطمة: استني هندهملك يجوا يقعدوا معانا ويلا انا جعانه...
كان جالس قلبه يخفق بشده ينتظر رؤيتها اخفض بصره للأرض فهو لم يتحمل يعتقد ان الدقائق التي تمر ساعات عليه حتي اتي لأذنيه صوت جدته وهي تقول ..
عايده: اقعدوا يابنات ...
نظر اليهم وهدأ من قلبه اخبره اخيه انها محجبه نظر جيدا من خفقان قلبه ...
عايده: اعرفك يا محاسن دي ندا ودي اسيم...
رفع نظره اليها والان فقط تأمل ملامحها حجابها عينيها التي تشبه العسل ملامحها الهادئة عينهيا تشبه التي معه في هاتفه بمعني لا يفهم ان كانت ليست منتقبه لماذا كانت ترتدي النقاب....
رسيم:.......
---------------------
بعد انتهاء عبدالقادر في السرد عليهم ما حدث لاسيم من والدها وعمها الاصغر والجميع رأي الدموع تسقط من عايده ..
عبدالغفور: مالك يا حبيبة العين ..
عايده ببكاء: أصلوا اسيم مالهاش ذنب في الي حصلها دي طفله دا ربنا خلقها مش هما ربنا الي قمر انها تيجي علي الدنيا مش هما ..
عبدالقادر: اما مش عارف اعمل ايه يا خيتي اسيم دي نور عنيا وبنتي وبنت ابني مش عارف اعمل ايه..
عايده: انا هقولك اسيم هتفضل قاعده هنا لغايت ما ابوها يحس إن الله حق انه يشتقلها وانه ليه بنت ومتقلقش هتتشال في عيني من جوا لانها هتكون حفيدتي ...
عبدالغفور: أنا عايز اشوفها ..
عبدالقادر: تعالي انا اصلا زهقت من قاعدة المكتب ...
خرجوا من المكتب واخذتهم عايده لمكان جلوس ندا واسيم تقدموا للداخل وجدوا ندا جالسه تنظر في هاتفها اما اسيم جالسه فقط تنظر امامها بهدوء ..
عبدالقادر: ندا اسيم..
وقفوا ونظروا لهم..
عبدالقادر: دي يا عبدالغفور ندا بنت عدنان الصغير اما دي بقا اسيم بنت عمر ...
عبدالغفور لندا: أزيك يابنتي عامله ايه...
ندا: الحمدلله يا جدو..
اقترب عبدالغفور من اسيم وقال..
عبدالغفور: بسم الله ماشاء مثل القمر في ليله والعيون عسل نحل والخدود حمرا الفراولة..
اسيم: تسلم يا جدوا ...
عبدالغفور: واااه كل دا والاكل لسه مجهز دا زمنهم جعانين ...
تقدم اياس لهم وخلفه نيروز..
اياس: استنوا بقا شويه ...
عايده : ليه يابني ..
اياس: اصل يا جدوا رسيم البيه وصل وانا رايح اجيبه...
عايده: مش مفروض هيجي بكرا ...
اياس: ازاي بقا لازم يدينا صدمات كدا دا بابا لو عرف هيعلقوا..
اقترب من خلفه صوت رجولي يظهر عليه الكبر...
....: مين دا الي هيتعلق..
اياس: بابا اصل يعني...
حسن: اصل ايه في ايه..
اياس: يعني اصل رسيم...
نظر له حسن بنفاذ صبر ...
حسن: بردوا عملها وجه طب مجاش معانا ليه الصبح دا غاوي يعكر دماغي انا مش عارف الواد دا طالع لمين دا مش دماغي ولا دماغ امه امال مين دا...
أطلقت عايده ضحكه وقالت...
عايده بضحك: انا كدا عرفت طالع لمين ...
حسن: قوليلي يا امي لمين اصل خلاص...
عايده بضحك: طالع لجده عبدالغفور اصله كان بيعمل كدا دماغ لوحدها بيعمل الي هو عيزه...
حسن: لا لو كدا انا هسكت احسن ...
عبدالغفور: يكون احسن بردواههههه....
