الحلقه العاشره عندما يأتى الحب

1309 Words
الحلقة العاشره عندما يأتى الحب ************* غائبة أنتِ!! حاضرة بالقلب !! وبل استوطنته!!! اتتدرين متي!! منذ علم قلبِ الحب!! وبأتِ تجرين بقلبي مجري الدم!! منذ راك قلبي!! وأنا تائه!! في محراب عينيكِ!! شريد بلا مأوى!! أعطيني يداكِ!! كطفل وجدأمه بعد غياب طال أنتظاره!! وطوقني بين ذراعيكِ!! من أجلكِ أشرقت الشمس!! """"'""""""""""""""""""""""" بعد مرور عده سنوات من زواج نسرين وخالد رزقهم الله ببنت جميله اسموها جاسمين وتزوج ايضا منى وحازم وانجبوا فتاه تدعى رشا ومرت السنين ليكبروا الفتيات ويصبحوا انسات وحين كانت جاسمين ذاهبه الى المطار لاستقبال صديقتها رشا ،وهناك اثناء ماكانت تسير أصطدمت بشاب فوقفت فجائه ،وهو ايضا وبدء ينظر لها نظرات قويه، وحين رفع عينيه لتلتقى بعينيها وقف مشدوها لايدرى ماذا حدث له كأن عينيها اسرته فلم يستيطع ان يحول عينيه عنها تحدثت جاسمين اليه حتى تزيل جوالتوتر الذى خيم عليهم . جاسمين : انا اسفه جدا ،ونظرت اليه إلا أنه لم يجيبها ،ولم تنتبه إلى الانسيال الذى أهدته لها رشا بعيد ميلادها وكان عليه حرف Rانه سقط منها تحدثت جاسمين: الى نفسها قائله ده ماله ده بعد اذنك ممكن اعدى هنا افاق رداء من شروده ،وافسح لها الطريق لكى تمر جاسمين ،وهى تنظر اليه وتخدثت الى نفسها قائله: ربنا يشفى هو انت منهم ،وذهبت بطريقها ، وهنا اكتشف رداء ان انسيالها الذهب وقع منها، واخذ يبحث عنها بعينيه إلا أنه لم يجدها فأخذ الانسيال، وقرر البحث عنها حين نظر الى الانسيال وجدة يحمل حرف r قال رداء لنفسه: اكيد اسمها بيبدأ بيه هكذا تحدث الى نفسه لنفسه ،واخذ الانسيال، واكمل عمله وصلت جاسمين الى رشا أخيرا ، حين شاهدت جاسمين رشا احتضنتهابشوق، ولكن حين شاهدت رشا يد جاسمين لم تجد الانسيال بيدهافأردفت قائله رشا:انتى يابنتى مش قلتلك ١٠٠ مرة متشيليش الانسيال من ايدك جاسي: والله كنت لابساه بس شكله وقع اما خبطت فى المتخلف ده وانهارت بالبكاء رشا :يابنتى خلاص محصلش حاجه فداكى ،وانشاء الله تلاقيه هنسأل فى الاستعلامات بطلى عياط بقى. فى بيت الشباب سليم ،رداء ينادى سليم على رداء انت يابنى رداء :ايه فى ايه ياسليم خضتنى انت بتنادى على بياع طماطم . سليم: ،وكمان زعلان ماعلينا بقالى ساعه بناد*ك وانت ولا هنا مش هتقولى حكاية الانسيال ده ايه بقى الانت شويه، وهتحضنه ،ومش عاوز توريهلى من ساعة ماكنا فى الشغل رداء: ،وانت مالك يا اخى ده انت غلس قوى سليم: طب مش مساعدك تلاقى صاحبته رداء: حتة بنت تقول ملاك يا اخى نازل من السما، ولا عينيها الى توه فيهم دى عالم تانى لوحده سليم :الله ايه يارداء ده انت وقعت ،ولا ايه رداء: شكلى كده ياسليم بالناحية الأخرى فى بيت رشا. رشا :خلاص ياجاسي بقى بطلى عياط ان شاء اللة تلاقيه. جاسى: طيب انا ها اقوم اروح بقى انتى