حسن: والله يا امي انا نفسي اجوزه واخلص بس مش اي وحده يجوز وحده تجننه زي ما بيجننا ...
عايده ببسمه هيحصل وهتشوف...
حسن: اياس انت لسه واقف روح جيب اخوك بدل ما هتلاقي الدنيا والعه وانت الي هتتعلق لو مر حتش جبته يلا..
اياس: حاضر يابابا...
نظر حسن خلف عايده ...
حسن: مش تعرفينا يا امي مين القمر دول...
عايده: صح نسيت دي ندا ودي اسيم احفاد عمك عبدالقادر..
حسن: اسيم ...
اسيم: نعم...
حسن: لا ابدا اصل غريبه جدا اسمك اسيم....
اسيم: انا اسفه بس مش عارفه ايه الي غريب...
حسن: لا ابدا اصل ابني اسمه رسيم يعني تشابه الاسماء ماعدا اول حرف يعني سبحان الله ..
عايده: صدق انا اول مرا الاحظ دا من ساعت ما اسيم جت صح يا عبدالقادر انتوا سميتوا اسيم علي اسم مين...
عبدالقادر: الحقيقه لما كنت هنا من كام سنه وحسن كان هنا كان معاه رسيم بعد كدا ربنا كرمنا باسيم فكنت مش لاقي اسم مختلف فلما افتكرت رسيم قررت اسميها اسيم علي اسمه بس ...
حسن: دا احسن حاجه عملتها ...
عايده : امال فين فاطمه يا حسن ..
حسن: فاطمه زمنها نازله دلوقتي...
اتاهم صوت من الاعلي صوت انثوي يظهر عليها الكبر قليلا ....
فاطمة: مين بيسأل عني...
حسن: تعالي يا فاطمة دا الكل بيسأل عنك...
فاطمة: نازله اهو..
هبطت اليهم وقفت امامهم...
اقترب حسن منها...
حسن بغيرة: شعرك خارج برا الطرحه اعدليها...
تمالكت فاطمة نفسها وعدلت من حجابها ففهمت عايده ما تحدث عنه حسن لابنتها فهو بعد مرور هذه السنين مازال يحبها ويغار عليها ويعشقها ...
عايده: تعالي يابنتي سلمي علي خالك عبدالقادر وحفيداته ندي واسيم...
فاطمة: ازيك يا خالو اخبارك ايه ..
عبدالقادر: انا بخير يابنتي والله ليكي وحشه اتمني تقعدي هنا اكتر ...
فاطمة: ان شاء الله يا خالو ....
عبدالقادر: يارب ديما يابنتي..
فاطمة:امال فين اياس...
جسن: رايح يجيب ابنك المجنون..
فاطمة: اوعي تقولي ان رسيم جه ..
حسن: للأسف ...
فاطمة: ياربي عليه ...
حسن: ماما امال فين نيروز ..
عيده: كانت هنا مش عارفه راحت فين ممكن تكون مشيت مع اياس ...
حسن: ممكن..
.
في السيارة كان جالس وبجانبه هي تجلس وخديها مازالت حمراء من حديثه فهي لم تنسي كلامه وحديثه اما الان فهي تراه وهو غاضب من أخيه فهو ليس علي كلمته فهو يقول قادم الان يأتي في الغد أو قادم الغد ياتي في اليوم فهو طفح الكيل من أخيه فهو بكلمة فقط ..
نيروز: اياس...
أوقف السيارة ونظر لها وقال..
اياس بهيام: قولي تاني اسمي...
نيروز: اياس انا مش فهمه حاجه...
اياس: لو سمحت متنطقيش طول الطريق لغايت ما اجيب البيه الي هناك دا ..
ثم أكمل بصراخ خفيف...
اياس بصراخ: لأني لو ممشيتش دلوقتي انا ممكن ارجع دلوقتي وأخليهم يجيبوا مأذون ويكتبوا كتابي عليكي ..
لم تتمالك نيروز نفسها فضحكت بقوة فهو لم يتحمل ضحكتها أمامه يريد ان يفعل شئ خاطئ لاكن لن يحصل لانها ليست زوجته ...
اياس برجاء: ارجوكي كفاية الي بتعملية في قلبي انا لو فضلت كدا مش هنتحرك وهفضل باصص علي عنيكي وضحكتك الي بتشدني وقلبك الي بيحبني ...
نيروزببسمة: حاضر حاضر خلاص هسكت...
صعد رنين هاتف هاتف اياس اخرج هاتفه ونظر له ...
اياس: يادي النيله ادي اهو البيه وصل وزمانه شايط نار لاني موصلتش ودا بسببك...
نيروز: طب وانا مالي عملت ايه....
اياس: ياريتني كنت مجبتك معايا يادي النيله بقا يا بنتي ارحميني هو عشان حبيتك تعملي كدا....
نيروز: خلاص اهو سكت ...
ظل هاتف اياس يومض من مكلمات اخيه التي لا تتوقف فأسرع بسيارته للمطار ......
بعد وقت ليس بكثير وقف اياس بالسيارة امام المطار وتمني ان لا يحدث شئ فهو اتاه فقط مائة مكالمة من اخيه وتمني ان لا يحدث شئ...
هبط من السياره واقترب من بوابة المطار ويدعو الله أن لا يحدث شئ من أخيه...
أخرج هاتفه فهذه المكالمة رقم مأئة وواحد اخرج هاتفه واجاب عليه..
اياس بتوتر: ر.. رسيم ...
اتاه صوته الغاضب والصوت الهادئ الغاضب ...
رسيم: ادعي ربك اني معملش فيك حاجه ...
اياس: سامحني لما تركب العربيه هتفهم...
رسيم: طب أخلص انت فيين...
اياس: انا في المطار اهو انت فين...
رسيم: تمام بص وراك كدا....
التفت اياس خلفه ونظر لأخيه...
اياس: رسيم...
واقف امامه عينيه الخضراء شعره الاسود الناعم واقف بطوله الهادئ ...
ااياس: حمدالله علي السلامه يا اخويا يا كبير...
رسيم: انت هتستعبط يلا عايز امشي...
اياس: بس انت الي غلطان انت الي جيت فجاه اصل انت قلت هتيجي بكرا فجاه تتصل وتقول انك وصلت فجاه اتخيل ماما وبابا..
كان ينظر له بهدوء شديد...
رسيم: خلصت ولا لسه ...
اياس بياس: تمام يلا بينا ...
خرجوا من المطار اقترب ياس من السياره...
رسيم: امشي انت أنا هبقي اجي بليل...
لم يتمالك اياس نفسه وقال....
اياس: صدق انت بنادم مستفز يااخي ...
رسيم: اياس...
اياس: بلا اياس بلا زفت يعني ايه تجبني طول الطريق دا وفي الاخر تقولي امشي انت ماكنت قلتلي متجيش احسن دا انت ايه ..
رسيم: اياس احترم نفسك بدل ما اعلقك..
اياس: يا سيدي بقا غور يعني ايه تعلقني دا انت زي عمود النور كدا كفاية انك راجع من السفر مبهدلني في الطريق وفي الاخر تقلي روح انت يا اياس دا انت مستفز...
اقترب منه رسيم ووقف امامه وعينيه غامضة لا يظهر بها سوا الغضب من اخيه وضع يديه الاثنتين علي كتفي اياس وقال....
رسيم بغموض: هعد لثلاثه لو متحركتش من هنا ومشيت ماما وبابا هيصلوا عليك جنازع الجايه سمعني ولا....
لم ينتظر اياس قليلا وصعد للسيارة وبدا في تدويرها....
نظرت له نيروز باستغراب فلم يصعد رسيم معهم...
نيروزباستغراب: رسيم يا اياس مركبش..
اياس: عنه ما ركب يلا بينا احنا يبقي يقبلني مين هيجي ياخده...
بدأ في التحرك ليعود للبيت ....
اياس: بس يبقي يقبلني لو لقي أكل في اليت دا عقابه ...
ينظر لاخيه وهو يسير بسيارته تاركا اياه ظل واقف مكانه ابتسم نصف ابتسامه أخرج هاتفه ونظر لصورة فتاه ترتدي نقاب ولكنه جعل الصورة تكبر ليصل لعينيها نظر لعينيها وتمني أن يجدها...
هنا توقف اياس وتحدث بصوت وقال...
اياس: انا عارف هخليه يجي ازاي...
اخرج هاتفه وبدأ في الاتصال بأخيه انتظر حتي اتاه رده...
رسيم: تاني ..
اياس: استني هقولك اقولك علي حاجه وهقفل...
رسيم: اتزفت قول...
اياس: اصل البنت المنقبه الي في الصورة الي بتسهر بالليالي عليها موجوده في بيت جده ان...
انصدم اياس عندما اغلق اخيه المكالمه في وجه..
اياس: دا مجنون...
ينظر لهاتفه بصدمة هل هي عند جدته هل سيراها منذ ان رأها من خمس سنين في بيت جده عبدالقادر وراي عينهيا وهو يريد أن يقابلها يتكلم معها اي شئ نظر لعينيها بدأ الاتصال بأخيه..
نيروز: اتحرك يلا يا اياس...
اياس: لا هو هيتصل بيا دلوقتي استني ...
نيروز: مين د...
قطع حديثها رنين هاتف اياس..
اياس: مش قلتلك...
فتح الخط ووضعه علي اذنيه...
اياس: يا نعم...
رسيم: ارجع خدني ...
اياس: جاي..
اغلق هاتفه وعاد بسيارته لرسيم...
صعد رسيم بسيارت اياس وبدأه في التحرك...
رسيم: نيروز ازيك عامله ايه...
نيروز: بخير الحمدلله يا رسيم انت اخبارك ايه..
رسيم: الحمدلله ..
اياس: خلصته سلامات ..
رسيم: اتحرك يا عم انت...
اياس: حاضر...
.
عبدالقادر: والله ليك وحشه يا حسن عمرك ما جيت عندي في البيت مفيش غير الواد رسيم بس الي جه من خمس سنين ياربي ساعت خطوبه اياس ونيروز...
حسن: والله وانت كمان وحشتني خلاص اهو اشبع مننا الايام دي بس في حاجه في دماغي ممكن تيجي تخلينا نقعد كتير هنا...
عبدالقادر: ايه هيا...
حسن: دي بقا مفجأه لما الكل يجمع ...
عبدالقادر: امال فين محاسن وسعيد انا من ساعت ما جيت مشفتهمش...
حسن: محاسن عند اختها زمنها جايه وسعيد انت عارف عاداته ربنا يهديه...
عبدالقادر: ربنا يهديه يارب خسارة فيه محاسن وخسارة فيه بنته نيروز ز الورده ...
حسن: عشان كدا اخدت القرار دا...
عبدالقادر: قرار ايه...
حسن: هتعرف كل حاجه قريب..
عايده: يلا يا جماعه الاكل جهز...
عبدالغفور: وااه يا عايده مش جلتي نستنا علي اياس ورسيم..
عايده: واااه يا راجل انا الجوع راح يموتني وعيزا اكل بلاش وبعدين زمنهم عل وصول ...
فاطمة: سيبها يابابا اصل انا عرفه ولادي كويس ..
جائهم صوت اياس ورسيم وهم يتضاربون مثل الاطفال نظروا لمكان الصوت وجدوا نيروز قادمة من الخارج ووجها في الارض والاحمرار علي وجهها ...
فاطمة: نيروز حمدالله علي اسلامه يابنتي ...
اقتربت نيروز منها واحتضنتها ..
نيروز: الله يسلمك يا ماما...
فاطمة: مالهم ولادي المعاتيه...
نيروز: لا مفيش عن اذنك يا ماما هغير هدومي من ساعت ما رجعت مغيرتش..
فاطمة: ماشي ياحبيبتي..
نيروز: صح يا ماما هي ماما رجعت ولا لسه..
فاطمة: كلمتها هي جايه في الطريق..
نيروز: طب وخلاص عن اذنك يا ماما..