عارفه لازم ابقى فى البيت قبل ٨ . رشا:ايه ياجاسي اقعدى ده انتى فى العمارة الى قدامنا الى يشوف كده يقول ساكنه فى حتة تانيه مش فى نفس الشارع. جاسي :معلش ياروشا هعوضعهالك بكرة بس دلوقتى باى سلام، و عادت جاسى الى بيتها، وكالعادة تبكى على الانسيال، ولم تكن تعرف ان الانسيال فى طريقه اليها. "الحلقة الثانيه "عشق مجهول" بعد مرور يومين لم يكف رداء عن البحث عنها بهم عن كل البنات التى يبدء اسمهم بحرف الراءوبحث كلا من رداء، وسليم على اسامى البنات التى تبدء بحرف الراء فى منطقة مصر الجديدة بجوار المطار، فا توصلوا لاسم رشا سالم وعثروا على عنوانها تحدث راداء: لنفسه قائلااخيرا لاقيتك اسم موسيقى زى ملامحك الهاديه الرقيقه ،وبكرة هجيلك، وهطلبك للجواز. فى بيت الشباب سليم ينادى على رداءقائلا: رداء انت يازفت قووم اطفى المنبه ده صدعتنى رداء: يعنى ياسليم مش جاى معايا بعد الشغل نرجع للبنت الانسيال بتاعها؟ سليم :ااه انشاء الله بس سبنى انام شوى بقى شغلى متاخر انهارده رداء: تمام انا نازل. فى الناحيه الاخرى رشا تحاول ايقاظ جاسى فتصيح بها قائله: جاسي جاسي الووو ايوة ياروشا رشاانتى معيطه برضه يابنتى ان شاءالله تلاقيه ده ضاع في المطار هيتلاقى ان شاء الله جاسي ياارب ياروشا رشا اوك يلا فوقى كده ويلا عشان تجيلى تقعدى معايا بعد شغلك شويه قبل ماالساعه ٨ بتاعتك تجى امال ان مكانش اهلك واثقين بيكى، وسايببن لك الحرية كنتى عملت فيا ايه جاسي :رشا،وبعدين معاكى رشا طب خلاص متزعلش هستناكى عالغدا جاسي سلام رشا سلام نهضت جاسي توضأت ،وادت صلاتهاثم نزلت على شغلها ،مر بقيه اليوم فى المطاراما رداء اتصل بصديقه ليعرف اذا كان سبذهب معه اما لا حين اجابه سليم :الو ايوة يارداء لا لسه مخلصتش للاسف سليم: روح انت انا جالى مأموريه رداء:تمام سلام رداء لنفسه احسن خلينى اعرف اشوفها براحتى استقل رداء سيارته ،وما ان هم بالتحرك الا سمع صوت سليم ينادى عليه. :رداء :ايوة ياسليم مش قلت عندك مأمورية سليم :استنا اخد نفسى. رادء :مستعجل يا اخى ركب سليم السيارة ، وقال له طب سوق ،وهاافهمك فى الطريق أجابه رداءقائلا رداء:ايه ده انت جاى معايا أجابه سليم :ايوة عاوز اشوف الملاك الى فلقتنى بيها بقالك يومين . رداء بقولك ايه :متهزرش انا هتجوزها بجد دى مش زى البنات الى كنا بنعرفهم . سليم :خلاص يا عم انا بهزر انت مابتهزرش، وعلشان تتاكد كمان هسيبك تطلعلها لوحدك عشان متزعلش يا سيدى . رداء :لا لا انت اكتر من اخويا ياسليم، وانت عارف بس خفت تهزر هزارك البايخ ده مع البنات ممكن ترفضنى فيها ،وانا مش هستحمل سليم ياااه للدرجه دي يارداء رداء، واكتر يا سليم انت مش فاهم هى رقيقه ازاى سليم كل ده من مقا**ه واحده يارداء شكلك حبيتها يا صاحبى رداء :بكره اما تشوفها فى الخطوبه هتعرف انه عندى حق سليم :ربنا يقدم لك الى فيه الخير فى المطار