نظرت لها فاطمة بحزن ثم ابتسمت عندما رأت اياس قادم لها لانها لا تريد ان تخبره عن سعيد والد نيروز حتي لا يحدث شئ هي تعلم ان ابنها يبتسم ويضحك ولاكن عندما يأتي شئ عند شخص عزيز عليه سينقلب لشخص اخر ليس اياس فقط لاكن رسيم اشد منه بكل شئ لا بالكثير...
ابتسمت لهم فاطمة وقالت....
فاطمة: ولادي مالهم ...
اياس: الاحقيني يا ست فاطمة ابنك عايز يموتني قلبي هيقف منه...
فاطمه: ههههههههههه بعد الشر عليك من قلبك يا حبيبي...
اقترب حسن منهم...
حسن : حبيب مين دا الي حبيبك يا فاطمة مش قلتلك كذا مرا ان ولادك دول خط احمر ملكيش دعوة بيهم انتي ليكي دعوة بيا انا بس ولادك لا...
اياس: يااااه علي الحب ياجدعان...
حسن: وانت يا ولد ايه فاطمة دي دي تكون مامتك اسمها ياماما مش يا فاطمة انا بس اقول يا فاطمه...
اقترب رسيم من والدته فهو يعلم ان والده يغار عليها حتي من اولادها ...
رسيم: زي طمطم النهارده اصلها وحشتني...
حسن: طمطم في عينك امتي تيجي البت الي تلمك مننا ...
تذكر رسيم عيونها ظل يبحث عنها اقترب من اخاه...
رسيم: هي فين ..
اياس بغباء: هي مين...
رسيم: متستعبطش هي فين ...
اياس: ااااااه قصدك ...
رسيم: اااااه قصدي ...
اياس: مجتش ...
رسيم: ياخويا صدق انت لازم تتعلق...
اياس: بهزر والله بهزر بص هقولك هتعرفها انت..
رسيم: مش فاهم..
اياس: اصلك قلت انها منتقبه وهي منتقبه هي محجبه بس مش منتقبه...
دق قلب رسيم لانه سيري وجهها اخيرا...
رسيم: فين هي ...
اياس: استني هقولك هي اسمها قريب من اسمك بمعني اسمها زي اسمك ماعدا حرف واحد
ابتسم رسيم بخبث وقال
اسيم بخبث: انت اكتر واحد عارف اني مش بحب الالغاز...
اياس: حاضر يا اخي هجبهالك بدل ما تاكل في نفسك كدا ...
عايده: اهي محاسن جت واااه ومعاه محمد كمان...
فاطمة: حمدالله علي السلامه...
محاسن: الله يسلمك ياخيتي ...
محمد: ازيك ياخيتي كيف احوالك...
فاطمة: والله وبخير يا خوي...
محمد: لساتك متذكره حديتنا عايد...
فاطمة: وكيف انسي الصعيد والي منها دي قطعه من جلبي ...
ابتسم محمد علي اخته فهي كثرة البعد منستهمش الصعيد ولا غيرتها ....
محاسن: خالو عبدالقادر حمدالله علي السلامه جيت امتا مفيش حد كلمني ليه....
عبدالقادر: الله يسلمك يابنتي وصلنا علي الصبح كدا انا وندا واسيم...
محاسن: بجد ندا واسيم هنا هما فين نديهم...
عايده: كنت معاهم جوا نديهم شكلهم م**وفين ...
فاطمة: استني هندهملك يجوا يقعدوا معانا ويلا انا جعانه...
كان جالس قلبه يخفق بشده ينتظر رؤيتها اخفض بصره للأرض فهو لم يتحمل يعتقد ان الدقائق التي تمر ساعات عليه حتي اتي لأذنيه صوت جدته وهي تقول ..
عايده: اقعدوا يابنات ...
نظر اليهم وهدأ من قلبه اخبره اخيه انها محجبه نظر جيدا من خفقان قلبه ...
عايده: اعرفك يا محاسن دي ندا ودي اسيم...
رفع نظره اليها والان فقط تأمل ملامحها حجابها عينيها التي تشبه العسل ملامحها الهادئة عينهيا تشبه التي معه في هاتفه بمعني لا يفهم ان كانت ليست منتقبه لماذا كانت ترتدي النقاب....
رسيم:.......