شريف ،وده شاب طويل شعره اسود عينيه سوداء إلا أنه شخص حقود ،وغيور جدا تحدث لنفسه قائلا بغيظ شديد: وبعدين بقى هو انا اتعب ،واشقى والبهوات سليم، ورداءياخد وا الرتب كده على الجاهز انا زهقت منهم ولازم اخليهم يخسروا بعض لازم اعمل اى حاجه علشان اخلص منهم اعتقد اننا لا م نبعد عن اى شخص زى ده لانه حقود وانانى وبيحب نفسه ومصلحته وبس بمكان اخر حيث ممنزل سياف اقتباس شمس وسط الظلام "''""""""""'""""""""""""”'"""""""'''""""""""""""""""""""""""""''''"" صعدت زينب الدرجات المؤديه الى السطوح وهيا تحمل بيدها طعام الطيور التى امرتها والدته بأن تصعد.به وتضغه للطيور ركضت على. الدرج وهيا تشعر. بسعاده غير عاديه فهيا تعلم ان بذلك الوقت كل يوم يجلس مازن على سطوح منزلهم يأخذ الهاتف ويجلس يستمع الى الاغانى ما ان وصلت الى السطح حتى وضعت الاناءالذى به طعام الطيور وانهمكت بوضعه حتى تفرغ منه سريعا وتركض لتتحدث مع مازن خطيبها. فهو عندما يأتى لزيارتهم لا تستطيع ان تاخذ راحتها بالحديث معه فوالدتهم تبقى جالسه معهم طوال فتره تواجده ماكادت تضع الطعام لباقى الطيور حتى فوجئت بمن يمسك بها من ذراعها هامسا لها برقه:- زوزو حبيتى اتأخرت قوى عليا النهارده فزعت زينب من رؤيته امامها فهو منذ قليل كان يجلس فوق سطح منزلهم . اخذت تتلفت حولها بريبه وهيا تخشى ان يراهم احد فيخبر سياف وهيا لاتريد. ان تغضبه لانها تعلم ان طبعه شديد للغايه هتفت به قائله بصوت خافت :- هاتودينى فى داهيه يامازن لو حد شافك وقال لسياف هايسود عيشتى حاول. احتضانها قائلا بحب كبير:- انت خطيبتى يازوزو وانا مش عارف اتلم عليك ولا اقعد معاكى اجابته قائله:- بس بقى يا مازن مش كده حد يشوفنا زفر مازن بغضب قائلاء:- يوه مازن وسنين مازن السوده والله ما انت نازله من هنا الا اما تدينى بوسه احمرت وجنتيها خجلا وكادت تهرب من امامه لكنه اصر ان ينتزع منها قبله صغيره لاثما شفتيها برقه. دفعته وقد اشتد خجلها وهرولت تركض على الدرج والسعاده تغمرها بشده فتلك اول قبله لهم رغم انه عقد قرانها منذ سنتين صاح من خلفها قائلا بتوعد:- ماشى يازوزو ان ماوريتك ولازم نعرف ان ، قلة الأصل تربية بتبان ف تعامل الشخص مع اللي حواليه ، ممكن إنك تكون عصبي بخيل متهور شكاك ، دي طباع إتخلقت بيها وعايزة منك مجهود عشان تغيرها ، مفيش مشكلة ، أقدر أعذرك واعاتبك واسامحك وادعيلك كمان.. لكن قلة الأصل مقدرش اسامحك عليها ، قلة الأصل بتبان لما احسن إليك فترد بالإ***ة ، لما ائتمنك فتخوني ، لما اصدقك فتكذب عليا ، لما افضفضلك فتفضحني ، لما أصحبك فتتكلم ف ضهري ، لما أحبك وترد الحب ده باذيه ، لما توعد وتطلع كل وعودك مزيفه وكداب ، لما تبقا قدامي بوِش وورايا بميت وِش ، صدقني ده مش طبع فيك ، دي قلة أصل وناس معرفتش تربيك !!
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD